tammikuu 09, 2025, 23:27:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

snun kausi 2008 hyvissä ajoin...

Aloittaja snu, elokuu 24, 2007, 11:46:35 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lukaisin nyt vasta tämän läpi kokonaisuudessaan. Hyvällä tuurilla taidat seilata, kun omia Habanerojakin sentään kypsyi.  :lol:
Perässä tullaan.

Kauhulla katselin noita alkupään idätyshommia. Minä en pistäisi mitään multaan läpinäkyvässä muoviastiassa. Bakteerit jylläävät valon vaikutuksesta ja juuret mätänevät. Viime keväänä jopa niin nopea kasvaja kuin herne tukehtui juurien mustumiseen kirkkaassa muoviastiassa. Ehkä sinulla oli tuuria tai puhdas multa. Mustia ohuita idätysruukkuja saa muutamalla sentillä, ellei satu muuta sopivaa olemaan.

Paljonkin kaupoissa esillä oleviin pahvisiin, maatuviin idätyskennoihin en myöskään ole ollenkaan ihastunut. Se materiaali haihduttaa kauheasti vettä ja kasvit kuivuvat koko ajan. Lisäksi kaikkien juuret eivät kuitenkaan pääse sen läpi, jos ohjeen mukaan istuttaa kasvin ruukkuineen isompaan astiaan ja silloin se hidastaa kehitystä.

Ilmeisesti sinulla on ollut tuuria (tai Raidia) myös itikoiden suhteen, kun kasvit näyttävät noin puhtailta. Huomioitteni mukaan tavallinen paprika on varsinainen tuholaisten kerääjä ja sellaista en enää laita samaan huoneeseen arvokkaampien kasvien kanssa.

snu

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Kauhulla katselin noita alkupään idätyshommia. Minä en pistäisi mitään multaan läpinäkyvässä muoviastiassa. Bakteerit jylläävät valon vaikutuksesta ja juuret mätänevät. Viime keväänä jopa niin nopea kasvaja kuin herne tukehtui juurien mustumiseen kirkkaassa muoviastiassa. Ehkä sinulla oli tuuria tai puhdas multa. Mustia ohuita idätysruukkuja saa muutamalla sentillä, ellei satu muuta sopivaa olemaan.

Ahaa... En tiennytkään. Kiehuvalla vedellä olen kastellut mullan, ja kun se on jäähtynyt olen tökännyt siemenen sinne. Siemenistä 16/21 on itänyt. Yksi niistä kuoli ihan pienenä. Ötököiden suhteen minulla on ollut tuuria, ainoat harmin aiheuttajat ovat toistaiseksi olleet niitä ihan pieniä mustia kärpäsiä, jotka tykkäävät asustella kosteassa mullassa. Kerran olen niihin raidia ruutannut, hetkeksi auttoi. Olisiko kenelläkään kikkaa, jolla päästä niistä eroon?

Toisena asiana voisi kertoa, että eilen järjestin sadonkorjuujuhlan. 7 ihmistä söi 5 perus-annuumia ja yhden habaneron. Kun kaikki olivat enemmän tai vähemmän chiliamatöörejä (minut mukaan lukien), niin chinensen maussa oli ihmettelemistä. Habanero osoittautui huomattavasti paremman makuiseksi kuin kaupasta hankittu esikuvansa. Ruokana oli siis omilla chileillä maustettuja tortilloja.

Kasvit voivat hyvin. Kiwano kukkii ihan hulluna, mutta ei saa mitään aikaiseksi. Keltaisen paprikan palko on ihan hyvän kokoinen, muuttuu päästään yllättävän liilaksi. Keltainen väri saa vielä odottaa itseään. Punaisia paprikoita on kasvamassa kaksi hyvää vauhtia ja oranssissakin on pari hyvännäköistä alkua. Myös habaneroja kypsyy koko ajan lisää. Golden Cayennet kukkii myös, pitääkin huomenna nyppiä ne pois.

Lamppuprojekti etenee hitaasti mutta varmasti. Valmiina on siis kiskot, joissa on sähköosat kiinni. Heijastin on valmiiksi taivutettu, mutta sen kiinnittäminen on vielä vaiheessa. 6500K putkia ei tunnu saavan Lahdesta mistään, joten pyysin, että LSK hommaisi niitä varastoon. Ensi viikolla pitäisi tulla. Soittoa odotellessa.

Ensi viikolla pistelen varmaan kuvia nykytilanteessa. Ajattelin tehdä myös yli jääneestä kaupan paprikasta ja puskissa olevista habaneroista jonkinlaisen maustetahnan. Pitää varmaan myös ostaa chilejä varten oma huhmare.
Eksyminen on suotavaa.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "snu"Ötököiden suhteen minulla on ollut tuuria, ainoat harmin aiheuttajat ovat toistaiseksi olleet niitä ihan pieniä mustia kärpäsiä, jotka tykkäävät asustella kosteassa mullassa. Kerran olen niihin raidia ruutannut, hetkeksi auttoi. Olisiko kenelläkään kikkaa, jolla päästä niistä eroon?

Kastele multa 50-55ºC vedellä, jossa on muutama prosentti mäntysuopaa seassa. Yli 50 asteinen vesi tappaa harsosääskien toukat , mutta ei vaurioita juuria. Yli 55 asteinen sitten tekee tuhojaan juurillekin, joten pidä lämpö kuitenkin sen alla. Kun tämä operaatio toistetaan 2-3 kertaa viikon välein, niin harsosääskien pitäisi olla poissa; ei toukkia -> ei uusia aikuisia :).

Espelt

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lainaus käyttäjältä: "snu"Ötököiden suhteen minulla on ollut tuuria, ainoat harmin aiheuttajat ovat toistaiseksi olleet niitä ihan pieniä mustia kärpäsiä, jotka tykkäävät asustella kosteassa mullassa. Kerran olen niihin raidia ruutannut, hetkeksi auttoi. Olisiko kenelläkään kikkaa, jolla päästä niistä eroon?

Kastele multa 50-55ºC vedellä, jossa on muutama prosentti mäntysuopaa seassa. Yli 50 asteinen vesi tappaa harsosääskien toukat , mutta ei vaurioita juuria. Yli 55 asteinen sitten tekee tuhojaan juurillekin, joten pidä lämpö kuitenkin sen alla. Kun tämä operaatio toistetaan 2-3 kertaa viikon välein, niin harsosääskien pitäisi olla poissa; ei toukkia -> ei uusia aikuisia :).

Kuulostaa kyllä aika riskaabelilta hommalta :D
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

snu

Niin kuulostaa... Tuli mieleen vertaus ripulin parantamisesta piereskelemällä...

Mulla ei ole sopivaa lämpömittaria, mutta tuota mäntysuopaa voisi kyllä kokeilla.
Eksyminen on suotavaa.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"
Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"

Kuulostaa kyllä aika riskaabelilta hommalta :D

Normaalisti maksimilämpöinen hanavesi on suurinpiirtein 60ºC , joten sitä olen itse lorotellut kastelukannuun ja sitten mäntysuopaa sekaan. Yhtään kasvia en ole saanut tapettua, mutta toukkia kylläkin. Toukat elävät yleensä korkeintaan 2-3cm mullan pinnan alla, joten ne saavat kuumimman veden siitä niskaansa ja syvemmällä olevat juuret ovat kyllä säästyneet sillä lämpö tasaantuu kohtuullisen pikaiseen huoneenlämpöisessä kasvualustassa.

Disclaimer: Jos vähääkään pelottaa, niin kannattaa jättää tämä väliin ja yrittää elää niiden harsosääskien kanssa. Ne ovat kuitenkin harmittomia otuksia (paitsi että sillon yleensä menee hermot, kun niitä löytyy ruokapöydällä olevasta maitomukista :evil:).

EDIT: Ja tuo mäntysuopa on vain mukana veden pintajännityksen poistajana.

flare

Kai ne toukat voisi koittaa mäntysuopavedellä koittaa hukuttaakkin (kylmään veteen)? :twisted:
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "flare"Kai ne toukat voisi koittaa mäntysuopavedellä koittaa hukuttaakkin (kylmään veteen)? :twisted:

Niin, se kosteus on juuri sitä mistä ne toukat pitävät. Toinen vaihtoehto kuumalla vedellä tappamisen sijaan on kuivattaa pintamulta (muutaman sentin syvyyteen) ja pitää sitä sitten kuivana useita viikkoja; alhaltapäin ja todella niukasti kastellen. Itselläni menisi kuitenkin siinä hermot..., sillä kastelen kuitenkin mielummin harvoin ja reilummasti kuin muutama tippa usein.

Chilivaari

Ihan muista huonekasveista olen hyväksi havainnut pitää pintamulta kuivana. Nuo pikku kärpäset tarvitsevat kosteaa elääkseen.

Jos kasveja kastelee alta päin eikä liian paljoa, kärpäset häviävät. Liika kastelu on näin pimeän ajan koittaessa muutenkin vaarallista.

Edit: Naoki ehtikin ensin.  :lol:
Tuossa on todella se vaara, että uusia kärpäsiä kuoriutuu, kun seuraavan kerran kastelet pintamullan. Ne ovat sitkeähenkisiä.

Muurahaiskarrhu

Itse olen käyttänyt ötöongelmien takia monesti niin kuumaa vettä kasteluun kun vaan hanasta tulee,
eikä ole mitään ongelmaa ollut sen enempää isojen kun pienienkään kasvien kanssa.
Siitä en sitten tiedä onko se hyötykasvien kohdalla kovin terveellistä, ts. kertyykö kasveihin raskasmetalleja tms..

Ainiin..eivät ne harsosääsket ihan harmittomia ole niin kun joku sanoi, niiden toukat kun syövät siemeniä ja hiusjuuria.

snu

Lainaus käyttäjältä: "Muurahaiskarrhu"Itse olen käyttänyt ötöongelmien takia monesti niin kuumaa vettä kasteluun kun vaan hanasta tulee,
eikä ole mitään ongelmaa ollut sen enempää isojen kun pienienkään kasvien kanssa.
Siitä en sitten tiedä onko se hyötykasvien kohdalla kovin terveellistä, ts. kertyykö kasveihin raskasmetalleja tms..

Ei siinä lämpimässä vedessä yhtään sen enempää raskasmetalleja ole kuin kylmässäkään, mutta bakteerit viihtyvät paremmin lämpimämmässä vedessä.

Tuli sitten tänään kokeiltua vähän säilömistäkin. Tosin lopputuloksessa on niin vähän etikkaa, ja se on niin hyvää, ettei se tule kovin kauaa säilymään. Kiehautin sen kyllä varmuuden vuoksi. Ideana oli siis tehdä modifoitua Volitansin Chilitahnaa. Aineksina oli yksi sadonkorjuujuhlista yli jäänyt paprika ja kolme habaneroa, joista yksi oli raaka.

Probleemana oli vain, ettei mulla ole mitään kovin tehokasta silpuntalaitetta. Ratkaisin ongelman silppuamalla habanerot veitsellä mahdollisimman pieneksi ja raastamalla paprikan raastimella. Se vasta oli typerää hommaa, mutta en parempaakaan keksinyt. Tylsällä raastimella kun raastoi, niin jäi kätevästi kuorikin ehjäksi, niin ei tarvitse sen kappaleita sitten kiskoa hampaiden välistä.

Valmis tuote:

Hyvää tuli! Tulisuutta on tietenkin paljon vähemmän kuin Volitansin alkuperäisessä ohjeessa, mutta tämä kyllä riittää minulle toistaiseksi. Yhden miehen nuudeli-kulholliseen pari pikkulusikallista riitti minulle.
Eksyminen on suotavaa.

Filago

Lainaus käyttäjältä: "snu"
Lainaus käyttäjältä: "Muurahaiskarrhu"Itse olen käyttänyt ötöongelmien takia monesti niin kuumaa vettä kasteluun kun vaan hanasta tulee,

Ei siinä lämpimässä vedessä yhtään sen enempää raskasmetalleja ole kuin kylmässäkään, mutta bakteerit viihtyvät paremmin lämpimämmässä vedessä.

Muurahaiskarhu viittasi varmaankin siihen, että lämmin vesi liuottaa putkista kuparia helpommin kuin kylmä. Samoin mikäli käytössä on kuumavesisäiliö, jossa kunnolla kuuma vesi seisoo pitempään, ongelma ei ole niinkään pöpöt vaan liukenevat metallit.

Sinänsä on tietenkin se ja sama, kummasta syystä käyttää ruoanlaittoon vain kylmävesihanan vettä. Ja tuskinpa satunnainen kuumavesikäsittely chileistäkään haitallisia tekee.

Filago, pilkkua viilaamassa

snu

Kuvapäivitys tämänhetkiseen tilanteeseen.

Parvekkeelle jätetty Golden Cayenne on edelleen pystyssä, mutta ei kyllä näytä kovin hyvältä. Pahin pakkanen on tähän mennessä ollut -2,7C. Aika hyvin tuon kokoiselta. Samaan aikaan kylvetyt sisällä olevat tekevät jo palkoa. Annan niistä vain yhden kukkia nyt, muut saa kasvaa isommaksi.

En ole ennen nähnyt noin pitkulaista chilin alkua. Nyt sillä on pituutta noin 3cm.

Onko kenelläkään mitään ideaa mikä tämä voisi olla? Tämä on siis se Espanjasta tuotu kaveri. Sillä oli ihan tavallinen valkoinen annuumin kukka. Jotkut lehdistä levenevät hieman eri tavalla kuin muissa annuumeissani, kuten kuvassa podin oikealla puolella oleva.

Tässä vielä kokoluokkaa... Voisiko se olla jalapeno?

Epäonnistunut varttamiskokeilu pukkaa nyt uutta oksaa ja lehteä

Pari kasvia on muuttunut ihan hullun tummiksi. Se ei näyttäisi johtuvan antosyaniinista, koska lehti ei ole sinertävä tai punertava. (Kuvassa se vähän sinertää, kun ulkoa hohtaa sinertävä valo).

Onko tämä ominaisuus, vai oire jostain lannoitusmokasta?
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Ensimmäisestä kuvaparista voi varmaan päätellä, että ulkona kasvatus tähän aikaan vuodesta ei enää kannata. Kasvi pysyy hengissä, mutta ei kehity.

Onko sinulla edelleen jogurttipurkissa tuo Cayenne? Eikö nyt jo olisi aika...?
Niiden palot muuten ovat hyvin solakoita. Omani jäivät alle kymmensenttisiksi punastuessaankin. Minulla oli tähän syksyyn asti käsitys, että vain tuollaiset solakat, punaiset pitkulat ovat chilejä. Muun muotoiset saivat sitten olla vaikka paprikoita.

snu

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Ensimmäisestä kuvaparista voi varmaan päätellä, että ulkona kasvatus tähän aikaan vuodesta ei enää kannata. Kasvi pysyy hengissä, mutta ei kehity.

Huomattu on. En edes yritä kasvattaa sitä, katson vaan miten kauan se pysyy hengissä.
Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Onko sinulla edelleen jogurttipurkissa tuo Cayenne? Eikö nyt jo olisi aika...?

Olisihan se. Eikä se ole ainoa, joka sitä kaipaa. Jos ensi viikolla saisi viimein valot ikkunalle, niin vaihdan cayennen ja muut taimet suurempiin purkkeihin samaan aikaan kun muutenkin joudun järjestämään kasveja paikasta toiseen.
Eksyminen on suotavaa.

ChaiN

Jep Jep..

Kannattaisiko (jos tarvikket on valmiina) vaihtaa ruukkuja jo vähän ennen lisävalon asentelua.. Sillon kasvit kerkeäis totutella uuteen ruukkuun ja toipua ressistä vähän aikaa. Sit ku lisävalo tulee ni kasvu vois alkaa heti...

Mun mielipide vain...
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

snu

Sain keittiöön pari lisävaloa asennettua. Toinen näyttää kohtuu hyvältä, mutta toinen on ihan järkyttävän ruma. Pitää säätää vielä sitä. Makuuhuoneen valaistus tosiaan odottaa vielä ensi viikkoon, kun en pääse nyt kouluun sitä viimeistelemään.

ChaiN, tuo sun mielipiteesi kuulosti niin järkevältä, että vaihdoin suurimmat taimet suurempiin purkkeihin jo eilen. Cayennen purkki oli jo täynnä juuria, kuten odottaa saattaa, mutta yhtä suuret baccat toisella ikkunalaudalla eivät olleet vielä saaneet kunnollisia juuria aikaiseksi. Mistä se voisi johtua?
Eksyminen on suotavaa.

snu

Olen miettinyt juurien huonoa tilaa. Minulla kasvoi ne taimet peruslannoitetussa turpeessa. Sen lisäksi olen kastellut niitä samalla lannoitelitkulla kuin isompiakin kasveja. Tämä on varmaan liikaa? Ehkä kasvi on saanut pienilläkin juurilla tarpeeksi ravinteita ja vettä, joten ei ole vaivautunut kasvattamaan suurempia. Tästä lähtien olen ajatellut kastella taimia vain merileväuutteella maustetulla vedellä, sen kun pitäisi kiihdyttää juurien kasvamista.

Kuulostaako teoriani järkevältä?
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Eri lajikkeilla voi olla hyvinkin erilainen juurien muodostus. Omat erinomaisen vähäiset kokemukseni kertovat, että Chinense (Habanero) ja varsinkin Frutescens (Tabasco) kasvattavat paljon isomman juuriston kuin Annuum samalla kasvatustavalla. Baccoista ei minulla ole mitään kokemusta, mutta kannattaa lukea otteita ChiliParkin mainioista päiväkirjoista. Siellä on kokemuksen ääni kuultavissa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=13455#13455

snu

Chiliparkin(kin) päiväkirja on tullut luettua läpi. Tosiaan mainiota luettavaa. Pitää varmaan palailla siihen vielä uudelleen jossain vaiheessa.
Eksyminen on suotavaa.