Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chilifani

Olen juuri samaa mieltä, ei olisi mitään syytä leikata niitä pois, paitsi jos haluat tehdä jonkinlaisen koriste kasvin. Ja kyllä ne alalehdet aikanaan jättää kasvin todennäköisesti.  ;)

tonttu

Ja kasvihan vielä hyödyntää vanhojen aurinkolehtien ravinteet kasvuunsa, joten turhasta karsimisesta on haittaakin. Kasvarissa kerkiää karsimaan sitten, kun pitää itsellensä kulkuväylää pitää avoinna :P

sorrii

Musta näyttää että tuossa alaosassa on pari oksaa, jotka on ollut "kilpalatvoja" jotka nyt jää kituliaiksi ja voi pysyä hengissä pitkäänkin; tehdä jopa pari hedelmää.
RB kun on kuitenkin lähinnä koristekasvi, niin mä leikkaisin ne pois rumentamasta. Terävällä veitsellä lähes runkoa myöden. Jos runkoon jää sellainen tappi, niin se vaan kuivuu ja lahoaa, eikä paikka korjaannu kunnolla. Isommilla puilla ainakin on oksan tyvessä paksunnos, jossa on se "kyky" parantaa se haava. Eli ihan rungon kuorta myöden ei, vaan ½-1mm rungosta, niin oksanreikä kasvaa umpeen.
Kyllä se pieni kasvi tuhlaa voimaa noihin oksiin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

perminna

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 10, 2012, 12:48:01 ip
Musta näyttää että tuossa alaosassa on pari oksaa, jotka on ollut "kilpalatvoja" jotka nyt jää kituliaiksi ja voi pysyä hengissä pitkäänkin; tehdä jopa pari hedelmää.
RB kun on kuitenkin lähinnä koristekasvi, niin mä leikkaisin ne pois rumentamasta. Terävällä veitsellä lähes runkoa myöden.

Alhaalta ensimmäisten lehtien tyvistä tosiaan kasvaa pari uutta "latvaa". Voisin napsaista nuo poikki, jos niiden kasvattaminen vie turhaa energiaa. Noistahan saisi pistokkaat, jos nakkaisi veteen.

Koristehan tuosta on pääasiassa tarkoitus tulla. Piristää päivää työpaikan ikkunalla.

Niin ja kiitos kommenteista kaikille!

Raumala

Onko käytännössä mitään hyötyä auttaa kukkaa pölyttymisessä esim. pumpulipuikolla tai pienellä pensselillä kun kuitenkin chilit itsepölyttyviä kasveja ? Taitaa löytyä täältä kumpaakin koulukuntaa  ;)
Kannattaako minun muuttaa lannoitusta mitenkään: puutarhankesällä ja merileväuutteella mennää nyt purkin annostelun ohjeiden mukaan.
Bolle aloitti kukkimisen ja noin 40 nuppua 30 cm hyvin haaroittuneessa kasvissa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Raumala - huhtikuu 10, 2012, 20:04:47 ip
Onko käytännössä mitään hyötyä auttaa kukkaa pölyttymisessä esim. pumpulipuikolla tai pienellä pensselillä kun kuitenkin chilit itsepölyttyviä kasveja ? Taitaa löytyä täältä kumpaakin koulukuntaa  ;)

Mitään haittaa ei pienestä avusta ole, kun vain hiplailet yhtä lajia per puikko.

Lainaus käyttäjältä: Raumala - huhtikuu 10, 2012, 20:04:47 ip
Kannattaako minun muuttaa lannoitusta mitenkään: puutarhankesällä ja merileväuutteella mennää nyt purkin annostelun ohjeiden mukaan.

Tuostakin on kahta ellei useampaakin koulukuntaa. Näitä lisäravinteitahan löytyy jotka auttavat kukkia/podeja pysymään kiinni ja...    viisaammat puhukoon lisää.

calm

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 10, 2012, 12:48:01 ip
RB kun on kuitenkin lähinnä koristekasvi, niin mä leikkaisin ne pois rumentamasta.

Minä kyllä tekisin boliviaanin kanssa just toisinpäin. Tiheä puskahan siitä on tarkoituskin kasvattaa, eli latva poikki ja annetaan niiden sivuhaarojen olla ihan rauhassa vaan.

11-13

Helppiä vesiviljelijöiltä.

Yritin tänään laittaa ebbiä tulille ja muistelin täältä lukeneeni, että noin tupla anoksilla ravinnetta porukka vetää resoon tavaraa. No minulla on tuota mansikka tomaattia 1+2 käytössä ja 1/2 ja 1/3 korkillista on normi satsi / 10l. Laitoin 60 litraan 4 lusikkaa + 3 lusikkaa, eli en aivan maksimeja mitä tupla-annos olisi ollut. Mittasin sitten tuon ec arvon ja mittari näytti 2,55. Tuo kuulosti omiin korviin vähän kovalta kun muistan, että olen täällä lukenut sellaisia arvoja kun 0,8 ja olisko jollain ollut puutarhan kesällä 1,8 tuo arvo.

Eli tuliko minulle kumminkin liian tyjyt litkut sammioon? En uskaltanutkaan vielä heittää rehuja sekaan, ennen kuin kysyn täältä osaajilta. Resoon mahtuu kyllä vettä vielä 40 litraa suunnilleen perään jos tarttee laimentaa.

sorrii

TomaattiMansikka on mun käsittääkseni nimenomaan vesiviljelyravinne, jonka annostus on purkin kyljessä sellaisenaan. Sitä ei kyllä sanota suoraan: "Kasvihuone- ja puutarhakäyttöön - Myös vesiviljelyyn" Multakasveille mä puolitan ohjeen annostuksen paitsi kun on tosi vanhaa multaa .. Tuoreessa mullassa taas en lannota kuukauteen ollenkaan.

Tokihan olosuhteilla on osansa! Jos sisätiloissa keinovaloilla kasvattelee, niin se ohjeen annoskin voi olla turhan tujua. Itsellä taas viime kesänä tuli käytettyä ihan mullassa tuota purkin annostelua, kun kasvit olivat ihanne- tai melkein ihanneoloissa kasvihuoneessa. Kasvuahan oli liiankin kanssa, mutta myös hedelmiä.

Mulla on ollut aikaisemmin GHE'n Micro+Mato yhdeistelmä käytössä, jossa on annosteluohjeissa mainittuna myös EC-arvot, ja totesin Nutrifortella tulevan jokseenkin vastaava väkevyys ohjeen mukaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

11-13

Ok. Eli kun vetäsen vielä 20 litraa vettä niin silloin on oikea määrä. Onko muisti kuvaa mitä se ec arvo on ollut tuolla mansikka tomaatilla?

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - huhtikuu 10, 2012, 21:19:51 ip
Mittasin sitten tuon ec arvon ja mittari näytti 2,55. Tuo kuulosti omiin korviin vähän kovalta kun muistan, että olen täällä lukenut sellaisia arvoja kun 0,8 ja olisko jollain ollut puutarhan kesällä 1,8 tuo arvo.

Eli tuliko minulle kumminkin liian tyjyt litkut sammioon? En uskaltanutkaan vielä heittää rehuja sekaan, ennen kuin kysyn täältä osaajilta. Resoon mahtuu kyllä vettä vielä 40 litraa suunnilleen perään jos tarttee laimentaa.

Itselläni on nyt isommilla kasveilla 2-2,5 välillä vaihtelevasti. Testaa muutama päivä ja katso tuleeko oireilua, eivät ne siihen kuole.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - huhtikuu 10, 2012, 21:19:51 ip
Helppiä vesiviljelijöiltä.

Yritin tänään laittaa ebbiä tulille ja muistelin täältä lukeneeni, että noin tupla anoksilla ravinnetta porukka vetää resoon tavaraa. No minulla on tuota mansikka tomaattia 1+2 käytössä ja 1/2 ja 1/3 korkillista on normi satsi / 10l. Laitoin 60 litraan 4 lusikkaa + 3 lusikkaa, eli en aivan maksimeja mitä tupla-annos olisi ollut. Mittasin sitten tuon ec arvon ja mittari näytti 2,55. Tuo kuulosti omiin korviin vähän kovalta kun muistan, että olen täällä lukenut sellaisia arvoja kun 0,8 ja olisko jollain ollut puutarhan kesällä 1,8 tuo arvo.

Jos taimet on pieniä, niin 1.5 on hyvä arvo......

sorrii

Flora Mato -putelin ohjeessa Mikro-mato yhdistelmälle taulukko:
-Pistokkaat ja taimet: 0,85
-Vahvat [starkzehrende pflanzen] kasvit: 1,6
-Extrem stark.. : 2.1

Tomsku&Mansku -ravinteessa se kasvuvaihe oli tuon 1,6
Varmaankin raakile- ja pääsatovaihe sitten vähän enemmän ...

Finprick

LainausHelppiä vesiviljelijöiltä.

http://chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus

Eikös nuo YARA HYDRO + CALCINIT ole aika samaa kamaa kuin Nutriforten tomaatti-mansikka 1+2? Vastaavat NPK suhteet siis.

Tuon chiliwikin annostelutaulukon mukaan itse annostelin viimekaudella Nutrifortea.

11-13

Kiitoksia kaikille. Pitää töiden jälkeen lantrailla alle kahteen noi litkut. Hyvä kuulla sekin, ettei ne rehut heti pikku övereihin kuole kun reakoi vaan "mutaatioihin" ajoissa.

chilifani

Muuten, olen ajatellut tuota bubbleria ja olen tilannut tarvittavat osat. Mutta, kysyn että kun tilasin 8cm ja 15cm leveitä verkkoruukkuja, joten kumpaan ruukkuun kannattaa laittaa kasvamaan, heti idätyksen jälkeen? Onko merkitystä? Ainakin 15cm ruukussa on erinlaiset reijät.

Fat Ali

Ei mitään väliä, kumpaan laitat. Kunhan on sen verta reikiä ruukussa, että juuret kasvaa niistä ulos.
Tuo isompi ruukku tietty ei kaadu niin helposti, kun puska kasvaa isoksi.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

chilifani

Ja tuo reijitys näyttää mukavemmalta isomassa ruukussa, kun reiät ovat pienet :D

Tapani78

Morjesta kevättä! Satokausia on jo pari nähty joten ajattelin uhrata muutaman parivuotisen chilin bonchi-käyttöön. Kysymys kuuluukin, onko järkevää katkaista koko chili tapiksi parine haaroineen näin keväällä? Satoa en niistä nyt tarvitse. Muistan jostain lukeneeni että syksyllä tuo katkominen kannattaisi, vai liekö tuossa takana vain se että silloin "tärkein" eli satokausi on jo ohitse.? Ajattelin samalla myös vaihtaa ruukun sekä mullat joten odotettavissa lienee ainakin kasvun hidastumista.ko?

akselsson1

mun kokemukset on että ainakin jos sille jää muutamia lehtiä niin se alkaa reippaahkosti kasvamaan jos on ollu vahva kasvi. Mulla on kuukauden jälkee jo ollu raakileita parhaissa. Ja leikkasin just viikonloppuna yhe aji cristalin matalaks ja oon sitä mielt et se ehtii viel hyvin kesäks kasvamaa vaikka mimmoseks. Kasvuvauhti tosin riippunee multatilasta mun kokemusten mukaan, mut leikkauksen jälkeen kun uudet oksat vaa lähtee ensin alulle nii alkaa tapahtuu vauhdikkaammin :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011