heinäkuu 07, 2024, 16:51:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hessin kausi 2009

Aloittaja hessi, tammikuu 03, 2009, 15:41:14 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

no jotensakkin, paitsi että tuo sinun pirtämä vihreä  Päälatva, joka haaraantuu siinä (et ole sitä värittänyt) ensimmäinen 1 merkintä, niin tämä olisi kyllä yksi niistä päähaaroita jotka annetaan kasvaa!, alempan olevat "tyngät" onko ne jo yhdet pääversot?
valitettavasti en nyt voi piirtää, kun käpillä ei ole skanneria, mut täytyy yrittää viikonloppuna kotona, jollei tyttö te sitä tietokoneella :)
ja pienissä kasveissakin olen itse tehnyt lähes samalla tavalla, kaikki "varkaat" poistan, joitain poikkeuksia on toki,
mutta varkaasta en anna kasvattaa kuin max 3 kukkaterttua ja sitten loput pois,
on vähän vaikea selitää, kun itse leikkelen versoja niin hitosti ettei teistä kukaan uskoisi!
mutta muistutan vielä käyttäkää maalaisjärkeä! jos kasvi ei tuota juurkiaan versoja tai nuppuja niin ei sitten leikellää vain valikoidusti tai ei ollenkaan! omani vain tahtovat rehottaa kuin rikkaruohot!
esim viime sunnuntaina nypin lemon dropista vähintään30-40 verson alkua pois! kasvi on kyllä jo reilusti 2 metrinen
ja versoaa niin helkkaristi ja kukkia ja bodeja pukkaa !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

tässä yhden aamun nyppimiset kotipihan kasvihuoneelta :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

snu

Alempana olevat vihreät tyngät kuvastavat hyvin kasvavia pääversoja, jotka kuvan selvyyden vuoksi jätin piirtämättä loppuun saakka. Kuvittele siis, että jokaisesta vihreästä tyngästä kasvaa samanlainen oksa, kuin pitkä vihreä oksa.
#419
Eksyminen on suotavaa.

hessi

juu sitten menee oikein, eli ne neljä pää versoa, ja siitä kun lähtee verso niin siihen saa kasvaa ne 2-3 haaraa (versoa)ja kun typistät niin siitähän lähtee taas yleensä uusi kasvamaan.
jos jostain löytisi paprikan leikuu ohje karttana niin ehkä se olis aikas oikea, en vain ole ehtinyt netistä etsimään, mutta jossain omissa muistiinpanoissa opiskeluajoilta pitäis olla, kunhan vaan löytäis :))

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

naga morich

hienot chilit. Mitäs lannoitetta käytät?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

hessi

yhden kotona kasvavan rocoton tämän päivän "varkaiden" poisto


ja pientä vertailua :)
kuva otettu 29.3 naga

ja tänään 22.5 otettu kuva

ja Harold st barts kuva 29.3

ja 22.5 otettu kuva

onhan tuossa kasvua havaittavissa ;)
champion

Aij cristal

huomenissa yritän sitten laittaa päivitystä kotikasvarilta



2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 22, 2009, 20:54:32 ip
yhden kotona kasvavan rocoton tämän päivän "varkaiden" poisto


Baccojen kanssa olen jotenkin oppinut elämään, mutta Rocotojen karsiminen kiinnostaa kovasti. Kuvailepa sitä vähän tarkemmin. Jotkut niistä kasvavat sellaista risukkoa, että sieltä ei juuri varkaita meikäläisen silmillä erota. Minä olen leikannut vain asuintilastaan runsaasti sivuun kasvavia versoja lyhyemmiksi. Pyrin kait pitämään ne suunnilleen tasapainoisina, itse pystyssä pysyvinä. Nytkin yksi on venähtänyt puoli metriä vasemmalle muutamassa päivässä.

hessi

no joo.. risupuskalta ne täälläkin näyttää, :)
mutta kun yritän sitoa ne pääversot ylös niin sitten "näen" paremmin.
ja rocotoissani ei juuri ole noita varkaita näkynyt, tämä yksilö joka on kotona
sisällä(odottaa pääsyä ulos terassille) kasvatti nämä joista kuvankin otin,
ja ne huomasi oikein hyvin koska ovat niin paljon vaaleampia ja kasvu niin suoraa niin suoraa(kuvastakin se huomaa). tuossa kotikasvarissani en vielä ole varkaita rocotossa huomannut, enkä sitä juuri ole muutenkaan "nipistellyt" ,toisessa yksilössä on jo n 20 bodia , toisessa aivan pieniä rusina alkuja.
Tuolla isolla kasvihuoneella rocotoa olen leikellyt kyllä ihan sen mukaan miten olen parhaaksi nähnyt ohjailla kasvua,koska ovat"nurkassa" ja haluan tietenkin että kasvaisivat sinne nurkkaan eikä toisten chilien päälle, sielläkin on varkaita ollut todella vähän ja ne kyllä on erottunut hyvin juuri sen vaaleuden vuoksi. viimekautena minulla oli vain yksi rocoto, nyt 5 joten saan vähän vertailua, kaksi meinaan heittää ulos kasvamaan, kaksi on isollakasvarilla ja yksi jää pihakasvariin(jos vaan tila antaa myöden).
En tiedä onko muilla tapana laittaa lankoja pääversoille ja kieputella kasvia kasvamaan lankaamyöten?
itse teen näin (paprikaa ja tomaattia kasvatetaan näin) ja se kyllä helpottaa näkemään kasvin ja myös näin ohjaan kasvua suoraan ylöspäin ja se myös tukee chiliä.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

kotikasvari 23.5.09 taitaa olla 22 chiliä :) kasvamassa

kotikasvarin rocoto

star fish

ja pieni aij cristal pukkaa bodia :)

yellow fatalii



uusi tulokas puutomaatti

[URL=http://img265.imageshack.us/my.php?image=img1091.jpg]
uusi tulokas peruvian chinense
[URL=http://img265.imageshack.us/my.php?image=img1092.jpg]

uusi tulokas guagillo

sorry kuvat ei ihan ok, kaks pulloo punkkuu tyhjennetty :)))

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 27, 2009, 22:20:11 ip

sorry kuvat ei ihan ok, kaks pulloo punkkuu tyhjennetty :)))



Ei toi nyt niin pahalta näyttänyt jos kerran kaks pulloo punkkuu alla ;)

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

snu


Yleensä, jos olen tyhjentänyt 2 pulloa viiniä, en lähde tekemään päivitystä chilipäiväkirjaani, mutta kukin tyylillään... :D
#419
Eksyminen on suotavaa.

Niabo

Päätin ite kokeilla tota varkaiden nyppimistä ja näyttäis et ainakin hydrokasvit tykkäs siitä tosipaljon :) hydrossa olevat nagat otti hirveen kasvuspurtin ja kolmessa 7podissa on nyt varmaan yli sata kukkaa :)

hessi

Niablo
  :) :) hienoa  ;)
ja Snu eiks noi kuvat menny jotenkin sikin sokin  :o
nyt vain yksi pullo bunkkua  ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

snu


Juu, onhan siinä kuvat sekaisin, ja osa linkeistäkin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

hessi

tuli tuossa viime viikonloppuna keskusteltua kalat69 kanssa veden Ph :sta,
niin oli pakko käydä viherpeukussa hakemassa Ph litkut ja hups, mun kaivoveteni
oli reilusti yli 7 lähempän 8 !
joten täytynee vielä toi veden johtokyky mitata ja sit miettiä
sen muuttamista !
ja se mun viimevuotinen Jalluni siirtyi sitten ulos terassille,(laitan kuvan, kun sen runko on sit niin
mahtava ;) )
Rocoto siellä on jo viikonpäivät ollut ja hyvin näytti voivan :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

cola

Hyviltä näyttävät Hessin kasvit niin kuin yleensä ;)
Osaatko Hessi sanoa onko ph 8 mullassa hyvä? Vai pitääkö mun alkaa sitä säätelemään.

Herra 47

kyl se ehkä hiukan korkea on :)
joku 6-7 olis hyvä tavoitella
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

snu


Nyt kun kokeilen osalla chileistä tuota sinun metodiasi kasvattaa chilejä, niin miten olet nuppujen kanssa toiminut? Mulla turpeessa elelevä Lemon Drop on nyt noin 25cm pitkä, ja siinä on parisenkymmentä nuppua. Nyppiäkkö pois, jättää, lannoittaa lisää että kuihtuvat, vai jotain muuta, mitä?
#419
Eksyminen on suotavaa.

hessi

Snu en nypi kukkanuppuja,
mutta toki, kun kasvi kasvaa nypin niitä uusia verson alkuja, ja niissähän on myös tuo kukka aihio ;)
tässä kuva yhden lemon dropin nypityistä versoista tänään

ja Cola sanoisin että Ph 8 on aikas paljon,jos tuo oli maaperän niin mikäs on veden Ph jolla kastelet?
ihanne chileille olisi varmaan tuo 6-6,5  vai kuinka? jos on turpeessa kasvava.
Juuri omaa kasteluveden ph :ta yritin laskea 60% typpihapolla ja hitto kun oli vaikeaa, ensin yritin muutamalla tipalla litraan vettä, että näin kuinka reakoi, ja sitten monen kokeilun kautta sain veden lähelle tuota 6,5, huomenna vielä tarkistan miten onnistui.
itselläni taitaa olla ongelmana myös veden Jl (johtoluku) joka näyttä olevan minulla liian korkea, joten täytynee yrittää muistaa lannoittaa vähän vähemmän, ettei käy huonosti.

ja tarkoitus oli laittaa kuvia, mutta kone taas helkkarin hidas joten laitan ehkäs myöhemmin.

isolla kasvarilla varsinkin Lemon drop on ottanut järkky kasvu spurtin, jouduin jo latvomaan sen!
bodeja siinä oli n 50, ja Aij cristallissa n 100,  rocotoissa lähestylkoon molemmissa n 70 kpl , mutta toisessa huomattavasti pienemmät, championissa myös n 70, naga ja harold st barts vasta aivan pieniä alkuja, mutta jos merkit paikkansa pitävät ottavat kohta kasvu spurtin ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

cola

Moikka. Mä olen kerran mitannut veden ph ja jos oikeen muistan niin oli joku 8. Millä mä saisin laskettua ton maan ph:n 6-6,5 ?
Vitsi kun ei tajunnut kysyä tänään naapureilta tuota ph asiaa.  Heillä kasvit näyttivät voivan todella hyvin ja satoa oli runsaasti.
Otin myös kuvia heidän kasveistaan mut en minäkään saa niitä tänne foorumille :(  On muuten ärsyttävää kun ei saa kuvia suoraan laitettua koneelta foorumille .

No miten on Hessi oletko tulossa tänne kesällä ???