Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Peitä muki elmukelmulla johon painat puukonkärjellä muutaman olemattoman pienen reiän. Pysyy kosteana multa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

kaarne

Pienestä muovipussista tai isomman muovipussin kulmasta voi tehdä "hiippalakin" mukin päälle. Nousevat taimet ei ota sitten muoviin kiinni.
Muutama reikä kannattaa tosiaan laittaa.

Masadist

Itse olisin antanut kasvaa lautalla ihan sirkkalehtivaiheeseen asti (2-3cm varsi) ja istuttanut taimen sitten melkeinpä sirkkalehtiä myöden multaan.

Nyt kun itstutukset on tehty, niin itse laittaisin ehkä vain edellisten viestien ohjeiden mukaan joko elmukelmua tai jotain muuta vastaavaa peittoa, jotta kosteus ei pääse haihtumaan liikaa.

Kannattaa myös harkita mukin pohjan rei'ittämistä ja koko höskän istuttamista päältä avoimeksi leikattuun virvoitusjuomatölkkiin, johon kaadat sopivan määrän vettä. Toimii hyvin altakasteluruukkuna.

Julli-

tammikuu 31, 2013, 08:51:54 ap #6103 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2013, 09:17:47 ap käyttäjältä Julli-
Onko kukaan kokenut hajuhaittoja ebbistä? Viikon verran pörissyt, huomasin pientä tuoksahtamista. Leväytymistä ei havaittavissa. Olisiko niin, että jos vesi ei tyhjene soratilasta täysin se alkaa siellä happanemaan?

Muoks:ajatusta kirkkaamaksi.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Julli- - tammikuu 31, 2013, 08:51:54 ap
Olisiko niin, että vesi ei tyhjene soratilasta täysin ja alkaa siellä happanemaan?
Tuohon ei edes Kärsä kykene vastaamaan.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Julli-

tammikuu 31, 2013, 09:16:12 ap #6105 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2013, 09:39:01 ap käyttäjältä Julli-
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 31, 2013, 09:09:54 ap
Olisiko niin, että vesi ei tyhjene soratilasta täysin ja alkaa siellä happanemaan?

Happanemaan = pilaantumaan, haisemaan. Muokattu alkuperäistä hieman järkevämmäksi.

Saatana kun kaikki pitäisi oikoluettaa firman viestintäihmisillä ennenkuin tänne uskaltaa kirjoittaa.
Pitäkää vittu tunkkinne.

Larski

Olisiko niin, että jos vesi ei tyhjene soratilasta täysin se alkaa siellä happanemaan?

Jos ylivuoto ei vedä, tai vesi ei muuten valu kunnolla takaisin resoon, niin kyllähän noin voi käydä. Kun kasvit ovat täyttäneet juuritilan kunnolla ja kasvutahti on kova, niin kasvit kyllä hörppivät jämävedet.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Julli- - tammikuu 31, 2013, 09:16:12 ap
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 31, 2013, 09:09:54 ap

Happanemaan = pilaantumaan, haisemaan. Muokattu alkuperäistä hieman järkevämmäksi.
Joo mut ei me vieläkään osata kertoa sulle, tyhjeneekö sun tulva-astia kokonaan!  :D

Mulla kävi viimevuonna ikea-ebb:n kanssa niin, että reso oli liian täynnä, joten vedenpinta oli tulva-astian pohjan yläpuolella, eli velloi juuristoissa. Kaksi kasvia kärsi pahasti juurimädästä tuolloin. Kannattaa tosiaan varmistaa, ettei tulva-astiassasi siis ole vettä kun pumppu ei käy.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Julli-

Sen siitä saa kun yrittää tehdä liian montaa asiaa (kahta) kerrallaan. Extrapoloin tästä kuitenkin sen että kyllä, on mahdollista että JOS tuo soratila ei tyhjene vedestä kunnolla voi tuotteena olla kaikkea pahaa. Vedenpoistoa parantelemaan siis.

sorrii

On se kaikki niin suhteellista ...

Mä oon kasvatellut monena talvena lukemattomia chilikasveja passiivihydroissakin joissa vesi seisoo täysin... Aina ne vähän haisee, niinkuin altakasteluruukutkin jos työntää nenän sinne kastelureikään.
Bublereissakin osa juurista makaa vedessä, ja ainakin mulla on pumput ollut hiljaisella yöt ja päivisinkin fifty-sixty-suhteessa. Vähän jotain mätää aina voi olla.

Jos nyt ebbin soraan jää pari senttiä vettä pohjalle, ja se pumppu käynnistyy kuitenkin pari kertaa päivässä, niin ei pitäisi suurta huolta olla. Tapahtuu sitä juurten mätänemistä luonnossakin. Mä ainakin ajattelisin tuon luonnollisena kirtokulkuna, eli juurien uudistumisena.

Jos sitten pahasti mätänee, tulee kunnon infektio, niin se on tietysti ongelma jos kasvi näyttää kärsivän. Pikku döfä elävän kasvin alla ei aina ole.

[...siis mun mielestä, noin fiilistellen ...  :D]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

krono

Hei vaan,
anteeksi hätäinen ilmaantumiseni tänne. Sanokaapa rehellisesti, onko mitään tehtävissä: laitoin uunissa desinfioituun vaaleaan turpeeseen itämään de Arbol ja De Cayenne ja kolmen muun chilin siemeniä (jätin ihan turpeen pinnalle ne). Nyt viikon verran takan päällä oleiltuaan muovikannen alla(kastellut sumutuspullolla), ne ovat kaikki itäneet, ja de Arbol ja de Cayenne ovat jo 1-4 cm pitkiä huikeloita. Takkaa on joka päivä lämmitetty ja arvattavasti oli liian kuuma paikka. Ja kyllä: ensimmäinen chili-idätykseni on kyseessä. Menikö taimet nyt hukkaan? Olin ajatellut, että joskus maaliskuussa voin panna taimet eteläikkunalle, ja sitten toukokuussa kasvihuoneeseen.
Kuvakin olisi laittaa jos sen tähän osaisin. Hm..
Kiitos. En osannut.

bobster

Jos niissä on vihreät lehdet niin pistä ikkunalle. Siis jos sulla ei oo keinovaloo käytössäs. Tai no oli mulla yks habanero kaatuneena ja luulin kuolleeksi, mutta annoin vettä ja tuolla se vaan kasvaa.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

krono

Kiitos,
ei ole keinovaloa tms. Panin nyt ikkunalaudalle. Lehdet ovat vaaleanvihreät. Siinä ikkunan lähellä on "lukulamppu" , jossa energiansäästölamppu ja valaisimen varren voi vääntää antamaan valoa ikkunalaudalle. Kaipa sekin olisi tyhjää parempi... On meinaan aika pimeä päivä tämäkin.

jaolsten

Itänyt taimi tarvitsee heti valoa. Muuten niistä tulee tosiaan tuollaisia hailakoita hujoppeja.

Jos energiansäästölamppusi on E27 kannalla ja vähintään 15w, on siitä hyötyä. Mitä isompi, sen parempi.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

unenkuva

Seuraavassa ruukunvaihdossa, (jonka voit kyllä tehdä vaikka heti pieneen ruukkuun) istuta pitkä taimi niin syvälle, että ainoastaan sirkkalehdet jää pinnalle. Ohut ja hontelo varsi saa tästä jonkun verran tukea ja nytkun valoa on paremmin, pääsee kasvamaan myös paremmin.

mxv

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 31, 2013, 12:57:37 ip
Itänyt taimi tarvitsee heti valoa. Muuten niistä tulee tosiaan tuollaisia hailakoita hujoppeja.

Jos energiansäästölamppusi on E27 kannalla ja vähintään 15w, on siitä hyötyä. Mitä isompi, sen parempi.

Onko muuten kenelläkään hajua mahtaako E14-kantaan sopivaa tarpeeksi tehokasta ESL lamppua löytyä mistään (alle 15W ei hyötyä?), olisi yksi vanha lamppu käyttämättömänä, mutta harmiksi on E14 kantainen.

jaolsten

En oo kyllä kuullu moisesta. Tuskin löytyy.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Aina 11W E14-kannalla oleva eslikin on eteenpäin, reilusti parempi kuin ei mitään. Se vaan täytyy olla hyvässä heijastimessa ja lähellä chilejä, ei niin lähellä kuitenkaan, että polttaisi lehdet. Ei se pitkälle kyllä riitä silti.

mxv

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 31, 2013, 13:55:03 ip
Aina 11W E14-kannalla oleva eslikin on eteenpäin, reilusti parempi kuin ei mitään. Se vaan täytyy olla hyvässä heijastimessa ja lähellä chilejä, ei niin lähellä kuitenkaan, että polttaisi lehdet. Ei se pitkälle kyllä riitä silti.

Jep, no lamppu johon sitä meinasin ei taida olla ihan paras mahdollinen, siihen tuskin saa edes heijastinta väsättyä järkevästi. Ehkä koitan keksiä jonkun mahd. tehokkaan ESL:n siihen kuitenkin, backupiksi ja supportiksi zengrown omalle lampulle tota olin kaavaillut lähinnä.

mohla

Lainaus käyttäjältä: krono - tammikuu 31, 2013, 12:27:45 ip
Hei vaan,
anteeksi hätäinen ilmaantumiseni tänne. Sanokaapa rehellisesti, onko mitään tehtävissä: laitoin uunissa desinfioituun vaaleaan turpeeseen itämään de Arbol ja De Cayenne ja kolmen muun chilin siemeniä (jätin ihan turpeen pinnalle ne). Nyt viikon verran takan päällä oleiltuaan muovikannen alla(kastellut sumutuspullolla), ne ovat kaikki itäneet, ja de Arbol ja de Cayenne ovat jo 1-4 cm pitkiä huikeloita. Takkaa on joka päivä lämmitetty ja arvattavasti oli liian kuuma paikka. Ja kyllä: ensimmäinen chili-idätykseni on kyseessä. Menikö taimet nyt hukkaan? Olin ajatellut, että joskus maaliskuussa voin panna taimet eteläikkunalle, ja sitten toukokuussa kasvihuoneeseen.
Kuvakin olisi laittaa jos sen tähän osaisin. Hm..
Kiitos. En osannut.

Kuten unenkuvakin tuossa sanoi, voit varovaisesti koettaa istuttaa ne seuraavan ruukutuksen yhteydessä alimpia lehtiään myöden multaan, turpeeseen tms. Tukevoittaa chiliä ja kasvattanee juuria pinnan alle jäävästä varrestakin. Ei se kuumuus, vaan pimeys tuon hontelon kasvun on tehnyt.

Voit lukea kuvan lisäämisestä foorumille täältä