tammikuu 09, 2025, 22:19:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Oletkö tyhmä?

Aloittaja Aji Inferno, toukokuu 26, 2009, 11:39:18 ap

« edellinen - seuraava »

MasaT

Jollei ymmärrä nauttia omasta elämästään, niin sitten on aika tyhmä. :)
Tai sitten ettei osaa nauttia elämästään.

CyberDog

Mä määrittelisin tyhmän ihan vaan siten että on alhainen älykkyys. Ja nyt en tarkoita vain ja ainoastaa mensan testiä joka taitaa mitata vain matemaattista yms. päättelyä? Siitä mulla ei ole kokemusta niin en voi sanoa. Älykyystestit ja ÄO:t on vaan sikäli huonoja mittareita kun ne pitäisi suhteuttaa aina kasvuympäristöön yms. Älykkyys toki liittyy myös tuohon edellä mainittuun oppimiskykyyn.  Ja toki päättelykykyynkin ja muuhun sellaiseen.

Niin ja en sano sitä ollenkaan että tyhmät ihmiset olisivat jotenkin huonompia ihmisiä. Ei lainkaan. Ja sitä paitsi he saattavat loistaa sitten taasen jollain muulla osa-alueella, aivan kuten hessi sanoit. Kuitenkin puhuttaessa asioista ja ominaisuuksista käsitteiden rajaukset on vedettävä johonkin. En kuitenkaan halua tähän mitään tappelua tai suurempaa väittelyä. Kunhan keskustelen.

Niin ja pahoittelen jos teksti ei ehkä ole johdonmukaisinta tai selkeintä. Mutta ei tähän aikaan päivästä saa enään kovin fiksua aikaiseksi  :P

Aji Inferno

Tyhmyys on aika veikeä asia, kun sitä miettii...

Erityisen kiintoisaksi se muuttuu ideologioiden ja uskontojen kanssa.

Onko omaa totuuttaan - vaikka pommin voimalla - esiintuova ihminen viisas ja epäitsekäs, päätyen omanlaiseensa paratiisiin? Vai onko tämä vain tyhmä, hankkien nopeimman tien pelkkään kuolemaan?

snu

Olen sitä mieltä, että myös erittäin älykkäitä ihmisiä voi johtaa harhaan/haluamaansa suuntaan, kun sen osaa tehdä. Oli kyse sitten uskonnosta, politiikasta tai mainoksista.
Eksyminen on suotavaa.

henkkaado

Xbow

kesäkuu 01, 2009, 11:06:36 ap #25 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 01, 2009, 11:08:16 ap käyttäjältä Xbow
Joskus joitain ihmisiä leimataan tyhmiksi, esimerkiksi jonkun yksittäisen asian takia, ilman että ihmistä edes tuntee. Onko tämä jotenkin järkevää, vai kenties tyhmää ja mitä tämä kertoo leimaajista? Tiivistyykö tyhmyys joukossa? Sinänsä on hölmöä sanoa kestään juuta tai jaata, ellei häntä tunne kunnolla. Jotta ihmisen oppii tuntemaan kunnolla, vaaditaan pitkä prosessi. Onhan se niin, ettei moni edes siippaansa tunne.

Tosin sosiaalisen paineen alla tyhmäksi leimaaminen voi olla älykästä esimerkiksi siinä mielessä, että pelastaa omat perskarvansa ja luo "hyvää henkeä" muiden keskuudessa. Tällöin sattaa olla esimerkiksi niin, että yksi ihminen "uhrataan" muiden puolesta. Uhrille luodaan lisää paineita suoritutua asioista, keskittymistä häiritään ja siten saadaan uhri vielä pahemmin naurunalaiseksi.

Niin, tyhmä ihminen saattaisi olla myös sellainen, että muut eivät hänen tekojaan ymmärrä. Tosin ymmärtämättömyys mielletään eräänlaiseksi tyhmyydeksi, kuka tässä sitten tyhmä on? Sosiaalisessa mielessä tyhmäksi leimattu, mutta yleisesti ottaen ei juuri voi sanoa mitään.

Jotenkin typerän oloinen juttu ketään leimata "tyhmäksi", mitä se sitten lie tarkoittaa, alhaista ÄO:ta vaiko tietämättömyyttä ( eli viisauden vastakohta ). Vaiko sitä, että alisuoriutuu joissain rutiineissa? Vaiko sosiaalisten reaktioiden erikoisuutta? Omituista ääntä? Kangertelevaa puhetta? Ihmisillä on erilaisia henkisen kiinnostuksen alueita. Lisäksi jokaisella tuppaa löytymään jokin akilleen kantapää, eli osa-alue, jossa menettelee muiden mielestä tyhmästi.

Olen sitä mieltä, että pääsääntöisesti yleinen tyhmäksi leimaaminen on kokolailla tyhmää toimintaa. Eli ihmiset voivat menetellä toisten mielestä tyhmästi, mutta se mikä lopulta on yleisesti ottaen tyhmää, ei olekaan niin triviaalia. Alisuoriutuminen jossain asiassa, minkä A mieltää tärkeäksi ja B jonninjoutavaksi, onko se sitten tyhmää, kun otetaan huomioon ihmisen rajalliset resurssit käsitellä asioita. Eli meistä jokainen alisuoriutuu jossain asiassa, jota joko osataan mitata tai sitten ei.

Hohhoijaa, tästä tekstistä taatusti löytyy tyhmyyksiä, väsyneenä kun kirjoittelen, kaikkia ajatusten vivahteita kun ei ole helppo saada ASCII muotoon :p
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

ottulo

Olen kyllä rehellisesti tyhmä.

Mielestäni tyhmyyttä on se, että aiheuttaa hankaluuksia itselleen ja/tai läheisilleen, vaikka etukäteen tietää, miten sen voisi välttää. Olen toistuvasti huomannut aiheuttavani riitaa itseni ja sen tärkeimmän henkilön välille, vain siksi, että jossain muussa asiassa ei kaikki mennyt nappiin. Toisaalta aina on ennemmin tai myöhemmin sovittu, ja aina näiden jälkeen olo on entistä läheisempi.

Tyhmyyttä ei mielestäni ole tietämättömyys, vaan se, mitä tiedoillaan tekee. Jotkin ihmiset eivät esimerkiksi välitä varoituksista, joskus hyvinkin tuhoisin seurauksin.

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: Xbow - kesäkuu 01, 2009, 11:06:36 ap
Joskus joitain ihmisiä leimataan tyhmiksi, esimerkiksi jonkun yksittäisen asian takia, ilman että ihmistä edes tuntee. Onko tämä jotenkin järkevää, vai kenties tyhmää ja mitä tämä kertoo leimaajista? Tiivistyykö tyhmyys joukossa? Sinänsä on hölmöä sanoa kestään juuta tai jaata, ellei häntä tunne kunnolla. Jotta ihmisen oppii tuntemaan kunnolla, vaaditaan pitkä prosessi. Onhan se niin, ettei moni edes siippaansa tunne.

Tosin sosiaalisen paineen alla tyhmäksi leimaaminen voi olla älykästä esimerkiksi siinä mielessä, että pelastaa omat perskarvansa ja luo "hyvää henkeä" muiden keskuudessa. Tällöin sattaa olla esimerkiksi niin, että yksi ihminen "uhrataan" muiden puolesta. Uhrille luodaan lisää paineita suoritutua asioista, keskittymistä häiritään ja siten saadaan uhri vielä pahemmin naurunalaiseksi.

Niin, tyhmä ihminen saattaisi olla myös sellainen, että muut eivät hänen tekojaan ymmärrä. Tosin ymmärtämättömyys mielletään eräänlaiseksi tyhmyydeksi, kuka tässä sitten tyhmä on? Sosiaalisessa mielessä tyhmäksi leimattu, mutta yleisesti ottaen ei juuri voi sanoa mitään.

Jotenkin typerän oloinen juttu ketään leimata "tyhmäksi", mitä se sitten lie tarkoittaa, alhaista ÄO:ta vaiko tietämättömyyttä ( eli viisauden vastakohta ). Vaiko sitä, että alisuoriutuu joissain rutiineissa? Vaiko sosiaalisten reaktioiden erikoisuutta? Omituista ääntä? Kangertelevaa puhetta? Ihmisillä on erilaisia henkisen kiinnostuksen alueita. Lisäksi jokaisella tuppaa löytymään jokin akilleen kantapää, eli osa-alue, jossa menettelee muiden mielestä tyhmästi.

Olen sitä mieltä, että pääsääntöisesti yleinen tyhmäksi leimaaminen on kokolailla tyhmää toimintaa. Eli ihmiset voivat menetellä toisten mielestä tyhmästi, mutta se mikä lopulta on yleisesti ottaen tyhmää, ei olekaan niin triviaalia. Alisuoriutuminen jossain asiassa, minkä A mieltää tärkeäksi ja B jonninjoutavaksi, onko se sitten tyhmää, kun otetaan huomioon ihmisen rajalliset resurssit käsitellä asioita. Eli meistä jokainen alisuoriutuu jossain asiassa, jota joko osataan mitata tai sitten ei.

Hohhoijaa, tästä tekstistä taatusti löytyy tyhmyyksiä, väsyneenä kun kirjoittelen, kaikkia ajatusten vivahteita kun ei ole helppo saada ASCII muotoon :p

Hyvin sanottu.

Mursu

hitaus on siunaus, ei tyhmyyttä... ööh.. mut se nyt vaan on tyhmää päästää Waldo eurotsiivuihin. mä esim teen näit teatteri juttuja pro bono (?) ja nyt alkaa tuntuu et se ol aika tyhmä päätös. lisäksi enemmistön mielestä on tyhmää elää niinkuin haluaa, eikä niin kuin pitää, varsinkin ku "unohtuu" vaikkapa noi vuokrat maksella... muah... mut joo, ninku o tullu täällä jo selväksi, sekä tyhmyyttä notta älykkyyttä/viisautta on niin monenkirjavaa että vaikeeks menee. varsinkin kun on näinki tyhmä. niin, ja monen ystävän mielestä en ole tyhmä. ne kutsuu mua yleensä hölmöksi. siinäkin jännä sana... Hölmö.. varsinkin ku toistaa nopeesti monta kertaa peräkkäin..

naga morich

Hmm tästähän on noussut kunnon keskustelu.

Tyhmyyttä on vaikea määritellä. Onko tyhmä jos ei tiedä paljoa mistään? Tai se että tekee tyhmyyksiä? Tosin viisaatkin tekevät tyhmyyksiä. Jos näin on olen tyhmä, olen tehnyt tyhmyyksiä jonkin verran vaikka ikää on vasta 15 v koht 16 :( no en kyl oo vähään aikaan tyhmäilly ;D

Mutta tietoudessa olen viisas.mm. matikassa fysiikassa ja kemiassa.ja kielissä olen huono. muut aineet menävät ihan hyvin.

Eli olenko tyhmä vai en. itse en ainekaan pidä itseäni tyhmänä.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Jiri

Lainaus käyttäjältä: naga morich - kesäkuu 05, 2009, 21:58:02 ipTosin viisaatkin tekevät tyhmyyksiä.
Kaikki tekevät virheitä. Viisas oppii muidenkin virheistä, tyhmä ei edes omistaan.
http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

gurgo

Nyt täytyy sanoa että on aika juntti fiilis. Söin nagan joku 3h sitten ja ai helvetti tätä vatsakipua. No onneks välillä helpottaa. Ai prkl että ihminen sitten osaa olla tyhmä.