tammikuu 09, 2025, 22:10:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ripsiäiset

Aloittaja Paprikaana, kesäkuu 16, 2009, 17:57:37 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

voi helvetti noiden ripsiäisten kanssa!! oon käyttänyt puskat suihkussa ja tappanut niitä suoraan lehdiltä. nyt huomasin tässä tietokoneella istuessani, että näytöllä kipitteli 1 pirulainen. minä en tiennyt aluksi että ne bastardit voi lentää! kunnes eräänä päivänä näin pienen vaalean ruskean möntin lentävän puskasta toiseen.. voi hele****i!!! Rocotoon eivät ole kylläkään levinneet.. jännä juttu. muissa puskissa niitä on kyllä vaikka muille jakaa.
Il Mondo Cambia, Io No!

tonttu

Kärsä Babar

Käspäspaperi tepsi itsellä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Paprikaana

täytyy katsoo onko kärpäspaperia tuossa lähikaupassa. se käy varmaan noille pikku kärpäsille (mikä se nimi nyt olikaan) raidia ei viitsi suihkutella, kun tekisi mieli syödäkkin noita chilejä :)
Il Mondo Cambia, Io No!

snu

Ne "pikkukärpäset", jos ovat harsosääskiä, tykkäävät märästä mullasta. Hanki yökönlehti ja/tai kihokki, kastele niiden multa läpimäräksi, ja muiden anna olla pintakuivana. Pian kaikki pikkukärpäset yrittävät päästä lihisten märkään multaan ja tarttuvat ohi mennessään tahmeisiin lehtiin. Saa aika nopeasti tapettua koko populaation.

Ripsiäiset olen ihan raidannut. Kun persiljaakin voi syödä viikon kuluttua raidaamisesta, niin olen pitänyt samaa varoaikaa chileilläkin. Ainakaan vielä en ole sairastunut ;). Baygonia olen käyttänyt vain chileihin, joissa ei ole podeja.
Eksyminen on suotavaa.

Paprikaana

eli vaikka puskassa olisi raaka podi, niin voi huoletta raidata ja viikon päästä jos podi on kypsynyt, voi sen huoletta syödä. juuri harsosääskiä tarkoitin, mutta nimeä en muistanut. Olen monesti käyttänyt mullalle mäntysuopa liuosta, mutta ei perhanat ole kuolleet. tosin ei niitä tällä hetkellä ole häiritsevän paljoa. täytynee jatkaa sitä mäntysuopa vesiliuosta mullalle, niin pääsisi noista harsosääskistäkin eroon. ja huomenna raidia kaupasta :) onkos niitä raideja erilaisia? mikä niistä on parasta? ei ollut lähikaupassa kärpäspaperia :/ köh!
Il Mondo Cambia, Io No!

naga morich

ainakin Infernon sivulla sanotaan että super raid on paras.

Jos suihkutat raidia niin voit sit vaikka kun olet poiminut kypsän hedelmän huuhdella chilin pintaa vedellä niin silloin siit pinnas lähtee ainekin kaikki myrkyt.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

snu

Super raid on tehokkaampaa, kuin normaali Raid, mutta en tiedä sen varoajoista. Lukee kyllä purkin kyljessä, jos kasvi on syötävissä vielä käsittelyn jälkeen. Raidaus muuten kannattaa tehdä pimeässä jos mahdollista, koska myrkky hajoaa nopeasti valossa.
Eksyminen on suotavaa.

Paprikaana

se onnistuu siten että vien puskat kylppäriin :) pitääkin oikeesti tehdä tuo operaatio, niin saan parit puskat vietyy parvekkeelle. partsilla kun kaikki puskat näyttäisi olevan koskemattomia ripsiäisten osalta :D pitää huomenna käydä ostaa sitä raidia. kiitos vinkeistä :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Siku

Nostetaas tätäkin.

Kuinka pienille taimille tuota super raidia uskaltaa suihkia. Näyttää siltä, että saan ihan tosissaan alkaa sotimaan ripsiäisiä vastaan.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Siku - joulukuu 25, 2011, 17:57:44 ip
Nostetaas tätäkin.

Kuinka pienille taimille tuota super raidia uskaltaa suihkia. Näyttää siltä, että saan ihan tosissaan alkaa sotimaan ripsiäisiä vastaan.

Pienillekin, raidihan itsessään ei tee mitään hallaa kasveille. Mutta raidin ponnekaasu on kylmää ja voi näin vaurioittaa pieniä taimia herkemmin. Itse olen raidia joskus suihkinut ihan sirkkalehtitaimille, mutta sen olen tehnnyt suihkimalla raidia tyyliin, ½m sivusta ja metrin taimen yläpuolelta jolloin raid "laskeutuu" taimen päälle ja kerkiää näin lämmetä matkallaan.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Siku

Loistavaa, jotain tällaista halusin kuullakin. Kiitos

Tzili

Aiheuttavatkos ripsiäiset harmaita laikkuja lehdissä?

Chilivaari

Hopeanhohtoiseksi sitä yleisimmin kuvaillaan - lehden alapinnalla. Yläpuolella väri vaihtelee lajikkeesta ja lehden paksuudesta riippuen ruskeasta harmaaseen. Chiliwiki tietää tarkemmin

sorrii

Nostetaas wanhaa ketjua ...

Huomasin hitsin-hitsin-hitsi toissapäivänä parissa kasvissa [Black Scorpion Tongue, Beaver Dam] ripsiäisiä, arvatenkin ..
Tutunnäköisiä vipeltäjiä, joita muistan olleen kaksi talvea sitten mahotomia määriä isossa Cajamarca puskassa: Mulla tuli mieleen niistä paljaalla silmällä katsotuna [likinäkö -5-6 näkee hyvin lähelle] pienet satajalkaiset: Ne juoksentelee mutkitelleen aika kivaasti.

Sumuttelin silloin toissailtana kaikki samassa valokaapissa elelevät taimet mukana 28kpl sirkkalehtisiä taimialustalla. Lisäksi katselin keittiöstä muutamia käsittääkseni ötökkäalttiita kasveja. Sumutin siis Spruzitilla likomäriksi kylpyhuoneessa. Keittiön isot puskat sumuttelin paikalla. Lisäksi sumuttelin kylppärin, keittiön sekä ko. kaapin Kukkaraidilla.

Eilen kurkistin Black Scorpion Tonguen kuolleen näköisten lehtien alle: Siellä näytti vipeltävän edelleen!
Otin ne pari pahinta kasvia uuteen sumutteluun ja laitoin jätesäkkiin jonne suihkin vielä loput Cooper-spraystä [jolla melkein tapoin kaikki taimeni viime talvena..]

Viituttaa! Viime keväältä jäi mieleen erityisesti Beaver Dam josta elukat [olikohan punkkeja, ripsiäisiä tai kirvoja, tai kaikkia!] söivät latvaa lukuunottamatta kaikki lehdet. Siitä BD'stä tuli leikattunakin ulkona muutama iso ja yllättävän tulinen suippopaprikachili ...

Infernon infosivuilla mainitaan Provado tehokkaana torjuntana. Itsellä näyttäisi olevan 1 pilleri jemmassa: Pitäisiköhän uhrata se nyt noille parille "tärkeimmälle" kasville ...  :-X :-X

Hatarassa päässäni on muistikuva viime talvelta jolloin käsittelin kaikki kasvini Provado-litkulla kun oli kirvoja. Sen kirvatorjunnan jälkeen iskivät kehrääjäpunkit ja saattoipa jossain viepeltää noita ripsiäiseksi luulemiani. Punkit ainakin vaan tykkäävät provadosta ... pkle.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`