heinäkuu 05, 2024, 11:34:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


snun kausi 2008 hyvissä ajoin...

Aloittaja snu, elokuu 24, 2007, 11:46:35 ap

« edellinen - seuraava »

e-Boy

Tuli mieleen... tomaatti!!! No ei, kanta on tomaatissa ohuempi.  :lol:

Rocoto?
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

snu

#419
Eksyminen on suotavaa.

ZAZ

Yks vois tietysti olla ihan perus paprika.
Shit happens when you party naked.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "snu"Aion olla poissa kotoa 8 päivää joululomalla. Mullat varmaan pitää kastella aika märiksi ennen matkaan lähtöä. Jos kenelläkään on kokemusta kasvien hengissä pitämisestä loman ajalta, niin kertokaa miten se onnistuu.


Itse tilasin biltemasta pissapojanpumppuja, virtalähteeksi vanhan PC:n powerin ja siitä sitten virittelin kosteusanturit purkkeihin ja operaatiovahvistimilla ohjauksen releille, jotka käyttivät pumppuja. Hyvin toimi väliaikaisratkaisuna, mutta tuo kosteusmittaus ei aivan yksinkertainen juttu ole - pitäisi tehdä varmaan vaihtovirralla toimivaksi, muuten elektrodit hapettuvat helpommin. No, chillit pysyivät terveinä ;)

Sitten on se vanha villalankakonstikin, mutta siihen ei saa kivoja stautus-LEDjä.

Täytyy varmaan viritellä tuosta systeemistä uusi versio, kun osa kasveista menee nytkin toiseen rakennukseen. Ehkä joku videovalvonta + automaattinen veden lisäys.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "ZAZ"Yks vois tietysti olla ihan perus paprika.

Erittäin hyvä arvaus!  :shock: Kannan paksuus täsmää.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

snu

Ihan perus paprikahan se on, oranssi, joka jäi ilmeisesti valon puutteen vuoksi vähän pieneksi.

Onko mitään tietoa, kuinka paljon virtaa nuo pissapojan pumput tarvitsevat? Harkitsin niiden hankkimista ebbiä varten. Kai kolme niitä toimii samalla powerilla samaan aikaan, mitäs luulet? Entä kestävyys?
#419
Eksyminen on suotavaa.

ZAZ

Shit happens when you party naked.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "ZAZ"Jumasviidu mä olen etevä epeli.

Keles, sait kuitenki idean mun tomaatti-veikkauksesta! ;)  :twisted:
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "snu"
Onko mitään tietoa, kuinka paljon virtaa nuo pissapojan pumput tarvitsevat? Harkitsin niiden hankkimista ebbiä varten. Kai kolme niitä toimii samalla powerilla samaan aikaan, mitäs luulet? Entä kestävyys?


Kyllä ne taitaa jonkun ampeerin ottaa - helpoimmin varmaan selviäisi, kun katsoisi jonkun auton pumpun sulakkeen arvon. Pissapojan pumpunhan pitää tuottaa jonkin verran painettakin.

Nykyään saa edullisesti noita pieniä uppopumppuja, jotka vievät vähän virtaa, mutta taisit etsiskellä sellaista, jonka saa ulkopuolelle.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "e-Boy"
Lainaus käyttäjältä: "ZAZ"Jumasviidu mä olen etevä epeli.

Keles, sait kuitenki idean mun tomaatti-veikkauksesta! ;)  :twisted:


Voihan sitä olla etevä siitä huolimatta :) Ainakin basistit on :)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

snu

Nyt tarkemmin ajatellen, niissä pissapojan pumpuissa on aika pienet ne reiät. Ebbi-pumpun yksi ominaisuushan pitää olla veden vapaa virtaavuus takaisin sen läpi.

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Nykyään saa edullisesti noita pieniä uppopumppuja, jotka vievät vähän virtaa, mutta taisit etsiskellä sellaista, jonka saa ulkopuolelle.


Mulla sen reso-kanisterin suuaukko on 5cm halkaisijaltaan, ja mielelläni pitäisin sen koko kanisterin ehjänä. Peukun pumput eivät näytä sen mallisilta, että mahtuisivat siitä ja tarvitsen siis kolme pumppua, eikä mulla oikein olisi varaa maksaa niistä 3x17€=51€.

Tietääkö kukaan, mistä saisi halvalla sopivia pumppuja?
#419
Eksyminen on suotavaa.

calm

Lainaus käyttäjältä: "snu"Mulla sen reso-kanisterin suuaukko on 5cm halkaisijaltaan, ja mielelläni pitäisin sen koko kanisterin ehjänä. Peukun pumput eivät näytä sen mallisilta, että mahtuisivat siitä ja tarvitsen siis kolme pumppua, eikä mulla oikein olisi varaa maksaa niistä 3x17€=51€.

Tietääkö kukaan, mistä saisi halvalla sopivia pumppuja?

Biltemasta ainakin saa pitkulaisen mallisiakin pumppuja, 4 cm näyttää tuo olevan halkaisijaltaan. Venetarvikeosastolta, juomavesipumpun nimelläköähän nuo oli. 12 V / 2 A ja jonkun verran painettakin tuottavat, voi pyöritellä vaikka minisprinklereitä. Onpa noita samanlaisia muissakin halparoinakaupoissa näkynyt, hintaa noin 10 e.

Linkki bilteman sivuillekin.

ChaiN

Sellaista olen kuullu, että noi 12V ja yli yhen ampeerin pumput pitää helvetinmoista surinaa ja on vaikea löytää sellasta muuntajaa joka noin suurta (2a) ampeerimäärää kestää. Kuulemma kannattavampaa hankkia 230v pumppu...
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

ChaiN

Ja jos vielä tarkempia ollaan tuosta paprikasta, niin näyttäisi olevan

REGGAE Paprika straight out of Jamaica, Rooted to Ethiopia

väreistä päätellen ainaki  8)

Kuvat on mun mielestä hyviä. mun näytölle sopivat isommatki mutta ton kokosistaki saa hyvin selvää. latautuvatpa puoli sekuntia nopeampaa ku isommat..
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

snu

Lainaus käyttäjältä: "ChaiN"Sellaista olen kuullu, että noi 12V ja yli yhen ampeerin pumput pitää helvetinmoista surinaa ja on vaikea löytää sellasta muuntajaa joka noin suurta (2a) ampeerimäärää kestää. Kuulemma kannattavampaa hankkia 230v pumppu...

Surinasta ei ole kokemuksia, mutta tosiaan tuo 2A on aika paljon, varsinkin kun niitä on kolme yhtä aikaa päällä. P=U*I, eli 24W per pumppu. Lisäksi minulle riittäisi 50l/h 0,8m korkeuteen, kun tuo pumppaa 450l/h 5m korkealle... Miten tuo mahtaisi toimia ja viidellä voltilla tietokoneen powerista?

230V pumppu olisi kyllä hakusessa, jos jostain löytyy.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Volitans

Nuo pissapojan pumput kehittävät aika kivasti painettakin, niistä ei käsittääkseni vesi pääse valumaan "väärään suuntaan". Niissä taitaa olla sellainen kahdesta erikoismuotoillusta hammasrattaasta koostuva pumppu.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Xbow

En sitten tiedä, ovatko Hong Kongista ostamani pienet muistaakseni 2w Jebot riittävän tehokkaita hoitamaan homman kunnialla. Ne oli jotain muutaman euron / kpl, mutta ei kyllä olleet koolla tai wattimäärillä kirottuja. Oliko nostokorkeus joku 30cm...

Edit: Tätä se teettää, kun postailee väsyneenä, ei jaksa lukea kaikkee, vastailee vain :oops: Noo, jokatapauksessa minäkin olisin kiinnostunut järkihintaisista uppopumpuista jotka toimisivat ilman isompia virityksiä suht meluvapaasti.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

snu

Nostokorkeus 30cm tarkoittaa sitä, että ne eivät ole "riittävän tehokkaita hoitamaan homman kunnialla", jos hommana on nostaa vettä 80cm korkeuteen.

Purin tänään yhden hajonneen suihkupullon, ja tulin siihen tulokseen, että tuollaisella suihkupullon suuttimella ja pissapojan pumpulla varmaan saisi tehtyä aika hyvän aeron. Vahingossa menin sitten korjaamaan sen suihkupullon kasatessani sen lopuksi.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

Nyt tuli sitten kaikki kasvit kasteltua lomaa varten. Poissa olen siis kahdeksan päivää, ja kastelutekniikkana oli kaataa vettä ylhäältä, kunnes vesi alkoi valumaan lautaselle. Vaikka mulla on kaikki kasvit liian pienissä purkeissa, kunnes saan lisää valoa ja/tai ulkolämpötilat siedettäviksi, niin silti vettä meni 7,5 litraa... Saa nähdä kuinka moni on kuivunut ja kuinka moni hukkunut, kun tulen takaisin.

Tänään aion vielä ennen lähtöä raidata kasvit, mutta muuten taitaa nenäkärpäsillä olla juhlat, kun on märkää multaa joka puolella.

Sadosta vaihtaa väriä/on vaihtanut väriä viisi palkoa, jotka tosin kaikki ovat jääneet pikkurilliin kokoluokkaan. Taitaa tulla tortillan syönti eteen, kun pääsee taas kotiin :D.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

Suurimmalla osalla kasveista ei ollut mitään ongelmia poissa ollessani. Osa niistä jopa oli kasvanut huomattavasti! Ylikastelun oireita en havainnut kenelläkään, vaikka monilla multa oli aivan läpimärkää.

Pahimmin kärsineitä:

Mangopuut näyttivät aika nääkähtäneiltä, mutta palautuivat täysin. Samoin Bosse.




Perus-annuum oli kypsyttänyt podit, ja kuivattanut lehdet. Tuosta luultavasti ei kovin paljoa jää jäljelle, jos jää mitään. Toisaalta eipä se harmita, sadon sain talteen ja on mulla parempiakin lajikkeita.




Keittiössä kaikki voivat hyvin, ja varsinkin mullassa ollut punainen rocoto on kasvanut reilusti, huomattavasti pidemmäksi kuin vedessä ollut toinen samanlainen. Ennen lomaa olivat aika lailla saman pituiset.

Makuuhuoneessa Haba kukkii: toistaiseksi vasta yksi kukka auki, ja kymmenisen nuppua.

Lomalla käytiin myös Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa. Mielenkiintoinen paikka, vaikka niillä oli vain yksi Capsicum:

Niin ja oli niillä sitten "Cayenne Hot" -siemeniä myynnissä.

Pistellään vielä pari muutakin kuvaa sieltä.





Kasveja oli riittävästi, vaikka ulkona ei ollutkaan juuri mitään nähtävää. Pitää mennä kesällä uudestaan.


Edit: Unohdin kertoa, että tuli sitten ostettua ebbiä varten Turun viherpeukusta resun SP-880 pumppuja kolme kappaletta. Jäi positiivinen kuva paikasta, vaikka liike aukesi 10min myöhemmin, kuin ovessa luki. (Selitys oli "Maanantait on joskus vähän tällaisia". Kävin siellä siis keskiviikkona.)
#419
Eksyminen on suotavaa.