lokakuu 07, 2024, 00:31:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jokin vialla kasveissani

Aloittaja tumnus, kesäkuu 10, 2009, 20:40:03 ip

« edellinen - seuraava »

tumnus

Terve. Minun ennen niin terveen näköinen lemon droppini on alkanut voimaan huonosti. Mitään lannoitteita en ole multaan laittanut. Kasvi on pikkuhiljaa ruvennut roikottamaan lehtiään. Lehdet ovat myös kääntyneet alaspäin ja ruvenneet roikkumaan. Kasvi on myös alkanut tiputtelemaan lehtiä. Nyt ostin puutarhan kesä lannoitetta jota lisäsin varovaisesti: tässä muutama kuva tilanteesta. :


http://s62.photobucket.com/albums/h96/tumssi/?action=view&current=IMG_4794.jpg

http://s62.photobucket.com/albums/h96/tumssi/?action=view&current=IMG_4791.jpg


ötököitä en ole kasveista löytänyt.

mitä neuvoksi?

CyberDog

Mä veikkaisin ravinnepuutosta... Miten oot kastellut?

tumnus

oon yrittäny kastella aina niin että kun multa on pinnalta kuivaa kastelen sen läpimäräksi.

ARvngr

Lainaus käyttäjältä: tumnus - kesäkuu 11, 2009, 11:40:25 ap
oon yrittäny kastella aina niin että kun multa on pinnalta kuivaa kastelen sen läpimäräksi.
Vähennä ainakin kastelua. Ei tarvi joka kerta varmaan ihan läpimäräksi kastella, varsinkaan jos multa on vain pinnalta kuivunut. Anna kuivua vähän enemmänkin ettet hukuta kasvia.

wille

Lainaus käyttäjältä: tumnus - kesäkuu 11, 2009, 11:40:25 ap
oon yrittäny kastella aina niin että kun multa on pinnalta kuivaa kastelen sen läpimäräksi.


Bingo!

Pintamulta kuivuu melko nopeasti, mutta syvemmällä on edelleen hyvin märkää. Juuret tukehtuu alati märkään multaan ja saattavat mädäntyä. Mulla esimerkiksi on kaikissa chiliruukuissa pintamulta aina kuiva. Kannattaa kastella alakautta ja vasta silloin kun kasvi tarvitsee kastelua. Mullan kosteutta oppii nopeasti seuraamaan nostelemalla ruukkuja. Jos ruukku on kevyt, voi kastella huoletta. Jos ruukku on painava, multa on märkää ja kasteluun ei ole tarvetta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

cola

Mitäs neuvoja annatte minulle kun jos yritän antaa mullan kuivua niin kasvi kuolee. Täällä kreikassa on niin kuuma että on melkein pakko pitää läpimärkänä. Ongelma on että muutama tomaatti on kuollut ilmeisesti liika kasteluun :( Eli mitä tehdä?

Chilivaari

kesäkuu 11, 2009, 17:17:59 ip #6 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 11, 2009, 17:35:03 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 11, 2009, 16:29:19 ip... Täällä kreikassa on niin kuuma että on melkein pakko pitää läpimärkänä.


Kiperä ongelma, johon meidän täältä on aika mahdoton kertoa ratkaisua. Ehkä kannattaisi kysyä paikallisilta tai vakoilla, miten he tekevät.

Ilman kosteuden nostaminen auttaisi vähentämällä haihduttamista, mutta mitkään muovisuojukset eivät taida tulla kysymykseen. Silloin tulee liian kuuma. Joku katos kenties? Puun varjo.

Jos käytät turvetta, se kuivuu kuin imupaperi. Peitä se paikallisella mullalla ja ruohosilpulla, ettei turpeeseen paista suoraan.

Multaa ei pidä kastella vain pinnalta eikä auringossa vaan iltaisin ja syvältä. Pintakastelu tappaa tomaatit, tuosta on minullakin kokemusta. Niiden juuret tulevat pintaan ja joku päivä ne kuivuvat totaalisesti. Voisit ehkä tehdä rautakangella koloja ja kastella ne täyteen iltaisin, jotta kosteus menisi suoraan syvällä oleville juurille. Reikiin voi myös laittaa putket kasteluletkusta maan alle kastelua varten. Pintamulta saa olla kuivaa, jos syvemmältä on kosteaa.

EDIT: Lisäideoita:
Jos siellä on litteitä kiviä, peitä kasvien juuret niillä, niin haihtuminen vähenee huomattavasti.
Voit kaivaa kasvien väleihin vähintään juurten syvyisiä kuoppia ja kastella kuopan kautta lähiympäristön. Idea on joka tapauksessa saada juuret houkuteltua niin syvään, että päivittäiset kuivumiset eivät enää vaikuta.

cola

Jees kiitoksia Chilivaari. Pitää kohta mennä kokeilemaan noita sinun ohjeita :)  Rannoilta löytyis noita litteitä kiviä joten eikun niitä hakemaan ;)

Rambe

Raskas kiviaines on muutenkin hyvä kaikille kasveille jotka pitävät lämmöstä, koska kivi varaa päivällä lämpöä ja luovuttaa sitä sitten myöhemmin( laitan lähes kaikkiin ruukkuihin (käytän rakennusämpäreitä 12l) pohjalle ja pintaan singeliä (raekoko 19-30).
Samoin pinnassa olevat kivet estävät tai ainakin hidastavat pinnan kuivumista...
Tomaatteistani olen leikannut melko rajusti isoja ala-lehtiä pois jotta haihduttava pinta pienenisi.
Tömaatit eivät montaa lehteä tarvitse selvitäkseen hengissä, kasteluveden tarpeessa on huima ero leikatun "nudistin" ja leikkaamattoman välillä.

cola

Laitoin eilen heinää ja kiviä tomaateille ja eron kyllä huomasi tänään aamulla kun kasveilla joilla ei ollut rehua olivat nuukahtaneet :)

tumnus

Terve. Olen nyt jonkun aikaa yrittänyt kastella hieman maltillisemmin. Olen myös sekoittanut kasteluveteen puutarhan kesä ravinnetta purkin ohjeen mukaan. mistä mahtaa johtua että lehdet menevät alhaalta ylöspäin tällaisiksi:  http://s62.photobucket.com/albums/h96/tumssi/

snu

#419
Eksyminen on suotavaa.

Herra 47

en myöskään...
Pyytää salasanaa...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)


dicotyledon


Herra 47

saattaa olla ph:ssa kans ongelmia...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

tumnus

Oon yrittänyt kyllä kastella melko vähän. Välillä niinkin vähän että lehdet roikkuvat nahistuneena. pH ongelmiin en ole ikinä mullan kanssa törmännyt. mikä siis neuvoksi?

Herra 47

kyllä mullassa voi olla myös ph ongelmia...
Esim veden ph pidemmän päälle voi nostaa sitä
Kannattaa tarkistaa se kuitenkin...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

tumnus

Siirsin kasvit turpeeseen ja tervehtyivät todella hyvin. Nyt kasvavat hienosti. aiemmat jäljellä olleet kolme lehteä ovat vaihtuneet kymmeniin uusiin.

Kiitoksia avusta.