tammikuu 09, 2025, 22:36:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Passiivihydro

Aloittaja cola, syyskuu 30, 2008, 00:19:31 ap

« edellinen - seuraava »

cola

Mitä tarkoitat vähällä?

Emilio

helmikuu 10, 2009, 20:06:51 ip #61 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2009, 20:09:21 ip käyttäjältä Emilio
No ainakin 1/4 oksista pois, saa varmaan ottaa enemmänkin. Itse karsin habasta noin 1/4 oksista pois ja haba silti tiputteli alimmat lehtensä, kun siirsin sen hydrosta passiivi hydroon.

cola

Ai vitsi nyt kyl jotenkin pelottaa että kasvi kuolee  :(  No mut pakko kai sitä on kokeilla.

hyeena

Muista sitten pitaa huoli etta vesi liikkuu, jos juuret eivat ole tottuneet vedessa lillumaan ja puskalta menee hetki ennen kuin alkaa taas imea vetta niin saattaapi juuret ottaa nokkiinsa. Eli alkuun vaihda nesteet tavallista useammin. (ps. teipin pala siihen vesimittarin varteen kun vesia vaihtelet, vahemman taiteilua kun pistaa takas nippuun. nim. >2m puska mimosassa ja sitten se ...tanan mittaritikkukin tippu johonkin..  ;) )

Riiviö

Motto: Kun leikkaat juuria, leikkaa saman verran myös oksia. Eli 50% juuria=50% oksia. Siinä tekee helposti pahan mokan jos säästelee oksia, vaikkei ole juuria... Ja muovipussi päähän pariks päiväks että haihduttaa vähemmän. 8)
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Jones

Laitetaas tännekkin tämä kysymys.. Eli onko tuo (ilmeisesti kaikilla hydroilijoilla käytössä oleva?) leka-sora eli hydrosora "ainoa oikea" passiivihydrossa vai ajaisiko sen asian tuo mm. Viherpeukussa mynnissä oleva Vulcaponic ? Lähinnä kiinnostaa tuon "Erikoinen etu on Vulkaponicin pysyvä pH:n stabilisointivaikutus" takia. Vai toimiiko Leka-sora yhtälailla pH:ta tasaten? Mahdolliset hyödyt/haitat Lekaan verrattuna, jos jollain on kokemusta, kiitos!

cola

Onko mitään tietoa paljonko tuohon mimosa 28cm ruukkuun menee hydrosoraa? Tietäis pikkasen paljonko sitä ostaa.

escargo

Lainaus käyttäjältä: Jones - helmikuu 11, 2009, 23:11:28 ip

Laitetaas tännekkin tämä kysymys.. Eli onko tuo (ilmeisesti kaikilla hydroilijoilla käytössä oleva?) leka-sora eli hydrosora "ainoa oikea" passiivihydrossa vai ajaisiko sen asian tuo mm. Viherpeukussa mynnissä oleva Vulcaponic ? Lähinnä kiinnostaa tuon "Erikoinen etu on Vulkaponicin pysyvä pH:n stabilisointivaikutus" takia. Vai toimiiko Leka-sora yhtälailla pH:ta tasaten? Mahdolliset hyödyt/haitat Lekaan verrattuna, jos jollain on kokemusta, kiitos!

Just kyselin samoja http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5392.0
En tilannut hintansa takia ja kun tavallista hydrosoraa oli vielä omasta takaa. Varmaankin hyvää soraa mutta hyöty hintaan nähden...? en tiedä. Tavallinen kuitenkin ajanee asiansa.

Masokisti

Mistä tuota hydrosoraa löytyy? Prismat yms isommat marketit ainakin tarjoavat pelkkää normaalia lecasoraa.
K-rauta? Agrimarket?

gerbiili

Lainaus käyttäjältä: cola - helmikuu 15, 2009, 01:57:50 ap
Onko mitään tietoa paljonko tuohon mimosa 28cm ruukkuun menee hydrosoraa? Tietäis pikkasen paljonko sitä ostaa.

senhän voi varmaakin laskea...

korkeus*(pii*D^2)/4 = tilavuus
ja D on halkaisija

Jones

Lainaus käyttäjältä: escargo - helmikuu 15, 2009, 09:32:35 ap
Lainaus käyttäjältä: Jones - helmikuu 11, 2009, 23:11:28 ip

Just kyselin samoja http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5392.0
En tilannut hintansa takia ja kun tavallista hydrosoraa oli vielä omasta takaa. Varmaankin hyvää soraa mutta hyöty hintaan nähden...? en tiedä. Tavallinen kuitenkin ajanee asiansa.

Kappas.. Koitin kyllä hakua, mutta ei tuloksia. Pitänee tilata ja kokeilla tuota. Sillähän se selviää.

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - helmikuu 15, 2009, 10:48:27 ap
Mistä tuota hydrosoraa löytyy? Prismat yms isommat marketit ainakin tarjoavat pelkkää normaalia lecasoraa.
K-rauta? Agrimarket?

Käytä lecasoraa, käytännössä samaa kamaa kuin hydorosora, mutta 3 kertaa halvempaa (~9€ 50l säkki).
Kunnes joku mulle empiirisesti todistaa että hydrosora toimii paremmin kuin lecasora pidän noita vain markkinamiesten vedätyksinä.

romantiikka

Itse maksaisin isommasta raekoosta mielelläni enemmän.Sitä joutuu myös pesemään huomattavasti vähemmän.
Pikku lekamurska siellä täällä on aika ärsyttävää etenkin jos sitä tippuu verkkoruukujen rei-istä

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - helmikuu 18, 2009, 10:41:46 ap
Lainaus käyttäjältä: Masokisti - helmikuu 15, 2009, 10:48:27 ap
K-rauta? Agrimarket?

Käytä lecasoraa, käytännössä samaa kamaa kuin hydorosora, mutta 3 kertaa halvempaa (~9€ 50l säkki).
Kunnes joku mulle empiirisesti todistaa että hydrosora toimii paremmin kuin lecasora pidän noita vain markkinamiesten vedätyksinä.

Olen käyttänytkin lecasoraa mutta juuri tuo raekoko on vähän liian pientä, esim nuo verkkoruukut päästävät aika paljon sorasta läpi alkuun.

cola

Kuinka tärkeetä on passiivihydrossa säätää tuota ph:ta? Selviääkö kasvi jos kaadan vettä suoraan hanasta?

Xbow

Kyllä se ph arvo on passiivissa yhtä tärkeä kuin aktiivi hydrossa. Mitä taas raanaveden suoraan käyttöön tulee, niin riippuu raanavedestä sekä lannotteista. Toiset lannoitteet puskuroivat ph arvoa oikeaan suuntaan ( ainakin GHE:n hydro lannoitteissa moista mainostetaan, mikäli muistini pelaa oikein, passiivihydro lannoitteissa kanssa on jotain mekanismia, jotta pärjäillään pelkällä raanavedellä ). "sisään ajettujen" rakeidenkin PH pitäisi olla 7 paikkeilla.

Vaikea uskoa ( eikä ihmisten kokemustenkaan mukaan ), että chilit raanavedestä mitään lusikkaa nurkkaan heitä, mutta tuskimpa se ravinteiden saanti silloin mitään optimaalistakaan ole. Eli jotain vajarin oireita saattaa ilmaantua, tahi kasvu tai chilistely ei muuten ole optimaalista. Ainakaan täällä foorumilla en ole nähnyt mitään mahtituloksia saavutettavan passiivihydrolla sekä pelkällä raanavedellä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

cola

Ai vitsi. Mul on sit pieni ongelma kun olen muuttamassa ulkomaille ja ajattelin antaa chilit mudelle (ei raaski heittää poiskaan)
Mude on aika huono noiden kasvejen kanssa ja hän ei varmaan ehdi/jaksa alkaa mitään ph:ta tai lannoitteita säätelemään :(
Kasvi on isossa 30cm mimosa ruukussa. Jos alan kasvia siirtämään multaan niin siitä ihan varmasti katkee puolet juurista :(

Xbow

Kait ne siinä raanavedessäkin ihan menee, saahan ne silläkin ph alueella ravinteita, joskaan ei optimaalisesti. Tiedä sitten, joku Blusana saattaisi ehkä toimia, kun sen kanssa ei juuri tarvitse säädellä, ainakin mikäli mainoksiin on luottaminen. Omaa kokemusta kun ei minulla ole.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Kakq

Miten mahtaa olla, mätäneekö passiivihydrossa juuret kasvaessaan pohjalle asti, kun siellä makaa aina se sentti-pari hapettamatonta vettä? Itsellä on ensimmäistä kautta nyt passiivit kokeilussa, mutta kasvit ovat sen verran vähän aikaa vasta olleet passiivipurkeissa, että juuret eivät ole vielä pohjalle asti yltäneet. Kovin tuntuvat hitaanpuoleisesti lähtevän kasvuun kyllä. Tiedä sitten, onko vika hitaasti imeytyvissä Blusanan ravinteissa vai missä.

cola

Mulla ei ainakaan ole juurille käynyt mitään vaikka siellä vedessä lilluukin. Mä itse istutan kasvin passiiviin vasta siinä vaiheessa kun osa juurista yltää sinne pohjaan. Kasvi saa silloin varmasti vettä ja lähtee kasvamaan nopeammin.
Kun juuret eivät ole pohjaan asti vielä kasvaneet niin muista kastella ylhäältä päin.