tammikuu 11, 2025, 01:38:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

jewe

Komean näköistä. Leek on sullakin samanlainen pötkylä kuin itselläni viime vuonna. Mullakin kokoa tulee taas samallalailla ja nyt rupeaa podit kääntymään alaspäin kun painoa tulee lisää. Ihan hyvä chili täytettynä grillissä.

bluesman

Ulkona ovat paitsi rocotot niin semmoinen 15 kpl. Laitan lähes kaikki ruukuissa olevat ulos kunhan vielä lämpenee (siis kun, ei ehkä). Saa tilaa touhuta ja jos muistelen viime kautta niin keskikäytävä hiljalleen katoaa viidakkoon.
Rankkapandan kanssa just äsken maisteltiin Leekiä, on tosi maukas ja kunhan grillaillaan, kokeillaan täytettyjä purjoja. Eli purjolla täytettyjä Leekejä.
Keksin litkujenvaihtoonkin uuden toimivan virityksen. Raportti tulee myöhemmin. Mutta on se pirun hupaa tuo Topmax kun kymppi menee kahdella kastelukerralla.

Rankkapanda

Oli muuten taas maukkaita chilihetkiä, Cameron potkas vasta mahaan päästyään, ja sitten sattukin :D

Leek on aikas maukasta.

Topmaxia 10 litraa mennyt. Ei tainnut olla edes läppä, että toukokuun tarpeille.

7 podissa "muutama" podi tulossa.

Caribbean Red Habanerokin tekee satoa.

Enpä muista mikä annuumi tuo oli.

Scorppari leviää hitusen.

Mikho

Melko herkullisen näköistä meininkiä! 7podista ei chinense parane.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: kapsikumi - kesäkuu 14, 2010, 22:46:20 ip
Melko herkullisen näköistä meininkiä! 7podista ei chinense parane.

Kypsyis jo niin sais tätä monen kehumaa maistaa. Lienee scorpionin veroinen potku.

Topmaxia on tänä keväänä mennyt jo 16,5 litraa että silleen. 32 resoon kun vaihtaa litkut niin 4,5 litraa hulahtaa kerralla. Multakasvit päälle. Siirryn GHE:n vastaavaan tuotteeseen (Bio Bloom) kun ei tarvitse kuin millilitramitoilla mittailla. Kustannukset jokseenkin samat mutta aine on tiivistetymmässä muodossa, mahtuu jääkaappiin, on säilytettävä kylmässä ja pimeässä kuten Topmaxikin. Käytin BioBloomia viime kaudella menestyksekkäästi.

Rankkapanda

Unohtu laittaa maistiaisista kuva. Maukkaita, mutta mietoja tähän mennessä tullut syötyä.

RikuS

No huh, melkoinen kulutus topmaxilla. kuinka paljon laitat 10l kohden? Itse ostin kanssa topia, tosin vaan 1/2l kun kulutus ei ole niin suuri. Aika kallista litkua tuo kyllä on muihin ravinteisiin verrattuna. Mulla kanssa kasvoi 7podia viimekesänä, tosin niin myöhään istutettuna, etten päässyt maistamaan, jos tänä kesänä sitten :D

papereeka88

Ei taida tuo vesiviljely tuossa mittakaavassa olla laiskan tai köyhän mieheen puuhaa? :D on kyllä komean kokoinen kasvihuone ja jos en ihan väärin muista niin pari kuvaa sun kasvihuoneesta oli päässyt kivikankaan tämän vuoden tuote luetteloon :D
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

tulimies

On venyneet aika lailla :) Hienoo ! !

shp

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - kesäkuu 15, 2010, 12:45:37 ip
Ei taida tuo vesiviljely tuossa mittakaavassa olla laiskan tai köyhän mieheen puuhaa? :D

Alkusähellyksen jälkeen vesiviljely on todellakin laiskan miehen hommia, kerran viikossa ehkä lisäilee vähän vettä resoihin =)
Eikä se niin kallistakaan ole alkuinvestointien jälkeen, koska topmaxin kaltaiset lisät eivät todellakaan ole pakollisia mukavan sadon saamiseksi.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

bluesman

kesäkuu 15, 2010, 18:43:20 ip #810 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 15, 2010, 18:55:28 ip käyttäjältä bluesman
Lainaus käyttäjältä: shp - kesäkuu 15, 2010, 16:43:18 ip
Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - kesäkuu 15, 2010, 12:45:37 ip
Ei taida tuo vesiviljely tuossa mittakaavassa olla laiskan tai köyhän mieheen puuhaa? :D

Alkusähellyksen jälkeen vesiviljely on todellakin laiskan miehen hommia, kerran viikossa ehkä lisäilee vähän vettä resoihin =)
Eikä se niin kallistakaan ole alkuinvestointien jälkeen, koska topmaxin kaltaiset lisät eivät todellakaan ole pakollisia mukavan sadon saamiseksi.

Oon shp:n kanssa samaa mieltä. Aluksi palaa rahaa pumppuihin ja pyttyihin ym. mutta sitten kun homma on viritetty niin seurailee nesteitä ja lisää tarvittaessa. Onhan joku Topmax pirun tyyristä mutta kun en harrasta esim.kiihdytysajoa tai purjelentoa niin kaikki on suhteellista. Nyt en ihan tarkkaan muista milloi lopetin viime kaudella GHE:n BioBloomin lisäämisen mutta vissiin jo heinäkuulla, sadontulo kyllä jatkui senkin jälkeen. Olisi tietenkin pitänyt olla rinnakkain 2 pyttyä, samat kasvit mutta toiselle Topmaxia ja toiselle ei.
Vedenvaihto 32 resoon oli työläs homma kun eivät letkut toisiinsa liitettyinä toimineetkaan. Pumppujen tehot eivät riitä kuin yhdelle letkulle kerrallaan.
Sitten keksin johtaa letkut sadevesiputkeen jonka kaivoin sokkelin alta niin putken halkaisija riittää n.10 letkulle. Siispä 10 ebbin sarjat samalle ajastimelle ja napinpainalluksella litkut kasvimaalle. Laiskan miehen hommaa. Kastella nyt vain joka toinen viikko. Ruukuissa kasvavat ne vasta mun ajan vievät. Joka päivä pitää vettä antaa eikä koskaan tiedä onko ravinteita sopivasti.

keto

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 15, 2010, 18:43:20 ip

Onhan joku Topmax pirun tyyristä mutta kun en harrasta esim.kiihdytyajoa tai purjelentoa niin kaikki on suhteellista.

Mutta eihän purjelento ole kallista... ilmailuksi. Kiihdytysajosta en sano mitään.

Niin, kaikki on suhteellista  ;D
CAVOK

Kilp

Ruukuissa kasvavat ne vasta mun ajan vievät. Joka päivä pitää vettä antaa eikä koskaan tiedä onko ravinteita sopivasti.

Tuleeko tosiaan noin tiheään jano ruukuissa oleville? Taivasalla oleville vaiko kasvarin asukeille?

Omat ulkoruokinnalla olevat chilit istuvat 10l ämpäreissä ja näillä säillä näyttäisi ettei niitä pääse kastelemaan ollenkaan. Sikäli harmillista kun en laittanut ämpäreihin sekaan kananpaskaa tai muutakaan lannoitetta. Tuossa hellejaksollakaan en uskaltanut kastella päivittäin, mutta ei minulla noita tamia pihalla olekkaan kuin 6 kappaletta ;D

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Kilp - kesäkuu 15, 2010, 19:37:12 ip
Ruukuissa kasvavat ne vasta mun ajan vievät. Joka päivä pitää vettä antaa eikä koskaan tiedä onko ravinteita sopivasti.

Tuleeko tosiaan noin tiheään jano ruukuissa oleville? Taivasalla oleville vaiko kasvarin asukeille?

Omat ulkoruokinnalla olevat chilit istuvat 10l ämpäreissä ja näillä säillä näyttäisi ettei niitä pääse kastelemaan ollenkaan. Sikäli harmillista kun en laittanut ämpäreihin sekaan kananpaskaa tai muutakaan lannoitetta. Tuossa hellejaksollakaan en uskaltanut kastella päivittäin, mutta ei minulla noita tamia pihalla olekkaan kuin 6 kappaletta ;D
Itsellä kasteluväli ruukuissa ollut viikon, nyt kuukauden aikana. Voihan se muuttua roimasti, kunhan/josko ne lämpimätkin alkaisivat.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Kilp

No näinhän se on.

Eikä nuo minun chilit niin hirveän isojakaan ole kun vertaa Bluesmanin taimiin. Latvoa piti kevättä odotellessa useampaan kertaan ja pärjäsivät hyvin 20cm altakasteluruukuissa kun kasteli kahdesti viikossa. Nyt tosiaan riittää se ~litra viikossa, ja varmaan menisi ilmankin kun sataa vähintään joka toinen päivä.

MrFrost

Kannattas ehkä kokeilla ottaa osa niistä pientareelle menevistä vesistä talteen ja antaa kasvimaalle...

Ei mee ihan hukkaan litkut, sadehan toki laimentaa sitten....

En vaan muista miten Kärsä ohjeisti noita käyttämään turvemultakasveille...

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Jiri

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - kesäkuu 15, 2010, 20:19:41 ip

Mä olen puolet laittanu vettä noihin resojen pohjalta kaivettuihin liemiin ennen vaihtoja. Fasselta muistaakseni sain tämän ympäripyöreän ohjeen. Ja resoliemenä on tosiaan ollut ihan vettä+matoa+microa...
http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Jiri - kesäkuu 15, 2010, 20:24:41 ip
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - kesäkuu 15, 2010, 20:19:41 ip

Mä olen puolet laittanu vettä noihin resojen pohjalta kaivettuihin liemiin ennen vaihtoja. Fasselta muistaakseni sain tämän ympäripyöreän ohjeen. Ja resoliemenä on tosiaan ollut ihan vettä+matoa+microa...

Jeps, Bluesmanillä vaan on tuo Kemiran Hydrolannos ja Salpietari käytössä...

Itsekin harkitsen vakaasti tuohon vaihtamista, tulee halvemmaksi. Itseasiassa on jotain kilo tms hydrolania ja siihen sopivasti salpietaria kaapissa,
onneksi en ehtinyt antamaan pois.

Pitäisi vaan tehdä jotkut valmiit liemet, ettei tarvitse aina sekoitella rakeita veteen, onnistuuko toi miten helpolla? Bluesman ja JeQQ varmaan osaa vastata tähän.

Ja tosiaan Jiri, heinäkuussa voitas lähteä kyläilemään tuonne, jos isännälle vaan passaa ottaa pari hilipäätä kylään sopivana ajankohtana....

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman

No kasteluväli riippuu tietysti esim kasvin+ruukun koosta. En viitsi isoja saaveja kasvariin laittaa, kympit ovat isoimpia toistaiseksi. Kasvari vaan lämpiää auringonpaisteella todella nopeasti ja vaikka tuuletusluukut aukeavat, on lämpöäätila hetkessä yli 35C. Kyllä suorassa paisteessa olevat kasvit viruvat 50C lämmössä oikein kesäkuumalla kun ihan suoraan porottaa. Heitän kukkapenkkiin melkein kaikki kunhan lämpiää vielä vähän.
Vaihtolitkut menevät pitkillä sadevesiputkilla kasvimaalle. Jos puolet nesteestä on käytetty 2 viikon aikana, vaihdossa pumpataan kasvimaalle n.kuutio laimeaa lannoitetta, ei siis mene hukkaan.
Rocotot olin sadeviikon suojannut kuplamuovilla joten ne eivät uineet. Tänään lannoitin ekan kerran yli viikkoon. Yksi kypsä podi on, punainen, olevinaan Manzano yellow. Katin kontit. Rocoto grandeko suippo? Tuntuu  siltä että Pepperkingin siemenet on ihan mitä sattuu. Ainoa mikä pitää kutinsa on Manzano rojo eikä sekään ole mitä Fataliin pussissa luki; Manzano amarillo. Ei se mitään, satoa tuntuu tulevan jo näin kesän alussa rocotoistakin.
Jiri ja MrFrost, tervetuloa mutta ilmoitelkaa ajoissa, käydään lomareissuilla hyvinkin pienellä varoitusajalla.

MikaK

Pojat infotkaa, jos olette menossa, niin katsotaan jos sopisi omaankin aikatauluun. Näillä näkymin 4.7 voisin kotimatkalla piipahtaa, mikäli mulla on auto käytössä ja perhe jää mökkeilemään. Heinäkuun puolesta välistä lomilla, joten silloin pääsee helpommin morjestamaan, jos vaikka sen lupailemani mustikkapiirakankin saisin aikaiseksi.