Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 382

Chilivaari

Puikot toimivat hyvin, mutta niiden kilohinta kyllä on hirveä. Isomman pussin rakeet haisevat. Minä olen tehnyt niin, että mullan vaihdon yhteydessä ulkona tai parvekkeella lisään ruukun pohjalle n. 1/50 - 1/100 kananP:tä ruukun tilavuudesta. Nyt on menossa koe, jossa laitoin huomattavasti suuremman kasan lantaa pohjalle. Eipä chili siihenkään näytä kuolevan, mutta ei se heti kasvuunkaan rynnännyt. Taitaa miettiä ja tunnustella juurillaan.

Liian paljolla lannoittamisella tuolla Luonnonlannoitteella saat kukinnan ja sadon siirtymään kauemmaksi ja kasvista isomman ja vihreämmän. Jos satoa sitten vielä ehtii muodostua, se voi olla iso. Pubescensien kanssa olisin erityisen varovainen. Vihreätä kasvua syntyy, mutta ei kukintaa.

papereeka88

joo mutta kun mun lajit on nyt näin alkuun kaikki anuumeja ja ekat baccatumit pitäs pistää multiin talven pimeinä hetkinä joten ilmeisestikin toimii hyvin.Ajattelin näin alkuun antaa vaan biolanin merilevä uutetta ja sitten kun kasvit hieman vankistuu aloitan kunnon lannoittamisen.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

osso setä

Lainaus käyttäjältä: Nuuskapeke - heinäkuu 03, 2009, 00:11:15 ap
Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 02, 2009, 22:10:41 ip
No tuollahan on kaikkee... ota vaikka biobizziä se o hyvää... tai sit kärsän jauheita, ni ei tartte sit loppukesästä enää miettiä.


Mahtaako tuo biobizz olla vesiviljelyssä hyvää?

advancedhydrophonics
onparaslannotesarjahydroon
eimuutatarvitaja
luamuaon
mulla
eitoimivälilyönti
saletti

Herra 47

en kyl biobizzii hydroon laittais.... topmaxia lukuunottamatta
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

naga morich

Hei Osso setä jos sulla ei toimi väli löynti niin tee näin:ei,toimi,välilyönti tai joillain pisteillä tollein.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

tonttu

tai sit ota tästä  (    )    siis tuosta välilyönti, eli "maalaa" eka hiirellä tosta yks väli siniseks ja sit paina ctrl+c näppäinyhdistelmää ja pastee ctrl+v aina ku tarttet sitä :-)  ei tommosta putkisettii jaksa lukee.

osso setä

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 11, 2009, 18:37:07 ip
Eilen katoin kun bublerissa olevat chilit näytti vaaleilta ja mittasin ph joka oli 8  :o laitoin Ghe pH Downia. Tänään ph oli taas 8  :o :o ??? siis täh johtuisko tuo nyt siitä väärästä Flora Microsta? Vai onko se vaan tästä kreikan todella kalkkisesta vedestä? Olin muuten ostanut suomesta uuden vesipumpun ja se on vajaassa kuukaudessa ihan kelvoton ( olis pitänyt ottaa siitä kuva kun oli kalkin peitossa)

Mitäs mä nyt teen joudunko luopumaan noista vesileikeistä kokonaan vai kokeilenko sitä tomaatti & mansikka lannoitetta?
Osaako kukaan kertoa mikä se annostus oli tuolla lannoitteella vedessä ?

veikkaisinettäjohtuu
reikanvedestä
hommaa
advancedhydrophonicslannoitteet
1,2ja3jasitpeehootkuntoon
jatoimii
kalkkisessakinvedessä
ps
suamessavanhanenjakorhonen
eioeronnuviäkä
saletti

snu


Tai käy lähimmästä kierrätyskeskuksesta tms. hakemassa toimiva näppis eurolla tai kahdella.
#419
Eksyminen on suotavaa.

ARvngr

Onko kukaan kokeillut kahvia laimennettuna mullassa tai vaikka vesiviljelyssä? Typpeähän siinä on, mutta tarkoista määristä ei ole hajua. Oikein laimennettuna sillä saa pHnkin nappiin. Mutta siis onko kellään kokemuksia kahvin käytöstä vegeravinteena?

osso setä

Lainaus käyttäjältä: snu - heinäkuu 14, 2009, 23:15:30 ip

Tai käy lähimmästä kierrätyskeskuksesta tms. hakemassa toimiva näppis eurolla tai kahdella.
pisteet,ohyvät.
saletti

cola

Osso Setä Siismitäpelleilyätoioikeenon;) Ei tuosta saa kukaan selvää. Mikä siinä nyt on että et saa muka välejä laitettua? Edes viivoja tai mitään muitakaan merkkejä?

osso setä

Lainaus käyttäjältä: cola - heinäkuu 15, 2009, 19:49:45 ip
Osso Setä Siismitäpelleilyätoioikeenon;) Ei tuosta saa kukaan selvää. Mikä siinä nyt on että et saa muka välejä laitettua? Edes viivoja tai mitään muitakaan merkkejä?

jokkut,näppäimet,ei,vaan,toimi,en,o,atk,expertti,lähen,just,kohta,unkariin,maisteleen,chilejä,ja,palattuani,joskus,
20,enskuuta,haen,uuden,näppäimistö,ja,muitakin,atk,laitteita,jotta,oppisin,kirjoittamaan,paremmin,millasta,ilmaa,
krekassa,täälä,suamessa,ei,kasva,mikään,ilman,natikkkaa,
saletti

cola

No niin nyt helpotti huomattavasti tuon tekstin lukeminen :) Kreikassa ilmat on KUUUMAT ;) Hyvin kasvaa kasvit täällä kuhan muistaa karaista ne ensin. Täällä ei mikään harso kauheasti auta ( harso lahoaa jo viikossa ja siitä tulee jauhoa;) pitää noin 2-3 viikkoa pitää kasveja varjossa ja siirtää ne iltaisin aurinkoon niin silleen olen saanut ne parhaiten tottumaan kuumuuteen.

naga morich

Olen colan kanssa samaa mieltä,vielä kun kirjotat vähän huolellisemmin nuo sanat ;)Joo siel kreikassa varmaan tuo kuumuus ja valon määrä on vähän liikaa ilman kunnollista totuttautumista.varkostus verkko voisi olla tuohon tarkoitukseen hyvä,mikäli sielä Kreikkassa niitä on.Oletko jo istuttanu maahan chilejä?

Satoisaa kesää sinne Kreikkaa.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

ChiliPepper

Minkä verran "puutarhan kesä" lannoitetta kanattaa antaa noin 5-10 cm taimille? Pakkauksen ohjeen mukaan?

naga morich

Minkäs kokoisessa ruukussa tai no minkä kokoisessa alustalla on? ja mikä toimii multana ja kauan ne on ollu siinä?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

cola

Joo mulla on maassa noin 8kpl chilejä kasvamassa ja ihan hyvin on pärjännyt. Huomaa kyl hyvin että esim 2 Nagaa jotka kasvaa maassa niin kasvavat todella tuuheiksi ja mataliksi kun taas ruukuissa kasvavat ovat pidempiä eikä niin tuuheita. Nyt on tarkoitus laittaa joku 20 chiliä kasvimaalle koska ei ole kaikille ruukkuja. Kovasti odotan niitten alkavan tuottamaan satoa ja muutamat Cristallit ja jallut kukkivat jo ;)

Tellus

Nyt meni taas sormi suuhun. Mitenkäs tämä sato-lepo?-uusi sato -vaiheen lannoitus tehdään kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Chilit kasvaa turpeessa:

Aji Cristalit roikuttaa painavaa satoa oksillaan, hirmuisia pötiköitä. Vaihe vihreästä keltaiseksi on kestänyt vaikka miten kauan, muutama vähän kellertää. Kasvit ei jaksa kukkia (muutama kukka latvassa) eikä kasvaa. Sama satotilanne Turbo Pubessa, Microcarpumissa ja Jalapeno Herculesissa. Biobizz-setin Growta olen antanut parin viikon välein. Teinkö väärin?

Miten ja millä nyt kantsii lannoittaa, kun odottelen vielä tänä kesänä toista isoa kukintapyräystä ja satoa. Voiko heti laittaa uutta pökköä pesään eli voiko/saako ne pakottaa toiseen tuotantokauteen heti ekan päätyttyä? Kasvarissa kausi kestää noin lokakuulle. Pitääkö ootella noiden podien keruuta ja sitten vasta lannoittaa? Heti Bloomia vai pitääkö kasveja vahvistaa ensin merilevällä ja Growlla? Ovat hiukan kalvakoita ja varistavat alalehtiä ankaran podin tuuppauksen takia.

Inca red dropit lopetti kokonaan huiman satoilun ja ovat nyt tyhjiä. Heti Bloomia vai lepoa sadon tuotannosta ja Growta?

Myös kanankakkaa on pakki talossa (muita kasveja varten), jos se olisi hyvä vaihtoehto tässä vaiheessa?

Chilivaari

Minä en ole tuollaiseen Grow-Bloom kysymykseen vielä ehtinyt uhrata kiinnostustani, vaan olen jatkanut lannoitusta koko kukinnan ajan ja useimmat ovat myös jatkaneet satoaan saumattomasti koko loppukesän. Koko tuo ajatus erillisestä kasvukaudesta ja satokaudesta ei oikein sovi chilien kasvatteluun. Ne kasvavat ja kukkivat samaan aikaan. On toki joitakin lajikkeita, jotka ovat pitäneet paussia kukinnasta kypsytellessään satoa.

Mainitsemistasi lajikkeista ainakin Inca Red Drop ja Aji Cristal ovat varmuudella chilejä, joissa on samaan aikaan kaiken kokoisia raakileita, kypsiä ja kukkia. Siitä on kokemusta jo kahdelta kesältä. Nyt myös Turbo Pube osoittaa saman tapaisia oireita. Jotenkin olet siis lannoituksellasi (tai lian pienillä ruukuilla?) onnistunut katkaisemaan kehityksen. Talvella muuten Cristalkin odotteli saatuaan muutaman pötkylän kasvamaan. Ehkä valollakin on osuutta asiaan. Jos olosuhteet ovat oikein, nuo tuottavat uutta koko ajan. Lannoitteista en osaa neuvoa, mutta Puutarhan Kesän NPK-arvot 16-9-22 ainakin sopivat jatkuvaan satoon. Noihin lukemiin olen pyrkinyt myös Hydrolannoitteen kanssa, josta olen kyllä ajoittain vähentänyt typpeä jopa puoleen, kun se käy niin helposti. KananP:n aika taitaa olla jo ohi. Se on pitkävaikutteista ja näkyisi kasvussa vasta elokuussa. Kastelulannoitteet vaikuttavat nopeammin.

Tellus

Kehitys on tosiaan katkennut. Tämä on kolmas viljelyvuosi ja ensimmäinen pienessä kasvihuoneessa. Chilit ovat turpeessa ja ämpäreissä. Kaikki kukkivat rysäyksellä, tekivät satoa ja nyt on homma seis.  Se ei ollut tavoite. Tavoite oli aiemmista kesistä tuttu kaiken aikaa kukkia, raakileita ja kypsää tuottava kasvatustapa.  Tietty toivoin lisäksi, että kasvihuoneoloissa kasvu olisi vielä komeampaa. Aluksi olikin.

Ymmärtäähän se, että Grow-Bloom -tuska on Chilivaarille vierasta! Chilit kasvavat siellä kuin jaakon pavunvarsi. Ei voi kuin ihailla kasvuvoimaa, vihreyttä ja kasvattajan tietomäärää+taitoa!

Itsellä kiinnostuksen uhraaminen erilaisiin BioBizz-vaiheisiin, ajoituksiin ja kikkailuun on nyt nolla. Setti ei sovi omaan maantasaiseen viljelyfilosofiaan, joka puutarha- ja huonekasviasioissa luottaa kananpeehen ja hevonvastaavaan. Hyvin on toiminut.

Puutarhan Kesä kuulostaa sopivan suoraviivaiselta ja talonpoikaisjärkiseltä ratkaisulta. Siirryn siihen. Ja ensi kesänä chilit kasvaa kasvihuoneessa turvepenkissä, ei ämpäreissä. Ehkä saan olot paremmin vakioitua. Opetellaan...opetellaan...