Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 382

cola

Eilen katoin kun bublerissa olevat chilit näytti vaaleilta ja mittasin ph joka oli 8  :o laitoin Ghe pH Downia. Tänään ph oli taas 8  :o :o ??? siis täh johtuisko tuo nyt siitä väärästä Flora Microsta? Vai onko se vaan tästä kreikan todella kalkkisesta vedestä? Olin muuten ostanut suomesta uuden vesipumpun ja se on vajaassa kuukaudessa ihan kelvoton ( olis pitänyt ottaa siitä kuva kun oli kalkin peitossa)

Mitäs mä nyt teen joudunko luopumaan noista vesileikeistä kokonaan vai kokeilenko sitä tomaatti & mansikka lannoitetta?
Osaako kukaan kertoa mikä se annostus oli tuolla lannoitteella vedessä ?

CyberDog

Siellä voi tosiaan olla kalkkia niin paljon vedessä että puskuroi pirusti.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 11, 2009, 18:37:07 ip... Vai onko se vaan tästä kreikan todella kalkkisesta vedestä?

Mitäs mä nyt teen joudunko luopumaan noista vesileikeistä kokonaan vai kokeilenko sitä tomaatti & mansikka lannoitetta?
Osaako kukaan kertoa mikä se annostus oli tuolla lannoitteella vedessä ?

Ohje löytyy kait purkin kyljestä, mutta tästäkin se löytyy:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5648.msg61890;topicseen#msg61890

MUTTA: Voisi ehkä olla parempi etsiä paikallisia lannoitteita. Sopisivat paikalliselle maaperälle paremmin. Sekin nimittäin on todennäköisesti hyvin kalkkiperäistä, eli pH on korkea. Tuossa lannoitteessa aivan kuten hydrolannoitteessakin on paljon kalkkia siinä salpietariosassa. Se taisi nostaa Kalat 69:n pH:n liiaksi jo Turun seudun kraanavedestäkin. Itse lannoiteosa siis kävisi, mutta typpilisä voi olla myrkkyä siellä.

Ody

Mietin sellaista, että saako hedelmien kasvuvaiheessa lannoittaa normaalisti vai pitäisikö lannoitteen määrää vähentää?

chiliwili

Lainaus käyttäjältä: Ody - kesäkuu 13, 2009, 13:55:22 ip
Mietin sellaista, että saako hedelmien kasvuvaiheessa lannoittaa normaalisti vai pitäisikö lannoitteen määrää vähentää?

Yleinen käsitys on että hedelmien kasvuvaiheessa yletöntä typen käyttöä pitäisi vähentää, jottei tulisi sivumakuja. Mutta mielestäni se ei ole kovin tarkkaa, vaan olen antanut näitä tyypillisiä chiliharrastajien lannoitteita eli Bio-Growta tai Puutarhan kesää ihan yhtä lailla kuin muulloinkin.

Voimakkaasti typpipitoisilla lannoitteilla kannattaa olla varovainen, tai muutoinkin irvistyksiä ja huhhahhei-huokauksia aiheuttavat chilit aiheuttavat lisäirvistyksiä typen kitkeryyden vuoksi.

cola

Chilivaari: Kyllä siinä tomaatti ja mansikka purkissa on annosteluohje mut se on vaan mullalle eikä siinä kerrota yhtään paljonko olisi annostus vesikasvatukseen.

Mittasin maan ph joka oli ainakin 8 ja veden ph on kans 8. Pitäsi käydä naapurin kaivovesi mittaamassa niin tietäis paljonko se on. Heillä nimittäin kasvaa kasvit hyvin ja eivät ole ainakaan maan ph:lle mitään tehneet.

Ostin yhden bio lannoitteen joka lisää juurien kasvua NPK 4-30-0 sitä olen kerran käyttänyt ja eilen laitoin tuota tomaatti mansikkaa.
Mikä nyt olis paras keino laskea sitä maan ph:ta niin sais sen asian kondikseen.

Jos käytän tomaatti mansikkaa ilman salpietaria niin millaista lannoitetta mun kandeis etsiä siihen lisäks? Vai meinaatko sen pelkästään riittävän?


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 13, 2009, 17:58:55 ip
Chilivaari: Kyllä siinä tomaatti ja mansikka purkissa on annosteluohje mut se on vaan mullalle eikä siinä kerrota yhtään paljonko olisi annostus vesikasvatukseen.

Jos käytän tomaatti mansikkaa ilman salpietaria niin millaista lannoitetta mun kandeis etsiä siihen lisäks? Vai meinaatko sen pelkästään riittävän?


Suunnilleen samat pitäisi käydä sekä mullalle että vedelle:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1110.msg7047#msg7047

Sen salpietarin voisi korvata jollakin paikallisella typpilannoitteella, jossa ei varmaankaan ole kalkkia. Kyllä pienet taimet kasvaessaan typpeä tarvitsevat. Joku paikallinen Substral?

snu


Ainakin Mato-purkissa sanotaan, että multaan puolet vesiviljelyn lannoitemäärästä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

cola

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 13, 2009, 23:18:18 ip

Ainakin Mato-purkissa sanotaan, että multaan puolet vesiviljelyn lannoitemäärästä.


Tota mä kans ajattelin. Mä eilen laitoin saman määrän lannoitetta kuin mullalle ja ainakin tänään olivat kasvit viel elossa.

Hyde

Riittääkö chilille lannoitukseksi pelkkä kanan jööti ja merilevä uute? kasvavat turpesa.

snu


Chilivaari ainakin kasvatteli ihan hyvällä menestyksellä omia chilejään kananpaskalla. Kasvattelut oli vielä hyvin dokumentoitu hänen päiväkirjassaan. Sieltä voi tutkia lisää.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Herpiili

Itselläni on tänä vuonna käytössä multakasveilla Chilli Focus, Lepakonkakka sekä Top-Max. Bio-Bizzin ravinteita tuli aiemmin käytettyä mutta MasaT totesi tuon chilli focuksen toimivaksi joten tulipa sitten tuota testattua, hintaakaan ei tullut viiden litran ravinnekanisterille kuin kymmenisen euroa joten varsin halpaa on tuo. Top-Max tuli otettua herra47:n kanssa puoliksi jolloin 2,5L määrällä jäi hintaa n. 40 euroa. Kilo lepakonkakkaa taas maksoi kymmenisen euroa joten sitäkin sitten otin testiin.

Hydroissa on tällä hetkellä Flora micro & mato kun microa oli vielä viiden litran kanisterista muutama litra jäljellä, matoa tuolta briteistä tilasin litran verran hintaan 8e.

Toistaiseksi vaikuttaisi varsin toimivilta ravinteilta chileille, syksyn ja sadonkorjuun tullessa noiden toimivuus varmastikin selviää paremmin.

MasaT

Olen käyttänyt chilli focusta, bio sevian growta ja bloomia. Lepakon kakkaa chilin juurelle hieman ennen kukintaa. Taimikasvatuksessa viimeisen ruukunvaihdon yhteydessä olen laittanut ruukun pohjalle esbaun lannoitteita. Nyt satoamisvaiheessa olen ripotellut ruukun pinnalle biolanin syksyn PK-lannoitetta.
Lisäksi olen vielä käyttänyt cellmaxia,ionic boostia ja plant magic boostia. -Mut ei tästä chilien kasvatuksesta välttämättä tarvitse tehdä näin hankalaa. ;)

Nuuskapeke

Kuka osaisi kertoa mistä saisin turusta chileilleni lannotteita? Kovin hankalia sekoituksia en viitsisi alkaa tekemään, kun tietoa ei nuista eri lannotteista ole juuri lainkaan. Ennen hain GHE total ravinteet turusta, mutta se lopetti. Ravinteet alkavat olla ihan loppu ja uusia tarvisi tai iskee hätä. :-\ Olisko seuraavan linkin takana olevista pavunvarren ravinteista mihinkään? http://shop.pavunvarsi.fi/index.php?cPath=21&osCsid=c8ca22086fbfec14fd2ae7d7e7cb581b


tonttu

No tuollahan on kaikkee... ota vaikka biobizziä se o hyvää... tai sit kärsän jauheita, ni ei tartte sit loppukesästä enää miettiä.

Nuuskapeke

Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 02, 2009, 22:10:41 ip
No tuollahan on kaikkee... ota vaikka biobizziä se o hyvää... tai sit kärsän jauheita, ni ei tartte sit loppukesästä enää miettiä.


Mahtaako tuo biobizz olla vesiviljelyssä hyvää?

Rankkapanda

Lainaus käyttäjältä: Nuuskapeke - heinäkuu 03, 2009, 00:11:15 ap
Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 02, 2009, 22:10:41 ip
No tuollahan on kaikkee... ota vaikka biobizziä se o hyvää... tai sit kärsän jauheita, ni ei tartte sit loppukesästä enää miettiä.


Mahtaako tuo biobizz olla vesiviljelyssä hyvää?


Omasta kokemuksestä älä käytä Biobizziä vesiviljelyyn. Itse tein sen virheen, kun luulin, että se on vesiviljelyyn suunniteltu (virheistä oppii lukemaan laput tarkemmin), mutta kahdessa päivässä vesi haisi siltä itseltään ja juuret mätänivät. Ihme, että chilit selvisivät.

tonttu

Aah, sori, juu missasin tuon selkeän pointin, että vesiviljelystä kysymys. Eipä juu Biobizz on erinomainen multalannoite...

papereeka88

Onkos kellään kokemusta noista biolanin ruukun voima luonnonravinnenesteestä tai puikosta?toimiiko chileilä ollenkaan?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

CyberDog

Eikös se luonnonravinne setti ole samaa tavaraa periaatteessa kun kananpaska? Sitä tuntuu ainakin chilivaari käyttävän menestyksellä multa kasvattelussa.