tammikuu 10, 2025, 20:00:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

bluesman

Tässä muutama passiivihydrokuva. Yhdestä oli maaliskuussa kuvasarja mullasta hydroon siirrosta. En tiedä näkyvätkö alasajetun Kuvaboxin vanhat kuvat enää, viime vuoden päiväkirjaani olen yrittänyt linkittää kuvia uudelleen, hidasta hommaa.
Elikkä Prairie fire siirto 3/10;

Kuva tältä päivältä;

Ei siis mitään ilmastointia, bubbleria tms. Litkutkin unohtui muussa kiireessä vaihtaa koko huhtikuussa. Varmaan siksi ei ole tuon kookkaampi.
Sama kasvi vierellään Sweet banana passiivissa.

Peruvian purplet, multa ja passiivihydro;

Rankkapanda

Sweet Banana on melko kiva lajike. Itellä tekee seittemää isompaa palkoa, kukkii ja tekee jatkuvasti uusia palkoja. Sanoisin, että helpoin chili mitä olen kasvattanut.

Rusakko

Pidätkö passiivissa vettä ihan pintaan asti vai pelkästään niin että sorat kastuvat pari senttiä pohjalta ja loppu sorat sitten imevät vettä sieltä?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - kesäkuu 11, 2010, 11:31:59 ap
Pidätkö passiivissa vettä ihan pintaan asti vai pelkästään niin että sorat kastuvat pari senttiä pohjalta ja loppu sorat sitten imevät vettä sieltä?

Mimosaruukussa on vedenkorkeuden mittari ja katson siitä mihin lorotan vettä. Useimmiten pinta on siten että mittari on sentin alle maksimin. Mittarin kolo ei mulla ole koskaan piripintaan täynnä, muutoin kasvi ui ja kärsii.
Peruvian purple kuivui totaalisesti kolme kertaa ja ehkä siksi kostaa mulle tiputtelemalla kukkansa eikä tee podeja. Hyvin on kylläkin kasvanut.
Ulkona kuumalla kelillä saa vahtia tuota pientä Mimosaa kun vettä on alle litran. Kuivuu tosi helposti. Mutta kaikenkaikkiaan sopivan lajikkeen valitsemalla ei chilienhoito voi enää helpompaa olla.

bluesman

MasaT varmaan ihmettelee miksei Congo brownista ole yhtään raporttia. Tässä Masan perua oleva juuri viimeiseen ebbiin ja kokeeksi viimevuotiseen pestyyn lecasoraan istutettu Congo brown. Taustalla Doc Evilin arkistosta peräisin oleva Inca berry. Congo brown ei ole hirveästi kasvanut saapumisensa jälkeen. Alkuaika olikin öisin todella kylmää eikä mikään kasvanut. Uusin lajike kypsyneisiin; Aji verde

Kaikessa ei voi onnistua; miniatyyri Orange haba l. sudden death                        Orange flame                  Peruvian white ebbissä

Meikäläisen Champion. Eli vasta kukkii.       Mutantti värjääntyy.                   Sweet banana on kohta nautittavissa.
Heräsin kylvämään helmikuun lopulla kun hokasin että puuttui listalta.

Illalla nautitaan Cili goronong yellowia                        CAP832

Inca red drop, omasta mielestäni oikein mainion makuinen.

Clasulta hain eilen lämpötilavahdin sprinklerille. Vaikuttaisi toimivan hyvin kunhan ensin lukee käyttöohjeen, mitä en yleensä tee. Säädin 25C:een jotta tällaisena viileähkönä sadepäivänä ei turhaan jäähdytä huonetta ja chilejä.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 11, 2010, 15:43:46 ip
MasaT varmaan ihmettelee miksei Congo brownista ole yhtään raporttia.

Aika hyvän näköinen hyvin haaroittunut chinensehän tuo on. Voi tulla aika reheväkin pensas vielä, jos alkaa kasvamaan kunnolla.  :D
Podejakin näyttää jo olevan tulossa aika mukavasti! En muista missä vaiheessa oma Congo Brownini on mutta ainakin Limon chinenseistä aloittaa nyt kukintaansa. Kukan nuppuja siihen on tullut aivan julmetusti ja tulee varmaan myös hyvä sato, kunhan kukat vaan pysyvät.

MikaK

Oho, onpas Inca Red Dropin podeilla kokoa. Mutantti näyttää edelleen hupaisalta.

bluesman

Kompakti siistinnäköinen pakkaushan Congo brown on mutta kun on tottunut yli metrisiin chinenseihin niin nämä pienet (vaikka hydrossa kasvaneet) ihmetyttää mikseivät kasva kuin kaverinsa. Aikaisella siirrolla kasvariin oli varmaan pysäyttävä vaikutus kasvuun.

jewe

Hyvän näköinen tuo Inca, erilainen kuin itselläni ja noi poditkin näyttää paljon pulleammilta. Ehkä sitä itsekin joskus oppii.
Itselläni iso puska mutta podeja harvakseltaan, tosin pääkukinto kai vasta alkamassa vaikka muutama podi jo punertaa. En ole päässyt vielä maistamaan ja uusi tuttavuus tänä vuonna.

bluesman

Täytyypä ottaa kuvat kahdesta muusta Incayksilöstä vertailun vuoksi. Kuva hämää, podit ovat alle 4cm pitkiä. Kahdessa muussa on pienemmät podit ja Keravalla on yksi jossa vasta alkaa podeilu.

bluesman

Tässä kolme Inca red droppia. Vasemmanpuoleinen (jossa maaperän pH-mittari)ei edes kuki mut kaksi muuta on kohtuullisia. Tikkuaski mittakaavana, ei ne podit nyt niin isoja ole.

Ulkochilit ovat telttamajoituksessa. Lasten keinu on uusiokäytössä.

Chilivaari

Onpa Incoissa tosiaan eroa. Yritäpä keksiä syy heikkoon kasvuun! Siitä voisi olla hyötyä monelle.
Minä olen pitänyt sitä helppokasvuisena, mutta jotkut muut ovat kohdanneet ongelmia ihan vihreässä kasvussa.

Tuossa pienimmässä keltaiset lehdet kielivät kyllä jostakin ravinnepuutoksesta. Tuollaiselle on tapanani heittää muutama kanankakkarae ruukun reunaan kaivettuun koloon, ellei niitä saa mullanvaihdossa pohjalle. Olivatko pH:t samat kaikissa?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 12, 2010, 12:03:10 ip
Onpa Incoissa tosiaan eroa. Yritäpä keksiä syy heikkoon kasvuun! Siitä voisi olla hyötyä monelle.
Minä olen pitänyt sitä helppokasvuisena, mutta jotkut muut ovat kohdanneet ongelmia ihan vihreässä kasvussa.

Tuossa pienimmässä keltaiset lehdet kielivät kyllä jostakin ravinnepuutoksesta. Tuollaiselle on tapanani heittää muutama kananpaskarae ruukun reunaan kaivettuun koloon, ellei niitä saa mullanvaihdossa pohjalle. Olivatko pH:t samat kaikissa?

Juu, täytyy myöntää että pienemmässä turveruukussa oleva on ollut vähän heitteillä niin kastelun kuin lannoituksenkin suhteen. Turpeen pH:t samat, n.6,7 (yllättävän korkea tai mittausvirhe) ,hydroa en mitannut mutta siinä oleva litku on PK 1 tl/10 litraa sekoituksesta. Vois olla 6,5. Kotona oleva neljäs on suht pienessä ruukussa ja kärsinyt ajoittaisista kuivumisista. En osaa eroja muutoin selittää kuin että suurinta on paremmin kohdeltu ja ollut kasvarissa paraatipaikalla.

Kilp

Meikäläisen Inca Red Drop kasvaa samaa vauhtia vieressä olevien Aji Cristallin ja Championin kanssa. Valosta taitaa olla kova kilpailu tuolla itäisellä ikkunalla. Raakileita Inca Red Drop on tehnyt murto-osan vierustovereihin verrattuna ja kasvutaoa siis kaikkea paitsi siroa ja puskamaista.

bluesman

Ja eikun taas lisää kuvia. Jospa joku neuvois miten Picasan fotot saa pienempinä päiväkirjaan. Tuppaa olemaan aina samaa sarjaa, vie tilaa eikä voi korostaa isommalla kuvalla stooria mikä nyt ei hääppöinen ole mutta kuvia on hauska näpsiä.

Heart throb (C.baccatum)                                                                            Sri Lankan chinense kypsyi

Tobago sweetin yhden oksankärjen podeja. Yli 30 ja oksia on kymmenkunta. Ne ja muualla olevat podit niin tässäkin kasvissa täytyy olla yli 300 podia.
Congossa enemmän. Vierellään Basilika "mammoth" l. salaatinlehtibasilika.

Kaltsu

Alkoi Tobago sweet kiinnostaa kovasti. Minkäs makuinen tämä on? Varmaankin makea nimestä päätellen. Itse tykkään että chilissä pitää olla makeutta. Chinense? Näyttäisi olevan vielä runsas satoinenkin.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 13, 2010, 21:50:21 ip
Alkoi Tobago sweet kiinnostaa kovasti. Minkäs makuinen tämä on? Varmaankin makea nimestä päätellen. Itse tykkään että chilissä pitää olla makeutta. Chinense? Näyttäisi olevan vielä runsas satoinenkin.

On todella maukas lajike. Sweet ei tässä tapauksessa todellakaan tarkoita mietoa (shp:n koemaistaessa punoituksestaan päätellen). Tujua, ehkä asteikolla jotain 7-9. Chinenseä parhaimmillaan. Erittäin hedelmäinen. Aivan varmasti ensi vuoden karsitussa listassa mukana kahdella yksilöllä niin saadaan tuhat podia kesän aikana. Oon nyt syönyt vain sellaisenaan, toimii varmasti salsana ilman muita chililajikkeita.
Podit 4-6cm pitkiä, vähän Jalapenon muotoisia.
Kuvan yksilössä on valehtelematta 300 podia, veikkaan että jos laskisin yksitellen niin paljon ylikin.
Ilmeisesti et kuitenkaan tälle kaudelle kylvä ko.lajiketta, saat syksymmällä sitten siemeniä kunhan kaikista lajikkeista on satoa kerätty ja siemenet otettu talteen.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 13, 2010, 22:01:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 13, 2010, 21:50:21 ip

On todella maukas lajike. Sweet ei tässä tapauksessa todellakaan tarkoita mietoa (shp:n koemaistaessa punoituksestaan päätellen). Tujua, ehkä asteikolla jotain 7-9. Chinenseä parhaimmillaan. Erittäin hedelmäinen. Aivan varmasti ensi vuoden karsitussa listassa mukana kahdella yksilöllä niin saadaan tuhat podia kesän aikana. Oon nyt syönyt vain sellaisenaan, toimii varmasti salsana ilman muita chililajikkeita.
Podit 4-6cm pitkiä, vähän jalapeñon muotoisia.
Kuvan yksilössä on valehtelematta 300 podia, veikkaan että jos laskisin yksitellen niin paljon ylikin.
Ilmeisesti et kuitenkaan tälle kaudelle kylvä ko.lajiketta, saat syksymmällä sitten siemeniä kunhan kaikista lajikkeista on satoa kerätty ja siemenet otettu talteen.

Kuulostaa hyvältä. Pidetään lajike mielessä ja palataan astialle syksyllä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

bluesman

Räps räps, kamera senkun käy.

Tällaisia nippuja on kymmeniä Tobago sweetissä;  Yellow pointed habasta ei saa kunnon kuvaa
                                                                   kuin kasvarin ulkopuolelta.Pitäiskö karsia?

Yellow pointedin podi.

Aji cito, uusin kypsynyt lajike, vai tuleeko vielä keltaiseksi?

Leek ebbissä. Isoja painavia podeja.                     Leek ruukussa, yksi alkaa punertaa.

Jindungo (C.chinense) kukkii amppelissa.       

Orange lantern kukkii viimeisenä ja alkaa poditella.

Poblano

Ulkokasvatusteltta, kasvit voivat olosuhteisiin nähden hyvin.                                                                         Iranilainen annuumi, podejakin on jo.

Toni.A

Kyllä kun ei ole viikkoon juuri ehtinyt koneella käydä, niin on mukavasti näköjään ehtinyt tapahtua sulla tuossa viidakossa. Itse pitäisi käydä myös aukaisemassa kasvilaituri, kun en ole viikkoon muuten tutkaillut, kun vaan tarkistanut, että hengissä ovat. Tosin eipä tässä olla kotonakaan oltu kohta viikkoon. Oma Cheyennekin alkaa kellastua vesilasissa, vaan eipä taida muuta tapahtuakaan, siis tarkoitan noita podeja. Saisihan tuokin kesä alkaa pikkuhiljaa, kun tuntuu olevan yöt vieläkin viileitä ja päivätkin suht. kylmiä. Paljon sulla on muuten tuossa ulkokasvatuksessa noita puskia?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030