lokakuu 06, 2024, 09:30:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tontun tuliset kausi 2009

Aloittaja tonttu, toukokuu 11, 2009, 18:43:51 ip

« edellinen - seuraava »

tonttu

Juu, chilit on tosiaan tuolla kasvarissa ollut ihan ilman suojausta. Ei nyt kovin pahasti ole päässyt palamaan. Tavallaan vähän ihmettelen muutenkin tätä palamis juttua, kun nuohan on koko ikänsä kasvanut tähän asti aurinkoisella ikkunalla ja lasit on 50 vuotta vanhoja, joten ei kai niissä mitään UV suojausta ole. Joka tapauksessa mä laitoin noi saksalaiset taimet tuonne ulos. Eivät kauheaa vauhtia kyllä kasva, mutta ei palamisen merkkejäkään ole. Paitsi Gumdrop, se kinuaa heti sisälle, kun ulos koitan sitä laittaa... Se on suuttunut jostain. Pienokaistarhalla myöskin tapahtuu ja nuo pikkuiset on jo 10-15cm pitkiä. On muuten erikoista miten perus kaupasta ostetut paprika ja suippopaprika taimet kasvaa tuplavauhtia näihin "hienompiin" lajikkeisiin nähden.

Edellis vuosina oon kasvattanut chiliä ihan pihalla avonaisella paikalla, tällöin käytimme harsoa 2 vko totutuksena.

Suurin järkytys on kyllä ollut tuo keli. ilmeisesti viime tai toissayönä sääasema oli kellottanut kasvihuoneen sensorille +2 astetta alin!!! tomaatin latvat muistuttavat nyt bolivian rainbowia, eli taisivat loukkantua. Chilit tosin ovat ihan entisen näköisiä.

Ehkäpä olisi pitänyt vielä odottaa tuon pihalle viennin kanssa, mitään hyötyä siitä ei ainakaan ole ollut. Tosin tilaa on ruokasalissa huomattavasti enemmän.

Aloitin nyt myös lannoituksen kaikille kasveille tuolla hydrolannoksella. Annostelu on alkuun luokkaa 10%stokki 5ml NPK ja 2.5ml salis litraan vettä. Vähän antaa nuo chilien kehitykset odotuttaa itseään, mutta kyllä se siitä, kun kesäkuu koittaa, niin kasvupyrähdys vielä tulee. Pihassa riittää muutenkin reilusti tekemistä, kun ensimmäistä kesää omakotitalossa asutaan.

Hessiltä saatu Nagan taimi voi myöskin oikein hyvin, merileväuutetta olen sille vähän antanut kastellessa. Päätin, että se saa vesiviljelyjärjestelmän alustakseen, sille tulee ihan omansa, kun isompaan systeemiin siirtyy sitten noita mun pikkutaimia. Mä en tiedä onko muilla samaa ongelmaa, mutta mä en millään pääse päätökseen minkä tyypin hydron mä rakennan. Joka päivä vaihdan suunnitelmia... kiusallista :-P eli runsauden pula iskenyt.

Eilen tosin huomasin, että pihatallin katossa on iso määrä räystäs putkea. Rupesinkin miettimään, josko niistä tekisi jonkin sortin hydron. Reiän tekeminen tosin on hiukka hankalaa tuohon peltiin.

Kasvariin tulee tosiaan eristeeksi sokkeliin finformit. Tuo kennolevyidea oli erittäin hyvä, saatampa kloonata senkin. Kuinka suuri on tuo eristävyyden lisä noilla keinoilla? Onko Hessillä lämpötilaeroja mitattuna? Mistä muuten saisi edullisesti kennolevyä? Ei tosin enää tänä kesänä voi, kun ripustuksia on jo aika paljon.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: tonttu - toukokuu 30, 2009, 14:50:00 ip... lasit on 50 vuotta vanhoja, joten ei kai niissä mitään UV suojausta ole.

:)    ;)   :D  ;D 
Teknologiauskovainen?
Lasi sellaisenaan suodattaa UV-säteilyn, vaikka olisi 500 vuotta vanhaa. Ennen se osattiin.
Muovi taas päästää UV:n läpi ja siihen on sitten pitänyt keksiä suojakalvoja, jotta itse muovi ei hajoaisi. Ei sekään kalvo kasveja tai ihmisiä suojele.

tonttu

Jaa, no onhan nykyisin ns. selektiivilaseja ym. joissa ihan on olevinaan väännetty jotain asian eteen. Niin tai näin, niin on nuo tuolla huoneessa pärjänneet. Ja taivasallakin saavat pärjätä, kun niitä sinne parisen kymmentä sijoittelen taas.


calm

Lainaus käyttäjältä: tonttu - toukokuu 30, 2009, 22:03:22 ip
Jaa, no onhan nykyisin ns. selektiivilaseja ym. joissa ihan on olevinaan väännetty jotain asian eteen. Niin tai näin, niin on nuo tuolla huoneessa pärjänneet. Ja taivasallakin saavat pärjätä, kun niitä sinne parisen kymmentä sijoittelen taas.


Niissäkin se selektiiviosuus koskee IR-säteilyä, ei niinkään UV:tä.

tonttu

Pikkutaimista reilu parisenkymmentä lähti kaverille lahjoituksena. Hällä Kiinalainen vaimo tuskailee suomalaisten mausteiden laadun kanssa :-)
Perun muuten vähän puheitani tuon chilien kasvamattomuuden kanssa, katselin noita vanhoja kuvia, niin kyllähän sitä muutosta on tapahtunut :-) Chilit myös ilmoittivat pitävänsä uusista lannoitteista, nyt lehdet harottaa komeasti ylöspäin ja oikein näkee, että nyt mennään :-)

Pitäisi kuvat saada tänne nettiin, tuo Gumdroppi vähän kummastuttaa, kun se käpristelee todella paljon. Ei ole vielä edes saanut tuhdimpaa versiota lannoiteseoksesta. Kasvaa kyllä, mutta ylimmät lehdet on aivan rutussa...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: tonttu - toukokuu 31, 2009, 14:06:21 ip... tuo Gumdroppi vähän kummastuttaa, kun se käpristelee todella paljon. Ei ole vielä edes saanut tuhdimpaa versiota lannoiteseoksesta. Kasvaa kyllä, mutta ylimmät lehdet on aivan rutussa...

Tulikos sille lisää valoa samaan aikaan?
Noihin käpristelyihin liitetään helposti lannoitus, mutta taitaa olla niin, että muutos valaistuksessa, mullan vaihto, pH:n heittely tai muu tuollainen on vähintään yhtä paljon syyllinen. Lajikekohtaista se on aika paljon. Ei siitä kannata hirveästi huolestua, jos seuraavat lehdet ovat taas terveitä.


tonttu

Joo, siis nimenomaan ei tykkää asettua ulos millään. Sisällä ikkunan ääressä johon osuu aamu aurinko ja aina klo 2 asti, niin siinä viihdytään, mutta ulos ei sitten millään. Noh kyllä mä vielä kokeilen, mutta saattahan se olla, että tuosta tulee sisäkasvi. Tosin siis kaikkihan sillä muuttuu lämmöt jne, kun ulos koittaa laittaa, saattaa siis olla, että tuo sattuu olemaan kaikista arin kasvi vilulle, mitä multa löytyy. BTW iloisia uutisia kasvihuoneelta, viime viikolla ostetut tomaatin taimet ovat jo tuottaneet 2 raakiletta :-) Saas nähä syödäänkö juhannuksena tomaatteja :-)

tonttu

Noniin, nyt on hydro kasassa. Siitä tuli nyt sitten Floodi. En vielä koekäyttänyt pumppua, kun silikonit kuivuu, mutta kasaan sain kuitenkin. On muuten törkeän hankalaa tehdä mitään erikoisempaa väsäystä täällä landella, kun ei edes läpivientejä saa mistään. Noh sävelsin silikonilla ja gardenan puutarhaliittimillä homman kasaan. Taloustalosta löysin 85L kannellisen ToysRus lelulaatikon, josta tuli reso. Kallis maksoi 25e. Sitten ostin 200w uppopumpun, johon kävi gardenan liitin siihen ulostuloon, se maksoi 30e. Sitten ostin parilla kympillä eri klemmareita ja gardenan liittimiä. Varsinaisien kasvatuslaarien virkaa hoitaa 2kpl lihalaatikoita, siis niitä valkoisia muovisia. Ruuvasin niitä 2kpl toisiinsa ja ne pienet reijät tukin silikonilla. Jos ei pidä, niin haen sopivat pultit ja tukin niillä.

Noh jokatapauksessa systeemi on jo kasvarissa ja sinne siirtyy Hessiltä saatu Naga ja läjä pikkuisia, siirtelen niitä sitten muihin systeemeihin kunhan kasvavat.

Kuvia taasen tulee, mutta mä oon unohtanut mun kameran muistikortin duuniin, eikä siis kamera ja kortti vaikuta samassa paikassa.

Oon tyytyväinen löytämääni resoon ja pumppuun, mutta kasvatusalustaa voin sitten säätää myöhemmin erilaiseksi jne. Pääasia, että perusjutut on kondiksessa, niin noita laarejahan voi vääntää vaikka mihin suuntaan. On vaan ensimmäinen floodi mitä oon rakentanut, aikaisemmat hydrot oli recycle drippereitä. Mielenkiintoista todellakin nähdä mihin tuo systeemi pystyy.

Kuvia sit joskus :-)

Ainiin, mimmosia annoksia tuota hydrolannosta ois hyvä antaa kukkiville ja raakileita tuottaville tomaatin taimille? Pitäskö salpietari lähes lopettaa vai mitä?

snu


200W pumppu? Toivottavasti se ei lennätä lecasoraa ympäriinsä. Mun kuuden kasvin parvekelaatikko-ebbissä on 3W pumppu.
#419
Eksyminen on suotavaa.

tonttu

Joo iso on pumppu, tänään tein tuossa kokeiluja vedellä ja totesin, että pikkuisen liikaa puskee. Noh, tämä oli tiedossa, mutta minkäs teet, kun tuo oli pienin mitä kaupasta löytyy, ellen sitten olisi ostanut 89 euron suihkulähdesarjaa...
Noh, ei siinä, ensimmäinen pumppaus osoitti, että tuo vesimäärä jaettuna y-kappaleella tuotti niin paljon vettä, että ylivuoto ei pystynyt sitä poistamaan. Pistin kokeeksi y-liittimen väliin mustan miestensukan ja voila, virtaus oli juuri sopiva. Elikkä tuolla hätäratkaisulla saan sen jo toimimaan. Hommahan kääntyy äkkiä voitoksi, nimittäin tuolla pumpulla ja Y-kappaleilla mä hoidan melkoisen määrän kasveja, kunhan huolehdin, että kokonaisjohtojen pituus on sama. Siitä vekottimestä lähti erittäin vakuuttava ääni, että en usko sen hajoavan, varsinkin, kun tuo järjestelmä floodasi alle minuutissa :-) eli pienellä käytöllä.

Noh, testissä ilmeni myös pieni vuoto, joten silikoonia lissää läpivienteihin ja samalla emännän varastoista pöllittyä tylliä syöttöjen suojaksi, laitoin tuplakerroksen syöttöaukkoon, jos tuokin virtausta hillitsisi.

Sitten vielä vein tallille lihalaatikot ja paukkupurkista rallimaalia kylkeen :-)

Tuon ison pumpun suhteen aprikoin pitkään, mutta rautakaupan myyjä näytti mulle mielenkiintoisen pointin. Eli noilla puutarhauppopumpuilla oli sitten 200W, tai jopa 700w on kyllä suuri max veden tuotto, mutta paine ei koskaan nouse yli 0.5bar. Elikkä kapeampaa letkua vaan, niin veden määrä pienenee, koska noi ei painetta puske, siinä missä joku vesiautomaatti pukkaa jopa 3 baria.

Saa ny nähä miten lähtee pelaamaan, mutta kyllä aika vakuuttunut oon. Jopa siinä määrin, että kun tuossa tulee varmaan tehtyä suoraan jako neljään, että saan paineen sopivaksi, niin näille kahdelle ylimääräiselle syötölle nikkaroin ikean 12 litrasista pari ebbiä lisää, jahka ehdin. Alkuun nuo 2 ylimäärästä saa mennä takas resoon lenkin kautta. Hapettavat sitten tuota vettä. Ongelmaksi varmaan muodostuu piakkoin tuon 85 litrasen reson riittävyys :-)

Ainii, tilasin jostain akvaarioliikkeestä litku-ph testerin tuli maksamaan toimituksineen kympin. Alan liikkeet tuntuu nyhtävän 8.50e toimituskuluja kirjekuoresta.

Mutta siis ei tuolla pumpulla kyllä missään olosuhteissa "ammuta" lecasoraa minnekkään, se semmottis lorottaa vaikka suoraan pääsyötön irrottaa.

Kylläpä on ollut kivaa rakennella viimeiset 2 iltaa noita systeemejä :-P

tonttu

Yön yli, kun nukuin suunnitelmien kanssa, niin aamusuihkussa mulle välähti. En todennäköisesti voi samoista syötöistä laittaa 2 lihalaatikkoon ja 2 12L boxiin vettä, koska siinähän syntyy paine-ero ja näin ollen tuo 12L boxi saisi tietyn rajan jälkeen enemmän vettä, kuin isompi laatikko... En oo mikään expertti, mutta maalaisjärki sanoo niin. Eli toisinsanoen täytyy hamstrata jostain lihalaatikoita, tai vastaavalla litratilavuudella varustettuja lootia. Hmm... Toivottavasti toi systeemi täyttyy, kuitenkin vaikka laittas 2 ohivuotoletkua, näin saisin nyt baut 12 kasvia noihin kahteen ja sit vois jakaa ne niihin uusiin jahka saan plänättyä. Mukavasti lisää pähkäiltävää, ku lähtee säveltämään :-)

CyberDog

Voithan sä laittaa säädettäviä venttiilejä väliin. Saa sitten tasattua virtauksen kokeilemalla sopivaksi.

tonttu

Hmmm, mistäköhän tämmöisiä säätöventtiilejä sitten saa? Täytyypä tänään kattoa sitä gardena hyllyä tuolla rautakaupassa, jos vaikka natsais...

PH-mittari tuli tänään, aika hyvin, kun ajattelee, että eilen tilasin. Hymy nousi lounastauolla suoritetun testin jälkeen naamalle. Vesijohtoveden ph on 8, ei hyvä. Mutta pihakaivosta nousee tasan tarkkaan 6.5, eli olipa just sen väristä, kun asteikko näyttää. Ja ymmärtääkseni tämä 6.5 on juuri optimaalinen, elikkäs en tee sille vedelle yhtään mitään. Varmaan turpeesta siirrettävien kasvien takia ph vielä hieman laskee aluksi.

Jatkossa kyllä kastelen kaikki kasvit tuolta kaivosta nostetulla vedellä.

tonttu

Tänään tuntuu olevan hieman hiljainen päivä, joten ehdin tuossa lounastauolla ottaa kotona vähän kuviakin. Itseasiassa tässä on yhet kuvat jääny välistä, mitä en oo ehtiny tänne laittaa, mutta nää on otettu nyt pilvisenä päivänä, niin näyttävät paremmilta IMO.

Tässä puolet pöydästä sisällä olevista pienokaisista. Keskellä on Fatalii ja Medusa ja reunoilta löytyy lemon droppia. Aivan vasemmassa reunassa oleva pikkuinen on Numex Bailey piquin.
sit noi isoimmat on suippopaprikaa, paprikaa ja red cayenneä. Selvästi nämä kolme kasvaa aivan omaa tahtiaan :-) Vasen ylänurkka on sitten Chinese 5 color kaksonen, josta lähikuva myöhemmin.

Ja tässä loput taimipöydästä, siellä nyt on sitä sun tätä :-)

Tämä iso kasvi on Gumdrop. Kasvi joka ei suostu menemään ulos. Ylälehdet on aivan älyttömän käppyrällä kokoajan, mutta sehän on ruvennut silti kukkimaan, joten ei siis mitään hätää taida sillä olla. Kunhan nyt lämpenisi nuo kelit uudestaan, niin rupeisin sitä taas totuttamaan pihalle.

Tässä sit isompiin istutettuja pikkusia. Siinä chinese 5 color, Rocoto Red, 2x gambia habanero, Golden Habanero ja Chilly chili.

Tässä sitten Hessiltä saatu Naga, sekin on jo ruvennut puskemaan kovasti kukkaa, levittyy ja kasvaa. Odottaa Hydroon pääsyä, voi olla, että viileän kelin takia tapahtuu vasta ensi viikolla. Pikkuisen alimmat lehdet on saanut keltaista pilkkua. Varmaan siirron ja siihen liittyvän runsaan kastelun takia. Erinomainen taimi kuitenkin, kiitos Hessi :-)

Sama Naga hiukka toisesta suunnasta.

Tässä mun yritelmä koristekasvista, eli 2kpl Chinese 5 coloria varret kiedottuina yhteen.

Sitten mennäänkin kasvihuoneelle. Kuvassa ensin meidän tomaatit. Kukkii ja pukkaa tomaattia, joten näillä kaikki hyvin. Tosin lannoitus on kysymysmerkki, mistään en oo löytänyt exactia tietoa lannoitepitoisuuksista. Joka paikassa vaan puhutaan kanankakkaa ja biolan sitä sun tätä ku roiskii jne. Näillä ittekki oon menny, mutta nyt tuota hydrolannosta ois tarkotus juottaa... Noh annan niille nyt sit samaa ku chileille.

Scotch bonnet

Joes Long

Habanero Red

Red Savina

Parempi kuva savinasta

Bhut jolokia. Hitaasta kasvusta johtuen, tämä on ainakin ehdokkaana hydroon siirtymässä Nagan ja pikkuisten seuraksi.

Läjä hieman myöhemmin taimitarhasta siirtyneitä pikkuisia ja nämä jäi siirron jälkeen pihalle. Ei näin, saavat painua sisälle, kun ei oo viikkoon tapahtunu yhtään mitään.

Habanero Golden

Sit nämä 2 vikaa on Chilitepin ja lemon drop

Hydrosta laittelen kuvia jahka saan sen käyttöön, nyt oli alusta kuivumassa jne.

Mutta joo, onhan niille jotain tapahtunut, sitten viime päivityksen. Nyt ovat siis ravinteita jo saaneet jne.

tonttu

Ainiin, lisään vielä, ennenkuin joku huomauttaa, että kyllä, tuo lattia ois pitäny muovittaa. En saa täältä mistään musta-valko muovia. Ja musta taitais nostaa lämpöjä turhan korkeaksi, joten on jäänyt tekemättä. Laitan varmaan tohon kivilaattaa jahka saan niitä pihasta kaivettua.

CyberDog

Mä lähtisin kattelemaan niitä venttiileejä ihan rautakaupan putkiosastolta. Eiköhän sieltä jotain hanoja tms. ainakin sitten löydy.

tonttu

kesäkuu 03, 2009, 15:39:40 ip #36 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2009, 23:12:55 ip käyttäjältä tonttu

Kiitos cyberhauvelille vihjeestä... Kävin tuommoisia venttiileitä hakemassa paikallisesta vesijohtoliikkeestä. Ajattelin virittää noita jokaista piiriä varten, niin silloin saa just semmoset virtaukset, kun haluaa. Eli toi on pallosulkuventtiili, sama mitä käytetään vaikkapa lavuaarien liitoksissa. Niihin saa tommosen muovikahvan kiinni. Aika "kliffa" ratkaisu :-)

CyberDog

Jes. Just tollasia meinasinkin. Ei vaa muistunut mieleen että mitä ne on :D

tonttu

Noniin, nyt on vesiviljely kasassa. Aika tarkkaa säätöä muuten noiden venttiilien kanssa. Onneksi nuo kahvat saa irti, kun oikea asetus on löytynyt. Nyt on viileää edessä ja öisin jauhaa lämpöpuhallin. Keskisuomeen siis hallaa saattaa tulla pariksi seuraavaksi yöksi. Varokaa! Testasin jo kevytsorankin kanssa parin laarin toimintaa ja hyvältä näytti. Tänään virittelen sopivat lannokset sinne ja annan käydä nyt viileät pari seuraavaa päivää sen ilman kasveja, jotta mahdolliset probleemat paljastuu. Sitten PHn testaus ja kasvit kylpyyn. Opettavainen projekti muuten, seuraavat laarit teenkin sitten vimpan päälle. Tämä eka kokeilu nyt oli niillä laareilla mitä sattui löytymään. Varmasti toimivat, mutta seuraavat aina toimii sitten paremmin :-P

Tässä mielenkiintoinen vertaus:


Elikkä kuvassa 2kpl Fataliin taimia. Toinen on viettänyt vajaa pari viikkoa kasvihuoneessa ja toinen on ollut sisällä ikkunan ääressä. Minun on pakko urakoida ensi kaudelle kasvihuoneeseen parempi eristys. Eli siis tuo pienempi on viettänyt aikansa ulkona. Melko rankka ero. Tulis jo se kesä.

CyberDog

Mä olen ymmärtänyt että kaikki ei edes säädä ebbeissä pH:ta mitenkään ja hyvin tuntuu toimivan...