Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

Hubert

Jep, eli kookoskuitu saattaa aluksi sitoa itseensä ainakin typpeä ja magnessiumia, joten kookoskasveja kannattaa lannoittaa kohtuu tuhdisti ja jos mahdollista, niin hieman typpisemmällä litkulla kuin turvekasveja.

Ihmettelin itsekin alkukeväästä, miksi kookoskasvit ovat vaaleamman vihreitä, kuin muut. Lannoiteväkevyyden noston myötä lehdet ovat nyt niissäkin normaalin tumman vihreitä.

turaukko

Minäkin sain nyt tuon nutriforten kaksikon. Kuinka sitä pitäisi antaa kasveille, kerran viikkoon vai joka kastelukerta? Jokainen chili on nyt kukinta / poditus vaiheessa. Yhden kerran olen tuota chileille nyt antanut. 5l vettä laitoin vajaata 4ml molempia lannotteita. Chilien kasvulasta on Kekkilän puutarhamulta.

Seppo

Hyvin nuo ihan tavan Puutarhan kesät ja Nutrifortet on kookoskuidussa toimineet. Tää amarillon tapaus oli ensimmäinen, kuin otaksuttavasti/mahdollisesti lannoitteesta johtuen on mitään ongelmaa ollut. En tärvää ainakaan vielä rahojani "virallisiin" kookoskuitulannoitteisiin. Nyt näyttää kuitenkin hyvältä taas amarillon kanssa. Täytyy seurailla tilannetta.

sorrii

Hyvää kookoslannoitetta Kärsältä 15€/2l [A+B-komponentit] ... Toimii ja on aika riittoisaa. Puolta halvempaa siis kuin vaikkapa GHE n Mikrot tahi Matot ...
http://www.chilitarvike.fi/bcuzz_kookos_a+b_1+1l

Ostin keväällä vaihteeksi Cannan Coco-lannoitetta ja harmitti vanhaa säätäjää, ettei niissä ole edes ilmoitettu N-P-K-arvoja komponenteille erikseen; annostuskin on suurempi ja hinta ~20% korkeampi ... En osta enää!

Oon antanut välillä laiskuuttani kookoskasveilleni samaa Nutriforte-1-2-litkua kuin sorassa kasvaville ilman ongelmia. Viikoittain kuitenkin oikeaa kookoslantaa. Samoilla Ph- ja EC-arvoilla näissä mennään kuitenkin. Oikein pihi ukko voisi käyttää Puutarhan kesää tai Tomaatti&Mansikkaa pääosin ja välillä säästellen kalliimpaa B'Cuzzia  :-\

Kovin järkeenkäyvää ei kyllä ole ettei muka vesiviljelylannoite kävisi kookoskuidussa kun toimii perliitissä, hydrosorassa ja pelkässä vedessä. Olisikohan kookoksessa joku aines mitä nuo coco-lannoitteet poistaa??? Tai sitten kookokseen sitoutuu haitallisesti jotain suoloja tavallisesta vesiviljelylannoitteesta.

Mullahan tokikin ja tietysti on myös Atamin Atacleania jota B'Cuzzinkin ohjeessa kehoitetaan lisäämään kasteluveteen: Se poistaa niitä lantajäämiä, kalkkia tms. Sitä annoistellaan sitten tosi kitsaasti: 1ml/10l eli tuo pieni parin desin pullo riittänee täällä pari vuotta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: turaukko - kesäkuu 07, 2013, 12:58:25 ip
Minäkin sain nyt tuon nutriforten kaksikon. ... Yhden kerran olen tuota chileille nyt antanut. 5l vettä laitoin vajaata 4ml molempia lannotteita.

Eiköhän tuo aika sopivasti mennyt.
Taannoin laatimani lannoitekoosteen mukaan niitä tulisi 0,75ml/l kumpaakin ja syksyä kohden voi typpeä vähentää. Joka kastelulla muitakin lannoitteita annetaan tuon verran. pH:n suhteen täällä on herätetty epäilys, kun tuossa on aika paljon kalkkia. Jos kasteluvetesi pH on korkealla, kannattaa tarkkailla kasvua.

turaukko

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 07, 2013, 13:43:28 ip
Minäkin sain nyt tuon nutriforten kaksikon. ... Yhden kerran olen tuota chileille nyt antanut. 5l vettä laitoin vajaata 4ml molempia lannotteita.

Taannoin laatimani lannoitekoosteen mukaan niitä tulisi 0,75ml/l kumpaakin ja syksyä kohden voi typpeä vähentää. Joka kastelulla muitakin lannoitteita annetaan tuon verran. pH:n suhteen täällä on herätetty epäilys, kun tuossa on aika paljon kalkkia. Jos kasteluvetesi pH on korkealla, kannattaa tarkkailla kasvua.

Täällä on vesijohtoveden pH 7.8-8.0. Täytyypä tarkkailla miten kasvit reagoi. Onko keltaiset lehdet ensimmäinen hälytysmerkki?

Feint

Lainaus käyttäjältä: turaukko - kesäkuu 07, 2013, 19:12:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 07, 2013, 13:43:28 ip

Täällä on vesijohtoveden pH 7.8-8.0. Täytyypä tarkkailla miten kasvit reagoi. Onko keltaiset lehdet ensimmäinen hälytysmerkki?

Mulla ollu alusta asti monta viikkoa putkeen pH 8 vettä vesiviljelyssä, eikä mitään oireita näy. Luulen, että saattaa mennä pitkään ennen kuin mitään ilmenee ja sitä on silloin vaikeahko fiksata kun ei tarkkaan tiedä ongelmaa.

Whili

Mikähän olisi noille Yaran tuotteille (YaraLiva Calcinit ja Ferticare HYDRO) sopiva annostus multakasvatuksessa ??

-kasvu            ? ml/100 litraa
-sadon alku          "
-kypsyminen         "

Tuumailin, että teelusikallinen 1ml kumpaakin per litra voisi olla sopiva annos  ???
Vai olenko kovastikin väärässä ??

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 20, 2013, 04:11:32 apTuumailin, että teelusikallinen 1ml kumpaakin per litra voisi olla sopiva annos  ???

No nyt tosiaan olet. Viisinkertaisesti. ;D
Teelusikka on 5 ml. Keittiön mittalusikoista voisi löytyä millilitrakin.
Puutarhan Kesää vastaava lannoite tuosta saadaan laittamalla 1 millilitra Hydroa ja ½ sitä oudon nimistä salpietaria litraan.
Tuosta taulukosta voisi olla apua, jos jaksat perehtyä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html

PP

Itse käytän Yaraa annostuksella Hydro 25 ml/10 litraa ja Calcinit 13 ml/10 litraa, jolloin EC:ksi tulee noin 2,3. Tuosta suhteesta on eri käytäntöjä; jotkut käyttää selvästi vähemmän typpiosaa.

sorrii

Mä mittailin joskus lääkeruiskulla mitä noihin keittiölusikoihin oikeesti menee, kun eri lähteissä esim. ruokalusikka ilmoitetaan 15ml ja teelusikka tuon 5ml...

Muistaakseni [nyt ei ole ruiskua että voisin tarkistaa!] Hackmanin teelusikkaa saa pidellä tosi vakaalla kädellä, että 3ml vettä pysyy lusikassa;
Hackmanin ruokalusikkaan meni ~6ml; Kaikkein isoin ruokalusikka mun kaapissani veti vajaat 10ml...

Mä olen kauan käyttänyt lannoitemittana vain lääkeruiskuja, joissa tylsytetty neula. Neulan avulla ylettyy paremmin esim. vajaaseen pulloon. Ja jauhemaiset lannoitteet [Nutriforte] olen liuottanut valmiiksi veteen 1/10 suhteessa.

Eipä nuo määrät niin millin päälle tervitse olla, mutta mukava tietää että tietää  8)

Mikähän älämölö syntyisi jos lannoitteiden annosteluohjeet ruvettaisiin antamaan vain grammoina?!
Oon kuullut kerran tyypistä jolla ei ollut edes kettiövaakaa  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausItse käytän Yaraa annostuksella Hydro 25 ml/10 litraa ja Calcinit 13 ml/10 litraa, jolloin EC:ksi tulee noin 2,3

Voi olla vähän ärtsiä multakasvatuksessa  :o

Onko muuten nuo Yaran lannoitteet jokseenkin samaa, kuin Nutriforten Tomaatti&Mansika -lannoitteet??
Hydro = Tomaatti&Mansikka ja Calcinit sitten tuo Typpi-kalsium ... kö?

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 20, 2013, 10:33:52 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 20, 2013, 04:11:32 apTuumailin, että teelusikallinen 1ml kumpaakin per litra voisi olla sopiva annos  ???

No nyt tosiaan olet. Viisinkertaisesti. ;D
Teelusikka on 5 ml. Keittiön mittalusikoista voisi löytyä millilitrakin.
Puutarhan Kesää vastaava lannoite tuosta saadaan laittamalla 1 millilitra Hydroa ja ½ sitä oudon nimistä salpietaria litraan.
Tuosta taulukosta voisi olla apua, jos jaksat perehtyä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html

Toki tarkoitin tuota 1ml vetoista mittalusikkaa, mutta... 
pienen taulukkoon perehtymisen jälkeen tuumailin, että nuo NPK-arvot on melko lähellä tuota Nutriforten 1 & 2
lannoiteyhdistelmää, jotenka samoilla annoksilla siis  :)     ??? Eikö ??

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 20, 2013, 11:15:06 ap
Itse käytän Yaraa annostuksella Hydro 25 ml/10 litraa ja Calcinit 13 ml/10 litraa, jolloin EC:ksi tulee noin 2,3. Tuosta suhteesta on eri käytäntöjä; jotkut käyttää selvästi vähemmän typpiosaa.

Mulla on suora multakastelu (mies & kastelukannu), enkä noitten EC-lukujen kanssa jaksa pelailla  ;)
..mutta sulla on selkeästi tuota taulukkoa tymäkämmät liemet  :o

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 20, 2013, 11:28:18 ap... tuumailin, että nuo NPK-arvot on melko lähellä tuota Nutriforten 1 & 2
lannoiteyhdistelmää,...

Samoilla lukemilla ja melkein samaa tavaraakin nuo ovat. Jotakin pieniä eroja on.
PP:n liemet ovat tosiaan tymäkämmät ja jotkut vesiviljelijät laittavat vieläkin enemmän - ja saavat monsterikokoisia kasveja. Meille eivät sellaiset mahdu.

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 20, 2013, 11:27:45 ap
Voi olla vähän ärtsiä multakasvatuksessa  :o

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 20, 2013, 11:42:02 ap
PP:n liemet ovat tosiaan tymäkämmät ja jotkut vesiviljelijät laittavat vieläkin enemmän - ja saavat monsterikokoisia kasveja. Meille eivät sellaiset mahdu.

Multakasveille menee Blumatien kautta keskimäärin ehkä hieman tuota vähemmän, mutta EC on kuitenkin vähintään 2 ja yleensä yli. Rehut ole tähän mennessä valittaneet, ja jotkut käyttää multaan/turpeeaseen enemmänkin. Vesiviljelyyn ebbeihin 2,5 on minulla minimi, NFT:ssä väittävät vähemmänkin riittävän.

sorrii

LainausVesiviljelyyn ebbeihin 2,5 on minulla minimi, NFT:ssä väittävät vähemmänkin riittävän

Millaisilla lajeilla? Täydessä auringossa?

Itsellä ollut parveke-ebbissä kolme vuotta aina sama ~1,6 EC - Baccatumeja, ja joskus yksi annuum seassa.
Partsille [lasitettu, tietysti] paistelee aurinko pilvien ja puiden lomasta sarastuksesta klo 14 asti. Kasvua on niin maan perusteellisesti, etten ole uskaltanut kokeilla ärtsimpiä liemiä. Pitäisikö  ??? ??

Syksyllä oon laittanut natikan tohottamaan ja on alkanut uusi satokausi  8) .. ja aina samoilla liemillä: Nutriforten T&M purkin ohjeilla tai Mikro+Mato - pullon ohjeilla..

Ahtaissa tiloissa ahneella miehellä tahtoo loppua tilat aina alkuunsa, kun kasveja on tiheässä ja lämpöä riittää. Mä oon joskus saanut mutua että vahvemmilla liemillä saattaisi jopa pysyä se kasvu kurissa. Ei vaan jaksa etsiä tietoa. Kaikki pitää oppia kantapään kautta. Kannattaisiko kokeilla nostaa EC'tä ??
Vähemmässä valossa vähemmällä typellä ehkä ... ?

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 20, 2013, 12:26:40 ip
LainausVesiviljelyyn ebbeihin 2,5 on minulla minimi, NFT:ssä väittävät vähemmänkin riittävän

Millaisilla lajeilla? Täydessä auringossa?

Tänä vuonna ebbeissä on vain baccatumeja ja yksi annuum, mutta aiemmin myös chinensejä. Auringoa kasvarissa on keskikesällä 6-8 tuntia suoraan ja pari tuntia osittain puiden läpi. Keväämmällä ja syksymmällä on vähemmän aurinkoa, mutta lannoituskin on huhti-toukokuussa taimille kevyempää samoin kuin viimeistään elokuun lopulta liiallisen kasvun hillitsemiseksi (mikä ei tosin koskaan onnistu).

jewe

Näin mennään tällä hetkellä kasvihuoneessa suurin piirtein.

Amppelirocotoille jotka mullassa ja lannoitteet blumattien kautta Yara Ferticare Kombi 1 ja EC 2,2 - 2,5, oli aiemmin noin 3.0.

NFT -kasvit EC jotain 2,2 - 2,5 ja PH n.6.0. Yaran Calcinit/Hydro suhteella 1 - 3. Juhannuksen jälkeen muutetaan enemmän hydro voittoiseksi tuo lannoitus.

sorrii

??? No on herroilla vahvat liemet!
Mä tosiaan oon mennyt kiltisti purkkien ohjeilla ja vähän alle: multakasveilla 75% edellisistä ...
Mikro/Mato setin ohjeissa taisi olla vahvin suositeltu EC 2.2 jota oon ehkä kerran lisännyt vanhojen litkujen päälle raakilevaiheessa.

Ja sitä "liikakasvua" en saa hillittyä vaikka antaisin melkein pelkkää vettä.
Pitää varmaan alkaa kokeilemaan suosiolla vahvempia litkuja sitten: On ollutkin jo vanhan toistoa kaikki ... [virheetkin ::) ]

jewe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 20, 2013, 21:06:35 ip
??? No on herroilla vahvat liemet!
Pitää varmaan alkaa kokeilemaan suosiolla vahvempia litkuja sitten: On ollutkin jo vanhan toistoa kaikki ... [virheetkin ::) ]

Ehkä ei kannata seurata ainakaan minun lannoitesuhteita joita käytän rocotoille. Kasvit ja kasvatusolosuhteet voivat olla niin erilaiset. Itselläni kasvit ovat niin suuria ja vahvoja että kestäisivät vieläkin kovempaa lannoitusta mutta pakko nyt hillitä kun amppelirocotot peittävät koko kasvihuoneen katon. Rocotoamppelit ovat n.30 sentin etäisyydellä toisistaan ja yhdessä kasvissa on useampia n. 1,5 m haaroja niin ongelmia tulee ellei vähennä lannoitusta merkittävästi.