kesäkuu 25, 2024, 08:52:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pölyttämisestä

Aloittaja St.Sebastian, toukokuu 13, 2009, 15:15:46 ip

« edellinen - seuraava »

St.Sebastian

Heh,
Nyt meni pasmat sekaisin, eli osa viime vuotista kasveista rupesi kukkimaan vallan mahdottomasti, joten minä niitä sitten innokkaasti pölyttämään.
Huomasin muutaman pölytys kerran jälkeen sekoittaneeni kasvit, toisin sanoen pölyttänyt ristiin (tai jotain).
Onkos tuosta haittaa (lajikkeina Stripe & Orchid) ?

Chilivaari

Eipä siitä haittaa ole, mutta noista pölytetyistä kukista mahdollisesti muodostuvista hedelmistä ei kannata ottaa siemeniä, jos haluaa samanlaisia kuin emokasvi. Jos risteytys on sattunut onnistumaan, siemenistä voi kasvaa aika tavalla erilaisiakin. Yllätyksiä. Tai sitten ei. Voi myös syntyä itämättömiä siemeniä.

Useimmiten käy kuitenkin niin, että chili on ehtinyt itse pölyttää itsensä, eikä risteytymistä saa aikaan tuolla tavalla.

Raattori

mistäs johtuu kun olen pölyttänyt early jalapenoa ja se tiputtaa kukat aina pölyttämisen jälkeen ?!

axo

Jos ne pelkät terälehdet putoaa niin olet onnistunut aikeissasi,siellä pitäis näkyä palon alku, jos koko kukkavarsi tippuu ni sitten en osaa sanoa.

Raattori

Lainaus käyttäjältä: axo - toukokuu 15, 2009, 10:36:11 ap
Jos ne pelkät terälehdet putoaa niin olet onnistunut aikeissasi,siellä pitäis näkyä palon alku, jos koko kukkavarsi tippuu ni sitten en osaa sanoa.

tiputtaa koko kukan

snu


Jos et ole liian kovakouraisesti niitä pölyttänyt, niin syynä on varmaan ihan tavalliset kukkien tiputus syyt, eli esim. liiallinen typpi tai liian pieni kasvi. Varsinkin noin pitkälle jalostettua kasvia ei tarvitse erikseen pölytellä, vaan ne kyllä pölyttyvät tehokkaasti ihan itsekseen. Vähän voi puskia ravistella, niin varmasti pölyttyvät.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Raattori

ensin epäilin itsekkin et pölyttelin liian riuskin ottein mutta sen jälkeen koitin ihan hiljaa mutta kukka tippui silti. typpeäkään ei kyllä pitäisi olla likaa. no antaa luonnon itsensä hoitaa homma kotiin :)

linker

Vanha ketju, mutta pistetäänpä tähän.

Tilasin Hyötykasviyhdistykseltä "oikean" habaneron siemeniä, ja samassa tuli tilattua
Early jalapeno- luomusiemeniä. Niiden pakkauksessa luki, huutomerkillä varustettuna:
Hyönteispölytteinen!   Habapaketissa tuota mainintaa ei ollut.
Miksiköhän se tuoohon jalluun oli merkitty. Tuskin mikään tähdellinen asia, mutta
jäi vaivaamaan.



CyberDog

Veikkaan että ovat kasvaneet kasvihuoneessa missä on ollut pörriäisiä.

Chilivaari

Eiköhän se tarkoita ihan sitä ilmeisintä asiaa, eli tarvitsee hyönteisiä (tai topsypuikkoa) pölyttyäkseen. Samaa sanontaa toistetaan yhdistyksen luettelossa monen herneen ja kurkun kohdalla.

linker

Eli täytyy pölyttää kukasta kukkaan, eikä pelkkä rungon koputtelu riitä.
Kiitokset tästä vastauksesta.

Kärsä Babar

Paprikan viljely oppaassa sanotaan että vihannespaprikan kukat ovat kaksineuvoisia ja itsepölytteisiä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

linker

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - marraskuu 13, 2010, 20:14:31 ip
Paprikan viljely oppaassa sanotaan että vihannespaprikan kukat ovat kaksineuvoisia ja itsepölytteisiä.



Niin minäkin olen tähän asti luullut.

Kärsä Babar

Kyllä itsellä ainakin tekee satoa ilman topsipuikkoa ja hyönteisiä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

linker

Taitaa sitten olla jotain hyötykasviyhdistyksen löpinää. Itselläni on riittänyt un koputtelee vähän "runkoja"

Chilivaari

Voipa olla, että on jäänyt jostakin tuommoinen virheellinen merkintä tekstiin. Missään muussa paprikakasvissa sitä ei ollut.

Larski

Eikös nuo itsepölytyksestä tai saman kasvin kukkien kesken syntyvät siemenet oo melko sisäsiittosia..? Kuinkahan nopeasti moinen alkaa häiritä kasvua tai muuten näkyä chilien tapauksessa?

yan

Lainaus käyttäjältä: Larski - marraskuu 13, 2010, 22:22:54 ip
Eikös nuo itsepölytyksestä tai saman kasvin kukkien kesken syntyvät siemenet oo melko sisäsiittosia..? Kuinkahan nopeasti moinen alkaa häiritä kasvua tai muuten näkyä chilien tapauksessa?


joskus itelläki käyny tuo mielessä, mutta luulen että näin syntyy vain kopioita aikaisemmasta kasvista jolloin se ei häiritsisi hirveästi. Mene ja tiedä. Joku asiaan tutustunu vois valaista?

pkdi

Chilin on tarkoitus tehdä niin... en usko että pitemmän aikaan yhtä kasvia 'itsellään' pölyttämällä saadaan aikaan mitään kauheaa mutanttia.
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

SK

Pölytys hommat on mietityttänyt näin talviaikaan kun ei ole pölyttäjiä. Joten olen koittanu topsipuikkoa käyttää kukasta kukkaan.
No kukat tippu, mutta luulen sen johtuvan olosuhteiden riittämättömyydestä, ikkunan valo ja tosi laimea lannotus.
Tarkotus onkin vaan kokeilla miten ulkoa sisälle siirretty coat´s weed selviää talvesta ja ens kesänä taas ulos.
Alkoi vaan kukkimaan kun sisälle lämpimään pääsi.