lokakuu 06, 2024, 14:26:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ekat chilit

Aloittaja Luuk, toukokuu 10, 2009, 18:56:39 ip

« edellinen - seuraava »

Luuk

No johan on perhana, oli tuolla idätyslaatikossani kaupasta ostetun Jalapenon siementen pinnassa homeen poikasta. Poistin pilaantuneet siemenet pikimmiten, mutta sellanen tunkkanen haju jäi boksiin. Keittelin uudet vedet sinne jos vaikka auttaisi. Toivottavasti ei leviä muihin siemeniin.
Nyt se sitten selvisi, miksei ne Jalapenot ole itäneet myöskään mullassa.

Luuk

Noniin, siirtelin sitten muutamat itäneet siemenet kertakäyttömukeihin itämään loppuun.

Pistin kaktus-/kylvömultaan ihan pinnalle ja peitin hiukan. Lähtivät näpsäkästi täysin ongelmitta tuolta lautalta ihan normi ruokailuveitsen kanssa. Vielä on yli puolet siemenistä itämättä esimerkiks Big Sun Scotch Bonnet, jota odotan innolla ei ole vielä yhtään siementä itänyt eikä niin ikään Lemon Drop vielä yhtään pukannut. Pimenta Cambucit puolestaan olivat kaikki 4 jo itäneet, mihinköhän nämäkin laitetaan  ::)

Sitten vielä pari kuvaa suurimmasta pienestä Cayannestani <3


Luuk

Pikkaisen päivitystä vaikken kuvia juuri nyt saa otettua. Sirkkalehdillä olevia vauveleita löytyy kasapäin lisää tulossa, saa nähdä ehtiikö niistä mitään tänäkesänä tulemaan.

Sellainen kysymys nousi pintaan tossa, että nyt nuo 20cm korkusiksi kasvaneet Cayannet pukkaavat uusia lehtiä vanhojen lehtien hangasta, mitenköhän näiden kanssa tulisi toimia? Ymmärtääkseni niihin ne sitten loppujenlopun tulee ne chilitkin, mutta onko järkeä jokaisen lehden hankaan antaa lähteä kasvamaan uutta haaraa? Apuva.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 22, 2009, 16:30:39 ip... Sellainen kysymys nousi pintaan tossa, että nyt nuo 20cm korkusiksi kasvaneet Cayannet pukkaavat uusia lehtiä vanhojen lehtien hangasta, mitenköhän näiden kanssa tulisi toimia? Ymmärtääkseni niihin ne sitten loppujenlopun tulee ne chilitkin, mutta onko järkeä jokaisen lehden hankaan antaa lähteä kasvamaan uutta haaraa? Apuva.

Kirjoitin juuri mielipiteeni "varaskeskusteluun". Tämä sivuaa sitä.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg65617;topicseen#msg65617
Minusta (ja vain kahden kauden kokemuksella) sinun pitäisi saada ne Cayennet haaroittumaan lähiaikoina. Ellei se itsestään tapahdu, nipsaise latva poikki kynsillä. Niihin haaroihin sitten tulee kukkia ja saat satoa. Jos annat sen kasvaa yhtä pitkää vartta yli puolimetriseksi, tarvitset myöhemmin tukikeppejä. Cayenne voi tuottaa satoa aika pienenä ja sen latva voi muodostua sateenvarjomaiseksi.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43066;topicseen#msg43066


Luuk

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 22, 2009, 17:06:01 ip
Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 22, 2009, 16:30:39 ip... Sellainen kysymys nousi pintaan tossa, että nyt nuo 20cm korkusiksi kasvaneet Cayannet pukkaavat uusia lehtiä vanhojen lehtien hangasta, mitenköhän näiden kanssa tulisi toimia? Ymmärtääkseni niihin ne sitten loppujenlopun tulee ne chilitkin, mutta onko järkeä jokaisen lehden hankaan antaa lähteä kasvamaan uutta haaraa? Apuva.

Kirjoitin juuri mielipiteeni "varaskeskusteluun". Tämä sivuaa sitä.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg65617;topicseen#msg65617
Minusta (ja vain kahden kauden kokemuksella) sinun pitäisi saada ne Cayennet haaroittumaan lähiaikoina. Ellei se itsestään tapahdu, nipsaise latva poikki kynsillä. Niihin haaroihin sitten tulee kukkia ja saat satoa. Jos annat sen kasvaa yhtä pitkää vartta yli puolimetriseksi, tarvitset myöhemmin tukikeppejä. Cayenne voi tuottaa satoa aika pienenä ja sen latva voi muodostua sateenvarjomaiseksi.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43066;topicseen#msg43066



Tänks, taidanpa niinsanotusti antaa kaikkien kukkien kukkia, jos hän haluaa tehdä haaroja sinne niin eipä siinä mitään. Pitääkö mun nyt sit nipsasta toi latva myös katki myös, vai riitääkö toi kun on lähtenyt itsekseen haarottumaan tosiaan noista lehtihangoista? Ei millän raaskisi tota yläosaa lähteä saksimaan  ::)

Chilivaari

Paras ratkaisu tietysti on, että haarautuminen tapahtuu itsestään.

Luuk

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 22, 2009, 22:45:00 ip
Paras ratkaisu tietysti on, että haarautuminen tapahtuu itsestään.

Noh, annanpa niiden kasvaa itsekseen noista aluista sitten jos ne nyt haaroiksi lasketaan.

Luuk

Apua, tuolla oli kaksi sellaista kohtalaisen isoa vihreää siivellistä mölliäistä. Oli kanssa yhden kasvin lehdillä jotain pieniä vihreitä mölleröitä, sen poikasia? No yritin liiskata sormien kanssa niitä. Tarttis varmaan keksiä joku torjuntakeino niille. Ei kun selailemaan voorumia.

Luuk

Identifioin sen ölliäisen kirvaksi, onkos niistä haittaa kasveille paljonkin? Pikkuöllit saavat olla sen poikasia, toivottavasti ::)

Chilicutter

Jaa että kirvoja >:(
Suosittelen pikaisia toimenpiteitä ennenkun niitä on liikaa........myrkkyä ;)
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Luuk

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - toukokuu 23, 2009, 20:20:00 ip
Jaa että kirvoja >:(
Suosittelen pikaisia toimenpiteitä ennenkun niitä on liikaa........myrkkyä ;)

Uuh, käyn huomenna ostamassa mäntysuopaa, ainakin täällä foorumilla ja muualla on sitä neuvottu käyyeleen, jos nuo sillä lähtisivät hittoon mun chileistä, täytyy tarkkailla tilannetta. Raidia kehiin vissiin sit jos ei.

MasaT

Onpahan sellaistakin torjunta-ainetta, että on rapsi-öljyä saippuan seassa.
Siihen mäntysuopa seokseen voisi kokeilla jotain ruokaöljyä sekaan. ;)
Menestystä!

Luuk

Kaksi isointa Cayannea pääsivät isompaan saaviin kun olivat pikkuruukkut täyttäneet juurilla.

Ostin myös pari säkkiä Kekkilän Puurathaturvetta tjsp ja purkillisen tota Puutarhan Kesää, näillä varusteilla mennään kyllä hamaan loppuun asti, menee muuten liian välineurheiluksi.

tonttu

Sanoisin kuitenkin kokemuksesta, että mäntysuovan ja sen sellaisten kanssa saa kyllä monta kertaa huuhdottua sen tilanteen ookooksi, mutta oma ratkaisuni tuohon ongelmaan on silti RAIDIA niskaan ja paljon. Pari päivää mäntysuopakäsittelyn jälkeen saisi taas käyttää kasvit suihkussa jne. Myrkkyä vaan, tai kohta on joka chili saman ongelman takia miettimässä, et mitäs nyt.

Neem öljystä ei tosin ittellä kokemuksia. Teroitampahan vain, jotta tee jotain ja äkkiä!

CyberDog

Mulla ei mäntysuopa tai tolu oo toiminut ollenkaan. Tai ei mulla kirvoja ole koskaan ollut vaan punkkeja.

Luuk

toukokuu 26, 2009, 11:18:37 ap #35 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2009, 11:31:12 ap käyttäjältä Luuk
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 25, 2009, 18:32:55 ip
Mulla ei mäntysuopa tai tolu oo toiminut ollenkaan. Tai ei mulla kirvoja ole koskaan ollut vaan punkkeja.

Itse en vielä kokeillut, vaikka mäntysuopaa ostinkin jo. Ei ole näkynyt kuin 3 sellasta isoa ja ne oon sormilla liiskannut.

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 25, 2009, 12:48:39 ip


Kun katselin tarkemmin tuota oikean puoleista niin siellä päällä näkyi 3 pientä nuppua :o ei ole kyllä sydäntä nyppästä pois

No olihan se pakko siitä yrittää näppästä kuva, aika pirun heikosti kamera tarkentui sinne minne halusin.

Jamsteri

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 26, 2009, 11:18:37 ap
Ei ole näkynyt kuin 3 sellasta isoa ja ne oon sormilla liiskannut.


Oliko tässä kyse kirvoista vai punkeista? Niitä isoja punaisia punkkeja ei kannata tappaa, sillä ne ovat petoja eli siis hyödyllisiä eälimiä. Kavereita suorastaan :D. Minulle ilmaantui jostain sellaisia viime kesänä ja ne söivät ripsiäiset parempiin suihin yhdestä taimesta ennen kuin ne (ripsiäiset) ehtivät levitä minnekään.

snu

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 26, 2009, 11:18:37 ap
No olihan se pakko siitä yrittää näppästä kuva, aika pirun heikosti kamera tarkentui sinne minne halusin.


Paljon paremminhan tuo onnistui kuin kuvat, mitä täällä joskus ihmisillä näkee.

#419
Eksyminen on suotavaa.

Luuk

Lainaus käyttäjältä: Jamsteri - toukokuu 26, 2009, 13:07:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 26, 2009, 11:18:37 ap
Ei ole näkynyt kuin 3 sellasta isoa ja ne oon sormilla liiskannut.


Oliko tässä kyse kirvoista vai punkeista? Niitä isoja punaisia punkkeja ei kannata tappaa, sillä ne ovat petoja eli siis hyödyllisiä eälimiä. Kavereita suorastaan :D. Minulle ilmaantui jostain sellaisia viime kesänä ja ne söivät ripsiäiset parempiin suihin yhdestä taimesta ennen kuin ne (ripsiäiset) ehtivät levitä minnekään.

Kirvoiksi minä ne örkit identifion, joskin meillä ei kyllä sisällä punkeilla tai leppäkertuillakaan ole tulevaisuutta... olkoon kuinka hyödyllisiä vain  :D

Luuk

Kasvua näyttäisi jonninverran tapahtuvan

Hiukan ne lerputtavat lehtiään parin tunnin auringossa vierailun jälkeen. Ilman harsoa toki, muttei ne aikaisemminkaan(kerran ::)) ole olleet moksiskaan.

Kuvailin myös nuppuja ja kun selailin ottamiani kuvia alla oleva kuva pisti ilkeästi silmään

Aloin tarkemmin katselemaan niin mikäs helvetti se siinä keskellä oikeen lymyääkään. Kävin tarkistamassa tilanteen ja liiskaamassa mokoman.

Lisää nuppuja