Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Kyllä se ihan kalalle kuuluukin haista. En tiedä alkaako haista mädälle kalalle sitten kun pilaantuu  :'(

Varmaan on ihan kuranttia jos ei ole kokkareilla, homeessa tms ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Blade

Ok. No kait se sitten ihan kunnossa on vielä. Voishan sitä tietty varmuuden vuoksi jättää suihkuttelematta, kun sitä voi ohjeiden mukaan käyttää kasteluveden seassakin...

sorrii

Pilaantuminen, joka voisi kasviin jotain tartuttaa, olisi kyllä varmaan näkyvää homesienikokkaretta tms.

Mä olen käyttänyt Rhizotonicia, joka sekin on kait leväpohjainen aine ja haisee ihan oikeesti sille itselleen mistä se kalankin haju alunperin on lähtöisin ...  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Mites toi pintamulta, monessa paikassa sanotaan että saa päästä kuivumaan. Mutta haittaako jos se on TÄYSIN rutikuivaa jatkuvasti? Kastelen alta hyvin niukasti. ::)

bobster

Ei haittaa. Mä pidän lähes aina pintamullan rutikuivana.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jani M

Lainaus käyttäjältä: bobster - maaliskuu 23, 2014, 20:48:59 ip
Ei haittaa. Mä pidän lähes aina pintamullan rutikuivana.

Juuret tosin kasvavat vain siellä kosteassa mullassa. Jos multa on kuivaa syvemmältä kuin mihin sormella yltää, ei ole enää hirveästi hyötyä, vaan enemmänkin haittaa.

bobster

Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jani M

Lainaus käyttäjältä: bobster - maaliskuu 23, 2014, 21:08:12 ip
Niin pintamulta ei kai kauhean syvälle ulotu. ;)

Pintamulta on hyvin venyvä käsite. Toisille se on 5mm, toisille 15cm. :D

NPhoBiaz

Kyllä sitä päälle sentti oli sitä rutikuivaa, annoin lirun päältä. :) Kiitokset!

chili noob

minkälainen itämisaika on aji cristalilla ja super chilillä keskimäärin? minulla on ollut jo yli neljä viikkoa siemenet itämässä eikä ole tapahtunut mitään. muut chileistäni on jo kovassa kasvussa, etenkin bovilian rainbown iti muutamassa päivässä ja ovat isoja taimeksi  :o

0lli

Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 26, 2014, 11:59:43 ap
minkälainen itämisaika on aji cristalilla ja super chilillä keskimäärin? minulla on ollut jo yli neljä viikkoa siemenet itämässä eikä ole tapahtunut mitään. muut chileistäni on jo kovassa kasvussa, etenkin bovilian rainbown iti muutamassa päivässä ja ovat isoja taimeksi  :o

Super Chilistä en osaa sanoo, mut itellä aji cristal iti kahdessa päivässä, tosin aji cristalin normaali itämisaika on foorumin tekstien mukaan 1-2 viikkoa.. aika kauan jo kestänyt tuo idättäminen  :-\
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

C.chinense

Lainaus käyttäjältä: chili noob - maaliskuu 26, 2014, 11:59:43 ap

Toinen aoittelija täällä. Mulla ne iti n. kahdessa viikossa multiin heiton jälkeen. Nopeimmat n. 1,5 viikossa.

sorrii

Annuumit [Superchili ?!?] on yleensä nopeita: pari päivää - viikko menee kun työntää itua.
AC'stä sanotaan että on hidas: mulla on itänyt yleensä 4-5 päivässä idätyslautalla. Mullassa ei näe koska sitä itua, eli juurta alkaa tulemaan: Voi mennä viikko-kaksi että sirkat nousee näkyviin mullasta.

Siksi idätyslautta on mukava malttamattomalle. Toinen tapa on tiet laittaa siemenet ihan mullan pintaan, niin että voi tarkkailla parin tunnin välein, kuten chilihumalaisilla on tapana ...
Juurihan kyllä menee piiloon multaan pinnastakin, ja kun koulii ne taimet niin voi istuttaa syvemmälle. Valo ei haittaa itämistä - päinvastoin estää homehtumista!

chili noob

maaliskuu 26, 2014, 14:44:14 ip #7653 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2014, 15:31:50 ip käyttäjältä chili noob
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 26, 2014, 12:54:14 ip
Annuumit [Superchili ?!?] on yleensä nopeita: pari päivää - viikko menee kun työntää itua.
AC'stä sanotaan että on hidas: mulla on itänyt yleensä 4-5 päivässä idätyslautalla. Mullassa ei näe koska sitä itua, eli juurta alkaa tulemaan: Voi mennä viikko-kaksi että sirkat nousee näkyviin mullasta.

Siksi idätyslautta on mukava malttamattomalle. Toinen tapa on tiet laittaa siemenet ihan mullan pintaan, niin että voi tarkkailla parin tunnin välein, kuten chilihumalaisilla on tapana ...
Juurihan kyllä menee piiloon multaan pinnastakin, ja kun koulii ne taimet niin voi istuttaa syvemmälle. Valo ei haittaa itämistä - päinvastoin estää homehtumista!

kivivillassa idättelen.. on jo toinen kerta kun kokeilen aji critalia eka kerta pääsi kuivumaan ja heitin menemään, mut nyt ei ole kuvunut missään vaiheessa.. epäilen siemenien laatua oiskohan jääjynyt pölyttymättä juuri tän chilin kukka fataliilla  :-\

super chili on c.annuum lajike sain sen fataliilta beginner backistä. olisi kiva nähdä minkäslaista marjaa tekee :)

voisiko toi veden kova Ph vaikuttaa asiaan, en nimittäin ole laskenut idätys aikana Ph:ta ollenkaan. jospa osa chileistä ei suvaitse kovaa vettä.

sorrii

Onkohan kuinka viileää??
Lämpö 27-30 astetta, niin nopeutuu kummasti. Itselläni jääkaapin päällä oleva yläkomero on nappipaikka.
Mä idättelen kahvisuodattimen päällä "idätyslautalla" [minikasvarissa] ja kun alkaa sirkkalehdet nousta, niin varovasti upotan kuutioon tai Jiffyyn [=turve- tai kookosbrikettiin] ja kasvatan 10-30cm mittaan niissä.
Käytän suosiolla noita Jiffyjä ja kuutioita kaikilla chilitaimilla kun ei se 20-30c hinta/taimi aja konkurssiin. Niistä sitten voi vapaasti valita kasveja vesiviljelyyn, kookokseen, maahan, mihin vaan.

PS. Eilen juuri pelastin ihan mädäntyneen paperin päältä pari Aji Mattimyöhästä jotka oli jo ihan mustuneita, mutta työnsi häntää: Laitoin vielä puhtaan paperin päälle hyvin varovasti etteivät pelästy. Tänään -hittu- huomasin että oli ne paperit kuivuneet! Idun alut näytti kyllä normaaleilta valkoisilta vielä, mutta saapa nähdä  ??? ??? Mä en yleensä jaksa odotella yli viikkoa vaan heivaan biojätteeseen ne jotka ei viikossa idä ...

chili noob

joo ei ole kokemusta kuin n. 2kk chilin kasvatuksesta ja pitää vain luottaa foorumin kirjavaan tietoon... en nyt löydä linkkiä, mutta luin jostain että voi mennä jopa puolikin vuotta joillain lajikkeilla, muttei ilmeisesti aji critalilta. kiitos oikein paljon.. mahtavat lentää tänään roskiin ks. siemenet. :)

Modifier

Mitenkäs jahka nuo yöt tuosta lämpenevät niin että chilit voi pihalle viedä, niin piisaako esim. 3 kerrosta hallaharsoa ja viikon välein aina yhtä kerrallaan pois ?
Paikka lämmin, mutta ei paahteinen.

chili noob

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 26, 2014, 15:34:01 ip
Onkohan kuinka viileää??
Lämpö 27-30 astetta, niin nopeutuu kummasti. Itselläni jääkaapin päällä oleva yläkomero on nappipaikka.
Mä idättelen kahvisuodattimen päällä "idätyslautalla" [minikasvarissa] ja kun alkaa sirkkalehdet nousta, niin varovasti upotan kuutioon tai Jiffyyn [=turve- tai kookosbrikettiin] ja kasvatan 10-30cm mittaan niissä.
Käytän suosiolla noita Jiffyjä ja kuutioita kaikilla chilitaimilla kun ei se 20-30c hinta/taimi aja konkurssiin. Niistä sitten voi vapaasti valita kasveja vesiviljelyyn, kookokseen, maahan, mihin vaan.

PS. Eilen juuri pelastin ihan mädäntyneen paperin päältä pari Aji Mattimyöhästä jotka oli jo ihan mustuneita, mutta työnsi häntää: Laitoin vielä puhtaan paperin päälle hyvin varovasti etteivät pelästy. Tänään -hittu- huomasin että oli ne paperit kuivuneet! Idun alut näytti kyllä normaaleilta valkoisilta vielä, mutta saapa nähdä  ??? ??? Mä en yleensä jaksa odotella yli viikkoa vaan heivaan biojätteeseen ne jotka ei viikossa idä ...

voi ollakin viileää välillä kun ovat ikkuna laudalla.. pimeää on kans öisin.. muut chilit on vain siitä itänyt.. ehkä jokin on vialla tai sit ei. :)