heinäkuu 01, 2024, 10:04:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Internetkö äidinkielemme rappion tyyssija?

Aloittaja tknummelin, toukokuu 03, 2007, 11:09:00 ap

« edellinen - seuraava »

tknummelin

Tässä kun olen taas tullut lukeneeksi erään artikkelin, joka väitti Internetin rappeuttavan kielemme, haluaisin esittää oman näkökantani asiaan käyttäen oikeaoppisia, mutta toisaalta joskus hieman vaikeaselkoisia lauseita.

Artikkelin, jonka lähdettä en tässä halua mainita, pääsisältö oli se, että kun tekstiä kirjoitetaan enemmän ja nopeammin, on sen laatu selvästi heikompaa. Tähän perustelemattomaan provokaatioon haluaisin puuttua! Toki, jos kieli on huonoa jo valmiiksi, niin se ei parane yhtään, vaikka lisää kirjoittaisikin ilman opettavan tahon läsnäoloa. Mutta jos kieli on alunperinkään edes siedettävää, väitän sen paranevan kirjoittamisen lisääntyessä. Otan tästä esimerkin.

Toverimme pertsan kirjoitustaito on mielestäni parantunut vuoden aikana huomattavasti. Vielä vuosi sitten olisin väittänyt, henkilöä tapaamatta, kirjoittajaa täydeksi debiiliksi. Mutta nyt hän osaa kirjoittaessaan sekä tuoda esille argumenttinsa että perustella ne, kuten kunnon kannanottajan kuuluukin. Samanlainen kohentuminen on havaittavissa kautta linjan aina kirjoitusten määrän lisääntyessä joka kirjoittajalla. Väittelytaidot kuuluvat sivistyneen henkilön taitoihin. Hyvällä verbaalisella taistolla voidaan välttää  defenestraatio ja muut ikävät lopputulokset, joihin saatettaisiin päätyä juupas-eipäs -väännön tiimoilta.

Tähän lankaan haluamme fancy pants -tyylistä herrasmiesväittelyä aiheesta kuin aiheesta. Hyvät herrat, ja rouvat, kaivakaa sanasäilänne esiin!

nikke

Ja vielä voin tuoda positiivisen asian tällä foorumille esiin.

Nimittäin yleisesti ottaen, kun katsoo muita foorumeita ja vertaa niitä meidän chilifoorumiin. Huomattavissa on monia eroavaisuuksia. Mutta yhden haluaisin tuoda esiin. Se nimittäin on yhdyssanat. Kun nyt ottaa pari muuta foorumia vertailuun, niin huomaa, ettei niissä ole oikeinkirjoitusta harrastettu läheskään niin hyvin kuin täällä. Ja muutenkaan täällä ei ole, ainakaan omasta mielestäni, vaikeaa saada selville mitä kirjoittaja tarkoittaa. Eli voi vetää johtopäätöksen: Chilin ystävät ovat parempia kielellisesti kuin muut! :D

Taisi joku muukin noista mainita aikoja sitten.

Mutta voisin kyllä väittää, että nettiin kirjoittelu kuitenkin vaarantaa oikeinkirjoitusta. Se johtuu siitä, että kaikenlaiset teinit kun ovat netin ja sen moninaiset keskustelupalstat löytäneet. Niihin vain kirjoitetaan sen kummemmin miettimättä mitä kirjoittaa, ja saako muut siitä selvää.

Poppamies Tuliliemi

Minusta ongelma ei niinkään ole netissä itsessään, vaan ihmisten asenteissa nettikirjoitteluun. Moni tuntuu ajattelevan, että ihan sama miten jonkun asian kirjottaa kunhan siitä itse selvää saa. Eli ei ajatella ollenkaan, että keskustelupalstoilla voisi ottaa myös muut huomioon.

Osa kirjotusvirheistä voi toki johtua nopeasta kirjoittelusta, kun taas yhdyssanavirheet kielivät muutenkin vähemmälle huomiolle jääneestä kirjoittamisen tai lukemisen harrastamisesta.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

tellie

Lainaus käyttäjältä: "nikke"Mutta voisin kyllä väittää, että nettiin kirjoittelu kuitenkin vaarantaa oikeinkirjoitusta. Se johtuu siitä, että kaikenlaiset teinit kun ovat netin ja sen moninaiset keskustelupalstat löytäneet. Niihin vain kirjoitetaan sen kummemmin miettimättä mitä kirjoittaa, ja saako muut siitä selvää.


Minusta taas itse kirjoittelu ei ole se ongelma, vaan epämääräisten sotkujen ja räplinkien lukeminen, mikä tosin on aikalailla suora seuraamus niiden kirjoittelusta :D Ihminen oppii oikeakielisyyttä varsin pitkälti lukemalla, ja mikäli leijonanosa luetusta tekstistä on peräisin mitä ihmeellisimpiä kieliasuja suvaitsevilta foorumeilta tai muilta palstoilta, niin selvää on, että ei hyvä heilu. Siksi minusta netissäkin tulisi jokaisen kiinnittää edes jonkinlaista huomiota oikeakielisyyteen, vaikka tietenkään foorumien käyttäjiltä ei voida ihmeitä odottaa.

Tietenkin oikeinkirjoitus ja mm. järkevä otsikointi ovat tärkeitä muutenkin, harvoin voi liikaa korostaa sitä, miten helposti ihminen antaa naurettavien kirjoitusvirheiden välityksellä itsestään todella typerän ja kypsymättömän vaikutelman. Tästä syystä muuten toivoisin, että chiliyhdistykseen liittyvissä asioissa tekstiä tuottavat henkilöt olisivat erityisen tarkkoina tai järjestäisivät jonkun oikolukemaan - ei siinä ole laitaa, jos materiaali vilisee ylä- tai jopa ala-astetasoisia virheitä! Tämä kuitenkaan ei itse aiheeseen liity kuin löyhästi, joten ei siitä sen enempää.

Myös se on tärkeää, että muut huomaavat otsikosta suoraan mitä teksti tai viestiketju käsittelevät, ja jo viihtyvyyden vuoksi on tärkeää, että foorumit patistelevat alkeelliseen oikeinkirjoitukseen. Kuitenkin vihtyyvyys- ja jopa ymmärtämisvaikeudetkin ovat väliaikaisia, asenteenmuutoksella ja tarvittaessa sääntömuutoksilla korjattavia ongelmia, kun taas oikeakielisyyden kärsimät vahingot ovat luonteeltaan pysyvämpiä.

Internet vaikuttaa myös muihin kielen alueisiin kuin oikeakielisyyteen. Foorumilla asioita tuodaan esiin, kommentoidaan ja argumentoidaan aivan eri tavalla kuin esimerkiksi esseetyyppisessä tekstissä tai muussa asia-aineessa. Ilmaisu on usein typistettyä ja tehokkuuteen pyrkivää, minkä vuoksi turhille johdatteluille ja muille mussutuksille tulee annettua erittäin helposti kenkää. Kuinka paljon tällaiset asiat vaikuttavat perinteisempään kirjoitukseen? Sitä en tiedä, mutta hyvinkin voisin kuvitella, että vaikutus on merkittävä. Itseäni ainakin hieman hirvittäisi lähteä kirjoittelemaan kylmiltään perinteisempää asiatekstiä, sitä kun ei ole viime vuosina juuri tullut harrastettua.

Korostaa kuitenkin sopii, että minusta foorumityyppinen kirjoittelu ei todellakaan ole kielen rappeutumista, vaan muuttumista ja mukautumista erilaisiin olosuhteisiin. Uuden tyylilajin heijastukset muihin osa-alueisiin kuitenkin saattavat rappeutumista aiheuttaa, aivan kuten vain yhteen perinteisempään tekstityyppiin keskittyminen muiden kustannuksella rapauttaa muita.

Edit: lisätty puuttuvia sanoja

Malla007

Vai että kirjoittaminen aiheena..
Itse en todellekaan (anteeksi vain kaikille) ajattele yhtään miten kirjoitan tänne foorumille (ja muita foorumeja en harrasta..). Täytyy myöntää, että täällä ajattelen että "kunhan aiheesta ja asiasta saa selkoa, niin saan apua". Yleensä tänne kirjoitan vain kun "kilit" on pulassa, tai minä niiden kanssa.
En kyllä usko että se miten tänne kirjoitan, vaikuttaa mitenkään asiatekstin kirjoittamiseen. En vain yleensä jaksa ajatella hirveästi sellaisen kuudentoista tunnin koulu/työpäivän jälkeen. Olen kirjoittanut viimeisen kahden viikon aikana n. 80 sivua asiatekstiä, joten sen käyttäminen tällaisella keskustelupalstalla ei tunnu luontevalta.
Nämä foorumit ajattelen niin, että kaikilla on rennompi olo jos käyttää puhekieltä, eikä se tarkoita ettenkö osaisi kirjoittaa asiatekstiä. Mutta jos se ihmisiä vaivaa, kyllähän sitä voi alkaa kirjoittaa tännekin "fiksusti". Itse en ainakaan pyri vaikuttamaan järkevältä muiden silmissä, kun tiedän itse sellainen olevani ;)

Poppamies Tuliliemi

Ei puhekielisyyksien viljely nettifoorumeilla kovin paha onkelma olekaan, päinvastoin elävöittää tekstiä kummasti se. Toinen asia kokonaan on nämä nettislangit ja teinix-kielet ja muut hirvitykset. Siis LOL ettex te kässää!!1! xD ...Kammoittavaa.

Vielä pitää avautua välimerkkien käyttämättä jättämisestä, hirvittävää on lukea tekstiä josta puuttuu todellakin kaikki välimerkit. Lauserakenteetkaan eivät enää siinä vaiheessa toimi, vaan kovasti pitää ponnistella jos aikoo ymmärtää mitä kirjoittajaparka on koettanut ilmaista. Usein loppuu tahto kesken ja tulee skipattua ko. kirjoitus kokonaan.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Torakka

no itelle on tullu moitteita siitö että en käytä pisteitä ja pilkkuja sori kaikille ketkä joutuu lukeen mun kommenteja jos niissä ei oo niitä en osaa vaan käytää niitä

Janne

Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"Kirjakieli pilkkuineen ja pisteineen on ihan hyvä asia. Se ei vain oikein sovi foorumille jossa keskustellaan chileistä ja niiden kasvatuksesta.

Olen kyllä aika lailla eri mieltä. Ei kielen tarvitse olla kirjakieltä, mutta yhteen pötköön ilman välimerkkejä kirjoitettua tekstiä on erittäin rasittavaa lukea. Pidempi teksti jää kokokaan lukematta jos ulkoasu on todella huonoa.

Välimerkkien käyttämisen opettelusta ei muuten ole mitään haittaa kenellekään. Mitä muuten kouluissa mahdetaan nykyisin tehdä äidinkielen tunneilla?

edit: enkä tosiaan vaadi että teksti olisi kieliopillisesti täysin virheetöntä. Tiedostan täysin etteivät omatkaan tuotokseni ole mitään malliesimerkkejä suomen kielen lauserakenteesta mutta joku tolkku on kirjoituksissa oltava.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

thp

Ilmoittaudun pakkovälimerkkien kannattajien joukkoon. Toisin kuin ChiliPark edellä sanoi, niistä viesteistä ei saa tolkkua yhteen pötköön (ja ilman isoja alkukirjaimia) kirjoitettuna. Ja jos saisikin, niin kieltäydyn itse saamasta. Jos on aikaa ja halua kirjoittaa messulaudalle, niin varmasti on aikaa myös kirjoittaa edes suurin piirtein oikein. On toki analfabeetteja, joille yhdyssanat ovat ylivoimaisen vaikeita ja pilkun oikea paikka oppineiden mytologiaa, mutta soisi edes yrittävän. Irc toisaalta on taas eri asia. Chat simuloi huoletonta jutustelua.

Ja nyt kun pääsin vauhtiin, niin komppaan vielä nimimerkkiä tellie; yhdistyksen vähänkin virallista tekstiä tehtäessä mihinkään julkiseen käyttöön, se tulisi oikoluettaa. Aina. Mikään ei anna niin kotikutoista ja keskenkasvuisten räpellykseen viittaavaa kuvaa meistä, kuin kehno kieliasu yhdistyksen teksteissä.


Helpotti.  :D
#005
Capsicum misinformation on message boards since 2006

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Thp"On toki analfabeetteja, joille yhdyssanat ovat ylivoimaisen vaikeita ja pilkun oikea paikka oppineiden mytologiaa, mutta soisi edes yrittävän.


Ah, ruotsin jalon kielen suosikkisanani, 'analfabeter'. Kun sen opettaja joskus lukiossa taululle heijasteli ja pyysi satunnaista oppilasta sen lausumaan, menivät painotukset poikkeuksetta päin...niin, arvaatte mitä. Mutta asiaan.

Kirjakieli ei ole mitenkään olennaisen tärkeätä, kunhan nyt teki hiukan mieli sillä provota ensimmäiseen viestiin. Kirjakieltä ei edes lue mielikseen, väsyneelle nupille menee paljon paremmin läpi 'moon' kuin 'minä olen', 'son' kuin 'se on' jne. Yhdyssanatkin vielä menevät vaikka ne olisivat haitarista, eikä pilkkujenkaan puuttuminen niin kamalasti haittaa, mutta...Jumankeuta, pisteet pitää olla ja jonkinlainen lausejako. Tekstiä on aivan mahdoton lukea ilmaan minkäänlaista lausejakoa. Ja kaikki, jotka osaavat puhua, osaavat myös jakaa tekstinsä lauseisiin.

tai ainakin minun mielestä siis on vaikea lukea tekstiä ilman pilkkuja kun pitää itse keksiä missä yksi asia alkaa ja toinen loppuu vai mitä sedät tädit ja tyttäret taidanpa tästä mennä takaisin kartiohattuni pariin.

Malla007

Mun täytyy kyllä sanoa että tuossa edellisen tekstin lopussa oli tuo pilkutonpisteetönvaikealukea-kohta, mutta taidan olla jotenkin päästäniviallataijotain kun mulle ei tuottanut mitään ongelmaa lukea se teksti ja ymmärtää se ihan tarpeeks nopeasti, enkä voi sanoa edes olevani selvin päin.... :D tai johtuisiko nimenomaan siitä ;)
     "tai ainakin minun mielestä siis on vaikea lukea tekstiä ilman
      pilkkuja kun pitää itse keksiä missä yksi asia alkaa ja toinen
      loppuu vai mitä sedät tädit ja tyttäret taidanpa tästä mennä
      takaisin kartiohattuni pariin"
      (tknummelin, 2007,http://www.infernochili.tk).
Tämä aihe johtuu varmaan siitä, että ihmiset haluavat ahmia tekstin mahdollisimman nopeasti ilman sitä sen kummemmin ajattelematta, ellei lukemisen lopuksi ole jotain kommentoitavaa. Ymmärrän kyllä tämän hyvin, itseäkin JOSKUS ärsyttää, mutta koska olen minä, mun on PAKKO puolustella kantaa jota muut ei puolusta :D eli ihmiset kirjoittakoon niinku lystää. Ainoa syy siihen miks käytän pilkkuja ja pisteitä on se, että mun ajatukset on yhtä päättömiä kuin teksti olis ilman niitä. Mut jos omaa sellaisen hyvin jäsentelevän ja johdonmukaisen kirjoitustaidon, niin niillä pisteillä sun muilla palloilla ei oo mitään merkitystä.

(huomasitteko oli pakko todistaa et osaan kirjoittaa ja tein ton tknummelinin lainauksen ihan raportointiohjeiden mukaisesti... :D (yli kolmen rivin lainaus "-merkeillä varustettuna sarkaimen verran sisennettynä)) Se ettei kirjoita hyvin ei tarkoita etteikö osais ;)
Juu huomasin nyt, et se sisennys ei näy foorumilta luettuna.... meni taas sekin mönkään :P

Red Hot Chili Peppers

Kaikki korkeakulttuuriksi luettava on rappion tyyssija. Niin oli Rooman valtakunta, valistusajan filosofia ja muinaisten Inkojen mainiot, vaikkakin vähän veriset uhriseremoniat chililsadon kasvattamiseksi.

Mitä tekemistä korkeakulttuurilla sitten on internetin kanssa. Ei mitään :roll: Joten mitään syytä kielelliseen angstiinkaan tuskin lienee.

Suurempi ongelma on varmaankin mobiliteknologia joka pakottaa jatkuvaan kommunikointiin oli siihen aikaa tai ei sekä tekniikalla, joka vastaa Tukkijoen lauttaa Atlantilla. Kun mobiiliviihteestä tulee oikeasti korkeakulttuuria, niin olemme pulassa :shock:
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Malla007"Mun täytyy kyllä sanoa että tuossa edellisen tekstin lopussa oli tuo pilkutonpisteetönvaikealukea-kohta, mutta taidan olla jotenkin päästäniviallataijotain kun mulle ei tuottanut mitään ongelmaa lukea se teksti ja ymmärtää se ihan tarpeeks nopeasti, enkä voi sanoa edes olevani selvin päin.... :D tai johtuisiko nimenomaan siitä ;)
     "tai ainakin minun mielestä siis on vaikea lukea tekstiä ilman
      pilkkuja kun pitää itse keksiä missä yksi asia alkaa ja toinen
      loppuu vai mitä sedät tädit ja tyttäret taidanpa tästä mennä
      takaisin kartiohattuni pariin"
      (tknummelin, 2007,http://www.infernochili.tk).
Tämä aihe johtuu varmaan siitä, että ihmiset haluavat ahmia tekstin mahdollisimman nopeasti ilman sitä sen kummemmin ajattelematta, ellei lukemisen lopuksi ole jotain kommentoitavaa. Ymmärrän kyllä tämän hyvin, itseäkin JOSKUS ärsyttää, mutta koska olen minä, mun on PAKKO puolustella kantaa jota muut ei puolusta :D eli ihmiset kirjoittakoon niinku lystää. Ainoa syy siihen miks käytän pilkkuja ja pisteitä on se, että mun ajatukset on yhtä päättömiä kuin teksti olis ilman niitä. Mut jos omaa sellaisen hyvin jäsentelevän ja johdonmukaisen kirjoitustaidon, niin niillä pisteillä sun muilla palloilla ei oo mitään merkitystä.

(huomasitteko oli pakko todistaa et osaan kirjoittaa ja tein ton tknummelinin lainauksen ihan raportointiohjeiden mukaisesti... :D (yli kolmen rivin lainaus "-merkeillä varustettuna sarkaimen verran sisennettynä)) Se ettei kirjoita hyvin ei tarkoita etteikö osais ;)


Jänniä kysymyksiä...  8)  (pohtii allekirjoittanut kuivan valkkarin voimin, kuunnellen taas kerran Strangerin loistavaa "No Rules" levyä järjettömällä volyymilla perjantai-iltana ja miettien, pitäisikö itse tarttua skittaan ja luoda jotain sairasta musaa... ;) ).

Mutta aiheeseen: itse kirjoitan muun omituisen ohessa tarinoita. Joku nimittäisi niitä kenties romaaneiksikin. Törmään siinä puuhassa jatkuvasti kysymyksiin siitä, mikä kuulostaa "aidolta", mikä "luettavalta" - ja mikä "uskottavalta"...

Luin juuri Stephen Kingin mainion kirjan: "Kirjoittamisesta". Suosittelen! ;)   Siinä sai uusia näkökulmia siihen, mikä on hyvää kirjoittamista, mikä taas ei... Kielioppi on yksi asia ja se helpottaa lukijan työtä. Kokonaan toinen asia on se, mitä kirjoittaja yrittää ilmaista... Joskus se tunne vaatii sääntöjen rikkomista. Ja kun mennään taiteen puolelle, mitä kirjoittaminenkin viestinnän lisäksi on, taide todella rikkoo rajoja!

Kun luemme romaania, olisi todella tylsää, jos kaikki siinä tapahtuisi sääntöjen mukaan! Silloin emme aina voi ilmaista tunteita tarkoittamallamme tavalla. Sama pätee musiikkiin. Muistan aina Guns 'N Rosesin ässäkitaristi Slashin kommentin Neil Young & The Crazy Horsesta... "He soittavat kenties välillä päin helvettiä. Mutta he tekevät sen tavalla, joka on ainoa oikea!"

Ja niinhän se on... Soitan itsekin kitaraa (muusta puhumattakaan) usein päin helvettiä. Mutta ainakin yritän tehdä sen tunteella päin helvettiä!  8)

Kuunnelkaapa piruuttanne vaikka Neil Youngin albumi "Ragged Glory", niin ymmärrätte viimeistään mitä tarkoitan... Veikkaan, että moni tuottaja tai miksaaja on ajatellut itsemurhaa tuon raivokkaan, raskaan  kitaramyrskyn keskellä. Mutta se teki tehtävänsä. Se sanoi sen, mitä Neil halusi sanoa...

Ja sitäpaitsi: tuon levyn "Love and only love" on elämää suurempi raita...  8) Tämän päivän punkkareiden on aivan turhaa selitellä mitään. Tuolla raidalla Neil-setä sanoo - ja soittaa - sen, millä on merkitystä...

Eikä äijän edes tarvinnut tehdä sitä: paljon vanhemman "Freedom" albumin raivokas  päätösbiisi "Rockin' in the free world"  sanoo aivan kaiken millä on ylipäätään merkitystä... Hittojako siitä, että mies aloitti folk/kantrimusalla (tykkään itse molemmista). Kun tuli tarve tehdä maailman ilkein, raskain hard rock biisi kipeästä aiheesta, Neil teki sen. Ja niin oli hyvä. :)

Ehkä sama pätee kirjoittamiseemmekin. Meillä on kaikilla tyylimme. Mutta se, mitä meillä on sanottavana, ratkaisee...


tknummelin

OMG LOL WTF USA.

Oo nyssit  :wink:

Olinpa ollut oikein sitten eeppisesti väärässä :D Koskapa voimme havaita, että tekstissä ei ollut pykälän pykälää oikein (tai että sinulla on uskomattomasti vapaa-aikaa ja jaksat vääntää ne mielessäsi vääriksi), ei ole mitään syytä lähteä oikomaan sitä tai puolustamaan väitteitään. Olisin kuitenkin väärässä. Mutta kieltämättä kunnon provoamiseen kuuluu tuollainen juoksuhautavyörytys, jossa ei lähdetä haastamaan millään lailla laadulla vaan vain ja ainoastaan määrällä  :D

EDIT: Mjoo, sori, aamukankeus vs. sun iltapirteys. Meni turhan helppojen puolelle  :( Jospa otan tuosta kitarani mukaan ja tulen sinne paikan päälle tiluttelemaan sinut suohon?  :lol:

Ona P

pera la cosa que me gusta mas es panochita....


Ona P

pera la cosa que me gusta mas es panochita....


tknummelin

Kiitos, toveri Markus.

Mutta siis asiaan. Jos nyt jotenkin vaikutti siltä, että olisin tyrmännyt mielipiteesi, niin ei suinkaan, tämä ei ollut tarkoitus.

En myöskään väittänyt itseäni sivistyneeksi tai viisaaksi. Mätisäkki minä olen, kuten sinäkin.

Lainaus käyttäjältä: "VilleV"Minä vallan unohdin että täällähän ei käydä älykkäitä, vaan SIVISTYNEITÄ keskusteluja. Älykkäissä keskusteluissa kumpikin osapuoli intohimoisesti keskustelee aiheesta


Niin mjoo. Minä halusin tuoda vain mielipiteeni esiin. Sehän oli se, että pelkkä Internetin olemassaolo ei millään tavalla mädätä oikeinkirjoitustaitoja. Sääli, jos tämä jäi sinulta huomaamatta.

Tarkoitus ei nimittäin todellakaan ollut se, että käytät koko jumalasi lauantain minun hakkaamiseen tekstiseinällä.