Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

niko.m

Eikös kasvi koita kasvattaa itselleen riittävän juuriston, eli isossa ruukussa oleva kasvattaa sellaiset juuret kuin tarvitsee, sitten jatkuu itse pinnalla olevan kasvin että juuriston kasvu?

Viime kesänä ja sitä edellisenä heitin siemenet suoraan multaan ulos, kyllähän ne sieltäkin lähti hyvin puskemaan vaikka ruukku oli varmasti "liian suuri". Lisäksi eikös ruukunvaihto lähes aina pysäytä pituuskasvun vähäksi aikaa, joten järkevintä olisi lykätä suoraan lopulliseen ruukkuun, jotta minimoidaan nuo kasvupaussit?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: niko.m - maaliskuu 31, 2014, 11:40:59 ap
Eikös kasvi koita kasvattaa itselleen riittävän juuriston, eli isossa ruukussa oleva kasvattaa sellaiset juuret kuin tarvitsee, sitten jatkuu itse pinnalla olevan kasvin että juuriston kasvu?

Viime kesänä ja sitä edellisenä heitin siemenet suoraan multaan ulos, kyllähän ne sieltäkin lähti hyvin puskemaan vaikka ruukku oli varmasti "liian suuri". Lisäksi eikös ruukunvaihto lähes aina pysäytä pituuskasvun vähäksi aikaa, joten järkevintä olisi lykätä suoraan lopulliseen ruukkuun, jotta minimoidaan nuo kasvupaussit?

Ja taisit saada satoakin oiken viimeisen päälle.....
Jatka samaan malliin  ;D..

niko.m

No kasvit kuolivat, siis ihan kaikki (oli muitakin kuin chilejä tuossa parvekelaatikossa). Laatikossa tosin oli liikaa kasveja ja liian lähekkäin, muutenkaan lähes mikään olosuhde ei ollut kohdallaan.

Toisaalta en jaksa uskoa että jos ruukku on liian iso, niin sato jää pieneksi ja kasvi ei lähde kasvamaan. Miten ne muka luonnossa sitten selviää? Siellä on mitä luultavammin liian iso "ruukku".

Lisäksi saattaisi olla parempi tuoda keskusteluun ehkä jotain lisääkin, tällä hetkellä jos jättää vittuilun pois niin ei jää kuin tyhjä viesti.  ;)

Huru-ukko

Tuo pienestä ruukusta isompaan vaihtoa perustellaan ihan puutarha alalla kannattavaksi.
Naisen sisko on kaupungin puutarhalla töissä, aviomies samassa paikassa. Heiltä joskus sain neuvoja koulimiseen. Uskoisin että tietävät enemmän kuin;

"aina olen kahtena vuotena näin tehnyt ja hyvin kasvaa".

Haloo....Ymmärrättekö että tätä lukee moni muukin joka on neuvoista kiitollinen. Tuskinpa niistä vääristä.
Ne mutuilut pitäisi pitää siellä omassa päivyrissä mieluummin, ja tänne tieto joka on ainakin yleisesti hyväksytty oikeaksi.

Ja onhan se täällä kasvattajat itse kokeneet paremmaksi kuin sen että lyödään suoraan isoon ruukkuun....
Monestakin syystä, yksi ja tärkein juuri tuo että kun rehu on "löytänyt" ruukun reunat, se lähtee kasvattamaan lehvästöä.
Itse annan niiden kasvaa aina niin kauan, että huomaa selkeästi että ruukku käy liian pieneksi, esim. vettä täytyy lisätä joka päivä. Litran ruukissa yli 30 cm kasvi kunnon valoissa ja yli 20 asteen lämpötilassa juo sen päivän aikana kuivaksi.
Oma kouliminen etenee 1dl -> 1 litra -> 3 litraa, ja seuraavana onkin sitten ulosvienti tai kasvariin 9 litran amppeleihin. Koetan ajoittaa kasvatukset tuohon aikatauluun sopivaksi. Viime vuonna aloitin huhtikuun puolivälissä kasvihuone kauden, kuten varmaan nytkin.
Silti osa menee kasvariin litran ruukuissa, ovat vain sen verran pieniä ettei ole järkevää 30 cm taimia siirtää vielä isompaan ruukkuun.
Saavat kasvaa kasvarissa isommaksi, ja sitten amppeleihin, tai ihan maahan.
Sama pätee myös parvekekasvattajiin, ei se tee autuaaksi että omistaa kasvarin, jonne pääsee aikaisemmin.
Parvekkeille pääsee jopa aiemminkinkin.

Toinen syy on monelle kasvattajalle raha. Tulee huomattavasti halvemmaksi pitää kasveja litran ruukussa neliön kokoisella alueella, kuin pistää ne 10 litran ruukkuihin. Sata 1 litran ruukkua mahtuu neliölle, sama sata esim. 9 litran amppeleissa vaatii 4 neliön alan pelkille ampeleille. Jostakin pitää tietysti vielä mahtua kulkemaankin. Kasvien kasvaessa ruukkujen välejä joutuu kasvattamaan, pian 10 neliötäkään ei riittäisi.
Liioiteltuna ::).

Kasvatukset alkoi yhdellä ESL:illä 28w, nyt palaa 3 kpl 2x56w ja 3 kpl 2x38w ja yksi 400w natikka.

Toisaalta en jaksa uskoa että jos ruukku on liian iso, niin sato jää pieneksi ja kasvi ei lähde kasvamaan. Miten ne muka luonnossa sitten selviää? Siellä on mitä luultavammin liian iso "ruukku".

Silloin kun kasvatetaan itselle, niin yleensä yritetään maksimoida käytettävissä olevin keinoin satoa. Sen vuoksi luontokortin pelaaminen tässä kohtaa on turha näkökohta.

Eikä kahteen lauseeseen mitään vittuilua sovi  :D....Ja viimeinen oli kannustusta  :).

niko.m

Kiitoksia, tiesin että asiaakin tulee kun vähän aikaa pilkkii sitä ulos  ;D Hyvät perustelut tosiaan, pitääpi itsekkin miettiä mitä teen habanerolle, laitanko suoraan isoon purkkiin vai käytänkö välimallin purkkia. Taidan laittaa välimallin purkin kautta sen.. Jos jaksan.

Tietysti optimointia pitää varmaan harrastaa että purkkien väli ei ole liian pieni, tuosta taitaa olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä?

Voisi ensi vuonna tehdä ihan kokeen, tosin vain parilla kasvilla tämän suhteen.

sorrii

Tuleepa edellisistä sellainen mutuilu mieleen, että ihmettelin kovasti viime ja toissakesänä kun kaivoin syksyllä maasta kasveja jotka olin jotkut vain 1l. ja jotkut 3-5-7l.- ruukuista istuttanut maahan plantaasillani. Eivätpä olleet kovinkaan paljon ne juuret levinneet enää istutuksen jälkeen!??!

Kotona olin esikasvatellut tiet aika pienissä ruukuissa; osa kookoskuidussa ja pienempi osa mullassa. Maa tuolla palstalla on vanhaa savista peltomaata, johon levittelin säkillisen verran uutta multaa aina sellaiseen 3.5 metrin riviin johon tuli sitten muovitunneli päälle. Jokaiselle kasville istuttaessa kaivoin 5-10 litraisen poteron arviolta johon istutin ruukusta kasvin ja tilkitsin mullalla kera kananpaskamerilevärakeiden.

Hienostihan ne chilit alkoivat pukata raakiletta ja satoa tuli ihan kivasti ja ylikin odotusten. Pellolla on toki vähän paremmat valot kuin kotona ja kasvutunneleissa olosuhteet kohtullisen hyvät, näköjään. Mutta tosissaan kummastutti jälkeenpäin, ettei juurakko ollut yleensä paljoakaan alkuperäistä ruukkua isompi! Arvatenkin 3-5kk vanha taimi alkaa vaan tekemään hedelmää niillä vomilla jotka sillä on, eikä paremmissa oloissa enää tuhlaa aikaa juromiseen ...

Lopputoloksena tietysti satoa tuli kasvin koon suhteessa pääsääntöisesti ja onnekseni olin parhaat taimet istutellut tunnollisesti isompiin rukkuihin kotona lämpimässä sitä mukaa kun kasvoivat. Tuota isoon astiaan istuttamista suoraan en ole kyllä minäkään edes kokeillut, koska juurikin kotioloissa on pitänyt maksimoida tilankäyttöä: Aika täynnä alkoivat kesäkuun alussa olemaan pikkukaksion ikkunalaudat kun ~30 taimea oli siinä kohtaa 5-10l. ämpäreissä, Autopottien 8.5l ruukuissa ja vain huonommat extrataimet pienissä taimiruukuissa ... Taisi olla ~60kpl chilejä + 60kpl maissia, vähän toistakymmentä tomaattia sekä kurkkua ja jotain yrttejäkin vielä pari laatikoillista ...  8) ... ja tietysti pari isoa lediä, natikka ja muutamia loisteputkia ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chili noob

maaliskuu 31, 2014, 15:59:43 ip #7706 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2014, 16:06:27 ip käyttäjältä chili noob
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 31, 2014, 14:44:29 ip

Silloin kun kasvatetaan itselle, niin yleensä yritetään maksimoida käytettävissä olevin keinoin satoa. Sen vuoksi luontokortin pelaaminen tässä kohtaa on turha näkökohta.

kyllä näin on!

itse ainakin yritän maksimoida sadon, vaikka olosuhteet eivät ole hyvät. pienessä tilassa madollisimman iso sato ei onnistu kun oikea oppisella viljelyllä ja oikealla tiedolla. on omaakin kokemusta liian isosta ruukusta kasvu on hidasta. itte piti kokeilla vaikka neuvottiin toisin  ;D

alla hyvä esimerkki. pari viikkoa sitten siirretty multaan. kumpikin on itänyt samaan aikaan

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 31, 2014, 14:44:29 ip
Tuo pienestä ruukusta isompaan vaihtoa perustellaan ihan puutarha alalla kannattavaksi.

Luultavasti tuollainen kouliminen ja isompaan ruukkuun vaihtaminen vain kiihdyttää juuriston kasvua. Ne muutamat kerrat, kun olen istuttanut suoraan isoon, kasvu on ollut tosi hidasta. Tilan säästö taimivaiheessa on kuitenkin tärkein syy. Kaikkia ei millään saisi mahtumaan ikkunalle ämpäreissä.

Luontokortilla ei tässä kannata pelata. Luonnossa kaikki paikat ovat jo täynnä juuria, eikä sinne tulokas mahdu sekaan, ellei multaa möyhennetä tai lisätä uutta. Kasvit osaavat taistella elintilasta myös juurillaan.

sorrii

Eipä välttämättä ole tullut maksimoitua satoa niinkään, vaan lajivalikoimaa  ;D
Pienessä kämpässä jos haluaa sisällä kokeilla pariakymmentä lajia, niin kompromisseja täytyy tehdä sato-odotusten kanssa ...

Kasvatusala kun suurenee voi tulla ylituotantoakin:
Mulla itselläni tuli viime kesänä pelkkää Nagaa ~2kg; erilaisia Ajeja ~5kg; Rocotoja 4kg; sekalaisia Annuumeja [BigJim, Leutshauer, Homera-sekasikiö ym ~5kg ja Jalluja 2kg ...
Kulutus lienee 10% tuosta määrästä  ::) ...Varsinkin kun Lemondroppia tai jotain muuta Baccatumia yleensä tulee ympäri vuoden melkein jo siihen tarpeeseen  ;D

Tänä vuonna tein pienen korjausliikkeen ja idättelin tammikuussa isoja mietoja Annuumeja. Paprikoita ja Poblanoja sitten jo tulee syötyäkin kilomäärissä ...
Kylläpä nyt 6 neliön kasvihuoneesta, lasiparvekkeelta sekä 200 neliön palstalta, jossa 4 kpl kasvutunnelia, riittää leivänpäällistä yhdelle pieniruokaiselle ukolle ja akalle miedommillakin vihanneksilla ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tuuli

Tuollainen 10 sentin korkuinen pikkutaimi on hidastanut kasvua ihan rutkasti, ja nyt sitten huomasin että sehän tekee nuppuja. Mitenkäs mä nyt kannustaisin sitä mieluummin vain kasvamaan ja miettimään niitä kukka-asioita sitten vähän myöhemmin?

0lli

Lainaus käyttäjältä: Tuuli - huhtikuu 01, 2014, 06:41:19 ap
Tuollainen 10 sentin korkuinen pikkutaimi on hidastanut kasvua ihan rutkasti, ja nyt sitten huomasin että sehän tekee nuppuja. Mitenkäs mä nyt kannustaisin sitä mieluummin vain kasvamaan ja miettimään niitä kukka-asioita sitten vähän myöhemmin?

Ei sen kukkimisen pitäisi hirveästi kasvua hidastaa, sitten jos alkaa podia pukkaamaan niin voit halutessasi nypätä sen podin alun irti, ja jos et halua edes kukkivan niin nypit vaan nuput irti :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

sorrii

LainausTuollainen 10 sentin korkuinen pikkutaimi on hidastanut kasvua ihan rutkasti, ja nyt sitten huomasin että sehän tekee nuppuja. Mitenkäs mä nyt kannustaisin sitä mieluummin vain kasvamaan ja miettimään niitä kukka-asioita sitten vähän myöhemmin?

Typpilannoitusta ja lämpöä ... ja lämmintä valoa .. Lannoittamalla joko kukat tippuu tai alkaa tulla podeja  8) ..mitäs sitten  8)

Itselläni ollut aikaisemmin ongelma että taimet tahtovat kasvaa liikaa: Kämpässä on lämmin/kuuma; Olen lannoittanut alusta asti [Nutriforten Tom&Man ohjeilla]; Valoina loisteputkia sekä keittiössä "yleisvalona" natikka.

Nyt ovat taimet olleet valaistussa kaapissa jossa edelleen tietysti aika kuumaa; Valoina kylmät 9500K T-Neonit ja toisessa paikassa LedFinlandin 120W akvaarioledi [sini-valkoinen]. Siinä kylmässä valossahan nuo kukkivat kaikki 10-15cm mittaisina, vaikkakin kasvavat kiitettävän tukevaa kasvua.
Lajeilla on tiet paljon eroja: Annuumit alkavat usein kukkia jo jopa kuukauden ikäisinä. Itsellä baccatumit eivät juuri kasvua hillitse edes sinisessä valossa, mutta kukkivat ja pukkaavat [vanhat] podia täyttä häkää.

Yksi erikoinen laji: Sain pikku podeja vietnamilaista chiliä tutulta tytöltä, jonka mummo niitä kasvattelee ikkunalaudallaan. Siinä pysyvät lehdet ~mustikan varpujen koossa ja kukkaa alkaa tulla näköjään 1kk ikäisiin alle 10cm taimiin ..  ;D

On itsellä mennyt tarkasteluun -oikeestaan ihan sekaisin- uudelleen nuo periteiset ohjeet: sinistä kasvuun ja punaista kukintaan. Jotenkin tuntuu että menee nyt ihan päinvastoin!

chili noob

huhtikuu 02, 2014, 12:07:23 ip #7712 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 02, 2014, 12:29:20 ip käyttäjältä chili noob
otetaampa taas tämä veden kovuus esille. voiko vettä pehmentää millään keinolla vesiviljely järjestelmässä? nyt on vain niin ettei hapot tehoa toivotulla tavalla. en saa millään veden Ph:ta tasapainoon, kun säädän Ph:n n.6 niin vrk:n päästä ollaan taas 8-8,5. nyt olen käyttänyt sitruuna happoa, joka pitäisi olla hyvä Ph-down. olen kättänyt happoa n. 1ml rakeina/10L vettä saan silloin ph:n 8:sta 6:seen eli aika voimakas happo. onko siis mahdollista sitoa kalsiumia vedestä tuhoamatta kasvin juuria tai myrkyttämättä niitä?

Kemin kaupunkiin toimitettavan veden kovuus on noin 1,48 mmol/l, joka on saksalaisena kovuusyksikkönä noin 8,3 °dH.
magnesiumkabonaatti 0,44 mmol/L
kalsiumkarbonaatti 1,08 mmol/L
KH arvo 1,51 mmol/L
Ph 8,5-9
rautaa ja magaania alle 0,02 mmol/L
wikipedian mukaan vesi on "kovahkoa" ja tuntuu olevan aika kova Ph-up puskuri

fi.wikipedia.org/wiki/Veden_kovuus

oisiko kenelläkään ideoita/kokemusta?

Chiliputti

Akvaario harrastuksen aikana veden pH:ta tuli laskettua kantojen avulla. Nft:ssä vesi hapettuu tehokkaasti ja samalla myös pH nousee. Kannattaa googlettaa co2/pH taulukko, josta asia saattaa paremmin valottua. Veden pH:n lasku kantojen/turpeen avulla perustuu käsitykseni mukaan humushappoihin. Bioponisuus on myös yksi ratkaisu, mutta joka tapauksessa uskoisin ongelman löytyvän co2 vähyydestä.

Sent from my 50" LG Plasma härdel using Tapatalk

sorrii

Mutuna muistelen että typpihappo olisi tehokas juuri kalkkisen veden kanssa. PhDown Grow-versio: http://www.chilitarvike.fi/ahf_ph_down_05l_grow

Tuo on muistaakseni 39% typihappoa. Se Bloom-versio on [orto-?]fosforihappoa 59%
Tuollainen ½l pullo riittää jokusen vuoden kotikasvattajalla ...  ;)

M

Mitkä on normaalit oireet kasveilla (esim vesiviljelyssä) jos tuo ph on kovasti liian suuri?

Melchran

Mulla ainakin liian korkea ph turvekasvatuksessa on aiheuttanut värin katoamista lehdistä. Kuvassa Moruga Scorpion, joka kärsi liian korkeasta ph:sta.

sorrii

Hitsi .. enpä tota hogannut.. Mulla jotkut chinenset näyttää ihan samalta. Ph-mittari on vähän "epävakaa" ... Mä ajattelin että ne kaipaa vaan ärtsimpää litkua.

Melchran

Tossa kyseisessä tapauksessa mulla huiteli vesijohtoveden ph päälle 9:n ja tämä aiheutti liian korkean ph:n turpeeseen. Annoin hoitona suoraan juurelle 4.5 ph:n vettä ja väri alkoi palata lehtiin muutamassa päivässä ja lähes kaikki vauriot korjautuivat.

chili noob

huhtikuu 02, 2014, 16:00:38 ip #7719 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 02, 2014, 16:04:33 ip käyttäjältä chili noob
mulla on vesiviljelyssä samanlaisset vauriot eli valkolehtisyyttä habaneroissa, mutta bovilian rainbown ei välitä ph:sta vaan kasvaa kohisten. ovat samassa hydrossa. nämä siis korkeasta ph:sta johtuvia kasvu häiriöitä