toukokuu 23, 2024, 10:09:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

esanssi

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 05, 2009, 13:34:46 ip
Mites jos heittäis sekaan vihreitä ledejä? Tulis vähän niin kuin RGB lamppu...


Kävi itselläkin mielessä. Siihenhän vois haeskella jonkin siedettävän yhdistelmän. Nehän vois olla vielä erillisellä katkaisijalla, ettei niitä tarvi turhaan pitää päällä kun on itse muualla.

CyberDog

Voihan niihen tosiaan laittaa sen erillisen katkaisimen. Mutta miksi turhaa. Ei se varmaan niin paljoa sähköä säästä...

Herpiili

Nyt noita tehokkaampia LED-valaisimia saa myöskin suoraan euroopasta, varastoivat Hollannissa kyseisiä valaisimia. Jos noiden tilaaminen kiinnostaa niin laitelkaapa privaa - hinnat yhtä edullisia kuin suoraan tehtaalta kiinasta ;)


Luuk

Onkos kenelläkään kokemuksia tälläisestä?
http://www.growforfree.co.uk/epages/es108873.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es108873_es120127304033/Products/225MIXED
Vaikuttaa aika edukkaalta ainakin, kun olen katsellut noita vaihtoehtoja. Itseä lähinnä arvelluttaa se, onko tollaisen valon kanssa mahdollista asua samoissa tiloissa?

calm

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 14, 2009, 08:14:16 ap
Onkos kenelläkään kokemuksia tälläisestä?


Edukkaita joo - kunnes katsoo tehoa. Tuossa 4 W. Melkeinpä voisi sanoa, että vähänkään isommalle kasville sitä tehoa saa olla (oikeaa sähkötehoa) semmoinen 20 wattia ennenkuin niillä oikeasti mitään tekee.

snu


Minkä kokoista ESLiä tuollainen 4W ledi mahtaisi vastata?
#419
Eksyminen on suotavaa.

CyberDog

Eikös tossa toi 4W tule kaupanpäälle tohon isompaan läpyskään. Äkkisilmäyksellä ei kyllä näkynyt ton isomman tehoja...

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 14, 2009, 08:14:16 ap
Onkos kenelläkään kokemuksia tälläisestä?
http://www.growforfree.co.uk/epages/es108873.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es108873_es120127304033/Products/225MIXED
Vaikuttaa aika edukkaalta ainakin, kun olen katsellut noita vaihtoehtoja. Itseä lähinnä arvelluttaa se, onko tollaisen valon kanssa mahdollista asua samoissa tiloissa?


Itsellä on sama paneeli jenkeistä tilattuna - kokemuksia löytyy sen verran että kasvit eivät tuon alla kasvaneet, tosin eivät kuolleetkaan. Ennemmin kannattaa ostaa tuolla rahalla jotain ihan muuta. Sähkötehoa tuosta löytyy 13.5 wattia.

MikkoM

My 2 cents.
Pienitehoisten LED kasvivalaisimien käyttöä ei oikeen perustella millään, rahansäästö on olematon ja lampun kasvatustehokaan ei missään tapauksessa ole normivalaistukseen verrattuna merkittävästi parempi, jos ollenkaan. Ok, no sillä sen voi perustella että haluaa olla ropellihattupää jonka on pakko kokeilla kaikkee uutta.

Eri juttu on sitten se että jos sitä tehoa on enempi, itselläni on 550w valowattia ja hukkatehot päälle, tuon sydeemin ledeillä korvaamalla vois jo rahallisesti jonkinverran säästääkin ainakin keväällä, talviajan laskussa en kyllä nähny minkäännäköistä muutosta aiempaan, todennäköisesti sähköpatterit pysyi viileämpinä joka kompensoi.

Niabo

Kertokaas mulle mistä osotteesta kiinasta saa tilattua halvalla niitä ufo ledejä?

Romanialainen tikka

Lainaus käyttäjältä: Niabo - kesäkuu 05, 2009, 10:58:01 ap
Kertokaas mulle mistä osotteesta kiinasta saa tilattua halvalla niitä ufo ledejä?


Hakutermiä voit muotoilla miten itse haluat:
http://www.google.fi/search?q=cheap+led+ufo+from+china&channel=linkdoctor

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Niabo - kesäkuu 05, 2009, 10:58:01 ap
Kertokaas mulle mistä osotteesta kiinasta saa tilattua halvalla niitä ufo ledejä?


http://www.welthink.com/led.htm

Valmistajan euroopan edustajalta voi suoraan kysellä, pitävät pientä varastoa Hollannissa josta toimituskulutkin ovat huomattavasti edullisemmat kuin kiinasta ja tullimuodollisuudet jäävät välistä. Esim. 90W ufo 660nm 40%, 630nm 40% & 460nm 20% oli viimeisimmän euroopan erän osalta hinnaltaan 165 euroa, toimituskulut tuohon toki tulevat päälle mutta ne ovat parin kympin luokkaa.

Maksaminen onnistuu ihan hollannissa olevalle pankkitilille josta eu-maksuna veloitetaan ainakin osuuspankissa 0eur ja rahat siirtyvät noin kolmessa työpäivässä. Toimitus lähti itselläni samana päivänä kun tilauksen rahat olivat siirtyneet.

Firman yhteydenpitoa, palvelualttiutta sekä kaupanteon jälkeenkin tapahtuvaa yhteydenpitoa pitää myöskin kiitellä ja se on aivan eri tasoa mihin tässä maassa ollaan totuttu ;)

"From Amsterdam to Finland, the courier cost is EUR 50 for 30kg."
sales(at)welthink.com

blarney

Morjes, ajattelin väsätä itse tuollaisen led valon kun nykyään saa halvalla melko tehokkaitakin power ledejä. Ongelma on että ei löydy kunnollisen punaisen aallonpituuden omaavia ledejä, kaikki ovat luokkaa 630 nm, kun optimaalinen aallonpituus olisi 660 nm. Onko kenelläkään kokemusta tämän aallonpituuden ledeistä, toimivatko vai ei? Sinistä löytyy juuri sopivaan aallonpituuteen.

snu


Kuinka monen ledin järjestelmää ajattelit rakentaa? Tuollaisessa 90W järjestelmässä on yleensä 90 kpl 1W ledejä, siinä on jo aika paljon juottamista...
#419
Eksyminen on suotavaa.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: blarney - kesäkuu 27, 2009, 17:02:39 ip
Morjes, ajattelin väsätä itse tuollaisen led valon kun nykyään saa halvalla melko tehokkaitakin power ledejä. Ongelma on että ei löydy kunnollisen punaisen aallonpituuden omaavia ledejä, kaikki ovat luokkaa 630 nm, kun optimaalinen aallonpituus olisi 660 nm. Onko kenelläkään kokemusta tämän aallonpituuden ledeistä, toimivatko vai ei? Sinistä löytyy juuri sopivaan aallonpituuteen.


Calmilla taitaa olla tuollaisesta itse kasatusta kokemusta, tosin taisi laskeskella että 90W ufoa vastaavan valaisimen kasaaminen tulisi niin lähelle valmista valaisinta ettei välttämättä ole kannattavaa rakentaa itse.

blarney

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 27, 2009, 22:03:21 ip

Kuinka monen ledin järjestelmää ajattelit rakentaa? Tuollaisessa 90W järjestelmässä on yleensä 90 kpl 1W ledejä, siinä on jo aika paljon juottamista...


Ajattelin 40-50 kpl tuollaista 2-3W lediä. Ei tarvitse välttämättä juottaa käsin jos syövyttää levyn ja käyttää juotospastaa.

blarney

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - kesäkuu 28, 2009, 11:59:50 ap
Lainaus käyttäjältä: blarney - kesäkuu 27, 2009, 17:02:39 ip
Morjes, ajattelin väsätä itse tuollaisen led valon kun nykyään saa halvalla melko tehokkaitakin power ledejä. Ongelma on että ei löydy kunnollisen punaisen aallonpituuden omaavia ledejä, kaikki ovat luokkaa 630 nm, kun optimaalinen aallonpituus olisi 660 nm. Onko kenelläkään kokemusta tämän aallonpituuden ledeistä, toimivatko vai ei? Sinistä löytyy juuri sopivaan aallonpituuteen.


Calmilla taitaa olla tuollaisesta itse kasatusta kokemusta, tosin taisi laskeskella että 90W ufoa vastaavan valaisimen kasaaminen tulisi niin lähelle valmista valaisinta ettei välttämättä ole kannattavaa rakentaa itse.


Minä taas laskeskelin että UFOA vastaavan systeemin saa rakennettua satasella. Kunhan pitää mielessä että watteja ei voi suoraan verrata noiden vanhojen ledien kanssa, hyötysuhde on parantunut. Jokatapauksessa aion testata tätä rakentamalla tuollaisen vehkeen ja mittaamalla luxit.

mpp

Itse rakensin 3W ledeistä valon ja noin on toiminut:
LED vs. ESL
Testi piti lopettaa juhannuksena, kun ei vieraat tykänneet sinipunaisesta valosta vierashuoneessa.... ::)

blarney

Lainaus käyttäjältä: mpp - kesäkuu 29, 2009, 08:35:08 ap
Itse rakensin 3W ledeistä valon ja noin on toiminut:
LED vs. ESL
Testi piti lopettaa juhannuksena, kun ei vieraat tykänneet sinipunaisesta valosta vierashuoneessa.... ::)


Voitko valottaa hieman millaisia aallonpituuksia sulla noissa ledeisssä oli ja moniko wattinen ESL tuossa on vertailussa?

pgrt

Nuo ledit kannattaa hajauttaa sivuille/alle tuon yläpuolelta tulevan lisäksi koska ainakin minun ledieni valo absorboituu todella hyvin jo kasvin ylälehtiin ja alemmille ei siten jää niin paljoa. Auttoi ainakin minun kasveillani jonkinverta.
Experience is simply the name we give our mistakes.