lokakuu 06, 2024, 09:38:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hello everybody!

Aloittaja Booze Chillis, heinäkuu 23, 2009, 19:30:25 ip

« edellinen - seuraava »

Booze Chillis

heinäkuu 23, 2009, 19:30:25 ip Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2009, 19:33:38 ip käyttäjältä Booze Chillis
moi kaikille!
löysin tällaisen foorumin ja kiinnostukseni tulisiin "hedelmiin"? ja tuliliemeen,sai minut rekkaamaan tänne.
en ole kolunnut vielä läpi koko "aluettanne",mutta pikkuhiljaa.
laitoin chiliä kasvamaan siemenistä,tossa keväällä.sisätiloissa keittiön pöydällä,loisteputken alla.josta siirtelin niitä ulos(jäävät pieniksi ja lehdet kuivuu/reikiintyy)sisällä oleva,hieman heikossa valossa ja viileässä(kasvaa hyvin,vaan ei kuki)koko ajan sisällä loisteputken alla asustellut(kasvaa enemmän leveyttä kuin pituutta,joka ei sinänsä haittaa,kukkia tuli valtavasti,mutta tipahtelee pois,ei tosin kaikki,mutta ei yhtään "hedelmää"(jos niitä hedelmiksi kutsutaan)näy eikä kuulu.
ostin plantagenista,eri lajikkeita,mutta puskat on menneet sekaisin,eli en tiedä mikä on mikä ::)olen lannoittanut plantagenin ravinnepuikoilla ja aikaisemmista jutuistanne päätellen kastellut liikaa.eli kasvatus into voitti järjen ja malttamattomuus ottaa asioista sen enenpää selvää taisi korjata sadon per**le.vaan halu oppia ja kasvattaa omat chilit on kova.laitan tähän mukaan vielä muutaman kuvan(kamerakännyllä räppästy.eli ei tarkkoja).mahdollisuutta ei "kasvihuoneeseen" ole,tai saan muuttaa sinne asumaan(vaimoni huom.)eli ihan muutama puska olisi ok. :)

ps.en osannut lisätä kuvia ???
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

Niabo

Tervetuloa.

Kyllä sitä ilman kasvariakin tuloksia saa, etelään tai länteen osottava ikkuna tai parveke toimii hyvin. Siihen vaan puskat ikkunalaudalle mahdollisimman aurinkoiseen paikkaan ja koita katella vaikka täältä lannotusvinkkejä niin alkaa tapahtumaan...

Ulos jos oot totuttamatta heittäny niin uv-säteily kyllä polttaa chilit eli siitä voi johtua miksi ulkona ollut on kärtsännyt. Eli halla-harsoa vaan eteen pariksi viikoksi kun viet kasvin ulos.

Booze Chillis

thanks.jeps pitänee lukea millä kannattaa lannoittaa.joo suoraanhan ne tuli ulos aurinkoon laitettua,joten siinäpä se syy kärähtämiseen,kuten sanoit,mutta eteenpäin vaikka lahkeet palaisi :-\
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

Niabo

muutama vinkki lannotuksesta.

halvat hyväksi havaitut lannotustavat on ainakin:

puutarhan kesä: sitä saa melkeen jokasesta isommasta kaupasta ja toimii helposti 1ml/l kasteluvettä.

kärsä babarilta: kärsältä saa tilattua hydrolannosta, vaatii hieman ehkä enemmän asiantuntemusta mutta toimii paremmin ja voi säädellä lannotteen koostumusta.

biobizz: tätä käytän ite, saa ostettua viherpeukusta. Kallista mutta toimii!

Booze Chillis

tänään vilkasin tuota kärähtänyttä(n.15cm pitkä),ja sehän on "synnyttänyt"3-4 pientä hedelmää(suurin peukalonpään kok.)samassa ruukussa on myös toinen,tosin paljon pienempi kasvi,joka ei näemmä oikein kasva.kannattaisiko siirtää tuo tuottelias yksilö isompaan omaan ruukkuun ja vaikka turpeeseen tai vast.?(ruukku on liian pieni kahdelle,vaikka pieniä ovat kasvitkin ja multaa ei ole edes tarpeeksi.meinasin käydä hakemassa tosta naapurikaupasta(plantagen)jotain lannoitetta.monet on kehunut merileväuutetta?samalla kaktusmultaa tai turvetta,mistä moni on puhunut,kunhan en vaan nyt tuhoaisi sähläämällä,noita ainoita hedelmiä :-\
pitää yrittää opetella laittamaan kuvia tänne,tahtoisin kysäistä onko tietoa,mikä laji on kyseessä.
kuitenkin ensimmäiset chilit jotka tämä jätkä on istuttanut ;D
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

Niabo

Merileväuute ei ole lannoite vaan lisäravinne, jonka lisäksi tarvitset siis myös lannotetta. Plantagenista saa myös puutarhan kesää joka on siis chileille toimiva ja helppo lannoite...



Ton näkösen purkin nappaat mukaan ja sitä 1ml/l kasteluveteen niin pitäs toimia. Siihen voit sitte lisätä vaikka sitä merileväuutetta.



Chilit kannattaa aina pitää omissa ruukuissaan koska muuten juuret alkavat tappelemaan tilasta ja kaikkien kasvien kasvu hidastuu tai pysähtyy. Kannattaa suoraan laittaa kaikki omiin ruukkuihinsa, itse suosittelen jotain 10-20L ruukkuja lopullisiksi ruukuiksi.

Niabo

Niin ja vielä mullasta, älä osta kaktusmultaa koska se on todella niukkaravinteista. Plantagenista kävin itse ostamassa isoissa säkeissä puutarhamultaa (tais olla merkiltään aurinkoinen puutarhamulta) ja on toiminu hyvin... ja hintakin oli halpa 10e/ 2 säkkiä (~160L yhteensä).

Booze Chillis

ok.
-puutarhan kesä
-merileväuute
-puutarhamulta
ostoslistallani.kuinka pitkään noita voi antaa,meinaan 1iso kasvi pudottelee kukkiaan,1tekee muutamia hedelmiä,loput kasvaa hiljalleen,muttei kuki vielä.
eli milloin kannattaa lopettaa,doupin antaminen kasveille,vai kannattaako sitä lopettaa ensinkään ???
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

Niabo

juu, douppia vaan loppuun asti... talvettaminen on sitten asia erikseen mutta sitä ennen kaikille vaan lannotetta.

Booze Chillis

suuri kiitos!
mä lähdenkin koiran kanssa lenkille,plantagenin kautta. :)
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

cola

Itse ainakin suosittelisin jättämään Plantagenin rauhaan ja menemään johonkin toiseen kauppaan ;)

Niabo

mikäs vika plantagenissa on jos se on lähellä ja tarvis ostaa puutarhan kesää, merilevä uutetta ja multaa? :D

cola

HAHAHAH missä plantus käyt? Mä olen kerran käynyt vantaalla ja palvelu oli todella huonoa ja tylyä. Ai niin ja hinnatkin on ihan päätä huimaavia :)

snu

Lainaus käyttäjältä: Booze Chillis - heinäkuu 24, 2009, 15:50:32 ip
ok.
-puutarhan kesä
-merileväuute
-puutarhamulta
ostoslistallani.kuinka pitkään noita voi antaa,meinaan 1iso kasvi pudottelee kukkiaan,1tekee muutamia hedelmiä,loput kasvaa hiljalleen,muttei kuki vielä.
eli milloin kannattaa lopettaa,doupin antaminen kasveille,vai kannattaako sitä lopettaa ensinkään ???


Itse en huomannut merileväuutteesta (Neko) mitään hyötyä, likastaa vaan ikkunat sellaisen suihkuttelu.

Jos kasvi pudottelee kukkiaan, ja on aikaisemmin lannoitellut jollain ravinnepuikoilla, niin saattaa olla jo ylilannoitettu. En tosin tiedä mitä noissa sun puikoissa on, ja miten monta olet niitä antanut. Kukkien tiputtelulle on muitakin syitä.

Offtopic: Harvoin näkee ihmistä, jonka tekstissä olisi liikaa pilkkuja :D. Usein ne tuppaavat puuttumaan kokonaan.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Booze Chillis

heinäkuu 25, 2009, 15:34:25 ip #14 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 25, 2009, 15:40:23 ip käyttäjältä Booze Chillis
Lainaus käyttäjältä: snu - heinäkuu 24, 2009, 22:59:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Booze Chillis - heinäkuu 24, 2009, 15:50:32 ip
ok.
-puutarhan kesä
-merileväuute
-puutarhamulta
ostoslistallani.kuinka pitkään noita voi antaa,meinaan 1iso kasvi pudottelee kukkiaan,1tekee muutamia hedelmiä,loput kasvaa hiljalleen,muttei kuki vielä.
eli milloin kannattaa lopettaa,doupin antaminen kasveille,vai kannattaako sitä lopettaa ensinkään ???


Itse en huomannut merileväuutteesta (Neko) mitään hyötyä, likastaa vaan ikkunat sellaisen suihkuttelu.

Jos kasvi pudottelee kukkiaan, ja on aikaisemmin lannoitellut jollain ravinnepuikoilla, niin saattaa olla jo ylilannoitettu. En tosin tiedä mitä noissa sun puikoissa on, ja miten monta olet niitä antanut. Kukkien tiputtelulle on muitakin syitä.


Offtopic: Harvoin näkee ihmistä, jonka tekstissä olisi liikaa pilkkuja :D. Usein ne tuppaavat puuttumaan kokonaan.


Plantagenin ravinnepuikko viherkasveille:
Tuoteseloste/ravinteet
NPK 15-2-7+1
15% N vesiliukoinen typpi
2,2% P vesiliukoinen fosfori
6,6% K vesiliukoinen kalium
1,2% Mg magnesium

taitaa olla liian styrkkaa kamaa chileille?


Offtopic:vittu mä mikään kirjailija ole,mä oon lentäjä.mieluummin överit,kuin vajarit(too much ain`t enough)

(siis,en käytä enää noita Plantagenin tikkuja.nyt mennään Puutarhan kesällä)
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

Booze Chillis

Lainaus käyttäjältä: cola - heinäkuu 24, 2009, 20:46:23 ip
HAHAHAH missä plantus käyt? Mä olen kerran käynyt vantaalla ja palvelu oli todella huonoa ja tylyä. Ai niin ja hinnatkin on ihan päätä huimaavia :)


Lappeenrannan plantussa.eilen kävin,ei näkynyt asiakkaita eikä kyllä myyjiäkään vähään aikaan :D
hinnat oli mitä oli.multa halpaa,mutta liemet näytti maksavan himppasen enemmän kuin esim.prismassa.
sijainti vaan helvetin hyvä,kun tossa naapurissa on.laiskuus ::)
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

Rigsu

Heip :)

Chilivaarin päiväkirjasta kannattaa käydä lueskelemassa kasvatusvinkkiä multakasveille... Eivät ainakaan mua pettäneet ja chinenset tuolla vääntää kukkaa kukan perään :)

Itse laitoin taimimullasta (turvesäkit oli niin harvottoman kokoisia...  :o ) ja kukkamullasta seoksen, johon lisäsin vielä n. 20% kevytsoraa (olikohan tämä fataliin tms ohje) -ja Chilivaarin suositusten mukaan vielä kourallisen-pari biolanin luonnonlannoitetta (kanankakka-Merilevä) pohjalle.

Ensin parin sentin kerros kevytsoraa salaojitukseksi, sitten multaa pari senttiä, luonnonlannoite, muutama sentti multaa, juuripaakku, ja siihen ympärille taas multaa.

Chilejä ei tarvitse kastella ennen kuin ne alkavat näyttää nuutuneelta. Lehdistä kastelutarpeen tuntee helposti: Jos lehdet ovat kiinteät ja jämäkän tuntuiset, ei vielä tarvitse kastella. Kun lehdet alkaa tuntumaan pehmeältä, on aika kastella.

Tämä tietysti riippuu kasvistakin, chinenseistä sen huomaa kai helpoiten, koska lehdet ovat ryppyiset, mutta siliävät kun kasville alkaa tulla jano ;)
#813

est. 28.07.2009

Booze Chillis

jeps.virheitä oon tehnyt ainakin tuon kastelun suhteen(pitänyt multaa hieman kosteana lähes jatkuvästi :-\)
pitääkin lukasta Chilivaarin kirjoitukset.tarkoitus olisi(niinkuin varmaan kaikilla)päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.lähes täydellisyyteen,kasvatuksen ja valmiin hedelmän(sanotaanko niitä hedelmiksi?)saralla.
kiitokset kaikille neuvoista ja mikään neuvo ei varmaankaan ole turha,joten lisää vaan jos mieleen juolahtaa :)
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.

Rigsu

niinjuu... ja kuvia saa lisättyä niin, että lataa ne ensin nettiin, ja sitten valitsee kuvan päältä oikealla hiiren näppäimellä "ominaisuudet", kopioi kuvan osoitteen, valitsee täältä "lisää kuva" -ja liittää osoitteen "[ img ] [ /img ]" -merkkien väliin

esim. [ img ] h ttp://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs176.snc1/6608_1054603140178_1678817624_111297_5180628_n.jp g [ /img ]

eli



(ilman välilyöntejä ;) )
#813

est. 28.07.2009

Booze Chillis

hojo hojo!
pitää jokupäivä koittaa laitella kuvia tänne.(lähinnä kiinnostaa kuka on kuka chililajikkeistani)
vaihtoehtoja ei tosin ole kuin 4(ostin plantusta randomina,kun ei mitään kokemusta lajeista saatikka kasvatuksesta)
-Cayenne Long Slim
-Hercules
-Apache
-Anaheim
tuommoiset pussukat tarttui mukaan(otin lähinnä nimien perusteella.esim.Anaheim mighty ducks :))
olisi kiva kuulla mitä noista lajeista olette mieltä.

joo,ja annoin kasvien mullan kuivahtaa kunnolla ja sitten puutarhurin kesää ja sillointällöin merilevä suihkua.
minusta näyttää että alkavat heti muutamassa päivässä näyttää paremmilta(hedelmää pukkaa jo toinenkin kasvi)
koomisiakin piirteitä herättää harrastukseni:vesisateen tullessa ryntään nostelemaan ruukkuja verannalle,jotteivät juo liikaa :D
emännän seuratessa touhujani ja katsellessa kasvien "hellää"hoivaamista.odottelen valkotakkisten saapumista vaimoni pyynnöstä ;)
naapurin vanharouva kävi ympärilleen pälyillen pihallamme kurkkimassa,että mitäs se hippi noin huolella kasvattaa.(joten ei ihme vaikka joutuisi virkavallalle keittämään kahvit chili-keskustelun lomassa ;D
Miehet muistetaan teoista,paskanjauhajia ei mistään.