tammikuu 10, 2025, 19:17:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Alkanut kukinta, liian varhain?

Aloittaja Maveric, kesäkuu 13, 2009, 02:05:17 ap

« edellinen - seuraava »

Maveric

Zengrow:ssa elämänsä aloittaneet chilit on sittemmin laitettu ruukkuihin ja nyt kaikki muut paitsi Turbo Pubet kukkii. Varsinkin Microcarpum on innostunut kukkimaan niin pirusti. Myös Stripe, joka on kasvanut jättiläiseksi muihin nähden. Ohessa kuva. Etualalla vasemmalta lähtien Micro, Turbo, Aji Cristal ja Stripe, taka-alalla Jalapeno ja toinen Turbo. Valoa, Zenin valot, ovat saaneet keskimäärin 16h vuorokaudessa, välillä 24h ja nyt aurinkoisina päivinä Stripe on ulkoillut noin 30min settejä. Ilta-aurinko paistaa kaikille chileille mukavasti muutaman tunnin.

Epäilen nyt vahvasti ettei Micron heikko varsi jaksa kovin kummoista satoa kannatella. Täysin auki olevia kukkia on kolme, nuppuja 14 ja kasvi on vain 35cm korkea. Stripessä on jo puumainen varsi ja pituuttakin 75cm, kukkia neljä ja nuppuja pari. Stripe laitettu isompaan ruukkuun ihan siitä syystä, että kaveri tykkäsi kasvaa heti alkumetreille muita nopeammin.

Maalaisjärki sanoisi ettei kasvi tee satoa vaikka kukkiikin jos se ei ole siihen valmis, pitääkö kutinsa?

Vinkki jos toinen on tervetullut. Eli onko tuon kokosista veijareista odotettavissa satoa ja kannattaako noi 11cm ruukuissa olevat vaihtaa isompaan asuinympäristöön tässä vaiheessa.

pgrt

Minä en ole nuppuja nyppinyt kuin yhdestä kasvista pari vuotta sitten ja yhdestäkään ei ole varsi katkennut. Tosin minun keinovalolla kasvattamani kasvit ovat kyllä täysin vastakohtia noille sinun yksilöille ja nuppuja rupeaa tulemaan jo 10-15cm kasveille ja varret ovat lyhyitä ja paksuja. Tästä johtuen tuntuukin että jostain lukemani väite että nuppujen tulo hidastaa kasvin kasvua, ei minulla pidä paikkaansa. Yleensä ensimmäisen kukan avattuaan kasvini ovat lähteneet hurjaan kasvuun.

Tällä hetkellä keväällä otettu pistokas joka on rakenteeltaa enemmän noiden sinun kasvien tapainen, tekee jo yli 30 marjaa ilman väsymisen merkkejä ja varret tuntuvat ihan hyvin kestävän. Lajia en muista mutta tekee n. golfpallon kokoisia oransseja marjoja jotka ovat vähän kurpitsan näköisiä mutta ryppyisempiä. Minusta muutenkin tuntuu että chilit ovat suht kevyitä/ohuita verrattuna paprikoihin ja eivät siten myöskään runkoaan niin kovin rasita.

Chilinkasvattajana olen noviisi mutta silti tässä mässytän aamupalaksi chilimunakasta ensimmäisistä tämänvuotisista :) Kasvatusmottoni onkin että kasvit ovat selviytyjiä ja liika hääsääminen on turhaa eli voi olla että olen väärä ihminen neuvoja antamaan :D
Experience is simply the name we give our mistakes.

Chilivaari

Hyvällä alullahan nuo ovat. Saavatko ne riittävästi valoa? Tuntien lisäys tuskin auttaa, sillä niiden kotiseudulla tropiikissa aurinko paistaa vain 12 tuntia päivässä vuoden ympäri. Noviisi olen minäkin chilin kasvattelijana, mutta muita kasveja olen sen verran kasvattanut, että uskallan sanoa, että voimakkaampaa  valoa nuo näyttäisivät kaipaavan.

Lainaus käyttäjältä: Maveric - kesäkuu 13, 2009, 02:05:17 ap... Maalaisjärki sanoisi ettei kasvi tee satoa vaikka kukkiikin jos se ei ole siihen valmis, pitääkö kutinsa?

No, tavallaan. Kasvin äärimmäinen tarkoitus on jatkaa sukuaan, tuottaa siemeniä. Niinpä huonoissa kasvuoloissa se tekaisee hätäpäissään edes yhden hedelmän, joka sitten on täynnä siemeniä. Jos taas on paljon "ruokaa" eli hyvää multaa, valoa ja lannoitteita tarjolla, se kasvattelee tukevat oksat ja siten vasta sadon.

Lainaus käyttäjältä: Maveric - kesäkuu 13, 2009, 02:05:17 ap...  kannattaako noi 11cm ruukuissa olevat vaihtaa isompaan asuinympäristöön tässä vaiheessa.

Kyllä ruukun vaihto noita virkistäisi, samoin reilu lannoitus ja paljon valoa. Oikealla olevasta pisimmästä kasvistasi näkee, että se on kasvanut valon yli ja alkanut sen jälkeen pituuskasvun ja pitkät lehdenvälit. Suosittelen saksia. Tuon lampun korkeudelta (yksi tai kaksi lehteä haarautumiskohdan yläpuolelta) vain reilusti poikki. Loppu on turhaa pituuskasvua, josta myöhemmin on vain haittaa. Viime keväänä muutama chili ehti ikkunalla kasvaa yli ruudun ennen parvekkeelle pääsyä ja venähti sitten kattoon asti. Siitä yläosasta ei juuri mitään tullut, vaan sato tuli alemmaksi kasvaneisiin sivuoksiin.

Maveric

Kiitoksia kommenteista.
Täytyy vain rohkeasti leikata tota Stripeä ja vaihtaa muille ruukut. Lannotetta ovat saaneet kerran kuukaudessa, tosin vasta kahdesti.
On se nyt rakennettava kunnon hylly noille johon päälle sitten "kunnon" valot. Ei oikein ole ikkunan edessä paikkaa, kun on muita kasveja.

snu

Lainaus käyttäjältä: Maveric - kesäkuu 13, 2009, 14:24:09 ip
On se nyt rakennettava kunnon hylly noille johon päälle sitten "kunnon" valot. Ei oikein ole ikkunan edessä paikkaa, kun on muita kasveja.

Mitä? Tuosta sun tekstistä saa käsityksen, että muut kasvit saavat paremmat paikat kuin chilit? Ei kai se voi pitää paikkaansa?
Eksyminen on suotavaa.

Maveric

Vähän pelkäsin tota kommenttia  ;D
Eiköhän noille hyvä paikka löydy jos vain emäntä suostuu siirtämään plantaasinsa johonkin nurkkaan :)

pgrt

Kastelet emännän kukat etikalla, kummasti tulee tilaa chileille ;) Mieluusti tietysti silloin kun ei puoliso ole paikalla että haju kerkeää haihtumaan.
Experience is simply the name we give our mistakes.

snu

Eksyminen on suotavaa.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: pgrt - kesäkuu 14, 2009, 14:44:38 ip
Kastelet emännän kukat etikalla, kummasti tulee tilaa chileille ;) Mieluusti tietysti silloin kun ei puoliso ole paikalla että haju kerkeää haihtumaan.

Repesin tälle kommentille. Hyvä idea oikeastaan, meikäläisenkin toisella ikkunalaudalla on jotain ihme kaktuksia...

cola

Minä en myöskään enään nuppuja poistele enkä kasveja leikkele ikinä. Minun järjen mukaan kasvilla menee enemmän energiaa kun on enemmän oksia ja lehtiä jolloin hedelmiä tuskin tulee yhtään sen enemmän ? (en sit tiedä) Tossa on kuva yhdestä paprikasta tai chilistä (en varma) kokoa sillä on n 20cm ja hyvin on hedelmänsä kannatellut ja on kasvanut yhtä nopeasti kun kasvista josta kokeeksi nuput poistin. https://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=80633

Niabo

no kaippa siinä onkin ideana se että se kasvaa eikä jää 20cm rääpäleeks :)

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Niabo - kesäkuu 19, 2009, 11:11:44 ap
no kaippa siinä onkin ideana se että se kasvaa eikä jää 20cm rääpäleeks :)

Samaa mieltä. Itse nypin ekoja nuppuja/kukkia kun kasvi oli liian pieni tekemään kunnon satoa. Sitten kun ei selvästi ole enää "liian pieni" kasvi niin voi antaa nuppujen ja kukkien olla.

cola

Hahahahahahah HAHAHAHAh siis mä tarkoitin  sitä että toinen sama kasvi josta otin nuput pois on saman kokoinen. Vastasin myös että kyllä pienikin kasvi pystyy satoa tekemään.  Tää voi kuulostaa aika sekavalta kun kahvilassa on taas hirvee meno niin kuin itselläkin  ;D

flare

LainausMinun järjen mukaan kasvilla menee enemmän energiaa kun on enemmän oksia ja lehtiä jolloin hedelmiä tuskin tulee yhtään sen enemmän ? (

Niin siis kasvin lehdissähän on pääosa lehtivihreästä, joka tuottaa energiaa kasville fotosynteesillä. Energia ilmenee sokerina, jota kasvin ketale saattaa säilöä esim. hedelmiin ja/tai juuristoon. Mitä enemän lehtiä, sitä enemän energiaa, sitä enemmän (edellytyksiä) sadolle.

Joku kasvifysiologiaan voisi antaa kunnon selityksen?
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

CyberDog

Juu siis lehdissähän kasvi energian tuottaa auringonvalosta ja hiilidioksidista. Toki siinä sitten jonkin verran alkuaineet, vesi ja muut yhdisteetkin mukana pyörii. Mutta jos joku kaipaa tarkempaa selontekoa voin sellaisen pyöräyttää :P

cola

No minkä takia tomaatin kasvattajat poistavat lähes kaikki lehdet kasveista ? Eikö varkaatkin poisteta kasveista juuri sen takia että kasvilla olisi enemmän energiaa tuottaa satoa ? Vai olenko mä taas ihan pihalla ?

Rince

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 24, 2009, 16:14:42 ip
No minkä takia tomaatin kasvattajat poistavat lähes kaikki lehdet kasveista ? Eikö varkaatkin poisteta kasveista juuri sen takia että kasvilla olisi enemmän energiaa tuottaa satoa ? Vai olenko mä taas ihan pihalla ?

Varkaat poistetaan siksi ettei tomaattipuska kasvaisi liian isoksi. On myös olemassa lajikkeita jotka kasvavat vain tiettyyn kokoaan asti, näistä ei poisteta varkaita.
http://gardening.about.com/od/vegetablepatch/g/Indeterminate.htm
http://gardening.about.com/od/vegetablepatch/g/Determinate.htm

Chileistä sanoisin että jos chilipuska saa tarpeeksi valoa ( = energiaa), vettä ja lannoitteita, se kyllä jaksaa tehdä hedelmiä kaikista kukista ja samalla jatkaa kasvuaan. Tällöin on turhaa poistaa kukkia. Sen sijaan jos valoa ei ole tarpeeksi, puskan kasvu voi pysähtyä siksi aikaa kun se kasvattaa hedelmiä; tämä tapahtuu helposti sisätiloissa. Esimerkiksi paprikani kasvatti keväällä kahta isoa hedelmää, eikä uutta kasvua tai kukkia tullut ennen kuin puska pääsi ulos kasvihuoneeseen saamaan lisää valoa. Nyt kesällä se kyllä jaksaa tehdä hedelmää, kukkia, ja kasvattaa lehtiä samaan aikaan.

Maveric

Eipä tässä kauaa mennyt alkuperäisestä postauksesta niin suurin chileistäni kasvatti pikku marjan, joka nyt kasvaa melko huimaa kyytiä.
Odotettavissa siis ihan kelpo sato tälle kaudelle sillä kaikki chilini kukkivat runsaasti nyt.

Maveric

Noniin muutkin kaverit innostuivat puskemaan marjaa, mutta huomasin juuri, että kaksi saviruukkua (näkyvät ensimmäisen postauksen kuvassa) on homeessa. Siis hometta kasvaa ruukun kyljissä ulkopuolella. Ruukkuja olen vaihtamassa suurempiin, mutta mistä ihmeestä tämä home voi tulla ruukun ulkopuolelle. Kasvit ovat kunnossa ja näyttää voivan hyvin eikä lekasoran alla mullassa näytä olevan homeesta merkkejä. Onkos kellään sattunut vastaavaa? Chilejä olen kastellut kevyesti päivittäin varsinkin, kun oli hellettä ja saivat aurinkoa runsaasti. Ainakin turbo pube osoittaa mieltä selvästi jos meinaa kuivua, lehdet lössähtää joten tuskin olen ylikastellut.

Ohi otsikkona: Aji Cristalia oli tänään saatavissa Mankkaan K-supermarketista ja olihan niitä pakko ostaa. Mahdottoman kookkaita chilejä. Saa nähdä millaisiksi omat cristalit kasvaa.

calm

Lainaus käyttäjältä: Maveric - heinäkuu 09, 2009, 16:26:44 ip
Noniin muutkin kaverit innostuivat puskemaan marjaa, mutta huomasin juuri, että kaksi saviruukkua (näkyvät ensimmäisen postauksen kuvassa) on homeessa. Siis hometta kasvaa ruukun kyljissä ulkopuolella. Ruukkuja olen vaihtamassa suurempiin, mutta mistä ihmeestä tämä home voi tulla ruukun ulkopuolelle.

Ei se hometta ole. Saviruukut kun eivät ole vesitiiviitä, niin pinnoille kertyy kasteluvedestä kalkkia ja ravinteita erilaisina valkoisina laikkuina. Ei siis mitään aihetta toimenpiteisiin sen vuoksi.