Mun hilikokeilut -- silipäiväkirja 2007...2009

Aloittaja Xbow, syyskuu 16, 2007, 22:13:09 ip

« edellinen - seuraava »

Xbow

Aji Haba kasvaa kasvamistaan, taas piti lamppua nostaa kun tuli liian lähelle. Onneksi se nyt on aloittanut haaroittumisen, pari nuppua näkyypi jo. 27cm oli pituutta eilen illalla, nyt varmaan 28 cm...

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Lainaus käyttäjältä: "Xbow"...
Lumenimittari olisi aika rokkenroll, jos haluaisi arvioida kuinka lamppu heijastimen kanssa toimii milläkin etäisyydellä ja miten valo levittyy...

En nyt haluaisi turhaan nipottaa, mutta väärät nimitykset leviävät niin helposti.  :lol:
Lumenilla ilmaistaan vain valonlähteen voimakkuutta. Heijastimen tai etäisyyden vaikutus ei siihen kuulu. Niitä mitataan lukseilla. Lumeneista voi toki laskea luksit, jos valon kulkureitillä ei ole heijastinta tai linssejä.
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/Lumen

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"...http://fi.wikipedia.org/wiki/Valovastus tuollainen ja yleismittari niin eiköhän sillä saisi jotain osviittaa ..

Kuten Wikissäkin todettiin, tuollainen mittaa lähinnä kellanvihreätä valoa, juuri sitä, mikä ei kasveille merkitse paljon mitään.

Minulla on (työn puolesta) luksimittari, jossa on myös värilämpötilan mittaus. Valitettavasti värilämpötilakaan ei ilmoita valon eri taajuuksien osuutta valossa, ainoastaan punaisen ja sinisen suhteelliset osuudet Kelvin asteiden muodossa. Valon kirkkauden se ilmoittaa tarkasti ja silloin tulevat niin heijastimet kuin etäisyyskin huomioon otetuksi. Kameran valotustiedoista voi pienellä laskutoimituksella saada summittaiset luksilukemat.


Totta kertoilet. Termit meni mulla vähän sekaisin  :oops:. Luksimittarit toki ovat painotettuja ( esimerkiksi suodattimella ) vallitsevan standardin mukaan, standardi ( jota mittareiden pitäisi noudattaa ) tietty tehty ihmissilmän ominaisuuksien perusteella. Kuitenkin ne reagoivat myös muihinkin valon aallonpituuksiin ( siis luksimittarit, ja ainakin osittan vastuksetkin ) . Voisi kuvitella että erilaisia suodattimia ( ts. läpinäkyvä värillinen lasi / muovi ) käyttämällä saisi kalibroimattomia lukuja myös esimerkiksi punaisesta tai sinisestä valosta. Nämä kun kertoo jollain vakiokertoimella niin päässee todellisiin lukseihin. Näilläkin luvuilla voi ( kait, tiedä sitten, saa kertoa jos höpisen omiani  :lol: ) erityyppisiä lamppuja verrata keskenään.

Kuten jo vähän kerroit, noin tuloksina varmaan antaa hyvinkin osviittaa, esimerkiksi vertailemalla suunnilleen saman värintoistokyvyn omaavaa 6400k loistaria 6400k esliin. Katsoopi esimerkiksi etäisyyden ja pinta-alan missä vaikkapa 10k luksia menee rikki niin alkaa olemaan arviot kutakuinkin kohdallaan. Heijastimien ominaisuuksien tutkimiseen tuollainen väline lienee myös aika rokkenroll, saa heti tietoon, kannattaako viritys X vai Y.

Toinen hyödyllinen pointti lienee epäsuoran valon voimakkuuden mittaus, esimerkiksi onko huone X vuorokauden aikaan t huonetta Y valoisampi tai kuinka 'pimeä' jokin osittain suojassa oleva kohta ulkona milloinkin on, kasvaako sili vai ei :p

Edit: Tuli sitten hankittua uusi tekninen lelu muiden joukkoon: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=19417970.. Tässä anturina on valodiodi joka on peitetty suodattimella. Ohjekirjasesta löytyi vastekäyrä ( herkkyys vs. aallonpituus, mutta nanometrejä ei koordinaatistossa lukenut (!) )  ja viittaus standardiin. Valkoisella muoviheijastimella 60cm 2 Philips TLD-865 putken lamppu antoi 50% voimakkaampia tuloksia kuin halpis biltema putket. Kokeilin myös maitopurkin sisäpinnan heijastuskykyä käytännössä. Alussa luksit ruukun pinnalla oli 3600, toiselle puolelle lamppua kun laittoi maitopurkkiheijstimen niin lukema nousi -> 4200. Silin latvat saivat Biltema tapauksessa valoa jotain 7k - 12k luksia, ylälehterin philipsin alla arvot huitelivat luokkaa 12k-17k luksia. Myös luksien määrä suhteessa etäisyyteen näkyy selvästi, 23w Megaman esl:n välittömässä läheisyydessä oli yli 20k luksia, kun 10 cm päässä lukemat olivat jo huomattavasti vaatimattomampaa luokkaa ( en nyt muista tarkkoja arvoja ).
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Djoo, tuli 'hieman' alumiinipaperilla buustattua noita chilitaimien kasvatuspaikkoja ja tehtyä vähän 'heijastimia'. Noin 50% tuli lisää luxeja alapuolelle, 20% sain ylös lisää kun jatkoin heijastimen toista puolta 15x60 cm alumiinipaperin palalla. Alalehdille tämä lienee hyvä juttu kun saa valohävikin lähemmäksi lineaarista -> läpäisykyky paranee.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

7 chiliä pääsi taas tänään uusiin ruukkuihin. Viikon parin sisään pitänee vaihtaa vielä loput pienemmissä 12cm purkeissa majailevat silit. Sirkkalehtiongelmistakin kärsineet päässevät piakkoin isompiin ruukkuihin. Hoh, ahdasta tulee, pitääpi hankkia lisävalaistusta, muuten silit eivät mahdu lamppujen alle... Ulkonakin valon määrä oli melko säälittävää luokkaa ainakin lukseissa mitattuna. Tästä huolimatta isoin ( vast ikään leikattu ) habapuska päätti ruveta tekemään ainakin pari palkoa, selkeetä siliytymisen oiretta parissa kukassa :)

Noin 6 viikon ikäisiä nyt ovat wanhimmat tästä juniorisili katraasta. Juurista päätellen kyllä uutta ruukkua kaipailivat, mutta ensiksi 'pakollinen' kuva linssiluteesta, 6 viikkoisesta bossesta:


Pfft, Aji haba venyy venymistään, juuriakin oli kohtuu hyvin. Kyllä, tosiaankin laitoin lisää multaa aina sirkkalehtien tasalle  :lol: :


Ultra pube pääsi myös uuteen ruukkuun:


Lemon dropin juuret alkoivat näyttää jo suorastaan koomisilta, no uuteen ruukkuun pääsi tämäkin:


Edit: jaksoin sitten skaalailla uuden naga kuvan vanhojen joukkoon, ruukun leveyden mukaan jälleen. Muutaman sentin on kasvanut pituutta ja yhden uuden lehtikerroksen on tässä luonut eli näyttäisi viihtyvän uudessa ruukussa hyvin, ainakin toistaiseksi. 14 senttisessä 1.5l ruukussa tosiaankin on, mutta kuvassa oleva optinen harha 'näyttää' ruukun vajaat 12 senttisenä...
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Dazzler

komian näköiset chilit sulla jo  
mitäs multaa&ravinteita käytät? :D

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Dazzler"komian näköiset chilit sulla jo  
mitäs multaa&ravinteita käytät? :D


Kiitos :) Ei noi kovin kummosia ( ts. aika rääpäleitä on ) ole verrattuna esimerkiksi Cornell:in hydrosileihin ja moniin muihin, mutta toistaiseksi tuntuupi viihtyvän. Kekkilän kasvatusallas nimistä turve-hiekka-lannoite seosta käytän ryyditettynä kevytsoralla. Moni muukin peruslannoitettu ns. tavallinen multa tuntuupi kelpaavan, esimerkiksi Kekkilän kesäkukkamulta, Kekkilän B2 ( turve ) ja ihan tavallinen Pirkan kukkamulta tuntuu kelpaavan ainakin kaverin haboille. Kaktus -ja kylvömulta tuntui olevan vähän liian ravinneköyhää tms alkukasvatuksen jälkeen. Toisaalta taas mustaa multaa ei todellakaan suositella sellaisenaan, tasapaino tässäkin asiassa. Lisälannotteita en juuri ole käyttänyt, mitä nyt pari viikkoa sitten tuli laitettua 0.5ml / l BioBizz bloomia fosforin lisäämiseksi, tällä tuskin oli erityistä vaikutusta. Root juicea olen laittanut ruukunvaihdon yhteydessä ( esikastellut mullan 2ml / l rootjuice-2ml/l merileväuute-vesi seoksella ), tämä lienee syypää juurien kasvamiselle. Periaate uutta multaa juurien rouskuteltavaksi aina kun tulee liian ahdasta tuntuupi toimivan hyvin taimikasvatuksessa.

Lisäksi käytössä olevan valon määrä vaikuttaa myös. Mikäli valoa on vähempi, täytyypi olla myös varovaisempi ravinteiden suhteen ja silloin esimerkiksi toi kaktusmulta saattaa olla ok, tiedä sitten. Myöskään ei saa yliruokkia valolla / ravinteilla, tasapaino ennen kaikkea, ei äkillisiä muutoksia missään nimessä.

Olen aika aloittelija tässä hommassa, joten voin olla hyvinkin väärässä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Hieno kasvuvauhti sinulla on ja juuret näyttävät terveiltä. Tuossa tulee vaan vastaan ainakin minulla tilantarve ikkunalaudalla. Jos joulukuussa alkuun lähteneet chilit kasvavat tuota vauhtia, on karsittava määrää tai rajoitettava kasvua. Ennen huhtikuuta on varmasti tilasta puutetta, eikä noita taimia taida saada ennen toukokuuta ulos.

Kasvuun näyttäisi näin ensimmäisiä chilintaimia kasvattavan kannalta vaikuttavan eniten multa ja sopiva ruukkujen vaihtotahti. En ole päässyt selville, mikä on se hyvä multa, mutta varmuudella hapan, lannoittamaton turve hidastaa kasvua, jopa pysäyttää sen pienessä ruukussa.

Xbow

Juu, viime keväällä toi kasvuvauhti oli huomattavasti hitaampaa, välillä olematonta joten nyt otin vähän liian aikaisen startin kun ei osaa ennustaa miten silit kasvaa.

Totta, tässä on aika lailla pähkäilty tuon tilanpuute ongelman parissa. Osa sileistä joutunee tyytymään itäikkunan valaistukseen, osa saattaapi tarvita keinovaloa aina toukokuuhun asti. Voipi olla että jonain kevätpäivänä joudun jopa kuljettamaan silejä asunnosta toiseen. Periaatteessa minulla on käytettävissä 3 asuntoa, mutta vain veljeni kämpässä on toukokuussa toimiva eteläikkuna. Kummitädin siirtolapuutarhaan olisi tarkoitus laittaa osa sileistä ihmettelemään stadilaista meininkiä.

Kesällä olisi käytössä noin parinkymmenen neliön eteläparveke, johon aurinko kyllä räköttää vähän liiankin kovalla forssilla, lisäksi se on erittäin tuulialtis ( positiivista, mutta myös negatiivista kun nykykesinä välillä myrskyää niin että silit ja paprikat lentää huitsin nevadaan jos ei suojaa niitä kunnolla ). Yksi haave olisi lasittaa / muovittaa tuo ja pitää lämpöä yllä puhaltimilla sekä tuulettamalla sisältä ilmaa parvekkeelle. Tässä ratkaisussa haasteena on asiallisen tuuletuksen järjestäminen. Itselläni on muutaman neliön erittäin tuulialtis itäparveke.

Mutta joo, tarkoituksena on myös laittaa ne silit jonain kauniina päiväna parinkytä litran saaveihin ja toivoa että saisi aikaiseksi komioita satoisia möhkösilejä. Muutaman sadan litran saavit tarvitaan kastelun helpottamiseksi, parikymmentä ämpäriä, turve ja multa onneksi on suht halpaa, kevytsoraa saapi sitten raksaliikkeistä ja kallista HiFi soraa viherpeukusta.

Oli miten oli, niin jossain vaiheessa valitettavasti joutuu vähän kituuttamaan noita liian pienissä ruukuissa. Kenties annan niiden tehdä vähän ennakkomaistiais satoa, niin kasvu pysyy kurissa, toivottavasti kuitenkin voimaa sitten tosi paikan tullen riittää valtaamaan saavit juurilla ja sitten aikanaan räjähdysmäiseen kasvuun.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Juu, viime keväällä toi kasvuvauhti oli huomattavasti hitaampaa...

Hauskoja nämä visuaaliset kasvatuspäiväkirjat.  :lol:
Katsastin raporttisi alkua ja siltä näytti, että viime vuonna olit 17.5. suunnilleen samassa tilanteessa kuin nyt vuodenvaihteessa. Siis mennään 5 1/2 kuukautta edellä viime vuotta. Mahdollisuuksia on vaikka mihin.

Xbow

Koko ajan jotain pientä tapahtuu silirintamalla  :D

Haarautumaan on nyt ryhtynyt PI441551, Kaleidoskop, Turbo Pube ( tosi pienenä taas vaihteeksi ) sekä Bosse.  Aji Habanero ei kyllä nimeänsä ole kasvukäyttäytymisen perusteella saanut, 37cm mittaa nyt...

Harolds St Barts habanerojen latvat huitelee jossain 10cm tietämillä, lehtien koko alkaa olemaan uuden ruukun myötä luokkaa melko iso, reilut vaaksan leveitä nämäkin kasvit. Naga Morich on nyt kooltaan muutaman sentin saarioisten pizzaa leviämpi ( perhepizzojako näistä sit tulee hydroissa, kun mullassakin tulee aika hassun oloisia lehtiä :lol: ), korkeutta myös about 10cm. Juu, muistan hydroissa nähneeni reilut ämpärin levysiä haboja jossain. Kohtuu huvittava tuon lajin taipumus alkuvaiheessa bygata niin isoja lehtiä kuin suinkin vaan mahdollista.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

No, annoin Ultra Puben ihan utelaisuus syistä avata ensimmäiset kukkansa, sen se sitten teki :) Sai avataria päivitettyä, vähän turhan vaaleaksi jäi tausta. Täytyy jossain vaiheessa vaan raaskia ruveta nyppimispuuhiin. Kukan väri on oikeasti tuollainen aika jännän vaalea, vaikka nuppu oli paljon tummempi.

Ultra Pube
Puben kukka n. 400x400 resoluutiolla


Chilihuoneeseen hankin uuden tuplaloistarin wanhan seuraksi. Tässä kun 7 chiliä lähiaikoina saa uuden ruukun, niin tarvittiin lisää tilaa. Ikkuna on etelään, katto rupeaa varjostamaan joskus huhtikuun puolen välin paikkeilla. Sisustus noudattaa nyt uussilististä tyylisuuntaa :lol: Nyt oskilloiva tuuletin osoittautuu aika käteväksi.


Totta kai taas 'pakollinen' kuva bossesta, nyt sillä on seurana vasemmalla puolella Locato, eteen tunkeutuneet Haroldit eivät saaneet Bosselta lupaa, mutta siihen kuitenkin tulivat.


Täytyy vielä laittaa uudet kuvat yhä enemmän pullistelevasta Nagasta. Punaistakin on joten siinä mielessä valoa on saatu riittämiin. Leveyttä alkaa olemaan kohtuu kivasti, sellaiset 25 cm, korkeutta ehkä tullut sentti lisää.



Muilla sileillä menee kohtuullisesti. Toiset kellastelevat vähän turhan paljon alalehtiä, mutta sille nyt ei oikeen voi mitään.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Jomppe

Tähän väliin on pakko esittää yksi kysymys.

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Punaistakin on joten siinä mielessä valoa on saatu riittämiin.


Eli onko punainen kasvien varsilla merkki siitä että valoa on saatu tarpeeksi?
Olen aina vähän ihmetellyt että mistä tommonen punaisuus varsilla johtuu..
Jospa sainkin sitten vastauksen mietiskelyyni :P
Ja Xbow, tosi hyvältä näyttää nuo kasvisi :)

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Jomppe"Tähän väliin on pakko esittää yksi kysymys.

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Punaistakin on joten siinä mielessä valoa on saatu riittämiin.


Eli onko punainen kasvien varsilla merkki siitä että valoa on saatu tarpeeksi?
Olen aina vähän ihmetellyt että mistä tommonen punaisuus varsilla johtuu..


Yleensä tuollaisen osittaisen punastumisen syynä on chilin väriaineet, joilla se yrittää suojautua haitalliselta säteilyltä. Sinänsä se ei suora merkki ole riittävästä valosta, mutta antaa osviittaa, ihan siinä missä Bolivian Rainbowin tummeneminen. Habanerossa havaitsin viime vuonna, että enempi valoa saaneet osat punastelivat, mutta muualla oli vain vihreätä. Punaista väriä kertyy tiettyihin kohtiin kuten kasvupisteisiin ja lehden varsiin enempi, tämä on tavallista sileille. Lajikekohtaista eroa on. Tavallaan toi punasteleminen tekee silit hienomman näköiseksi :).

Mm. fosforin puutos saattaa kait kanssa aiheuttaa värjäytymistä, mutta se lienee erilasita, eikä niin yleistä. Tässä mennään arvailulla.

Edit: Saa korjailla, mikäli olen väärässä :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Nyt on kyllä viimeiset toivon hituset Aji Habaneron maltillisen pituuskasvun suhteen menetetty. Alkaa olemaan muihin verrattuna sen verran hujoppi, että on vaikeuksia saada sille kunnollinen paikka loistareiden alta. Siirsin sen pois pöydälle isompien silien seuraksi.

Aji Habanero 60 vrk kylvöstä, 54 vrk ikää, 60 cm mittaa:

Naga Morichilla alkaa jemmassa olevat nuput vähitellen tulemaan esiin. Muuten taas tulee olemaan ruukunvaihtozembaloa tiedossa, parilla silillä juuret tuntuupi olevan meko ahtaasti, painetta on havaittavissa kun yrittää mitata kosteutta.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

5 chiliä: Naga, Haroldit, Kaleidoskop sekä PI441551 pääsivät isompiin, 3.5l ruukkuihin. Juuria oli kaikille kehittynyt ihan kohtuu verkosto, varsinkin 1l ruukuissa olleet Baccat taisivat kaivata lisää juuritilaa ja / tai ravinteita, oli aika ahdasta. Ehkä olen hieman liikakasteluunkin sortunut, mutta kaikki silit sentään kasvavat, juuret olivat terveen näköiset ja ovat hyvinkin hengissä :D

Valtaosa sileistä alkaisivat pikkuhiljaa olemaan valmiita ihan lopulliseen kasvatusastiaan istuttamiseen, mutta käytännön tilanpuutteen takia pitääpi niitä vähän kituuttaa, hitaammin hyvä tulee, toivottavasti.

Saattaapi olla että tässä jonain päivänä kokeilen itsetehtyjä altakasteluruukkuja parille silille, saisi ehkä huhti-toukokuun kieppeillä vähän maistiaisia :D
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Noniin, wanhimmat uudet silit kun alkaa olemaan kahden kuukauden ikäisiä niin päätin taas laittaa jotain kuvia. Aika hauska niitä on seurata, kasvukäyttäytyminen kun poikkeaa lajeittain sekä lajikkeittain melko rajusti. Pisin hontelo Aji Haba on jo reilut 80cm korkea, yritän sitä valottaa 23w megamanilla sekä pienellä 14w putkella. Siitä 'kiitollisena' kasvaa 3cm / päivä...

Ultra pube kasvaa aika mielenkiintoisen oloisesti, ensiksi otti leveyttä ja nyt on sitten ruvennut pukkaamaan keskeltä aika reippahasti uutta versoa.



Näistä baccatumeista ei liiemmin kuvia olekaan otettu, joten pitää nämäkin jotenkin saada näytille. Parhaiten näkyvillä olevista vas-oik: vajaat puolmetrinen Lemon Drop, Aji Benito sekä CGN 22871, Locatosta näkyy osa myös


Oikealla puolella olevat, vas-oik: vajaat puolittain esillä oleva Lemon Drop, vähän etualalla oleva PI441551, Aji Benito ja nuppuihinsa sotkeutuva pienehkön koon omaava Vette. Ylivuotiset habat ja yksi Aji Haban lehti häröilee kuvassa myös. Osaako joku sanoa, onko toi ylivuotisten habojen lehtien reunarusketus jonkin ravinnevajarin oireita ?


Minunkin pikku bosse päätti että parin kukan avaaminen on hyvä juttu :D

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

NaokiSoma

Kannattaisi välillä leikellä noita kasveja; ainakin Ultra Puben sivulle lähtevät oksat ovat sellaisia, että ne tulevat makaamaan maassa ensimmäisten hedelmien kasvaessa jos jatkavat samaan malliin. Ja ovat vielä sen verran alhalla, ettei niitä voi oikein tukeakaan.

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"Kannattaisi välillä leikellä noita kasveja; ainakin Ultra Puben sivulle lähtevät oksat ovat sellaisia, että ne tulevat makaamaan maassa ensimmäisten hedelmien kasvaessa jos jatkavat samaan malliin. Ja ovat vielä sen verran alhalla, ettei niitä voi oikein tukeakaan.


Juu, täytyy katsella miten tuosta kehittyvät. Kun ei raaski leikata :oops: Täytyy varmaan nipsiä noita oksia lyhyemmiksi, onneksi tuon puben focus tuntuu nyt olevan tuossa keskellä olevissa versoissa. Tuleeko tuosta sellainen amppelisili, missä oksat roikkuvat alaspäin vaiko millainen pöheikkö, on nyt epäselvää.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Piti ottaa kuva noista minun kaikkein pienimmistä. Lemon Drop sekä Ultra Pube. Nämä raukkaparat kärsivät kypärä syndroomasta, parin neliömillin sirkkalehdet sentään saivat aikaan väkivaltaisesta siemenen irroittamisesta huolimatta. Lähtivät kuitenkin kasvattamaan oikeita lehtiä hi-taas-ti. Olivat homeisessa pikkupurkissa kohtuu tovin, milli kerrallaan kasvoivat ja vähän juuria tekivät. Kärsivällisyys kuitenkin palkittiin.

Elossa ovat kuitenkin, nyt litran ruukuissa ja näyttävät aivan terveiltä pikku chilin aluilta, kasvuakin on nyt viikon aikana ollut selvästi  :D  Siirsin ne noihin isompiin ruukkuihin, kun lehtien kärkiväli oli 6 cm.

Kuva ennen - 14.1, jälkeen - 14.2. Tässä näkyy ensimmäiset oikeat lehdet ja sirkkalehdetkin jos tarkemmin katsoo. 14.2. näyttävät jo varsin normaaleilta sekä kohtuu elinvoimaisilta taimilta. Yöpuulla ovat, siksi Lemon Dropin lehdet eivät kuvassa leveile.

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Xbow

Jee, aina jotain tapahtuu silirintamalla. Tuli sitten hankittua tuommoinen Herpiili & Nummelinin maahantuoma 250w 6400k ESL, aikas kirkas vehjake. On myös yritetty järjestellä pisimpiä baccoja sen alle, tässä on vähän vielä vaiheessa tämä järjestely, hyviä neuvoja otetaan vastaan. Operaatio heijastimen vääntö voi varmaan olla myös paikallaan,




Harold's St. Barts on kotiutunut viikko sitten vaihdettuun 3.5l ruukkuun hyvin ja ryhtynyt möhköilemään :lol: Monessa paikassa on kerrottu että Harold Langlois on tuonut tämän silin Bartsin saarelta, mutta missään ei ole löytynyt juttua, että kuka Harold Langlois ja milloin.. Valitettavasti itse en herraa tunne, on aukko sivistyksessä :oops:  Aatelis silejä lienevät, eivät pidä turhaa kiirettä kasvun suhteen, mutta lupaavan näköisiä ovat kyllä.


Naga The Morich on edelleenkin ihan kohtuu hyvin voipan näköinen. 20cm pituutta, reilut 30cm leveyttä. Nuppuilee :D nyppiä, vaiko ei... Aika jytkyvartinen lajike.


Pieni Rocopica kotiutuu uuteen kotiin :D Istutan sen varmaan multaan kivivilloineen piakkoin, kun ei tuo villakuutio ei ole kovin iso, ph arvot puskuroituisivat parempiin lukemiin ja sili saisi ravinteita silloin kun niitä tarvii ( toivottavasti )


Hontelo Aji Habanero, tuollainen metrinen 2kk ikäinen kasvi, omien kokemusteni perusteella suosittelen idättämään näitä vasta helmi-maaliskuussa... Täytyisköhän vähän leikellä ?


Lopuksi vielä hajakuva Aji Habanerosta tavallisen Habaneron seurassa. Kuten näkyy niin uusia haboja pukkaa muutamia, ei paljoo mutta jotain pikku naposteltavaa sentään :D


Edit: jokunen typo ja kosmeettinen korjaus, varmasti löytyy vielä lissää
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Jos tuo Aji olisi minun, leikkaisin alimpien lehtien yläpuolelta, mutta ensimmäinen haarautumiskohta olisi myös mahdollinen. Siitä tulisi tukeva perusta tulevalle kasvulle.