Chilinkasvatuskisa 2009 & 2010 suunnittelu

Aloittaja Rince, heinäkuu 08, 2009, 18:11:19 ip

« edellinen - seuraava »

MikaK

Mitäs jos olisikin sarjoina: Pisin chili, painavin chili ja "pyörein" chili eli siis ympärysmitaltaan suurin. En vain keksinyt parempaa termiä :)

Minusta olisi parempi mitä laajempi sarja on, niin ei tarvitse lähteä etsimään/hankkimaan uusia siemeniä, vaan voisi mahdollisimman moni osallistua normikasvatuksillaan.

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: MikaK - tammikuu 19, 2010, 08:29:08 ap
Mitäs jos olisikin sarjoina: Pisin chili, painavin chili ja "pyörein" chili eli siis ympärysmitaltaan suurin. En vain keksinyt parempaa termiä :)

Minusta olisi parempi mitä laajempi sarja on, niin ei tarvitse lähteä etsimään/hankkimaan uusia siemeniä, vaan voisi mahdollisimman moni osallistua normikasvatuksillaan.

Tuetaan. Sitä paitsi on muutenkin kiva, kun on noita lajikkeita useampikin, niin voi sitten koittaa pinnistellä monilla kasveilla! :)

Atheos__

Eikös "pienin chili"-sarjan voisi ottaa käyttöön myös?  :D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

MikaK

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 19, 2010, 08:55:06 ap

Kai pitää olla sentään kypsä? :)

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: MikaK - tammikuu 19, 2010, 10:06:23 ap
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - tammikuu 19, 2010, 08:55:06 ap

Kai pitää olla sentään kypsä? :)

Toki, tähän malliin.  ;D

Tuollainen tuli omasta Bird's eye babystä joulukuussa  ;)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

manmanman

Jaa, mulla oli ton kokosia Jalapenoja viime kesänä  ;D

hessi

Oma topic tietenkin v 2010 kisa :)

jos ajatellaan kasvatusmielessä kisaa,
niin kylvön kyllä täytyisi olla juuri suht samaan aikaan.
ja voisihan "kisoja" olla erilaisia, erilajeilla, tuo punnitseminen on muuten hyvä, mutta
niin sanotut kotipuntarit näyttää kaikki grammat vähän erilailla.

Sellainen ei niinkään kisa, vaan kasvatuskoe,
jollain lajilla voitaisiin tehdä niinkin, että kaikki kylvää saman viikonaikana, siitä kuvia sitten tasaisin välein, olisi mukava tietää miten eri kasvatusmetodit /olosuhteet vaikuttaa.
Itse kun seurasin satoa eri puskista viimekautena, se oli mielenkiintoista, kuinka jopa pihalla kasvanut rocoto ja kotikasvarissa ollut, tuotti lähes saman määrän satoa.

ja ainavaan jauhan samaa....
muistakaa älkää höösätkö liikaa chilien kanssa, nekin stressaantuu,
jos ei muiden niin ainakin mun chilit ;)
ne haluaa mammasta vapaataa et voi vapaasti kasvaa  :D
mamma sit tulee ja on ilkeä ja leikkaa kaiken ylimääräisen pois :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MikaK

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 19, 2010, 12:46:29 ip
ja ainavaan jauhan samaa....
muistakaa älkää höösätkö liikaa chilien kanssa, nekin stressaantuu,
jos ei muiden niin ainakin mun chilit ;)
ne haluaa mammasta vapaataa et voi vapaasti kasvaa  :D
mamma sit tulee ja on ilkeä ja leikkaa kaiken ylimääräisen pois :)

Miten mulla tuli mielikuva Hessistä juttelemassa chileille ja painostamassa kasvuun sekä sadonkehitykseen? Ilmankos chilit innoissaan kasvaa Hessin poissaollessa "Kasvakaa pojat kasvakaa tai se tulee taas jutteleen meille!"   :P

Idätyksen aloitus samalla viikolla tietysti hauska idea sekin ja tarttis varmaan 2010-ketju jonkun aukaista, niin voidaan hioa kisakuviota.

Chilivaari

Sopikaa nyt ensin, kuka kisaa vetää, sillä viimevuotinen tapa päivittää ensimmäiseen viestiin kulloinenkin tilanne oli selkeä ratkaisu. Vain ketjun aloittaja voi editoida viestiä.

No, tietysti voisi ensin käydä keskustelun säännöistä ja lajeista ja aloittaa sitten eri ketjun itse kisalle.

hessi

:D näin ne varmaan ajattelee...
[/quote]
Miten mulla tuli mielikuva Hessistä juttelemassa chileille ja painostamassa kasvuun sekä sadonkehitykseen? Ilmankos chilit innoissaan kasvaa Hessin poissaollessa "Kasvakaa pojat kasvakaa tai se tulee taas jutteleen meille!"   :P
[/quote]
tosiasihan on, että ne on viikot yksinään ja ainut mitä niille juttelen on
"olette te pojat sitten komeita :), Ai ai ai kyllä mamma on iloinen taas"
ja sitten itken, kun menen puukon kanssa leikkaamaa," älkää olko mulle vihaisia"
rehellinen kun olen, niin kyllä tais muutama kyynel tulla viime kesänä, kun tuolta isoltakasvarilta
leikkelin heinäseipäällisen kokoisia läjiä :(
vaan pojat tuotti mammalla ihanan sadon!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jeQQ

Jos tässä nyt kokoa haetaan, niin onko sillä niin merkitystä, milloin kasvit on kylvetty? Varsinkin, jos rajoja(lajikkeet jne) hieman venytetään(mistä tuskin haittaa on)? Mulla kun on kylvöt jo tehty viime vuoden puolella suurin osa..

Kimppu

Minusta nuot "pienin chili" tai "painavin chili" kisat on liian hankalia yleiseksi sarjaksi. Painon mittaamiseen tarvithan tarkkoja vaakoja, muuten tulee aika paljon samoja painoja... Jos mitathan pienintä, niin siinä mittavirheet +/- milli voi ratkasta voiton. Ja siinäki samankokosia tulee paljon...
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

HanippA

Minä ehdottaisin parhaan näköinen chili -kisaa. Yksinkertaisuudessaan siis foorumilaiset äänestäisi omasta mielestään parhaimman näköisen chilin ja eniten ääniä saanut voittaisi. Ei välttämättä kuitenkaan mikään bonsai-kisa, mutta bonsait voisi olla oma sarjansa, jos löytyy tarpeeksi kiinnostusta.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: HanippA - tammikuu 19, 2010, 18:00:41 ip
Minä ehdottaisin parhaan näköinen chili -kisaa. Yksinkertaisuudessaan siis foorumilaiset äänestäisi omasta mielestään parhaimman näköisen chilin ja eniten ääniä saanut voittaisi. Ei välttämättä kuitenkaan mikään bonsai-kisa, mutta bonsait voisi olla oma sarjansa, jos löytyy tarpeeksi kiinnostusta.

No, tässä on se ongelma, että jotkut osaa kuvata ja saavat rumastakin kaunista, ainakin osittain. Ehkäpä peruspokkarilla peruskuva valkoisella taustalla ja sitten äänestystä?

CyberDog

Painon vois tehdä silleen että punnitsis vaikka kolikon ja sen jälkeen chilin. Siitä sais korjauskertoimen kun kolikot on aina lähes saman painoisia. Ainakin digikeittiövaakojen toleransseissa. Tai sitten voidaan käyttää "vuoden kala" kilpailuista tuttua kaupan hevi-vaaka metodia.

Kilp

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - tammikuu 19, 2010, 16:27:41 ip
Minusta nuot "pienin chili" tai "painavin chili" kisat on liian hankalia yleiseksi sarjaksi. Painon mittaamiseen tarvithan tarkkoja vaakoja, muuten tulee aika paljon samoja painoja... Jos mitathan pienintä, niin siinä mittavirheet +/- milli voi ratkasta voiton. Ja siinäki samankokosia tulee paljon...

Taidat olla oikeassa mitä tulee chilin punnitsemiseen, muistelin nimittäin keittiövaa'an tarkkuuteen yhden ylimääräisen desimaalin. Grammoissa mitattuna taitaa "perus" chili osua sinne 10-20g välille (villi arvaus perustuen Fassen Aji pakettiin, 70g ja 4-6kpl chiliä?) jolloin kunnon kisaamiseen tarvittaisiin melkein gramman kymmenykset mittaukseen mukaan.

En sitten tiedä olisiko paino grammoissa mielekäs mittayksikkö jos se yhdistettäisiin vaikkapa pituuteen/leveyteen eli pidettäisiin moniottelu ;D

Edellisistä ehdotuksista tulee vielä mieleen yksi varitaatio... Vuoden viiriilein pappa

Eli haetaan kypsää chiliä jolla on paljon siemeniä, näistä siemenistä otetaan satunnainen koevedos, vedoksen annetaan itää aika x jolloin saadaan itävyysprosentti jolla alkuperäinen siementen lukumäärä kerrotaan.

HanippA

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 19, 2010, 18:27:16 ip
Lainaus käyttäjältä: HanippA - tammikuu 19, 2010, 18:00:41 ip

No, tässä on se ongelma, että jotkut osaa kuvata ja saavat rumastakin kaunista, ainakin osittain. Ehkäpä peruspokkarilla peruskuva valkoisella taustalla ja sitten äänestystä?
Kauneus on katsojan silmissä. Jokainen varmasti ymmärtää sen ja ottaa myös huomioon äänestäessä, että kisassa arvostellaan chiliä eikä kuvaustaitoja. Lisäksi voisi vielä kieltää turhat taiteilut kuvista.
Kuvia chileistäni: http://hanippa.kuvat.fi/kuvat/

Chilivaari

jeQQ

Jos kerran on kamera, niin miksei voi ottaa videota? Ja ei kait nyt kukaan oikeasti halua huijata chilikisassa? Siinä pitää olla jo moraali nurinkurin. :D

Xbow

Juu, täytyy tässä luottamus olla :) Voihan sitä vaikka printata mittanauhan, jossa sentit ovat ns. "italialaisittain" :p

Itse muistan törmänneeni aikas jättimäiseen Turbo Puben marjaan Oulun miitissä. Ainakin isot Canariot lienevät muhkeimmillaan komiasti yli 20cm ympärysmitan omaavia.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti