Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii



Ootko kurkistant lehtien alle?
Tuon näköistä jälkeä mulla ovat tehneet punkit varsinkin anuumeilla ...

Ulkona kehrääjäpunkit eivät tarkoita kuolemantuomiota, vaan pikku haittaa. Sumuttelu jo pelkällä vedellä kiusaa punkkeja ja muitakin öttiäisiä. Mantysuopavedellä, tolulla, neem-öljyllä tai Spruzitilla jne on tiet tehokkaampaa.

Toki voisi kuvitella että tuota vahinkoa on vain alalehdillä - yläosa ei näy. Voisi olla vaan auringonpolttamaakin, jos on suojaamatta laitettu kylmiltään aurinkoon ...
Chili on yhtä herkkä palamiselle auringossa kuin pohjoismainen ihmisläski; Chili toki tottuu aurinkoon vähän paremmin  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

thompson

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 09, 2014, 14:42:34 ip
Ootko kurkistant lehtien alle?
Tuon näköistä jälkeä mulla ovat tehneet punkit varsinkin anuumeilla ...


Ei sieltä mitään ihmissilmällä erottanut.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 09, 2014, 14:42:34 ip
Toki voisi kuvitella että tuota vahinkoa on vain alalehdillä - yläosa ei näy. Voisi olla vaan auringonpolttamaakin, jos on suojaamatta laitettu kylmiltään aurinkoon ...
Chili on yhtä herkkä palamiselle auringossa kuin pohjoismainen ihmisläski; Chili toki tottuu aurinkoon vähän paremmin  8) 8)


Yläosaa ei näy kun sitä ei ole  :D Eli jostain syystä nämä mun Lombardot jäävät 20cm mataliksi. Toukokuun puolella totuttelin chilejä aurinkoon ja sittemmin ne ovat saaneet päivittäin suoraa paahdetta klo 9-19. Lehdet ovat tosi nuupuneet ja nahkeat pinnaltaan.

jukenukem

Epätoivoinen kysymys: lasitettu parveke länteen. Autopot, perliitti. Kasvamassa neljä chinenseä, kasvaa kyllä paljon pituutta ja leveyttä, mutta ei sadota... Kukkia tulee kivasti, mutta vain harva tekee hedelmää, ja ne jotka tekee on kokoluokkaa mustikka :D Samalla partsilla ja samoilla litkuilla kastellut black scorpion tonguee ja se tuottaa ihan kivasti :) Eli siis mikä neuvoksi vai lajikkeiden vaihto? Bonuskyssärinä: kannattaako aloittelijan (eka kausi) koittaa noita talvettaa vai onko helpompi tähdätä baccatum-painoitteiseen kauteen 2015? :D

Huru-ukko

Ne mini kokoiset podit on seurausta kylmistä öistä nimenomaan kukinnan aikana. Jos nyt ei ole kasvamassa isompia raakileita, niin sitten on jotain muutakin..... Lajilinjauksen voi tehdä sitten vaikka syksymmälläkin.

jukenukem

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 10, 2014, 08:16:45 ap
Ne mini kokoiset podit on seurausta kylmistä öistä nimenomaan kukinnan aikana. Jos nyt ei ole kasvamassa isompia raakileita, niin sitten on jotain muutakin..... Lajilinjauksen voi tehdä sitten vaikka syksymmälläkin.


Ei ole muita tulossa, räikein esimerkki on naga morich. Se tuuppasi ensin kaksi suht normia podia, nyt viimeisen kuukauden aikana tasaisin väliajoin neljä hernettä...

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: jukenukem - elokuu 10, 2014, 08:27:08 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 10, 2014, 08:16:45 ap
Ne mini kokoiset podit on seurausta kylmistä öistä nimenomaan kukinnan aikana. Jos nyt ei ole kasvamassa isompia raakileita, niin sitten on jotain muutakin..... Lajilinjauksen voi tehdä sitten vaikka syksymmälläkin.


Ei ole muita tulossa, räikein esimerkki on Naga Morich. Se tuuppasi ensin kaksi suht normia podia, nyt viimeisen kuukauden aikana tasaisin väliajoin neljä hernettä...


Outoa.....Chinenseillä on täältä saadun tiedon valossa myös ominaisuus, että yli 30 asteen lämpötiloissa pölytys ei onnistu.
Hiukan kriittisesti tuohon tietoon suhtaudun siksi, että kasvarissani on päivälämpötilat olleet 35 astetta viimeisen kuukauden, ja uusia podeja on jäänyt kiinni chinenseissä(kin).

Voihan se olla myös ettei ne saa tarpeeksi valoa jotta podit jäisi kiinni, siihenkin ajatukseen suhtaudun epäillen.

Yhtenä keinona saada jäämään podit kiinni on käytetty vesikuuria pariksi viikoksi. Kaksi vuotta sitten muistaakseni luin parin kasvattajan päiväkirjasta tästä. Itse koetin sitä silloin pubeihin. Podeja alkoi tulla, mutta johtuiko se välttämättä siitä, ei pysty sanomaan.

Talvetellut en ole itse lainkaan, foorumilla on kahta suuntaa sen kannattavuudesta verrattuna uusien kasvien kasvatuksesta satoon suhtaututtena.
Parvekekasvattajan uusien lajikkeiden määrää talvettaminen supistaa.
Talvetettu tai ei, Nagaa on oltava  ;D.

Jame

Lainaus käyttäjältä: jukenukem - elokuu 10, 2014, 08:27:08 ap
Ei ole muita tulossa, räikein esimerkki on naga morich. Se tuuppasi ensin kaksi suht normia podia, nyt viimeisen kuukauden aikana tasaisin väliajoin neljä hernettä...


Herneitä tulee täälläkin Habanero Sudden Deathista. Fatalii sen sijaan tekee vähän isompia. Nagasta ei vielä osaa sanoa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

joseplluissans

Kylläpä joissain tulisissa ruokalajeissa voi olla chilejä sekä tiet paprikaakin reilusti. Chile con carnessa on mulla tyypillisesti lähes yhtä paljon kuin lihaa! Kun on saatavilla paljon mietoja chilejä, poblanoja, jalapenoja niin saatan jättää paprikan kokonaan pois. Viime syksynä oli Homeraa ämpärikaupalla ja ne olivat mietoja ...<br />Täytetyissä rocotoissa on täytettä alle puolet. On sitä joskus tullut 3 isoa omenan kokoista syötyä! Silloin kyllä ryöppäilin pariin kertaan ne rocotot  ;)<br />Jotkut Ajit on välillä niin mietoja, että saattaa niitä mennä salaattiin reilustikin. Toissa kesänä kokeilin Kaleidoskop-nimistä, joista osassa ei ollut poltetta lainkaan. Piispanhattu-tyyliset usein on ihan sellaisenaan syötäviä. Jotkut syö Nagaakin ihan reilusti: Olikohan ennätys ~300g kerralla  ::)<br /><br />Onhan se siis kiva tietää vitamiinipitoisuudet, että voi hyvällä omallatunnolla jättää muut kasvikset vaikka kokonaan pois lautaselta, että mahtuu lihaa enemmän  8) 8)<br/>
Kai te tajuutte että kypsentäminen tuhoaa aika hyvin niitä vitamiineja? Eli jos ette vedä raakana, ei niitä taulukoita kannata kauheesti tuijotella...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

sorrii

Mä istuttelin kesäkuun alussa (muistaakseni) isohkoon kasvutunneliin [PxLxK: 100x420x130cm] muun muassa kaksi Peteneroa, jotka olivat kasvaneet kotona NFT'n tapaisessa taimilaatikossa ~80cm mittaan. Siinä ehti olemaan niitä kylmiä öitä pari viikkoa kait sitten juuri kukkimisen aikaan. Nythän on oksilla 1-2cm kokoisia kypsiä podeja. Vähän pettynyt oon, kun lämmintä on pidellyt kuitenkin kuukauden, ja paljon lämpimämpää kuin viime kesänä samaan aikaan. Viime vuonna kaksi Nagaa teki samoissa oloissa 1.5kg isoja mehukkaita hedelmiä. Isoimmat yli 5cm pitkiä. Tänäkin vuonna paprikat ja poblanot tekee kyllä satoa, mutta tavallista pienempiä!
Nuo Petenerot olivat alkaneet kukkia jo sisällä kotona, kuumassa (suorastaan) ja aika hyvässä valossa: 400W natikka + 120W sivivalko led [akvaarioledi] ..
Jälkiviisaana voisi todeta, että olisi kannattanut odottaa että kelit lämpenee: olisivat varmaan ainakin joitain isoja tuottaneet. Oli vaan silloin kova paine saada tilaa sisälle, kun oli kämpässä putkiremontti päällä ja suunnitelmat muutenkin myöhässä ...

Näissä Peteneroissa on kyllä jokunen suht normaali 3cm podi ja vielä raakileitakin jotka toivottavasti hedelmöittyneet lämpimien aikaan.

Mun plantaasini tunneleissa, varsinkin siinä isossa ovat lämmöt olleet auringossa takuulla reilusti yli 30oC jos ulkonakin on käynyt ainakin lähellä 30. Edelliskesänä kävi monta kertaa niin, että sidoin muovit tiukasti kiinni illalla viileällä ilmalla. Sitten meni aamu pitkäksi ja menin palstalle joksus iltapäivällä: Kasvit roikottelivat lehtiä kuin märkää nahkaa ja muovi oli läpinäkymättömässä huurteessa. Sisä-ulko-digimittari näytti maan tasolla max 36o ja 1m korkeudessa yli 50oC !! Yritin sijoittaa mittarin ja anturin varjoon, lehvästöjen suojaan. Oli hauska fiilis joskus rullata se muovi auki, kun kuuma ilma hulmutti tukkaa ...
Tänä kesänä oon pitänyt kokoajan noiden tunnelien helmat auki ~20cm maasta. Nyt loppukesä taitaa olla ns. normaali kesä, ja voi pitää tunnelit kuten kuuluu  8)

Rocotot ym pubet ovat tuottaneet ihan kivasti raakiletta. Joitakin yksittäisiä kypsiäkin. Red Peruvian jostain syystä tkee myös paljon pienempiä palleroita kuin kahterna edellisenä kesänä! Puolivarjossa oon pidellyt pubeja helteellä. Nyt loppukesäksi taidan siirtää täyteen aurinkoon ... Jos sitten vaikka muutama kilo ...  ;D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

elokuu 10, 2014, 11:58:00 ap #8529 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2014, 12:01:31 ip käyttäjältä sorrii
LainausKai te tajuutte että kypsentäminen tuhoaa aika hyvin niitä vitamiineja? Eli jos ette vedä raakana, ei niitä taulukoita kannata kauheesti tuijotella...


Kaupunkilegendaa, sanon minä!
Kerran [=vuosia sitten] oli tutkimus jossain lehdessä [valitettavasti lähde unohtunut - joku "martta-lehti"] tutkittiin mansikan C-vitamiinipitoisuuksia: Verratiin lyhyttä ja pitkää keittoaikaa, ja todettiin ettei muutosta juurikaan tapahdu vitamiinin määrissä. Sensijaan kriittistä on aika marjan poimimisesta käsittelyyn: Elävä marja alkaa kuluttamaan vitamiinivarastojaan heti kun se poimitaan. "Kuollut" massa ei enää syö niitä varastoja ... C-vitamiinikin on vaan kemiallinen yhdiste muiden joukossa.
Varmasti sama pätee kaikkiin hedelmiin ja chileihinkin. Poimittuja hedelmiä ei kannattaisi varastoida jos haluaa säilyttää ne vitamiinit ...

Mulle ei kyllä chilin viljelyssä ole motiivina vitamiinit. LiDListä saa halvalla pillereitä ja poreita  8)

PS. Tarkennan siis että vitamiinejä tuhoutuu huomattavasti enemmän säilytyksessä kuin keittämällä. Tokihan tuoreessa vasta poimitussa on ylivoimaisesti eniten ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Wikipedia väittää, että ainakin C-vitamiini eli askorbiinihappo hajoaa helposti ruoanvalmistuksessa. B12-vitamiinin taas kerrotaan hajoavan kuivauksessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/C-vitamiini
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

joseplluissans

elokuu 10, 2014, 12:13:03 ip #8531 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2014, 23:30:41 ip käyttäjältä joseplluissans
LainausKaupunkilegendaa, sanon minä!<br />Kerran [=vuosia sitten] oli tutkimus jossain lehdessä [valitettavasti lähde unohtunut - joku "martta-lehti"] tutkittiin mansikan C-vitamiinipitoisuuksia: Verratiin lyhyttä ja pitkää keittoaikaa, ja todettiin ettei muutosta juurikaan tapahdu vitamiinin määrissä. Sensijaan kriittistä on aika marjan poimimisesta käsittelyyn: Elävä marja alkaa kuluttamaan vitamiinivarastojaan heti kun se poimitaan. "Kuollut" massa ei enää syö niitä varastoja ... C-vitamiinikin on vaan kemiallinen yhdiste muiden joukossa.<br />Varmasti sama pätee kaikkiin hedelmiin ja chileihinkin. Poimittuja hedelmiä ei kannattaisi varastoida jos haluaa säilyttää ne vitamiinit ...<br /><br />Mulle ei kyllä chilin viljelyssä ole motiivina vitamiinit. LiDListä saa halvalla pillereitä ja poreita  8)<br /><br />PS. Tarkennan siis että vitamiinejä tuhoutuu huomattavasti enemmän säilytyksessä kuin keittämällä. Tokihan tuoreessa vasta poimitussa on ylivoimaisesti eniten ...
<br/>
Jaa, mitenkäs sitten pienellä googletuksella jopa martat on sitä mieltä että juurikin C-vitamiini tuhoutuu kuumentamalla (niinkuin siis vesiliukoiset vitamiinit yleensä)?
http://www.martat.fi/ruoka/ravitsemus/ravitsemuksen-abc/tietoa-ravintoaineista/vitamiinit/
Entä Helsingin yliopiston kemian laitos?
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/c-vitamiini/mista_saa.htm
Edit: Mutta kuten sanoit, ei chilejä kyllä c-vitamiinin takia syödä...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

San-M

Mitä käy sadolle jos alkaa leikkelemään pubea tässä vaiheessa?
Vielä ei näy edes nuppuja, mutta kasvu on oikein reipasta.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: San-M - elokuu 11, 2014, 23:25:02 ip
Mitä käy sadolle jos alkaa leikkelemään pubea tässä vaiheessa?
Vielä ei näy edes nuppuja, mutta kasvu on oikein reipasta.


Melkein ihan sama mitä teet, ulkona se ei ehdi tehdä satoa alkuunkaan.

Dada

Moi, ötökkäongelmista kyselisin.

Minulla on samalla ikkunalla chilien kanssa pienissä purkeissa rucolaa, ja rucolat on vallannut pienet mustat lentäjät jotka pörräävät purkeista kastellessa. Samaa kokoluokkaa kuin hedelmäkoriin iskevät pörriäiset tai oluthanoista nauttivat ruskeat baarikärpäset.Kyseessä siis aivan normi viherkasvien pörrääjä.

Onko kyseessä chileille harmillinen vai edullinen ötökkä?

Laitoin muutaman vesiastian ruukkujen väliin jossa tippa fairia ja olihan niitä yön aikana hukkunut useampi.   
Life is what you make out of it

Whili

Lainaus käyttäjältä: Dada - elokuu 13, 2014, 06:09:12 ap
...Onko kyseessä chileille harmillinen vai edullinen ötökkä?

Todennäköisesti kyseessä on harsosääski, josta ei ole haittaa isoille kasveille.
Harsosääsken toukat syövät juuria ja voivat aiheuttaa tuhoa kasvin alkuvaiheessa.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Dada - elokuu 13, 2014, 06:09:12 ap
Laitoin muutaman vesiastian ruukkujen väliin jossa tippa fairia ja olihan niitä yön aikana hukkunut useampi.


Whili jo tunnistikin ötökät harsosääskiksi, ja ihan samaa olisin itsekin sanonut. Tuo fairy-ansa on toimiva! Itse olen käyttänyt myös maalarinteippiä. Pitkä pätkä teippiä kaksinkerroin (eli tulee siis tarrapinta myös ulospäin) ja kiinni ruukkujen viereen, saanut ison kasan paskiaisia kiinni sillä. Sitten tietenkin pidät pintamullan kuivana, niin eivät toukat niin helposti pääse jylläämään. Perunaa käyttävät toukkien pyydystämiseen. Raaka pottu siivuksi ja tökkäät ne puoliksi multaan.

Dada

 :exclam:
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 13, 2014, 08:42:17 ap
Lainaus käyttäjältä: Dada - elokuu 13, 2014, 06:09:12 ap
Laitoin muutaman vesiastian ruukkujen väliin jossa tippa fairia ja olihan niitä yön aikana hukkunut useampi.


Whili jo tunnistikin ötökät harsosääskiksi, ja ihan samaa olisin itsekin sanonut. Tuo fairy-ansa on toimiva! Itse olen käyttänyt myös maalarinteippiä. Pitkä pätkä teippiä kaksinkerroin (eli tulee siis tarrapinta myös ulospäin) ja kiinni ruukkujen viereen, saanut ison kasan paskiaisia kiinni sillä. Sitten tietenkin pidät pintamullan kuivana, niin eivät toukat niin helposti pääse jylläämään. Perunaa käyttävät toukkien pyydystämiseen. Raaka pottu siivuksi ja tökkäät ne puoliksi multaan.


Kiitoksia molemmille, nyt onkin helppo löytää matskua. Kasvit tosiaan jo isoja joten pärjään varmasti ilman myrkkyjä 😊

Idätyksenn hoidan kivivilloissa kasvatuslaatikossa joka tulee löytämään uuden sijainnin sääskistä johtuen kun idättämään aloitan. Nuorien taimien kanssa sitten joskus kaikki keinot käyttöön ☺
Life is what you make out of it

Jani M

Kivivillatkaan eivät valitettavasti ole immuuneja harsosääskille. :D Tuntuivat viihtyvän myös bubblereissa... Onneksi ne on lähinnä vain nyansseja, eivät ole haitaksi vähänkään isommaksi ehtineille taimille.

DrJewnicorn

naga morich alkoi vihdoin tekemään hedelmää mutta ne näyttävät tältä: http://i.imgur.com/yD5vXY9.png eli tuollaista ruskeaa laikkua löytyy lähes jokaisesta. mitähän mahtaa moinen olla? onko normaalia? noin viikon vanha kuva, lähes ruskeita osa nyt pienemmistä 8/