Mun hilikokeilut -- silipäiväkirja 2007...2009

Aloittaja Xbow, syyskuu 16, 2007, 22:13:09 ip

« edellinen - seuraava »

Xbow

Joopa joo, ruukkuja pitänee taas pikkuhiljaa vaihdella. Monet baccatumit ovat liian isoja nykyisiin ruukkuihin ( esim 50cm lemon drop 1.5l ruukussa ), koko ajan pitää olla vähän kastelemassa, eilenkin roikotteli lehtiään moin chili.

Pikku Bosse kukkii kauniisti, tämän chilin suhteen ei ole mitään tavotteita, jos nyt tekee chilejä, tehkööt, jos ei niin hyvä niin. Locatokin kukkii, tuskin tekee satoa.

Naga ja Haroldit ovat päivä päivältä jyhkeämmän oloisia. Tässä kuva 2kk ikäisestä ( 17.12. sirkkalehtensä avanneesta ) Naga Morichista, nyt seurana 1.5l pepsi pullo mittasuhteita antamassa. 18cm 3.5l ruukku.


Loisteputkia pitää nyt nostella melkein päivittäin. Ajattelin siirtää osan baccatumeista itsetehtyihin 5.8l + 1.5l vesitila altakasteluukkuihin ja antaa tehdä vähän satoa. Lisäksi meinaan siirtää ne toiseen paikkaan, sen sitten näkee miten menee, joutuvat autoilemaan puolisen tuntia. Siellä päässevät Natikan alle kukkimahan ja kevät satoo tekemähän.

Kysymys on: Jos maaliskuussa antaa baccan tehdä vähän satoa, onko toivoa saada se houkuteltua kesäkuussa tekemään isomman, ns. kunnollisen sadon vai vetääkö sili täydet stopit päälle ?
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Soppamies

Chileistä viis, mutta miten helvetissä sä pystyt juomaan tota omenapepsiä?  :lol:
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Bermann_7

Kola ei kyllä putoa vaikka olis mitä esansseja....

Takaisin chileihin:
Olen itsekin miettinyt ns. "kahden sadon strategiaa". Hilit kun käsittääkseni (kyllä, olen n00bi) puskevat nuppuja aika terhakasti jo alkukeväästä auringonvaloon päästyään, elleivät jo aiemmin.... Jos siis antaisikin nuppujen kukkia, ja podien kypsyä jo keväällä, ehtisikö saada toisen sadon ainakin hyvään vauhtiin syksyyn mennessä? Sittenhän sen voisi kypsytellä sisällä lampuilla, jos arska ottaakin loparit kesken kaiken......
So it goes.
-KV

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"Chileistä viis, mutta miten helvetissä sä pystyt juomaan tota omenapepsiä?  :lol:


Tutkimattomia ovat makuaistien tiet :lol: Kait sitä tottuu kun riittävästi kamalan makuisia litkuja tuputetaan joka suunnasta, kohta varmaan tärpättikin maistuu shampanjalle.

Edit: ja sitten päiväkirjajorinaan: Tuli sitten koeponnistettua vast ikään hankittua käytettyä natikkaa. Valoa räimii niin, että kipeää tekee. 1.6m etäisyydellä mittarini näytti reilut 9k luksia levitetyllä heijastimella ( vajaat 10cm etäisyys tuplaloistarista tuotti samaa luokkaa olevia lukemia ). Nyt sitten täytyypi turvallisuusnäkökohdat viimeistellä ja tuoda jokunen sili + kunnollinen tuuletin. Ehkä vielä jotain varjostusta, että ihminenkin viihtyy lähistöllä, kuitenkin tuuletus näkökohdat huomioiden.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

chilifellow

...ja kaunista kasvustoa - varsinkin se pieni rocopicanplanttu  :lol: .

"Be the Light with You"!   :twisted:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "chilifellow"...ja kaunista kasvustoa - varsinkin se pieni rocopicanplanttu  :lol: .

"Be the Light with You"!   :twisted:

Kiitos kiitos :) Tuntuu silit tykkäävän lampusta :D

Joo, Tampereelle siirretyt Baccatumit ( 2x Lemon Drop, 'juoppo'  :lol: Aji Habanero, Aji Benito sekä CGN22871 ) eivät oikeen innostuneet matkasta ja olosuhteen muutoksesta, lehtiä pudottelevat... Vaihdoin ne itsetehtyihin 5.8l altakasteluruukkuihin, oli aikas väsääminen. Viikon parin päästä näkee, jatkavatko nyreilyä, vai karaistuvatko.

Ensiksi 600w Natti täytyi virittää, 4.3m huonekorkeus aiheutti hieman päänvaivaa, nyt roikkuupi itse väsätyssä seinätelineessä, joka kestää huomattavasti isomman painon. Etäisyys seinästä johtopuolelle 60cm, sivusta 70cm.

Nattiviritys ja koekaniinit näyttävät tältä, etäisyys latvoista nyt 80cm:


Edullinen henkivakuutus, toivottavasti ei kuitenkaan tule mitään vikoja...


Oli kyllä ahdasta Baccatumeilla edellisissä ruukuissa. 1-1.5l olivat, paitso Aji Benito 2l ruukussa, joka näyttikin parhaalta. Reilut puol metriä kasveilla on pituutta Tässä kuva CGN 22871:stä, ahdasta oli jurilla juu
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Noniin, nyt ensimmäinen ajastin taisi hajota, ei katkaissut virtaa... Natikan kiroja lienee. Onneksi silit eivät näytä ottaneen ainakaan pahasti nokkiinsa, mitä nyt pari kukkaa vähän kuivahtaneen näköisinä. Tämä on tällaista harjottelua, kenties 50:s ajastin saattaa sitten joskus parinkymmenen vuoden päästä toimia. Olisikohan digitaalisella ajastimella paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä ?

Toisista sileistä ei nyt paljoa uutta ole kerrottavaa, rehottavat kohtalaisesti, osa kukkii. Harsosääskiä ja jotain muita, kenties ripsiäisiä on tässä raidilla yritetty saada kuriin, taas näkyi ötökkä... Pirulaiset ovat ilmeisesti vähän tehneet vauriota ainakin Aji Habaneron lehtiin.

Bolivian Rainbow päätti että parin lisäkukan avaaminen menee ihan ok kylmävaloloistarin alla, pari silinalkuakin kuvassa näkyy. Ihmeellisiä satoja en odota, kun kylmävalo ei kuitenkaan ole niitä optimaalisimipia. Ruukkukin on vain 2 litrainen, 160mm, mutta pienelle Bosselle se lienee passeli, laitan sen joskus kesän kynnyksellä vähän isompaan:


Harold St Barts availee ensimmäisiä kukkiaan ja lajilleen tyypillisenä leveilee, ei mukamas mahdu minnekään, edes kuvaan :p Tämä kuva vaihteeksi aavistuksen pienemmästä / vaisummasta yksilöstä ( lähes kaksosia kuitenki ovat ):


Chilifellowilta ( vielä kerran kiitos :) ) saatu pikku Rocopica näyttää nyt hyvinkin toipuneelta pienestä matkaväsymyksestä ja tekeepi uusia lehtiä :D
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Noniin, viikko sitten tuli Natikan alla lymyilevät baccatumit vaihdettua uusiin itsetehtyihin altakaseluruukkuihin. Kellastelevat alalehtiä jossain määrin, kukkia alkaa pikkuhiljaa olemaan jonkinverran muilla paitsi pienimmällä Lemon Dropilla.

Ensimmäiset Lemon Dropin alut ovat nyt tosiasia :D


Vesijuuria pukkaavat jo viikon päästä ruukunvaihdosta ainakin pienempi Lemon drop ja Aji Benito. Aji Habanero on vielä vähän vaiheessa. Kosteus arvotkin tuntuvat olevan pinnassa lukemaa kuiva, mutta syvemmällä mullassa kosteus lisääntyy. Näyttäisi että tässä mielessä itsetehdyt altakasteluruukut toimivat. Nyt onkin materiaalit tehdä niitä kymmenkunta lisaää. Eikä maksa paljo mitään. Vedenlisäyspolitiikka on nyt hieman kömpelösti toteutettu, mutta sekin on helposti korjattavissa kun on tarkoitus siirtää noi chilit joskus toukokuussa iisompiin astioihin.

Vesijuuria  8):


Edit: Viikon reissu koittaa, täytyypi pistää uusia silejä kivivillakuutioihin itämähän ja ruveta virittämään pientä taimiJebberiä ( 2 2.5w Jebo uppopumppua kun tuli ostettua, resona tulee olemaan alussa 15l hopeanvärinen smartstore laatikko ), Ajkelta hankittua Kemiran hydrolannosta on ( kiitos :D ). Pääseepi ihmettelemään silinkasvatuksen tätäkin puolta ja siihen liittyviä jujuja.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Ohhoijaa, oli kohtuu rupeama taas ruukkujen kanssa, väsäsin 6 uutta 5.8 + 1.5l altakasteluruukkua, nyt käytin muoviputkea letkun sijaan, muuten samoilla resepteillä. Locato, PI 441551, Naga Morich, Vette, Ultra Pube sekä Kaleidoskop pääsivät nyt kokeilemaan, millaista moisessa on kasvaa. Lisäksi Rocopica, toinen Ultra Pube sekä Turbo Pube pääsivät isompiin ruukkuihin ( 1.5l ruukkuun Rocopica, 3.5l ruukkuihin pubet), Rocopica olisi kyllä vielä hyvinkin pärjännyt pienemmässä, muilla oli jo ahdistavaa.

Tämän rupeaman ajoituksen syy oli se, että lähden viikoksi etelään lomailemaan ja halusin helpottaa kastelijan työtä. Noi yllämainitut _tuskin_ tarvitsevat nyt viikkoon mitään kastelua. Muut silit kastelin nyt runsaammalla kädellä, pitää antaa ohjeet kastelijalle ettei mene pahasti ylikastelun puolelle. Ainakin toinen PI 441551 sekä Aji Benito tarvinnee viikolla kastelua.

Lisäksi ripsiäiset tms nenäkärpäset tuntuvat tekevän harmaita laikkuja lehtiin, tänään taas koitin vähän suihkutella raidia, suopaa ja Neem Öljy otettiin myös naftaliinista käyttöön. Toivottavasti pysyvät kurissa.

Pari Habaneroa on taas vaihtanut väriä :D

Sekalainen jengi baccatumeja, Bosse sekä Locato ovat tehneet vähän silin alkuja -- jee, ensimmäinen pube tulossa  :lol:. Ei kait muuta kun toivottavasti selviävät hengissä että olisi sitten myöhemmin vähän maistiaisia.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Nyt on reissulta päästy takaisin. Ainakaan toisessa silikodissa ei mitään pahan olosta ole viikon aikana päässyt tapahtumaan. Mitä nyt jostain syystä yhdessä uudessa säiliöruukussa oleva Baccatumi näytti kuivuuteen viittaavia oireita, osa lehdistä oli mattapintaisen nyjääntyneitä lötköjä, eikä mullassa kosteutta ollut juuri nimeksikään. Vettä laitoin multaan, yön aikana lehdet muuttuivat selvästi paremman oloisiksi, kiiltävä vahamainen pinta 'mystisesti' tuli.

Bolivian Rainbow tuntuupi tekevän satoa 2l ruukussa ihan kohtuullisesti, reilut parikymmentä silinalkua töröttää ja kukkia lienee toinen mokoma.

Säiliöruukkuun päässyt Locato on tehnyt muutaman silinalun lisää, tavallaan aikas jännän näköisiä.

Lisäksi muutama Baccatumi, kuten Aji Benito sekä PI 441551 ovat tehneet silinalkuja, tuleepi vähän maistiais satoa. Jännän näköisiä palluroita tuolla PI 441551:llä.

Ultra Pube Nuorempi ja Turbo Pube ovat kasvattaneet aika tavalla paria oksaa, olisiko vaaksa tullut leveyttä lisää viikon aikana, kaipaileepi parturia.

Rocopica tuntuu voivan ihan hyvin, kasvaapi kaikessa rauhassa vähitellen yhä isompaa lehteä tehden.

Edit: Natikkapuolella näyttääpi kaikki silit olevan elossa. Osa näytti vähän kuivuus oireita. 70-90cm korkeita baccatumeja ovat nyt, tuuheutta on erityisesti Lemon Dropeille tullut selkeästi lisää, uutta versoakin pukkaa. Tiedä sitten onko Baccatumeilla tapana ensiksi ottaa joku sopivan tuntunen pituus, sitten ruveta versoilemaan ja leveilemään oikeen tuelta, tutkimukset jatkuvat  :lol: Selkeästi havaittavia uusia palkoja ei ole ilmaantunut, kahtotaan nyt mitä tästä tulee. Aiemmassa kuvassa näkynyt LD:n palko on kasvanut selvästi, alkaa kait koht puoleen olemaan täydessä mitassa.

Kukkakeppejä täytyy hankkia lisää, nyt noi Natikka baccatumit nojaileepi liikaa toisiaan ja käsitteleminen on vaikeata ettei vahingossa mene nitkauttamaan vartta... Tosin varretkin näyttää jonkin verran vahvistuneen silin koon myötä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Kukkakeppiviritykset on saatu asianmukaistettua ja taas silien käsitteleminen helpottui. Lemon Drop oli imaissut tuossa viikossa koko 1.5l vesitilan tyhjäksi ja näytti aika surkealta. No, vettä lissää ja kyä piristyi :D

Juurien hapensaanti vähän arveluttaa...

Tässä vähän kännykuvaa tuosta Lemon Dropista DIY ruukussa versio 1. 3kk on kasvilla ikää, eikä ovista meinaa mahtua, otti Natikan alla vähän spurttia. 80cm korkeutta, 80cm leveyttä nyt.



Tuli maistettua raakilepalko kyseisestä kasvista. Herneeltähän se vähän maistui, melko tuliselta herneeltä kuitenkin :twisted:
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Volitans

Hyvin näyttää natikka auttavan ;) Kunhan nuo omanikin hieman kasvavat, niin valkkaan niistä muutaman natikan alle päivää paistattelemaan.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Xbow

Yksi kysymys -- Ylivuotiset habat tykkäävät kasvattaa tuuheata pöheikköä oksien päihin, sellaista ihme honteloa lisäoksaa ziljoonine kukkineen. mutta jättävät muut oksien osat paljaiksi. Auttaako tähän mikään muu kuin raju alasleikkaus ? Typpeä laitoin vähän lisää ( BioBizz Grow ), näytti homma jatkuvan samanlaisena, ainoa vaan että oksan päät tuuheutuivat entisestään.

Ja sitten toiseen siliaiheeseen: Tuli sitten laitettua uusi pläjäys siemeniä itämään. Annuumi painotteista hommaa tällä kertaa ja mullan sijaan alustana ompi kivivilla. 40w hehkulampulla lämmittelen lootaa ja koitan saada kannen asentoa ja lootan paikkaa säätämällä lämpötilat kohdilleen. Nyt on tapauskohtaisesti useampiakin siemeniä laitettu per kuutio riippuen vähän lajikkeesta. Nypin sitten kylmästi ylimääräset alut pois jos lähtee itämään.

Seuraavia lajikkeita olisi mahdollisesti tulossa:

Baccatum:
Microcarpum

Frute:
Tabasco

Chinense:
Naga Morich
Joku keltainen haba

Annuum:
Fresno -- kaupan silistä
Numex Bailey piquin
Malawi Bird's eye
'Rawit' -- voi olla ettei idä
Joku jalis -- tuskin itää

Juu, meni toisen satsin laittaminen vähän myöhään kun on ollut tarpeeksi muuta hässäkkää mm. edellisten silien kanssa. Eiköhän valtaosa kuitenkin rupea tekemään satoa viimeistään juhannuksen jälkeen, mikäli menee ok. Ainakin joulukuun setti näytti olevan ämpärikelpoista tavaraa reilut parin kuukauden ikäisenä. Jos ei niin Natikalle tuleepi lissää työtä. Positiivisena puolena on, etteivät kait kerkeä kasvamaan metrisiksi ennen kesäkuuta niinkuin eräs nimeltämainitsematon Aji Habanero teki parikuukautisena. Microt sen toki saattavat tehdä :lol:

Kokeiluluontoistakin nyt on, meinaan laittaa jonkun Ebbi virityksen pörräämään, ihmettelen sitten miten noi vesipuolen touhut sujuu multapuoleen verratuuna. Kenties yksi ebbi Nagoja varten, toinen yhtä Microcarpumia varten. Tiedä sitten jos vielä kolmas annuumeille tms.

PH:n kanssa on tässä vähän leikitty kun tuli PH down jauhetta sekä testeri ostettua Viherpeukusta. On aikas emäksisen oloista vesi täällä Tampereella, olisikohan jossain 8 hujakoilla. Voisi kuvitellla että myös noi säiliöruukkusilitkin tykkäävät kun saavat ph 6 vettä ph 8 sijaan, lisäilin just tossa nelisen litraa ph kalibroitua vettä noille Natikkabaccoille. Tuntuu etenkin Lemon Dropeille vesi kelpaavan. Täytyy huomenna vähän mittailla ettei homma vahingossa mennyt liian hapokkaaksi  :lol:

Edit: Ensiviikolla saapi taas parempaa kuvamateriaalia päiväkirjaan, antaa nyt palkojen ( muutamia vaan ) kasvaa ja digikameran saapua Epsanjasta.

Edit2: Hyvää pääsiäistä vaan kaikille, jotka jaksoivat tänne asti lukea :lol: ja toki muillekin :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Palkokuvia, niitä on joskus päiväkirjassakin kiva olla  :lol:

Bolivian Rainbow


Locato sanoo LocoLoco:


PI 441551


Kaleidoskop


Aji Benito


Haba


Eli jotain maistiaisia pukkaa. Vaatimatonta touhua moneen kesäiseen kuvaan verrattuna, mutta uteliaisuus voitti täällä  :oops:  Natikkapuolella näyttäisi olevan enempikin pieniä alkuja, räpsin sitten kuvia jos tuosta kehittyvät.

Vielä yleiskuva Bossesta:


Toinen chiliviidakko näyttääpi kutakuinkin tältä -- ahistaa jo vähän, osa sileistä muuttaapi toisaalle:



Rocopica on kotiutunut uuteen ruukkuun ihan hyvin, vaikka varhaisessa vaiheessa sen siihen laitoin:


Mitäköhän tässä nyt sitten. Yksi juttu: Kun chili on palkoja työstänyt oman 'kapasiteettinsa' verran, niin minulla ryhtyvät pudottelemaan alalehtiä turhan intensiiviseen tahtiin. Onko mitään menetelmää, millä tätä käyttäytymistä voisi jotenkin rajoittaa vai täytyykö vaan tyytyä siihen, että se tekee chilille kovaa toi palkojen työstäminen ?

Edit: Linkit osoittivat vähän sinne sun tänne :p
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Doe_J

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Mitäköhän tässä nyt sitten. Yksi juttu: Kun chili on palkoja työstänyt oman 'kapasiteettinsa' verran, niin minulla ryhtyvät pudottelemaan alalehtiä turhan intensiiviseen tahtiin. Onko mitään menetelmää, millä tätä käyttäytymistä voisi jotenkin rajoittaa vai täytyykö vaan tyytyä siihen, että se tekee chilille kovaa toi palkojen työstäminen ?


Keinovalolla en ole sadottanut chilejä / pitänyt hengissä syksyn pääsadon jälkeen kuin muutaman, mutta ne kyllä pudottelivat alalehtiä kun palot lähtivät kypsymään. Ei se mitään koska myöhemmin tulee uusia samoista kasvukohdista mistä alimmat lehdet putosivat.

Jostain täältä tai Fataliin sivuilta luin että (annuumit?) varsinkin saattavat sadota itsensä kirjaimellisesti kuoliaaksi, mulla oli vaan baccatumeja tarkkailtavana.

Xbow

Eilen illalla oli häntiä ilmaantunut kivivillakuution reikiin ainakin seuraavilla:

Fresno - Korkea itämisprosentti, täytyy olla vaan julma kun on kolmekin siementä samassa kivivillakuution reiässä. Paras elää, muut nypitään pois.

Kaupan 'Rawit' - häntii häntii. Palkoa olen säilytellyt pari kuukautta rikkinäisessä jääkaapissa jossa kokikset joskus jäätyy. Eli pikku pakkaset ei ilmeisesti siemeniä heti haittaa.

Molemmat Microcarpumit pukkaa häntää.

Numex Bailey Piquin -- jotain täälläkin oli havaittavissa.

Joku Malawi Bird's eye taisi myös pukata jotain.

Siirsin Fresnot ja toisen Microcarpumin valon alle, pois lootasta. kahtotaan miten käy.

Nagat, Tabascot, Haba ja Jalis ei ole vielä näyttänyt konkreettisia itämisen merkkejä.

Itämisvirityksenä on nyt pienempi minikasvari, kansi raollaan. Vettä laitoin pohjaan reippahasti, kivivillakuutiot myös kastelin märiksi. 40W hehkulamppu toimii lämmittimenä. 18 kivivillakuutiota yhteensä, toisissa tosiaan kolmekin siementä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Kaleidoskopin hedelmät ovat jo kohtuu reilun kokoisia. Muitakin maistiaisia on tulossa; uudet chinenset eivät vielä tunnu tekevän satoa. Johtunee siitä valitettavasta seikasta, että valoa ei ole riittävästi ( ostetaan valoisa eteläikkuna parillakympillä :p ). Tarkoitus onkin antaa niiden nyt vaan ihmetellä ja sitten kesällä yrittää saada ne tositoimiin.

Erään mystisen chinensen kuitenkin laitoin diy ruukkuuun, yhden hedelmän on nyt puolihuolimattomasti pyöräyttänyt. Suuri tietokilpailu, mikäköhän toi lienee. 3 pisteen vihje: kuulemma maistuu ananakselta :lol:



Rocopica näyttelee ensimmäisiä nuppuja täälläkin, joku reilut 25cm kasvilla vissiin mittaa:


Natikkapuolella kukat tuntuvat kuivuvan turhan herkästi, mutta kyllä sentään jotain satoakin on tulossa, olisikohan nyt joku 50 palonalkua. Jonkinmoista rehottamista havaittavissa, menee mielenkiintoiseksi jos/kun noita kuskaa toisaalle. Vas-oik / ylh: CGN22871, Lemon Drop; alh: Aji benito, Lemon Drop sekä Aji Habanero:


Että semmosta. Chinenset tuntuvat ikävästi kellastelevan alalehtiä, mutta hyvinkin elossa olevan näköisiä ovat. Toivottavasti ne siitä piristyvät kun joskus huhti-toukokuun vaihteessa pääsevät 'lopulliseen' ruukkuun.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Herra 47

Naga morichin suuntaan menis mun veikkaus tuosta chinensestä ;)
Nam....
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"Naga morichin suuntaan menis mun veikkaus tuosta chinensestä ;)
Nam....
Sinäkö tosiaan maistat Nagoista ananaksen maun?!? Varmaankin täytyy vielä kasvattaa omaa toleranssia, sillä sen kivun seasta en kyllä tuollaista aromia itse ole löytänyt :oops:.

Herra 47

Parhaat chinenset mitä olen maistanut ovat fatalii ja naga
Ne tosiaan ovat mun makuuni... Tavan habat ovat vain "chinensen" makuisia mutta esim nuo 2 ovat makeita mehukkaita....
Tämä kausi onkin keskittynyt mulla juuri noihin kaikkein tulisimpiin chinenseihin
Saa nähdä onko muissa saman tason chinenseissä sama ominaisuus...
Ja se suun polte se no kova mutta kestettävissä mutta se olo puolen tunnin päästä... Siinä se no se syy syödä näitä ;) ja se kestää tuntikausia
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)