heinäkuu 05, 2024, 10:47:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


snun kausi 2008 hyvissä ajoin...

Aloittaja snu, elokuu 24, 2007, 11:46:35 ap

« edellinen - seuraava »

snu

Eikös chinensen yleensä pitäisi vaatia aika paljon valoa ja jäädä aika matalaksi?

Mitenkäs tuon baccatumin haarautumisen ja kukkimisen kanssa? Pitäisikö sen tapahtua samalla tavalla yhtä aikaa, kuin esim. annuumeissa?
#419
Eksyminen on suotavaa.

Filago

Sattumalta lajikkeesi on sama, kuin minun ensimmäinen baccani, eli PI 260560, elo-syyskuun vaihteessa itänyt. Se haarautui aika aikaisin, mutta ihan ekoihin haarautumiskohtiin muodostui vain "mikroskooppisia" nuppuja, jotka tippuivat pois itsestään tosi pieninä. Sitten tapahtui vaihe kaksi, nuppuja ja kukkia, jotka jo aukeilivatkin.

Mutta ainakin meikäläisellä vähäisessä valossa kasvavalla yksilöllä on aika huono prosentti kukkien ja muodostuvien podien välillä. Kukkia tullut ja mennyt, ts. tipahtanut varsineen, varmaan 20-30 tähän mennessä, podeja turpoamassa tällä hetkellä vasta kolme (3). Onneksi nuppuja jäljellä vielä... ja eipä noin pieni ja nuori kasvi keskitalvella vähällä valolla kovin kummoisia jaksaisi kasvattaakaan, kunhan nyt maistiaisia saadaan, ja siemenvarasto täydennettyä lajikkeen osalta :).

Eli vastauksena kysymykseen.. teoriassa se haarautumiskohta kai on paikka, johon ekat nuput ilmaantuvat ihanteellisissa oloissa. Mutta kun meillä ei ole niitä ihanteellisia olosuhteita, niin ollaan kasvin oikkujen armoilla.

Sulla toisaalta valoa on, joten "vika" on jossain muussa. Tosi hyvinvoivan oloinenhan tuo on, onko alimmat lehdet vielä alkaneet vaaleta? Mulla ne nuput alkoivat tulla silmin havaittavaan kokoon samoilla tienoilla kun alalehdet rupesivat menettämään vihreyttään, ilmeisesti tarjoilivat sitä ylemmille uusille lehdille. Olen antanut itseni ymmärtää, että se on merkki siitä että kasvualustan typpi alkaa olla vähissä, mikä chileillä ilmeisesti on tarkoituksenmukaista ja toivottavaa satoamisen kannalta.

Joten ihan mielenkiinnosta, raportoisitko kun nuput tulevat, ja huomaatko itse mitään yhteyttä esim vihreyden jakaantumisella kasvissa ja nuppujen ajankohdalla? Niin ja se lannoitus.. siitäkin olisi kiva tietää ja verrata.

Filago, jolla on itsellä kohta jännät paikat.. oman huushollin White bullet habanero nuorukaiset tehneet ekan haarautumisen, ja haaromiskohdassa nuppujen alkuja.. Olen täältä lukenut, että haboilla on kovin helppoa tuottaa vain kasa kukkia.
#163

snu

Lannoitteena on ollut Micro+Mato, noin 0,5ml/l, joka kastelukerta. Nuppujen tiputtelu (jos siellä nyt jotain mikroskooppisia on ollut) taas viittaisi liialliseen typpeen, mutta jos kerran sitä tapahtuu joka tapauksessa, niin ehkä tuota annosta voisi hieman nostaakin, varsinkin kun nyt on nuo valotkin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Filago

Lainaus käyttäjältä: "snu"Lannoitteena on ollut Micro+Mato, noin 0,5ml/l, joka kastelukerta. Nuppujen tiputtelu (jos siellä nyt jotain mikroskooppisia on ollut) taas viittaisi liialliseen typpeen, mutta jos kerran sitä tapahtuu joka tapauksessa, niin ehkä tuota annosta voisi hieman nostaakin, varsinkin kun nyt on nuo valotkin.


Niin siitä "joka tapauksessa" tapahtuvasta tiputtelusta.. mulla tippuilee kait valon vähyydestä, ja sulla ehkä liiasta typestä, mutta eihän se oo joka tapauksessa suinkaan.. jos mun valo ei ois jossain kontissa matkalla vasta Suomeen, ja jos sulla ois lannotus just nappiin, niin ehkä ne ei tippuis.. ehkä sullois siellä kapallinen tulossa jo..

Filago, jolla Chilly chili aloitti juuri kukkimaan myös, saa nähdä tuleeko siitä mitään ;)
#163

snu

Ainakin saman valon alla ollut keväällä istutettu haba näyttäisi kärsivän typen puutteesta, tai ehkä alalehtien tiputtelu johtuukin sinne huonosti yltävästä valosta. Myös osa uusista baccoista on alalehdiltään varsin kellertäviä, osa lehdistä on jo tipahdellutkin. Toisaalta se turvekaan ei ole vielä kovin vanhaa...

Purkissa sanotaan kohdassa medium feeders: Micro 2ml/l, Mato 3ml/l, mutta multaan puolet tästä, eli 1 ja 1,5ml. Chilit tykkää aika laimeasta maasta, joten ehkä ne eivät ole ihan "medium feeder". Eli ehkä joku 0,7 ja 1ml olisi hyvät? Koska en nyt talvella yritä saada mitään huippusatoja, pari palkoa silloin tällöin ja kevääksi vahvat puskan alut olisi tavoitteena, niin siksi ei varmaan tuota kalium-pitoista Matoa tarvita enempää kuin Microakaan. Ja koska loisteputkeni eivät ihan natikkaa, saati sitten aurinkoa vastaa, olen ajatellut, että se 0,5 molempia voisi olla sopivasti. Voihan sitä niitä koittaa vähän lisätäkin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

Koska kukaan ei älähtänyt lannoitemääristäni, oletan niiden olevan ihan hyvät. PI 260560 on melko pieni kasvi vielä, ja on nyt tehnyt ainakin kolme nuppua, tällä hetkellä ovat noin 1mm halkaisijaltaan. Jos ne kuivahtavat kasviin, niin lopetan sen lannoittamisen toistaiseksi. Luulisi siinä turpeessa olevan vielä sen verran potkua jäljellä.

Unohdin jo tuolla 4 päivää sitten tehdyssä suuremmassa kuvapäivityksessä kertoa, että vedessä idätettävät Aji Dulce Amarillot ovat molemmat itäneet. Nyt niissä on jo ihan kunnon juuret, pitäisi vaan keksiä jostain sopivat minihydrot niille, kunnes saan ebbin tehtyä. Hunaja- ja fetapurkit on loppu.

Kuten tuli jo toisessa threadissa mainittua, tuholaisia löytyi. Onneksi olivat vain ripsiäisen toukkia, eikä punkkeja. Toimenpiteeni oli seuraava: Valot pois ja raidia. Annoin vaikuttaa noin tunnin kauppareissun ajan ja takaisin tullessa niitä ei enää löytynyt. Jos niitä on jossain koteloituneena tai munassa, niin niitä ehkä tulee vielä lisää. Pitää jatkaa tarkkailua. Vai pitäisikö minun varmuuden vuoksi suihkia niitä ennen kuin tulee uusia havaintoja, ja millä aikataululla?
#419
Eksyminen on suotavaa.

flare

Omat ripsiäiseni ainakin karkoitin yhellä raivokkaalla RAID-iskulla (no warning, no survivors :) ) Tosin mun operaatio oli sellanen, että raidasin puskat (ja kaikki viereiset viherkasvit myös, ettei sinne jäisi) reilulla kädellä, laitoin ikkunat ja ovet visusti lukkoon ja tulin takaisin 6h päästä.

Ennaltaehkäisevää vaikutusta RAID:lla käsittääkseni ei ole, joten suihkiminen 'varmuudeksi' lienee turhaa. Neem-öljy (viherpeukusta ainakin) toimii kai ennaltaehkäisevästi?
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

snu

Neem toimii punkkeihin, mutta en muista kuulleeni sitä käytettävän mihinkään muuhun torjuntaan. Käsitykseni toki voi olla täysin vääräkin ja otan mielelläni vastaan oikaisun.

Ennakkoiskulla ajattelin lähinnä sitä, että suihkuttaisi toisen kerran kun mahdolliset uudet ripsiäiset ovat kuoriutumassa, vaikka niitä ei olisi vielä ehtinyt huomata. Pieniä pirulaisia.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Ainakin kirvojen kanssa uusi käsittely viikon päästä on paikallaan. Ne säilyvät munina suihkutukselta, mutta viikon kuluessa ne ovat kuoriutuneet ja silloin se tehoaa.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Ainakin kirvojen kanssa uusi käsittely viikon päästä on paikallaan. Ne säilyvät munina suihkutukselta, mutta viikon kuluessa ne ovat kuoriutuneet ja silloin se tehoaa.


Sama pätee myös vihannespunkkeihin. Niihin onkin joutunut tutustumaan lähemmin jo useaan kertaan, ikävä kyllä.

snu

Tänään löytyi taas yksi mönkijä => lisää suihkutusta.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

Miten kauan muuten toukalta menee kehittyä lisääntymiskykyiseksi? Mahtaakohan myrkky tehota koteloituneeseen(?) ripsiäiseen?
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu


Inca berryni näyttää nyt tältä. Se kasvaa passiivihydrossa, jossa nesteet pääsivät jossain vaiheessa aika vähiin, eli ravinneliuos tuli aika vahvaksi. Siitä ilmeisesti aiheutui alemmissa lehdissä näkyvät keltaiset reunat. Olen yrittänyt täältä löytää selitystä omituisen näköisille lehdille, mutta mikään ei oikein näytä sopivan. Alalehdet kellastuvat, ylälehdet käyristyvät ylöspäin ja keskellä olevat lehdet ovat tosi omituisen epätasaisen värisiä.

Olisiko täällä ketään viisasta, joka osaisi kertoa mikähän kasvia tällä hetkellä mahtaa vaivata?
#419
Eksyminen on suotavaa.

Herra 47

itsellä liikaa lannoiteita tai yleisemmin väärä ph aiheuttanut tuollaista
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

snu

Olen ilmeisesti arvioinut väärin tarvittavan lannoitteen määrän suhteessa valoon. Annuumit kukkii, mutta chinenset ja baccat kuivattelevat nuppujaan. Vaatii näköjään vähän totuttelua sopeutua uuteen Micro+Mato -yhdistelmään ja vähentyneeseen valoon.

Alkoi kaikilla kasveilla laihis: ei uusia ravinteita, ennen kuin vanhat on syöty.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

Taas tapahtuu...

Inca Berry sai jo 6.12. laimeammat seokset, pH on laskettu sitruunahapolla, ja nyt vaan odotetaan, että josko se siitä lähtisi toipumaan. Ainakin toistaiseksi näytti vielä aika lailla samalta, kuin edellisessä kuvassa, ellei jopa vähän pahemmalta. Sen alalehdet muuttuvat edelleen keltaisemmiksi, mutta ehkä ne olivat jo menetettyjä tapauksia.

Kahden PI441551:n latvat olivat liotuksessa, ja nyt toinen niistä oli vihdoin keksinyt tehdä juuria. Se pääsi myös minihydroon odottelemaan ebbien valmistumista. Minihydrosta tuli tällä kertaa hieman erilainen.






Ebbeistä puheen ollen, ne valmistuvat aika hyvää vauhtia. Enää puuttuu vähän jyrsimistä, kasaaminen ja pintakäsittely. Kuulostaa nopealta hommalta, mutta kyllä siinä vielä töitä saa tehdä.

Kun vaihtelin vesiä Inca Berryyn ja muihinkin, huomasin, että habanero oli tehnyt älyttömät määrät uusia juuria, kun vielä 25.11 sillä oli vain yksi sentin mittainen juuri. Liemien vaihdon jälkeen se on lähtenyt kasvamaan uskomatonta vauhtia myös näkyvistä kohdista.

Kahden raidauksen jälkeen ripsiäisistä ei ole näkynyt jälkeäkään. Nenäkärpäsiä sen sijaan on ollut vielä pari. Pitää varmaan suihkia vielä uudelleen. Kunhan olen täysin varma ripsiäisten sukupuutosta, saa kaverini vihdoin Golden Cayennensa, joka nyt reilu 20cm korkeana kukkii kauniisti:




Minua häiritsee suuresti nykyinen turpeessa kasvavien chilieni tilanne. Suurin osa niistä tiputtelee alalehtiään, joka viittaisi typen puutteeseen. Se voi toki johtua myös valosta, joka tulee suoraan ylhäältä, eikä näin yllä kunnolla alalehdille. Suurin osa muista kuin annuumeista myös kuivattelee nuppujaan jo alle 1mm kokoisina. Tämä viittaisi taas liialliseen typen määrään, mutta voi kai myös johtua liian vähäisestä valosta? En yhtään varma lisäisinkö vai vähentäisinkö lannoitusta. Jos valon lisääminen ei ole vaihtoehto, niin mitä te kokeneemmat tekisitte?
#419
Eksyminen on suotavaa.

saulir

Mulla ainakin tippuu noi alalehdet silkasta valon puutteesta, varsinkin silloin kun chilit kukkii

snu

Hydrochilit ja muutkin tuntuvat nyt voivan vähän paremmin. Ripsiäisiä ei ole enää näkynyt, mutta nenäkärpäsiä vastaan vielä pitäisi sumuttaa, ainakin vielä kerran, kun lähtee joululomalle.

Aji Dulce Amarillo oli aikaisemmin vain lykätty väliaikaisesti ihan pieneen mukiin, jossa oli leca-soraa ja vettä.

Nyt se on pienestä koostaan huolimatta saanut jo aika paljon juuria aikaiseksi.




Tuollainen verkkoruukku tuli askarreltua kuunnellessani luentoa auditoriossa. Tuo on jo niin korkea, ettei se mahdu fetapurkkiin, joten asensin sen ebbiä tehdessä tyhjenneeseen liimapulloon.




Aji Dulce Amarillon uusi hydro on nähtävillä ikkunan vieressä. Istutin sen tarkoituksella syvälle, ja jos se vielä venyttää varttaan ennen ensimmäisiä lehtiä, niin tuohon mahtuu vielä vähän lisää leca-soraa. Lannoitteeksi se sai nyt Micro+Mato -seoksen, 0,3ml/l molempia. Aloitellaan varovasti. Kaksi laiheliinia omissa hydroissaan ovat Aji Cristal ja Inca Berry. Tuuheampi kaveri vasemmalla on joku kaupan perus-annuum.



 
PI441551, joka on ihan noiden kolmen aikaisemman vieressä. Oikealla puolella sama kasvi 10 päivää aikaisemmin. Mittakaava on aika lähelle sama molemmissa kuvissa.




Mullassa majaileva perus-annuum alkoi kypsyttämään satoaan. Päiväkirjani mukaan se aloitteli podin kasvatusta 39 päivää sitten. Aika vikkelä kaveri. Taidan siirtää tämän yksilön pellolle ensi kesänä, ellei kukaan ole hakenut sitä pois aikaisemmin.




Espanjalainenkin on tehnyt kaksi podin alkua ja kukkii edelleen.




Myös Golden Cayenne on sitä mieltä, että tämä olisi ihanteellinen vuodenaika kukkimiselle. Mulla on valoina kaksi 65000K loisteputkea, ja silti kaikki siinä iässä olevat puskat yrittävät kukkia. Sillä lämpimällähän valolla sen kukkimisen piti tapahtua!?




Kuka keksii ensimmäisenä, mikä tämä on?

Aion olla poissa kotoa 8 päivää joululomalla. Mullat varmaan pitää kastella aika märiksi ennen matkaan lähtöä. Jos kenelläkään on kokemusta kasvien hengissä pitämisestä loman ajalta, niin kertokaa miten se onnistuu.
#419
Eksyminen on suotavaa.

ZAZ

Kovasti voisin kyseistä veijaria Halloween:iksi lähteä veikkaamaan?
Shit happens when you party naked.

snu

#419
Eksyminen on suotavaa.