Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: tuorfalas - huhtikuu 21, 2010, 08:38:27 ap
Millähän keinolla sitä saisi kissat pysymään pois taimiruukuista?

On kokeiltu kaksipuolista teippiä, alumiinifoliota ja kaupan chilijauhetta.

Hirteen olen uhannut ne nostaa, vaan avokki ei anna  :-[

Meillä kissat jättää chilit ja muutkin huonekasvit rauhaan niin kauan kun niillä on omaa ohraa saatavilla. Muu kissanruohona myytävä ei ole niin mieleistä, mutta ohra ainakin täällä toimii. Saa jopa ohra ja chilit olla vierekkäin ja chilejä ei syödä. Ainoa mitä pitää varoa on, ettei niitä mene silittämään kun ovat chilien vieressä, saattavat heittää kyljelleen chilien päälle tai sitten vaan puskea niitä kumoon.

sabasaba

Millohan noita chilejä vois alkaa pitää tuolla parvekkeella yön yli ? =)
chill

Harri1980

Lasitetulla parvekkeella on jo hilit olleet jonkin aikaa. Ikkuna on tosin öisin raollaan. Alimmillaan on ollut lämpömittarin muistissa +9 astetta. Tuolla ainakin viihtyvät ja kasvavatkin.

Joku suositus olisi, että ulos kun ulkolämpötila ei laske alle +4 asteen. Viisaammat korjatkoon.

TunturiTiger

Tuli taas mieleeni, että mulla on edelleenkin yks smith&wesson 22a myynnissä. ::)

Julli-

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 21, 2010, 16:46:51 ip

Tuli taas mieleeni, että mulla on edelleenkin yks smith&wesson 22a myynnissä. ::)

Ainoa lääke kissoille.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: shibari - huhtikuu 21, 2010, 18:03:09 ip

Ainoa lääke kissoille.

No ei ehkä ainoa, mutta nopein.

tomps123

huhtikuu 21, 2010, 22:10:24 ip #1386 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2010, 22:21:34 ip käyttäjältä tomps123
Morjes!

Varkaista sen verran, että onkohan ko. kuvassa näkyvillä varkaita kiusaamassa Royal Blackiani, kun en varkaista ole kuvatuksia juurikaan nähnyt... Ja jos on, niin pitäisikö ne nyppiä pois?

Katsotaan, mikäli osaisin postata tänne kuvan:

Edit.
No vituikshan se män, ei pysty näin myöhäsellä alkaa muutteleen kuvakokoja tenttiin lukemisen ohella... Sry :/

Edit2.
No pitihän se kuvakoko vaihtaa..

Jaoli

Hei.

Laiton pääsiäisen aikoihin itämään siemeniä ja hyvin nuosivat ja ovat nyt mullassa. Lannoitus olisi mielessä, mutta en tiedä milloin noille pikkusille uskaltasi lannotetta antaa ja onko taimelle olemassa omat lannotteet mitä vähän aikuisemmalle? Usealla on jo sirkkalehtien lisäksi tehnyt lehtiparit.

MiguP

huhtikuu 22, 2010, 18:12:25 ip #1388 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 22, 2010, 18:13:58 ip käyttäjältä MiguP

Toimisko tollanen viritelmä? Noi tummat palikat on T-liittimiä, P meinaa ilmapumppua ja noi kuus pienempää palloa on ilmastinkiviä.
Akvaterrassa _oli_ myynnissä 5W ACO-9602 ilmapumppu, näkyy olevan säädettävissä ja kahdella lähdöllä.
Noi laitimmaiset letkut mun järjen mukaan puskee ilmaa enemmän ulos kuin noi keskellä vielä kerran haaroitetut.
Eli kysymys kuuluu: Puhaltaisko tommonen viritys liian ison osan ilmasta noille uloimmille kiville niin ettei noi 4 keskimmäistä sais tarpeeksi ilmaa?
Onko kokemusta tuollaisesta haaroituksesta, vai miten noi sais sommiteltua niin että paine olisi sama kaikkiin kiviin?

TunturiTiger

huhtikuu 22, 2010, 18:31:47 ip #1389 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 22, 2010, 19:02:17 ip käyttäjältä TunturiTiger
Lainaus käyttäjältä: MiguP - huhtikuu 22, 2010, 18:12:25 ip

Toimisko tollanen viritelmä? Noi tummat palikat on T-liittimiä, P meinaa ilmapumppua ja noi kuus pienempää palloa on ilmastinkiviä.
Akvaterrassa _oli_ myynnissä 5W ACO-9602 ilmapumppu, näkyy olevan säädettävissä ja kahdella lähdöllä.
Noi laitimmaiset letkut mun järjen mukaan puskee ilmaa enemmän ulos kuin noi keskellä vielä kerran haaroitetut.
Eli kysymys kuuluu: Puhaltaisko tommonen viritys liian ison osan ilmasta noille uloimmille kiville niin ettei noi 4 keskimmäistä sais tarpeeksi ilmaa?
Onko kokemusta tuollaisesta haaroituksesta, vai miten noi sais sommiteltua niin että paine olisi sama kaikkiin kiviin?

Semmoset ristin malliset haarottimet makso 1e/kpl tossa jossain lemmikkiliikkeessä. Itte ostin semmosia. Ihan hianosti pulputtelee joka änpärissä.

MiguP

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 22, 2010, 18:31:47 ip
Semmoset ristin malliset haarottimet makso 1e/kpl tossa jossain lemmikkiliikkeessä. Itte ostin semmosia. Ihan hianosti pulputtelee joka änpärissä.

Just. Mä oon nähny semmosia, mutta nyt suunnittelin sit noilla T-kipaleilla.  :-[
Ristinmallisellahan noi 6 saa tosiaan "tasapaineistettua". Kiitos vastauksesta!

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: tomps123 - huhtikuu 21, 2010, 22:10:24 ip
Morjes!

Varkaista sen verran, että onkohan ko. kuvassa näkyvillä varkaita kiusaamassa Royal Blackiani, kun en varkaista ole kuvatuksia juurikaan nähnyt... Ja jos on, niin pitäisikö ne nyppiä pois?

Katsotaan, mikäli osaisin postata tänne kuvan:

Edit.
No vituikshan se män, ei pysty näin myöhäsellä alkaa muutteleen kuvakokoja tenttiin lukemisen ohella... Sry :/

Edit2.
No pitihän se kuvakoko vaihtaa..

Mites noitten varkaiden kanssa pitäisi tehdä? Täällä on lähes sama tilanne. Mutta voiko varkasita olla hyötyä, kun tulee haaroja? Eikös tuohon haarautumiseen pyritä toisinaan ihan latvomalla?

Miksu77

Aikasemmin tammikuussa ihmettelin kun NuMex Bailey Piquin teki lehdille tämmöistä.

Selvisin ongelmasta napsilla huonot lehdet pois ;).
Mutta nyt kun alkoi tekemään nuppuja ja kukkimaan niin sama homma
ja ns.valmiit kukat putoavat pois.

Aattelin olisiko kalsiumin puute.
Puutarhan kesää olen käyttänyt lannoitteena, mutta ajattelin vaihtaa sen Nutriforte Tomaatti- & Mansikka + typpi kalsium ravinteeseen.
Luulisi toimivan, vaikka en löytänyt kokemuksia pahemmin kyseisestä aineesta.

tuorfalas

Heh, täällä pienin pyssy taitaa olla tuo Winchesterin haulinkylvökone, että ei taida olla tarvetta.  :)

Kilp

Kuvassa tammikuussa idätetyn Turbo Puben oireilevia lehtiä. Lannoitteena Puutarhan Kesä jokaisella kastelukerralla alakautta. Alimpien lehtien reunoille on alkanut ilmestyä tummia pieniä laikkuja, jotka eivät seuraa lehtien suonia tai muutakaan erityistä kaavaa. Mitään elämää en paljain silmin/digikameran macron läpi löytänyt katteen alta pintamullasta tai lehtien pinnalta. Vieressä majailevat nuoremmat annuumit voivat hyvin. Uusista lehdistä en myöskään vastaavia pisteitä löytänyt, eikä taimi muutenkaan vaikuta huonokuntoiselta.

Onko kenelläkään veikkauksia mikä pirulainen häntä on mennyt häiritsemään? Voiko ylikastelu materialisoitua ko. tavalla, sillä pintamulta tuntui yllätykseksi kostealta vaikka ruukun painon ja mittarin mukaan vettä ei liiaksi luulisi olevan? Pitäisikö eristämisen lisäksi suorittaa muita toimenpiteitä?

Chilivaari

Olen minäkin vastaavia ruskeita täpliä pubeilla ihmetellyt, mutta ei niistä suurta ongelmaa ole ollut. Niitä on myös keskellä lehteä, mutta aina vain pienillä alueilla. Ripsisäiseksi minä sen olen luokitellut, vaikka en ötököitä ole nähnytkään. Vauriot ovat kuitenkin olleet ripsiäisistä kärsivien annuumien vieressä useimmiten. Ehkä ne käyvät vain maistelemassa ja siirtyvät sitten muualle.

hessi

vastaus Harri 1980 ja tomps123
kyllä nämä lehden varren tyvestä lähtevät ovat varkaita, jos minulta kysyy neuvoa niin kaikki vaan pois!
jos kasvi ei tee kunnon haaraa, siis runko haaroituu, niin sitten voinen suositella niiden jättämistä.
itse otan jo ihan pienestä taimesta kaikki varkaat pois. nämä yleensä kasvavat vauhdilla pitkiksi, joten vievät ravintoa pää kasvin kasvusta, joka vaikuttaa sitten sadon määrään!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Harri1980

jätin nyt sitten kokeeksi yhden varkaan. Tarkoitus olisi kasvattaa siitä sivuhaara, kun rumko ei ole vielä haarautunut.

Amppelitomaatin kasvatusohjeessa käsketään jättämään varkaat. Ja varkaista syntyneet haarat tekivät myös satoa viime vuonna. Tosin amppelitomaateissa on tarkoitus saadakin kasvi kasvamaan mahdollisimman leveäksi ja matalaksi.

Eli voisiko päätellä että chilissä kannattaa lähes kaikki tai kaikki varkaat poistaa, riippuen päärungon haarautumisesta ja siitä haluaako enemmän pensasmaisen vai korkean kasvin?

CyberDog

No se on vähän mielipidekysymys... Mä jätän varkaat aina paitsi jos ne kasvaa itse päävartta isommiksi tms... Ja tämä on puhtaasti esteettinen kysymys. Mulla on surimmassa osassa tullut satoa niistä varkaistakin ihan hyvin.

TunturiTiger

Mulla on tossa viimevuotinen haba jonka varkaissa kypsyy nyt podeja. Sen takia en poista niitä kaikkia.