Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: juhoramone - tammikuu 18, 2017, 20:00:36 ip
Mahtaako chilit hyötyä jos pistää niiden lähelle pienen kiljupöntön? Näin olen joidenkin kasviharrastajien suusta kuullut.

Ainakin chilin kasvattaja hyötyy kiljupöntön tyhjentämisestä. ;D

juhoramone

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 18, 2017, 20:05:19 ip
Lainaus käyttäjältä: juhoramone - tammikuu 18, 2017, 20:00:36 ip
Mahtaako chilit hyötyä jos pistää niiden lähelle pienen kiljupöntön? Näin olen joidenkin kasviharrastajien suusta kuullut.

Ainakin chilin kasvattaja hyötyy kiljupöntön tyhjentämisestä. ;D

Sitähän minäkin, että jos löis ns. kaks harsosääskee yhdellä iskulla :v

Whili

Kyllä chilit tykkäävät pöntössä muodostuvasta hiilidioksidista.

sorrii

Kiljupöntöstähän tulee hiilidioksidia. Kovassa käymisen vaiheessahan voisi vetää vesilukkoon kiinni ilmaletkun ja -kiven, niin voisi tulla tehokas H2O2-bubleri 8-))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Eikö siitä ennemmin tuu hiilihappoa, kun H2O ja CO2 yhdistetään? Valmistuu kiljut ja sodat samalla laitteella. :D

unenkuva

sorrii

LainausC2H60  siitä tulee  8) 8) ;D ;D

Eikös C2H5OH ..  :-*
Oli mun lempijuomaani, silloin nuorena!

Lievä hiilihappopitoisuus resossa saattaa hyvinkin tehdä eetwarttia kasveille. Myydäänhän noita CO2-pillereitäkin.
Etanoli mietona voi olla hyvää sumutetta. Tiedäs häntä vaikka joku sopiva kilju olisi samanlaista kasvubuusteria kuin Jaakontaika. Ötökät putoilisivat oksilta ja löisivät päänsä ja kuolisivat ... Siitä olisi paljon hyötyjä.

Mä kun oon lopettanut nuo kiljuhommat, mutta oon *tupakkimies, niin oon sumutellut tupakanlehtikäytteellä kokeeksi kasvejani. Kyä ötökät kuoli ainakin ...
(*En kyllä polta sitä)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Koska kannattaa aloittaa lannoitus kookoksessa oleville rocoto/chinense/bacca-taimille? Ovat 56 W loistarien alla (6500 K) ja tekevät ekoja varsinaisia lehtiä, lämpöä n. 25 astetta. Pöytätuuletin huolehtii ilmanvaihdosta.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - tammikuu 21, 2017, 19:05:37 ip
Koska kannattaa aloittaa lannoitus kookoksessa oleville rocoto/chinense/bacca-taimille? Ovat 56 W loistarien alla (6500 K) ja tekevät ekoja varsinaisia lehtiä, lämpöä n. 25 astetta. Pöytätuuletin huolehtii ilmanvaihdosta.

Kookos ei yleensä ole lannoitettua, joten voi aloittaa KEVYEN lannoituksen heti

MRgreen

Näin ajattelinkin. Taidanpa katsoa ensin 200 tilaajan speciaalin!

Michilin

Seuraava aihe: ristipölytys. Millä etäisyydellä kannattaa saman lajin chilit pitää toisistaan jos haluaa välttää risteytyksiä?
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

tammikuu 22, 2017, 03:16:28 ap #9931 Viimeisin muokkaus: tammikuu 22, 2017, 11:58:25 ap käyttäjältä sorrii
Eiköhän risteytykset tule lähinnä hyönteisten lemmentyöstä. Siinä kai ei joku 5 tai 10m riitä, jos haluaa estää risteymät. Toisaalta risteymät ovat harvinaisia joka tapauksessa. Mä en ole tavannut yhtään risteytystä omillani, enkä millään lajilla. Voi niitä silti tulle niin ettei huomaakaan...

MRgreen

Chili-Ile suositteli bubbleria hyväksi vesiviljelysysteemiksi, olen kyllä kokeillut ja hyvinhän tuo toimii. Haluaisin vaan kysellä muiden kokemuksia juurien käyttäytymisestä kun ne ovat koko ajan vedessä, alkavatko hiljaksiin mätänemään vaikka hapettaakin runsaasti. Chilikirjassa asiasta jotain mainitaankin, että bubbleri ei oikein aikuisille kasveille sovi juuri tästä syystä.  Ajattelin laittaa Habanero Brownin bubbleriin ledin alle Ilen neuvoja seuraten (no niin, leimataan nyt Ile heti alkuunsa jotta on joku jota syyttää kun kaikki menee pieleen ;D).

Huru-ukko

Parina vuotena ollut käytössä ns. sairasbubblerit, eli juuriongelmien takia bubbleriin siirretty 2 chilä per vuosi.
Kun sitten sain niistä juurimädän tms. sitten olikaan parannettua vetyperoksidi käsittelyllä, niin ne sitten jäi niihin värillisiin ämpäreihinsä lopullisesti.
Loppusyksyyn mennessä sain kelvollisen sadon kaikista ja runsaasti juurten seassa levää, joka ei mielestäni haitannut siellä mitään.
Ilmapumput 24/7.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Michilin - tammikuu 21, 2017, 20:01:00 ip
Seuraava aihe: ristipölytys. Millä etäisyydellä kannattaa saman lajin chilit pitää toisistaan jos haluaa välttää risteytyksiä?

Mehiläisen maksimilentomatka kertaa kaksi ja vähän päälle.

Zurbrigen

Hei lukijalle

Olen nyt suunnitellut jonkinlaista yrttikaapin valmistamista jo jonkin aikaa ja nyt olen päättänyt sen viimeinkin toteuttaa. Perusideana on valmistaa ruoanlaittoa varten erinäisiä yrttejä ja minimuodossa erinäisiä chilejä, jos siis kasvavat näinkin pienessä tilassa mitä olen suunnitellut.
Olen ihan aloittelija sisäkasvatuksessa, mutta pihakasvatuksessa olen saanut paprikoita ja tomaatteja kasvamaan sekä saanut niistä hieman satoakin. Olen myös kasvattanut erinäisiä puita mitä kaupan hedelmistä olen saanut itämään. Erikoisin tapaus on varmaan mango, mikä kasvoi hetken aikaa ihan nätisti, mutta sitten jotain tapahtui ja lehdet vain tippuivat.
Asiasta takaisin projektiin. Kuten yllä mainitsin, olen ihan aloittelija ja tarvitsisin vinkkejä sisäkasvatuskaapin valmistamiseen. Isä on puuseppä ja hän sanoi, että voi leikata levyt verstaallaan, kunhan teen niistä jonkinlaiset suunnitelmat ensin ja hän kehotti käyttämään jotain poltettua puuta, jottei yrttikaapin kosteus imeydy rakenteisiin.
En haluaisi sijoittaa rahaa hirveästi tähän projektiin, sillä se on ensimmäinen ja todennäköisesti valmistan isomman kaapin sitten joskus, kun saan isomman kämpän käyttöön.

Valot
LED

Varsinaista ledijärjestelmää en kyllä lähtisi tilaamaan, sillä ne maksavat mansikoita, mutta vastaan on tullut tälläisiä ledinauhoja jotka toimivat 12 voltin jännitteellä.
https://www.aliexpress.com/item/Super-Bright-LED-strip-light-SMD-5630-5730-DC-12V-Non-ip65-Waterproof-Fita-60leds-m/32736094999.html?spm=2114.13010608.0.0.OgcsF9
Käytän samanlaista kylmää valkoista piirustuspöydässä ja ne ovat hemmetin kirkkaita. Ideana olisi laittaa siirrettävän tason pohjaan tälläisiä punaisia ja sinisiä suhteessa 3:1 tai 4:1 sekä sekaan vähän tuota valkoista tuomaan lisävaloa muiltakin aallonpituuksilta. Kaapin voisi säätää siten, että nappia painamalla voisi säätää käytettävien valojen määrää. Vanhan tietokoneen powerista voisi laittaa virrat näihin ledelihin, kuten olen tehnyt piirustuspöydän valaistuksenkin kanssa.
Tälläiset valot voisivat toimia näin alkuun budjetin vuoksi ihan hyvin, mutta jatkossa voisin käyttää joitain 100W led lamppuja jäähypaloihin yhdistettynä.

ESL & Loisteputki

Isä mainitsi, että heillä on ylimääräisenä akvaariosta jokin loisteputki minkä voisi ottaa käyttöön kaappiin, mutta onko tälläisillä loisteputkilla yleensä saatu kasveja kasvamaan vai tuleeko chilistä kiukkuisen kärpäsen papanan kokoinen?
Toinen vaihtoehto on käyttää energiasäästölamppuja, mutta hieman epäilyttää mitenkä ne kärventäisivät sen kopin ja koko asunto syttyy tuleen. Onko mahdollisia edullisia vaihtoehtoja tälle?

Kaapin materiaali

Suunnitellun kaapin mitat ovat 73Lx38S cm ja noin 100-150cm korkeutta. Viritelmä tulisi lipaston päälle, joten se ei voi kuitenkaan olla kovin korkea. Isän ehdottama poltettu puu kiinnostaisi, mutta mietin mitä kaikkea muuta tarvitsisin kaapille, mihin sijoitan virtalähteen, mihin ilmastoinnin vai tuleeko siihen ilmastointia, entä mitä lamppujen jäähdytys jnejne. Koko asunto varmaan palaisi, jos yrittäisin yksin suunnitella tälläistä.
Näin näillä foorumeilla, että jotkut ovat rakentaneet yrttikaapin ihan tuosta valkopinnoitetusta lastulevystä joita löytää edullisesti Ikeasta. Hieman mietityttää tälläisten kaappien mahdolliset myrkkypäästöt, jos ovat kosteissa tilassa pitkään.

Ehdotetut yrtit

Mielessä pyörii ihan perusruoanlaittoon käytettävät yrtit kuten ruohosipuli, basilika, korianteri, tilli, fenkoli, minttu, rosmariini, rakuuna, timjami, laventeli, oregano, valkosipuli, sipuli, persiljaa ja niin edelleen. Ehdotuksia voi laittaa, kunhan ei mitään liian tulista chiliä heti alkuun. Vanhemmat kasvattivat joskus naga morich chiliä ja en edes uskaltanut maistaa sitä. 
Mitenkä näitä ylipäätään kannattaa lähteä viljelemään, ihan siemenestä vaiko hankinko taimena jostain? Nyt alkuun minulla on idätettävänä kasa kirsikan siemeniä mitä tulisi idättää. Ovat olleet sopivasti jääkaapissa puoli vuotta talvehtimassa. 

Voisin lähteä pitämään jonkinlaista viikkopäiväkirjaa siitä, että mitenkä hyvin tämä projekti onnistuu. Listaan nyt vielä lisäkysymyksiä kunhan tulee mieleen. Yksi mikä tulee mieleen on mullan laatu ja mitä ravinteita se mahdollisesti tarvitsee jatkossa. Aiemmat paprikat, tomaatit, chilit sekä puut olen kasvattanut kaktusmullassa aluksi ja lisännyt mustaa multaa myöhemmin.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Zurbrigen - tammikuu 27, 2017, 05:03:59 ap
ESL & Loisteputki

Isä mainitsi, että heillä on ylimääräisenä akvaariosta jokin loisteputki minkä voisi ottaa käyttöön kaappiin, mutta onko tälläisillä loisteputkilla yleensä saatu kasveja kasvamaan vai tuleeko chilistä kiukkuisen kärpäsen papanan kokoinen?
Toinen vaihtoehto on käyttää energiasäästölamppuja, mutta hieman epäilyttää mitenkä ne kärventäisivät sen kopin ja koko asunto syttyy tuleen. Onko mahdollisia edullisia vaihtoehtoja tälle?

Loisteputket ja ESL:t ovat erittäin hyvä vaihtoehto. Kannattaa käyttää kylmää valoa (väh. 6400K) ELS ei kärvennä mitään. Itsellä käytössä 250W ja 200W eslit. Molemmat saa hohkaa 14h päällä ja sen jälkeen voi päällä ollessa kädellä koskea niihin eikä polta. Toki kannattaa panostaa laadukkaisiin esleihin.
Loisteputket toimii myös mainiosti, siinäkin kylmää valoa mieluummin.

Chilivaari

tammikuu 27, 2017, 12:51:08 ip #9937 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2017, 13:15:36 ip käyttäjältä Chilivaari
Heh, sattuipa osuva kysymysrypäs.
Tuolla tosi alkeellinen pahvikaappi, voisi lieventää pelkojasi jonkin verran:
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/02/chilit-kaappiin.html
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/02/kaapissa-kasvaa-kuukaudessa.html

Esl lämmittää kaappia sopivasti ja kun se riippuu ehdottomasti irti seinistä, ei palovaaraa mielestäni ole. Muutaman vuoden tuota on turvallisesti käytetty.

EDIT: Lisäänpä tähän vielä, että kattona tuossa on kuumaa kestävä alumiinifolio, paksu sellainen ja seinät on tapetoitu ohuella foliolla valon heijastumisen lisäämiseksi, ei niinkään palovaaran vuoksi, sillä lämmöt pysyvät todellakin kohtuullisina, eikä lamppukaan edes polta kättä, vaikka se on päivän ollut päällä.

Zurbrigen

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 27, 2017, 12:51:08 ip
Heh, sattuipa osuva kysymysrypäs.
Tuolla tosi alkeellinen pahvikaappi, voisi lieventää pelkojasi jonkin verran:
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/02/chilit-kaappiin.html
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/02/kaapissa-kasvaa-kuukaudessa.html

Esl lämmittää kaappia sopivasti ja kun se riippuu ehdottomasti irti seinistä, ei palovaaraa mielestäni ole. Muutaman vuoden tuota on turvallisesti käytetty.

EDIT: Lisäänpä tähän vielä, että kattona tuossa on kuumaa kestävä alumiinifolio, paksu sellainen ja seinät on tapetoitu ohuella foliolla valon heijastumisen lisäämiseksi, ei niinkään palovaaran vuoksi, sillä lämmöt pysyvät todellakin kohtuullisina, eikä lamppukaan edes polta kättä, vaikka se on päivän ollut päällä.

En nyt ihan pahvilaatikosta lähtisi tekemään yrttikaappia. Oma ehdotukseni oli valmistaa frame 2x2 puupaloista ja valmistaa seinät sitten valkopinnoitetusta taustalevystä. Pitää harkita nuita ESLei. Tosin kerkesin jo menemään tilaamaan ne ledinauhat, ehkä ne on sitten idätykseen hyvät.

Ezmo

Kaapin saa helposti, kun ostaa kangasvaatekaapin. Niitä on saatavilla melko monenlaista versiota, erilaisineen kankaineen ja hyllyineen. Sisältä vuoraa alumiinifoliolla tmv. niin ei valokaan kauheasti hohkaa läpi.