lokakuu 06, 2024, 10:22:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Soman chilit

Aloittaja NaokiSoma, toukokuu 14, 2007, 10:22:56 ap

« edellinen - seuraava »

NaokiSoma

Tuosta yli 2m korkeasta Naga Morichista nappasin taas 40cm pois:

Länsi-ikkunalla se panostaa tuohon pituuskasvuun, mutta pitäisi vain yrittää pitää se sen korkuisena, että se mahtuisi ESL alle kunhan ne joskus saapuvat... Tällä hetkellä tuo on piilossa televisiotason takana, enkä ole sitä siirtänyt siitä nyt kahteen kuukauteen. Kunhan lisävalot saapuvat, otan siitä samalla kuvankin.

Vaatimattomassa valossa majailevat toinen Naga Morich aloittelee 2. satoaan:

Se tiputteli pitkän aikaa kaikki nuput, mutta nyt kun sain edelliset kypsät hedelmät käytettyä pois, alkoivat nuputkin muuntumaan hedelmänaluiksi :).

Chilivaari

Tarkoitatko, että Naga aloitti heti uuden sadon teon, kun vanhan oli saanut pois harteiltaan?
Ja vielä tähän aikaan vuodesta. Kyllä tässä aloittelijalla riittää ihmettelemistä.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Tarkoitatko, että Naga aloitti heti uuden sadon teon, kun vanhan oli saanut pois harteiltaan?
Ja vielä tähän aikaan vuodesta. Kyllä tässä aloittelijalla riittää ihmettelemistä.

Kasveillahan on oma geneettinen "äly", jonka mukaan se kantaa hedelmiä. Mitä enemmän kerää hedelmiä kypsänä/raakana, sitä enemmän se yrittää puskea uusia tilalle. Tuo kasvi on tällä hetkellä vain kahden 15W ESL alla, joten kyllä sen uudelleen satoaminen ihmetyttää hivenen itseänikin.

NaokiSoma

Taisin silloin elokuussa manata noiden Cayenne Long Slimien olevan miltei tulettomia ja vetisiä. Nyt kuitenkin nuo ulkona kasvaneet osoittivat, että auringonvaloa ei voi olla liikaa! Nämä olivat todella maukkaita ja voimakkuus oli suurin piirtein Jalapenon luokkaa. Tuo ulkona kesänsä viettänyt yksilö siis tiputti lehtensä lämpösokin saatuaan (sisälle tuonnin yhteydessä), mutta nyt puskee jo uusia oksia varren alaosasta. Tuosta tulisi tuuhea ja kompaktin kokoinen puska, kun vanhat varret laittaisi tuosta 5cm korkeudelta poikki. Jos joku haluaa tuosta kasvatin itselleen, niin laittakaa privaa. Muuten sen tie vie noin viikon päästä kompostiin.

Tuli silputtua noita töihin evääksi sekä wokkiin, että ruisleivän päälle ja olivat kyllä kasvattamisen väärttejä :D:


<tulevaisuuden suunnittelua>
Olisiko muuten jollakulla ehdotuksia, mitä samantyyppistä annuumia kannattaisi kokeilla ensi kaudella? Itse mietin esimerkiksi seuraavia Black Hungarian, Hungarian Yellow Wax taikka Cseresznye Paprika. Korvaisivat samalla myös tuon tämän kautisen Beaver Damin, joka oli todella hidas kypsyjä. Toisaalta, jos saisi ensi kesäksi hankittua kunnon kasvihuoneen, niin sittenhän voisi laittaa vaikka noita kaikkia :shock: !
</tulevaisuuden suunnittelua>

Joka iltaiseksi traditioksi on nyt viimeisen reilun viikon ajan tullut parin PI 441551n hedelmän keräys iltapalan yhteyteen.

Hyvä juttu, että nuo kypsyvät mukavasti limittäin eivätkä kaikki hedelmät samaan aikaan!

EDIT: typo

svalli

Nyt kun tarkemmin katsoin kuvia niin huomasin, että tuon sinun Cayenne Long Slimin podit eivät kyllä minun  mielestäni muodoltaan ole samanlaisia kuin kasvattamani saman lajikkeen yksilöissä, joissa oli semmoset pitkät teräväkärkiset lyijykynän vahvuiset podit.

Mistä olet hankkinut siemenet? Olisikohan kyseessä jokin hybridi, sillä podit ovat muistuttavat enemmänkin serranoja kuin cayenneja. Kuinka paksu hedelmäliha noissa on? Minun Cayenne Long Slimit olivat niin ohuita, että ne alkoivat kuivumaan kypsyttyään kasvissa, jos niitä ei ajoissa poiminut.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "svalli"Nyt kun tarkemmin katsoin kuvia niin huomasin, että tuon sinun Cayenne Long Slimin podit eivät kyllä minun  mielestäni muodoltaan ole samanlaisia kuin kasvattamani saman lajikkeen yksilöissä, joissa oli semmoset pitkät teräväkärkiset lyijykynän vahvuiset podit.

Mistä olet hankkinut siemenet? Olisikohan kyseessä jokin hybridi, sillä podit ovat muistuttavat enemmänkin serranoja kuin cayenneja. Kuinka paksu hedelmäliha noissa on? Minun Cayenne Long Slimit olivat niin ohuita, että ne alkoivat kuivumaan kypsyttyään kasvissa, jos niitä ei ajoissa poiminut.

Tosiaan ovat kaikkea muuta kuin "long slim". Otin ne Lord Nelsonin siemenpussista:
http://www.froshopen.se/product_info.php?cPath=21_23_120&products_id=2543
joten oletan niiden siemenien olevan puhtaita. Ainakin kaikista kolmesta kasvattamistani kasvista tuli saman näköisiä pötkylöitä, joten en usko sen olevan hybridi.

Hedelmäliha on melko paksua ja hedelmät ovat 2 kertaa isompia, kuin kasvattamani Serranot. Noiden hedelmien pinta kuitenkin kiiltää samankaltaisesti kuin tuossa pussin kuvassa ja muotokin on sama, joten olisikohan vain useampi lajike nimetty samaksi.

svalli

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"Noiden hedelmien pinta kuitenkin kiiltää samankaltaisesti kuin tuossa pussin kuvassa ja muotokin on sama, joten olisikohan vain useampi lajike nimetty samaksi.


Jos vertailet sen siemensivun kuvaa omiisi, niin huomaat, että podien pituus on eri. Sen siemenkaupan kuvan podit alkavat tasapaksuina kannasta ja sinun kasvattamissasi on sellainen useille muille lajikkeille ominainen paksumpi kohta heti kannan  luona ja sen jälkee podi kapenee.

Eipä olisi eka siemenkauppa, jonka pussista kasvaa aivan jotain muuta kuin pussiin on merkitty.  Varsinkin jos kaikki kasvit on samanlaisia on kyseessä varmaan väärin pakattu pussi. Koita verrata saman kaupan Apache F1 kuvaa omiin podeihisi, ainakin minun silmääni ne vaikuttavat samalta.

Minulla on käynyt aika usein, niin että kaupasta tilatusta pussista kasvaa jotain muuta kuin pussiin on merkitty. Joskus olen aiheesta myyjälle valittanut, jos pussiin merkitty lajike on ollut sellainen, jota olisin todella kovasti halunnut kasvattaa, ja pari kertaa olen saanut ilmaisia siemeniä seuraavalle sesongille. Jos pussista kasvaneet kasvit ovat olleet ihan hyviä, olen antanut vahingon mennä. Kerran kasvoi makean Aconcaguan puskista puolet tulisia Hot Cherryn tapaisia chilejä. Jollekin joka ei tulisia kasvata, tämä olisi voinut olla suurikin pettymys, mutta minä tykästyin niihin tulisiin, niin että säästin niistä siemeniäkin.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Chilivaari

Kelaapa tuolta alaspäin Long Slim ja näet täysin erilaisen kasvin:
http://www.southdevonchillifarm.co.uk/seeds.html

Kuka on oikeassa, en tiedä, mutta tämä on ainakin enemmän nimensä mukainen.  :lol:

Espelt

Mun mielestäni tuo on ihan selkeä jalapeno.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

svalli

Jalapenot ovat pulleampia ja raakana yleensä tummemman vihreitä. Useat jalapenot myös saavat pieniä halkeamia pintaansa, kun ovat saavuttaneet lopullisen kokonsa.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Espelt

Toi on kyllä paljon lajikkeesta kiinni ja kasvuoloista. Mun jalapenoista tuli suht saman näköisiä tänä vuonna ja Fataliin siemenistä ovat kasvatettuja.
http://picasaweb.google.fi/Espeltol/JallunMarja/photo#5097113317811054770

Tollaisia ne oli.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "svalli"
Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"Noiden hedelmien pinta kuitenkin kiiltää samankaltaisesti kuin tuossa pussin kuvassa ja muotokin on sama, joten olisikohan vain useampi lajike nimetty samaksi.


Jos vertailet sen siemensivun kuvaa omiisi, niin huomaat, että podien pituus on eri. Sen siemenkaupan kuvan podit alkavat tasapaksuina kannasta ja sinun kasvattamissasi on sellainen useille muille lajikkeille ominainen paksumpi kohta heti kannan luona ja sen jälkee podi kapenee.

Eipä olisi eka siemenkauppa, jonka pussista kasvaa aivan jotain muuta kuin pussiin on merkitty.  Varsinkin jos kaikki kasvit on samanlaisia on kyseessä varmaan väärin pakattu pussi. Koita verrata saman kaupan Apache F1 kuvaa omiin podeihisi, ainakin minun silmääni ne vaikuttavat samalta.

Tosiaan tarkemmin tarkastellen noissa omissa hedelmissäni on aivan täysin eri muoto kuin pussin kuvissa. Samoja Lord Nelsonin siemeniä on itselläni Apachea ja Lombardoa ja ne olivat molemmat sellaisia kuin pitikin, joten taidan tosiaan taipua siihen väärien siementen puoleen. Maistuvat kuitenkin ihan hyviltä, joten saapa nähdä jaksanko antaa palautetta myyjälle.

Nuo hedelmät eivät kyllä näytä Jalapenoiltakaan. Jalapenomaisia halkeiluja ei yhdessäkään hedelmässä ole ollut. Paksumpi osa kannan lähellä on myös erilainen kuin yhdessäkään näkemässäni Jalapenossa. Kaareutumistakaan yhdessäkään hedelmässä ei ole ollut nimeksikään.

Noiden hedelmien kokoluokka on suurin piirten kaksinkertainen noihin Serranoihin nähden:

Kuvassa mukana jälleen salaman aiheuttamia heijastuksia. Pitäsi kai käydä kamerankäyttökurssilla.

Katsoin läpi thechileman.org:sta kaikki eri Cayennet läpi ja tosiaan tuota kannan luona olevaa paksumpaa kohtaa en yhdestäkään Cayenne-lajikkeesta löytänyt. Nuo ovat siis jotakin muuta lajiketta. Onko veikkauksia?!?

NaokiSoma

Eilen menin sitten leikkaamaan ensimmäisiä talvetettavia kasvejani sopivan mittaiseksi, jotta mahtuvat mukavasti lamppujen alle. Uhreiksi jäivät seuraavat->

Lemon Drop:


Limo:


Tässä joskus myöhemmin pitäisi sitten vaihtaa tuo Limo uuteen astiaankin, mutta eipä tuolla liene kiirettä. Noissa Limon hedelmissä oli sen verran mukavan makea maku, että niitä voisi kokeilla laittaa etikkasäilykkeeksi joidenkin tulisempien kanssa. Jos vaikka tuohon jäisi tänään aikaa, vaikka taitaa olla televisiossakin CL päivä! :D Vaikka suosikkijoukkueitani ei siellä näykään.

Kohta alkaa olla tämä kausi pulkassa ja sitten voi hengähtää hetkisen. Mihinkähän tätä chilienhoidolta jäävää vapaa-aikaa voisikaan käyttää :?:!

NaokiSoma

Koskaan aiemmin en ollut kokeillut etikassa säilömistä, joten ajattelin kokeilla vaatimattomasti yhdellä 4dl purkillisella. Valtaosan sadosta kuitenkin tänäkin vuonna kuivaan/pakastan, mutta onhan tuo mukava kokeilla jos noista vaikka tulisi herkkua. Kuola suusta valuen olen nimittäin katsellut Herra47:n puuhia... :oops:

Tuossa alunperin suunnitellut täytteet säilökepurkkiin:

4*Orange Habanero
5*Limo (siis kaikki loput siitä puskasta jonka tapitin alkuviikosta)
5*Red Fatalii
2 valkosipulin kynttä

Noista purkki ei tullut ihan täyteen, joten lisäsin vielä 2 Habaneroa ja 2 Fataliita noiden päälle; sekä yhden valkosipulin kynnen enemmän. Tässä lopputulos ->


Noiden päälle sitten laitoin liemen, jossa oli:
1,5dl kiehuvaa vettä
0.75dl etikkaa
0.25dl hunajaa
1tl suolaa
Ja tuollaisena laitoin sen sitten jääkaappiin maustumaan ->


Ilmeisesti sitten täytyy nyt odotella pari kuukautta (?), ennenkuin tuota pääsee maistelemaan. Teinkö muuten tuossa jotakin väärin taikka oliko jotakin parantamisen varaa? tuo löytämäni resepti oli kuitenkin kurkkuja varten tehty.

Pasi

Omaat legendaarisen mielenlujuuden mikäli et "edes testaa makua" ennen kahta kuukautta... Itse sorruin oman habapurkkini kanssa n. kolme  viikkoa ennen määräaikaa. Vaikka kyseessä onkin ensimmäinen habasäilyke jonka olen laittanut, hyvin pitkälti samalla taktiikalla kuin yllä, luulen että lopputuloksena voi olla vain:

a) totaalista herkkua
b) jos mahdollista, vielä parempaa

Tietysti sillä edellytyksellä että pitää haban mausta & etikkasäilykkeistä, kuten allekirjoittanut... noita ei varmaankaan voi valmistaa liikaa...

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Pasi"Omaat legendaarisen mielenlujuuden mikäli et "edes testaa makua" ennen kahta kuukautta...

Olen 99% varma, että sorrun tuohon purkkiin sitä ennen. Kaksi kuukautta on pitkä aika..., silloinhan on jo Joulu!
Lainaus käyttäjältä: "Pasi"Tietysti sillä edellytyksellä että pitää haban mausta & etikkasäilykkeistä, kuten allekirjoittanut... noita ei varmaankaan voi valmistaa liikaa...

Itsekin olen sen verran perverssi, että etikan ja suolan yhdistelmä jotenkin kummasti houkuttelee. Kaupan purkki-jalapenoista olen täysin hylännyt vedessä lilluvat, sillä niistä ikäänkuin puuttuu se etikan maku joka kuuluu mukaan.

Tänään alkoikin jo tehdä mieli toista purkillista, jonka voisi sitten korkata vähän aiemmin... Olisihan noita oransseja Haboja ja punaisia Fataliita jäljellä, mutta tulisikohan noista liian tulista jos ei ole jotain makeampaa chiliä mukana? Jotenkin tuntuu oudolta laittaa baccoja mukaan; onko kenelläkään kokemusta, miten chinensien ja baccojen maku sopii yhteen etikkaliemessä?

Herra 47

pitää paikkansa... EI VOI olla liikaa tuota säilykettä  :D

ja vinkkinä....

mikäli on jotain hyvää mietoa annuumia (esim heinän chilit...) tee 3 osaa niitä ja 1 osa habaa) haban maku ja tulisuus siirtyy kaikkiin muihinkin samassa purkissa oleviin (hieman kylläkin miedontuen...) totaalista herkkua ruuan kanssa tai leivän päälle tahi ihan sellaisenaan 8)

PIKAEDIT

itse kiehautan pikaisesti viipaleet/kokonaiset kiehuvassa liemessä  ensin... en tiedä vaikuttaako tämä mitenkään... mutta näin vaan olen tottunut tekemään..

ja toinen edit...

vaikeaa se on olla avaamatta ennen kuin se 2 kuukauden aika on täynnä... mutta sitä varten voi tehdä 1-2 pientä purkkia tätä varten jolloin se isompi säilyy sen 2 kuukautta... :twisted:

itsellä noin 6 kiloa chiliä kaapissa valmiina/ kypsymässä  :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hthamalainen

Keittäminen ainakin auttaa estämään kontaminaatioiden syntymistä.

NaokiSoma

Tuota kiehauttamista karsastan, silä pelkään chilien siinä samalla kypsyvän ja pehmenevän. Tosin tuo liemi on varmaankin jotakin 60-70 asteista, kun sen purkkiin kaadoin, joten saattanee tuokin hieman niitä kypsentää. Säilytän kuitenkin jääkaapissa, joten ei pitäisi pöpöjen heti alkaa juhlimaan. Eivätköhän tuollakin tavoin kestä sen muutaman kuukauden.

Annuumit saivat kyytiä jo aikoja sitten, kun eivät enää ulkona pärjänneet ja sisälle eivät mahtuneet. Noita "Cayenne Long Slimejä" taitaa olla ikkunalla vielä kymmenkunta odottamassa kypsymistä, joten noista voisi vaikka viikonloppuna kerätä jonkin verran Habojen ja Fatalien seuraksi. Olisi sitten toinenkin purkillinen odottamassa, josta voi salaa napsia heikkoina hetkinä...

Herra 47

Niitä heikkoja hetkiä tulee varmasti... ;)  ennemmin tai myöhemmin... Itsellä viimeksi meni n. 6 viikkoa ennen kuin maistelin ekan kerran... Mutta sitä varten mulla oli varattu 3 pikku purkkia... :)

ja nyt on 2 kuukautta täynnä ja vain se 1 purkki on mennyt...

Ja se keittäminen kyllä pehmentää niitä hieman mutta vain vähän... Kun niitä ei keitä vaan pikaisesti kiehauttaa... Ja ne pehmenee kyllä siinä liemessä muutenkin ajan myötä hiukan... Ainakin habat... kun ne ovat niin ohutkuorisia... Tänään pitäisi varmaan avata toinen purkki... Ja tehdä 1 iso purkki lisää habaa (kun tuli 700 g ostettua lisää... (omat joko syön tuoreena tai savustan... Varmaan molempia...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)