tammikuu 09, 2025, 22:44:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hessin kausi 2009

Aloittaja hessi, tammikuu 03, 2009, 15:41:14 ip

« edellinen - seuraava »

kalat69

hyvältähän noi sunkin kasvatukset näyttää, täytyy meidänkin, joskus kun keritään, tulla vastavierailulle :)

2010- 2013 hallituksen jäsen

Xbow

Saahan sitä esittää tyhmiä kysymyksiä ? :p

Ilmeisesti tuossa tippukastellaan kivivillakuutioita ravinneliuoksella? Kuutiot ovatten osittain kevytsorapusseissa? Aikanaan kun chilit kasvaa, niin juuret menevät tuonne kevytsoraan vai mitä lie. Kivivillakuutiosta tippukasteluvesi valuu sinne alas kevytsoraan tms. Ylimääräinen ( juu, toki tätä lienee vähän, jos annostus on kohdallaan ) tippukasteluliuos mennee huitsin kuukkeliin, eikä jää esim. sinne sora/mikälie pussiin ?

Liuosmäärän annostushan lienee säädettävä, tyyliin x litraa / päivä / chili tms? Automatiikkaa toki voi olla jopa niikin paljon, että peehoot sekä ravinnepitoisuudetkin säätyvät itsestään, kunhan vaan laittaa ruuvit tms oikeeseen asentoon?

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

hessi

niin siis nämä chilit kasvavat niin sanotussa kasvupedissä eli kivivilla "pussissa" jossa on reijät jonka päälle olen sitten istuttanut kivivillakuution jossa chili taimetettu, ja kastelu ja lannoitus tapahtuu automaatiisesti tietokoneella ohjaten, erikasvukautena lannoitteet tietekin eri suhteessa.
ja mitään ylimääräistä "vettä" ei juuri jää, kaikki imeytyy kasviin ja kivivillakuuutioon, en nyt muista kuinka usein tuo tippukastelu tapahtuu mutta useita kertoja päivässä ja vain muutaman minuutin kerrallaan, joten kasvi saa todellakin jatkuvasti oikeassa suhteessa ravinnetta.
tietokoneella ohjatuu lannoitus sekoitus, kasvihuoneita on useita ja toisissa kasvaa kurkkua, toisissa tomaattia ja tässä "chilihuoneessa" paprikaa, joten tietokoneelle ohjelmoitu jokainen huonekkin vielä erikseen :)
näin minun 8  chiliäni kasvaa onnellisesti ja toivon että tuottavat yhtä mahti sadon kuin viimevuonna.
nämä kaikki taimethan on kylvetty 11.1.09 !(muutama poikkeus myöhemmin) ja kasvatan niitä vain yhden kauden ja niinkuin viime syksynä lahjoitin kaikki pois, lahjoitan varmaan tänäkin syksynä. ykis Jalapeno jäi itselleni koska siinä oli niin upea runko, minun ranteen paksuinen :)

loput chilit ovat sitten ihan normi kasvihuoneessa pihallani :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

ja päivitystä kotikasvarilta kuvat 8.5 jonka jälkeen tänne tuli vielä lisää asukkaita

kotikasvaria

ja fish pepper

rocoto kotikasvarissa... vertaa seuraavaa kuvaa... samaan aikaan kylvetty, mutta eri kasvupaikka

ja tämä siis isossa kasvarissa

ja nämä myös isossa kasvarissa
aij cristal

champion

naga

naga morich

Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

snu

Mulla alkaisi osa chileistä olla siinä vaiheessa, että mielelläni katselisin sitä maagista kaaviota, jossa kerrotaan, miten chilejä pitää leikellä, että niistä saa taianomaiset sadot. Olisiko nyt aika näyttää se meille kuolevaisille?
Eksyminen on suotavaa.

hessi

voi hitsiläinen, kaavio on kotona tietokoneen vieressä piirrettynä, tyttären on vaan pitänyt tehdä siitä tietokone versio,
mutta eihän se nyt niin ihmeellinen ole,
neljä pääversoa, jotka antaa kasvaa sen pituiseksi kun haluaa ja sitten latvoo(tämähän tapahtuu kasvun aikana)
jos meinaa kasvaa enemmän pääversoja napsaa ne poikki toisen tai kolmannen "haaran" kohdalla.
ja tätä rataa kaikkiin versoihin.
toki on totta että kasvihuoneessa kasvu on hiukan erilaista kuin kotikasvareissa tai ikkunalla.
joten maalaisjärkeä mukaan, jos versoaa huonosti niin leikkaa vähemään jos versoaa runsaasti leikkaa enemmän.
ja jo ihan pieniäkin taimia "nypin" eli otan "varkaita" pois rungosta ja alalehdet poistan myös jotta kasvi saa ilmavuutta. täytyis olla hyvä kamera jolla ottais kuvia eri vaiheista.
nyt olen jo leikellyt lähes kaikkia kasvihuoneella olevia chilejä, rocotoa jo aika reilulla kädellä.

Jupe56

Hienoa Hessi. Äkkiä kuvaa vaan kehiin, tämmöisiä vinkkejä ei ole koskaan liikaa. Lannoituksestakin voisit laittaa infoa, lannoitatko joka kastelukerta vai kerran viikossa tiukemmalla litkulla?
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

snu

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 13, 2009, 20:07:18 ip
voi hitsiläinen, kaavio on kotona tietokoneen vieressä piirrettynä, tyttären on vaan pitänyt tehdä siitä tietokone versio,

Kameralla saisi tuosta varmaan helpoiten sen tietokoneversion. Kyllä siitä varmaan sen verran selvää saa, varsinkin jos ensin vähän vahvistaa niitä viivoja kynällä.
Eksyminen on suotavaa.

hessi

taitaa olla sellainen mun sotku lyijykynä versio etten kehtaa sitä kopioida :)
mutta yritän jaksaa raapustaa paremman, kunhan maltan olla paikallani sen aikaa :)
ja isolla kasvihuoneella saavat siis lannoitelitkua ihan joka kerta kun automaattikastelu sitä ulos työntää ;)
eli useita kertoja päivässä, mutta vain muutaman minuutin ajan kerrallaan. Ja taitaa tuo lannoiteseos olla puutarhan oma salaisuus,
mutta näin karkeasti ihan perus paprika lannoitetta ! eri kasvuvaiheessa eri suhteet, minun chilini saavat sen mitä paprikatkin, joten ei mitään
erikois kohtelua niillä ole.
kotikasvarissa on sitten tämä minulle uusi lannoite seos käytössä, eli ihan sama mitä esim kalat69 käyttää !
pyrin kastelemaan lannoitevedellä kun itse olen kotona, mutta tällä viikollakin ex mieheni niitä kasteli ja oli antanut lannoitevettä :(
joten meni mun laskurit sekaisin ! no ihan hyvin toistaiseksi voivat, rocotot meinaa kellastuttaa lehtiään, taitaa olla ollut liian kuumaa niille :)

fish pepperrissä on ekat bodit näkyvissä ja rocotossa on jo toistakymmentä osa tuollaisia luumun kokoisia, nämä siis kotipihan kasvarissa.
ja nyt tuonne isolle kasvarille tutkimaan tilannetta :)

Mursu

hessi, saanko muuttaa omine lapsineni sun kasvariin asumaan? 8)

hessi

päivitys kuvia isolta kasvarilta
Aij Cristal joka pukkaa bodeja kuin sieniä sateella

rocoto joka on viikossa villiintynyt niin, että jouduin poistamaan lähes kaikki uudet alut, ja bodeja näytti olevan jo yli 50 kpl :o

Champion mun "joulukuusi" ;)

ja edessä "pieni" harold st barts ja isompi takana on sitten Naga Morich :) mun rakkaani ;)

hessi

toukokuu 16, 2009, 22:33:52 ip #32 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2009, 09:56:45 ap käyttäjältä hessi
Lainaus käyttäjältä: Mursu - toukokuu 16, 2009, 21:18:43 ip
hessi, saanko muuttaa omine lapsineni sun kasvariin asumaan? 8)

hmm... mitähän toi puutarhuri omistaja siihen sanois ;)

jewe

Mahtavalta näyttää !!

Ei tuollaisesta voi itse kuin haaveilla. ::)

hessi

ja kun tarpeeksi haaveilee... niin se toteutuu....
eihän tämä ole oma kasvihuoneeni vaan chilit on "vuokrapedeissä"
joten senkun tutkitte missä on lähin kasvari ja sieltä peti vuokraan ;)
... minun haaveeni on se oma iso kasvari ...
...jossa näitä on satoja....
onneksi meillä on haaveet... niiden voimalla jaksaa eteenpäin...

jewe

ja osa haaveestani toteutui myös tänä keväänä eli uusi isompi lämmitettävä kasvari jossa paksut kennot ja profiilit.

Satohaaveet vielä toteutumatta, mutta ehkä nekin joskus toteutuu...

hessi

no jes!
eihän mulla edes ole tuollaista !
joten siitä vaan satoa odottamaan.... kyllä sitä tulee...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 16, 2009, 22:32:29 ip
päivitys kuvia isolta kasvarilta

Vakuuttavaa kasvua.
Pääset kohta herkuttelemaan.

Voisit joskus, kun (jos) sinulla on aikaa, kertoa hiukan tarkemmin tuon kasvuhuoneen metodeista. Ne on meille amatööreille aivan outoja. SIlti esimerkiksi lannoitus ja lämpötila voisivat kertoa sopivat tavoitteet, joihin voisi pyrkiä. Valoahan lasihuoneessa on kesällä vähintäänkin riittävästi.

hessi

hitsi, just vastasin, ja hups se katos :(
yritän myöhemmin uudelleen, nyt on pakko laitta tuo yrttipenkki kuntoon !

snu

toukokuu 19, 2009, 16:46:09 ip #39 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2009, 19:09:49 ip käyttäjältä snu
Ymmärsinkö tämän nyt aivan oikein? Pitää varmistaa, ennen kuin teen mitään peruuttamatonta.

Neljä päähaaraa vihreällä ja punaisella leikkauskohdat.
Annetaan kasvaa 2-3 kukkarypästä muista haaroista, ja sitten katki.
Varkaat pois heti niiden ilmestyessä.

Edit: Miten tällä tavalla kasvattaessa kuuluu toimia pienten kasvien nuppujen kanssa? Nypitäänkö vai annetaanko olla?
Eksyminen on suotavaa.