Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Wonka

Siirsin itäneen flexun siemenen kivivillaan tavallisen loistarin alle ja muut homeiset ja itämättömät UV-putken alle. Katsotaan kuinka käy.

Cisse

Mulla Poblano rupes jo kukkimaan (idätetty vasta 31.12.11), vasta se on 15cm :) Pitäiskö heti napsia kukat pois?

PP

Lainaus käyttäjältä: Cisse - helmikuu 21, 2012, 18:09:12 ip
Mulla Poblano rupes jo kukkimaan (idätetty vasta 31.12.11), vasta se on 15cm :) Pitäiskö heti napsia kukat pois?

Tuossa yksi vastaus. Sattumalta sama lajike kyseessä, mutta mitään chiliä ei mielestäni kannata sadottaa pienenä, jos tavoitteena on kunnon sato myöhemmin.

Cisse

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 21, 2012, 19:07:19 ip
Tuossa yksi vastaus. Sattumalta sama lajike kyseessä, mutta mitään chiliä ei mielestäni kannata sadottaa pienenä, jos tavoitteena on kunnon sato myöhemmin.

Kiitti... meinan kai sitten katsoa vaan kukintan jos ei itse ennen kukat tippuu  :D

wille

Lainaus käyttäjältä: Cisse - helmikuu 21, 2012, 21:47:00 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 21, 2012, 19:07:19 ip

Kiitti... meinan kai sitten katsoa vaan kukintan jos ei itse ennen kukat tippuu  :D

Nyt en ymmärtänyt tästä vastauksesta yhtään mitään. Olisi mukavampaa lueskella näitä keskusteluja, jos viestin lähettäjä oikolukisi tekstinsä ennen "Lähetä"-napin painamista. Ei niiden pilkkujen sun muiden tarvitse kieliopillisesti oikein olla, mutta jos edes sanajärjestys nyt kuitenkin... ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Cisse

joo sori vaan... olen virolainen, en ole koskaan oppinut suomea :)

mohla

Lainaus käyttäjältä: Cisse - helmikuu 21, 2012, 22:09:59 ip
joo sori vaan... olen virolainen, en ole koskaan oppinut suomea :)

Viimeinen postaus onnistui ainakin paremmin kuin osalta porukkaa, joiden oikeasti pitäisi osata tätä kieltä. =)

tomppa,

Totta!  Ja Jos nyt ei ihan niin tiukasti aina kommentoida kirjoitusvirheitä, eihän tänne kohta uskalla kirjoittaa kukaan jos aina mainitaan jostakin virheestä.
Ja nyt täytyy ymmärtää oikeasti se että henkilö yrittää parhaansa.Suomen kieli on vaikea oppia, en osaa sitä aina itsekkään oikein  :D  Mutta sitten on toki tämä pieni ryhmä joidenka jäseniä välillä foorumillamme vierailee ja heillä on näitä "muita syitä" sitten siihen kirjoitusasun ulkomuotoon..vai miten sen sanoisin. Noh, kaikki varmasti ymmärtävät mitä tarkoitan. 

Mutta hienoa että saadaan tallinnastakin porukkaa kasvattamaan chiliä!  8)

CyberDog

Mä olen antanut kukkien olla kiinni. Joskus niitä nypein mutta en huomannut mitään eroa sadossa myöhemmin. Kyllä se kasvi ne pois tiputtelee jos ei ole valmis sadon tuottoon.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - helmikuu 22, 2012, 15:48:34 ip
Mä olen antanut kukkien olla kiinni.

Niin minäkin, yleensä.

Tuossa kysytty Poblano saattaa kyllä olla erikoistapaus. Se tekee niin isoja paprikoita ja ne kypsyvät niin hitaasti, että pienenä aloittaessaan se tekee vain pari kolme paprikaa ja kypsyttelee niitä loppukauden. Siitä on kokemusta, tosin pienessä "varalaatikossa".

Jos kyseessä olisi vaikka Inca Red Drop tai Habanero, satoa tulisi koko ajan lisää, vaikka se alkaisi pienenäkin. Muutamat pubet ovat minulla onnistuneesti tehneet näihin aikoihin pienen kevätsadon. Ne osaavat pitää hedelmien koon pienenä ja kypsyttävät ne nopeasti ja sen jälkeen tulee isompi kesäsato aivan normaalisti.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 22, 2012, 16:05:28 ip
Tuossa kysytty Poblano saattaa kyllä olla erikoistapaus. Se tekee niin isoja paprikoita ja ne kypsyvät niin hitaasti, että pienenä aloittaessaan se tekee vain pari kolme paprikaa ja kypsyttelee niitä loppukauden. Siitä on kokemusta, tosin pienessä "varalaatikossa".

Jos kyseessä olisi vaikka Inca Red Drop tai Habanero, satoa tulisi koko ajan lisää, vaikka se alkaisi pienenäkin. Muutamat pubet ovat minulla onnistuneesti tehneet näihin aikoihin pienen kevätsadon. Ne osaavat pitää hedelmien koon pienenä ja kypsyttävät ne nopeasti ja sen jälkeen tulee isompi kesäsato aivan normaalisti.

Joo, Poblano ja vastaavat isopodiset chilit on tosiaan poikkeuksia, mutta lähes vastaavan ilmiön huomasin mainitsemassani Aji Cristalissa. Siinä oli n. 3 kk ikäisenä kutakuinkin yhtä paljon podeja kuin lehtiä, mikä aiheutti lähes täydellisen kasvun pysähtymisen podien kasvun ja kypsymisen ajaksi. Lopulta tuo AC kasvoi kasvoi ja tuotti kuitenkin kohtuullisesti toisin kuin Poblano, joka kasvatti lehtiä ja vartta muttei montaa podia.

sorrii

Joo.
Pitäisi aina ymmärtää etukäteen mikä on tavoite!
Jos asunnossa sisällä, ahtaissa oloissa eikä ihan optimmaalisella valaistuksella mennään, niin mä ainakin otan satoa vastaan heti kun sitä on tullakseen: vaikka vaan kaksi pientä marjaa; eli en rupeaisi nyppimään. Hyvä vaan että kasvit lakkaa kasvamasta välillä

Sittentaas jos tarkoitus on kasvattaa kasvi reilulla valolla reilussa tilassa, eli käytännössä (=mulla) siirtää ulos tai kasvihuoneeseen kesäksi, niin voihan nyppiä jos luulee siten kasvin kasvavan isommaksi ja tuottavan enemmän myöhemmin... Myöhemmin!

Mä kyllä haluan ennemmin vaikka vähän vähemmän keväällä! Ja kyllä on mun lasiparvekkeella kasvit jatkaneet venymistään ihan kiitettävästi vaikken ole mitään nyppinyt muuta kun kypsiä hedelmiä .. ja raakojakin tiet jos mieli on tehnyt ;)
Monet tsilit ehtii toisekseen tehdä niitä satoja monta kertaa vuodessa. Talvella pientä satoa sisällä ja kesällä ulos siirrettynä sama kasvi venyy kuukaudessa ihan uusiin mittoihin ja tekee uuden ison sadon sitten. Viime kesänä mä sain monista tammi-helmi-kuun anuumeista ja baccatumeista muutamia podeja vapun aikaan. Sitten vein osan mökille, osan parvekkeelle eikä kauaa mennyt kun taas tuli uutta, enemmän, isompia ... Syksyllä kun ikävä kyllä alkoi tulla liian kylmää olisi olllut kaikki puskat täynnä raakiletta, eli se kaikkein ison sato. Ei vaan siinä kohtaa voinut kaikkia sisään kuljetella. Parvekkeelle laitoin naapurien iloksi natikan, ja hetelmää pukkasi monta kiloa. Lasiparveke pysyi täydessä kukoistuksessa pakkasiin asti, kun pidin ovea rakosellaan ja päivisin lämmitti natikka. Yritin niitä raakoina pomittuja kypsytellä paperikääröissä sisällä. Tomaatit ja isot paprikat onnistuikin, mutta pienemmät lemondropit ym nahistui ja tiet osa pilaantuikin.

Mä muuten ensimmäisellä kaudellani luin innolla kaikkia ohjeita ja hoidin kasvejani varmaan ylikin. Lannoittelin kalleimmilla (BioBizz) lannoitteilla ja nyppäilin kukkia ym.
Mä silloin olin niiin innokas, että laskin jopa kukkien lukumäärän kun niitä nypin ;) ... Musitelisin että jollain puskalla eka kerralla kukkia oli n. 30kpl; parin viikon päästä nypin ~60kpl; sitten parin viikon kuluttua ~120kpl ... sitä rataa. Kesällä sitten nyppimäni iso Aji Cristal esim. oli 30cm Pauliinaruukussa ikkunan edessä, päällä tupla-loiteputket ja julkisivuremontin takia talo oli huputettu osan kesää. Lämpöä ja kosteutta piisasi, muttei valoa. Tollaisesta puskasta jossa oli varmaan 200 kukkaa tuli sitten parhaimmillaan vajaa 10kpl hedelmää. Lattiat oli kukkien peitossa ...

Tahtoo siis sanoa, että tollaiset kikat sadon maksimointiin tulee peliin varmaan sitten, kun kaikki muut olosuhteet on optimaaliset, tai ainakin hyvät. Jonkun ikkunanlautaviljelijän tai keinovalolla sisällä kasvattelevan tuskin kannattaa uhrata aikaansa sellaiseen. Paitsi jos haluaa leikkiä ;) ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Toi kuulostaa aika lookiselta hyvältä vinkiltä, että isopodiset paprikat ja tsilit vois hyötyäkin siitä nyppimisstä. Mitenkäköhän tomaatti???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Finprick

Onko tuplataimista enemmän haittaa vai hyötyä sadon tuoton kannalta? Siis kaksi samaa kasvia samassa ruukussa. Hyödyntääkö yksi isompi kasvi paremmin ravinteita kuin kaksi keskikokoista?

Viime kaudella Turbo Pubet kasvoivat vahvasti T:n ja Y:n muotoisiksi, joten ajattelin laittaa kaksi Turboa samaan ruukkuun, ja yrittää saada niistä yhden X:n muotoisen. Se nyt jäi kuitenkin toteuttamatta.

Omassa Orange Rocotossa on kaksi kasvia samassa ruukussa. Ongelmia alkoi tulla, kun toinen kasvoi isommaksi. Pienempi näytti kärsivän ravinneövereistä, joten leikkelin isompaa, ja vaihdoin miedompaan lannoitukseen vähäksi aikaa. Nyt on aika tuuhea paketti.

wille

Lainaus käyttäjältä: Finprick - helmikuu 23, 2012, 09:38:43 ap
Onko tuplataimista enemmän haittaa vai hyötyä sadon tuoton kannalta? Siis kaksi samaa kasvia samassa ruukussa. Hyödyntääkö yksi isompi kasvi paremmin ravinteita kuin kaksi keskikokoista?

Ei ollut menneenä kesänä mitään ongelmia. Ihan hyvin tuplakasvit tuottivat, eikä kumpikaan jäänyt toista heikommaksi. Tarpeeksi vaan juuritilaa, niin ei pitäisi ongelmia olla.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

masaiman

Mulla on joitakin kertoja tuplataimi jäänyt toista pienemmäksi ja näivettynyt sellaseen kuntoon että oon pannu naps. Tosin olosuhteetkaan eivät ole olleet lähelläkään optimaalisia... Ja toisaalta onpa se onnistunutkin useita kertoja.

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 22, 2012, 16:13:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 22, 2012, 16:05:28 ip

Joo, Poblano ja vastaavat isopodiset chilit on tosiaan poikkeuksia, mutta lähes vastaavan ilmiön huomasin mainitsemassani Aji Cristalissa. Siinä oli n. 3 kk ikäisenä kutakuinkin yhtä paljon podeja kuin lehtiä, mikä aiheutti lähes täydellisen kasvun pysähtymisen podien kasvun ja kypsymisen ajaksi. Lopulta tuo AC kasvoi kasvoi ja tuotti kuitenkin kohtuullisesti toisin kuin Poblano, joka kasvatti lehtiä ja vartta muttei montaa podia.

Okei. Toi on kyllä hyvä tietää.

Mulla toi AC tekee tossa ikkunalla jatkuvasti satoa. Nyt siinä on noin 10-20 hedelmää kiinni. Osa kypsiä osa raakoja ja uutta kukkaa puskee koko ajan. Sama meininki läpi talven. On siis viime vuotisia. Kasvaakin hieman. Ei merkittävästi. Onneksi, koska sitten se ei enää tohon ikkunalle oikein mahtuisikaan.

sorrii

Mulla pääsi käymää semmoinen hauska tapaus, että syksyn satoa peratessa, podeja halkoessa, siemeniä talletellessa jne. oon jossain vaiheessa heittänyt pöydältä kourallisen niitä yhteen ämpäriin, jossa oli niinikään yksi syksyn iso ranka odottamassa pääsyä talviruukkuun. En muista lajia, mutta luulen että jotain hyvää ;)
Toi ämpärihän edelleen odottaa tyhjennystä. Siinä on keskellä kuollut tappi vanhasta Aji Brownista ja parikymmentä terhakkaa tainta kilpailemassa tilasta; isoimmat yli 20cm korkeita.

Nyt vaan mietin ettäs kannattaako yrittää niistä erottaa muutama siististi omaan pikkuruukkuun, vaiko lapioida koko kasa ehkä parissa osassa ja antaa tyttösten tapella kuolemaan asti!?!
On varmaan vähän sellainen pakkomielle vaan mulla, että yrittäisin aina saada kasvit edustuskelpoisiksi enkä sekaviksi pusikoiksi, mitä niistä (baccatumeista) yleensä tulee kuitenkin ...

Niin. Mielessä oli kokeilla ihan pestä juuret puhtaaksi ja istuttaa soraankin ehkä. Sitä siis mietin että kuinka isoina nuo sen pesun kestää? Toisekseen 20l ämpärissä saattaa aika pienenkin taimen juuret mennä tosi syvälle, joten siitä joutuu leikkaamaan tai pakottamaan rusetille.

Lillen

Pikkuruinen probleema taas...

Nagojen kukista ei irtoa lainkaan siitepölyä, mikä on ongelmana? Tuolta puutosoire-topicista päätellen niin kasvit kaipaisivat booria, mistä tällaista saa jos oireena on sen puutos?

Kasvualustana musta-multa

-V-

Lainaus käyttäjältä: Lillen - helmikuu 23, 2012, 17:24:35 ip
Nagojen kukista ei irtoa lainkaan siitepölyä, mikä on ongelmana?

Mites valot? Entä lämmöt? Siitepölyttömyys ei ole ihan tavatonta chinenseillä, yleensä asia ratkeaa itsekseen, jahka kevät etenee.

Lainaus
Tuolta puutosoire-topicista päätellen niin kasvit kaipaisivat booria, mistä tällaista saa jos oireena on sen puutos?

Kasvualustana musta-multa

Onko diagnoosi varma? Ei liene tavallisimmasta päästä tuo boorin puute. Sitä pitäisi riittää normaaleissa olosuhteissa, Biolan toisaalta ei suostu ilmoittamaan Mustan Mullan hivenainepitoisuuksia. Tuotahan ei näköjään ole lannoitettu muulla kuin kompostilla ja kananpaskalla, mutta näinhän se homma luonnossakin menee...