tammikuu 10, 2025, 19:29:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 16, 2010, 23:10:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - elokuu 16, 2010, 20:37:15 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 16, 2010, 18:02:55 ip
...Keräsin nelisen litraa podeja.

Mitäs ajattelit tehdä noista? Syödä leivän päällä vai sellaisenaan? Minusta tuntuu, että neljä podia olisi ihan riittävä määrä satoa noin sairaasta, mielenvikaisesta ja infernaalisesta chilistä.

Eihän vika ole kuin syöjässä jos ei oo toleranssi vielä chilin edellyttämällä tasolla.
Ei kyllä oot oikeessa, liikaa on. Vasinkin kun on 7pot joka on tuottanut jo saman verran ja tuottaa koko ajan lisää.
Varmaan kuivaan jauheeksi ja myyn turvamiehille sumutteeksi.
Siinähän on suorastaan markkinarako, taatusti kotimaista ja luomua. Luulis turvamiehilläkin olevan turvallista liikkua, kun olis noin ätkyä tavaraa tarjolla.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Jiri

Normaalisti en offtopicia kirjoittele, mutta käsittääkseni jossainpäin maailmaa on valtavia chilifarmeja ihan vain nimenomaan juurikin pippurisumutteiden valmistusta varten.

Ja lisäksi minun piti kehaista Bluesmanin kuvien laatua seuraavassa viestissäni tähän ketjuun. Ja olipa varastossa vielä Bluesmanille videopätkäkin: http://www.youtube.com/watch?v=JHY5c9zHHBc

http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

MikaK

Ai onko kasvaria raivattu? Kuvista sitä ei huomaa, kun näyttäisi keskikäytävällä kumartelu olemaan edelleen normia. Ei lakkaa ihmetyttämästä Nurmijärven meininki. 4 litraa scorparia luulisi riittävän talveksi ellei poikasi ala popsimaan scorpari/7pod salsaa ruokalusikalla.

bluesman

Kyllä toi 4 litraa noin aluksi riittää, sehän oli ensimmäiseksi silputusta yksilöstä. Yksi iso on vielä kypsyttämässä lisää kiusaa.

Caribbean red habanerokin vielä löytyy vaikka yksi meni nurin ja paloiksi.        Samoin 7pot.                            Limo                         

Campane

Peito de moca                                                                                   Yellow pointed habanero, pakko kohta silputa lisää. On pahasti valon edessä.

Pimenta d´ Espelette alkaa kypsytellä podejaan                             Cili goronong yellowista kohta sato talteen

CAP832 baccatum on piilossa Congon takana, kypsiä podeja

Congossa on vieläkin podeja kypsymässä vaikka tuhannen kappaleen raja meni jo rikki. Yritän huomenna Congo brownista kuvaa, on vähän piilossa.

Peruvian whiten loppukypsytys menossa

Yleistä hässäkkää

Orange lantern

papereeka88

Kyllä ne on vaan vaikuttavat kasvatukset :) Mahtaiskohan itse saada aikaan jotakin tollasta omassa kasvarissa?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

bluesman

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - elokuu 17, 2010, 21:57:16 ip
Kyllä ne on vaan vaikuttavat kasvatukset :) Mahtaiskohan itse saada aikaan jotakin tollasta omassa kasvarissa?

Varmasti saat kunhan paneudut chilien sielunelämään ja uhraat ison osan vapaa-ajastasi chileille.

MasaT

Kasvoi viime vuonna saman näköisiä Perulaisia chinensejä, kuin tämä Orange lantern. Oli vaan nimellä Royal gold. Sisusta aivan täynnä siemeniä! Maistui sitruksiselta.
Infernon sivulla tämän muotoisia chinensejä kutsutaan nimellä "portachuela".

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2010, 22:18:35 ip

Varmasti saat kunhan paneudut chilien sielunelämään ja uhraat ison osan vapaa-ajastasi chileille.

Plus vielä melkoisesti rahaa. :) Sitä en ole vielä tajunnut, mihin saat upotettua tuon sadon? Ei varmaan sukulaisilta ja tutuilta lopu chilituotteet heti kesken.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: MasaT - elokuu 17, 2010, 22:21:46 ip
Kasvoi viime vuonna saman näköisiä Perulaisia chinensejä, kuin tämä Orange lantern. Oli vaan nimellä Royal gold. Sisusta aivan täynnä siemeniä! Maistui sitruksiselta.
Infernon sivulla tämän muotoisia chinensejä kutsutaan nimellä "portachuela".

Voipi olla sama. Tässäkin siemeniä kiusaksi asti. Ei edes kovin hyvänmakuinen.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 17, 2010, 22:27:10 ip

Plus vielä melkoisesti rahaa. :) Sitä en ole vielä tajunnut, mihin saat upotettua tuon sadon? Ei varmaan sukulaisilta ja tutuilta lopu chilituotteet heti kesken.

Alkuinvestointi l. kasvihuone ja pytyt ja pumput ja hydrosora on suuri muttei joka vuosi tartte enää sijoittaa kuin 50€ lannoitteisiin, sähköön jonkunverran. Oon ajatellut että eläkkeellä n. kymmenen vuoden kuluttua on enempi aikaa kasvatella ihan tosissaan.
Ai että mihin upotan sadon? Et siis ihmetellyt kurpitsan kokoa?

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2010, 22:38:29 ip
Alkuinvestointi l. kasvihuone ja pytyt ja pumput ja hydrosora on suuri muttei joka vuosi tartte enää sijoittaa kuin 50€ lannoitteisiin, sähköön jonkunverran. Oon ajatellut että eläkkeellä n. kymmenen vuoden kuluttua on enempi aikaa kasvatella ihan tosissaan.

Mitä on "ihan tosissaan", kun nytkin taidat olla ei-ammattilaisista Suomen kärkeä kasvien ja sadon määrässä? Vai aiotko lähteä myyntilinjalle?

Lainaus

Komea kurpitsa, mutta chilien käyttöä ihmettelen. Saat varmaan yhteensä yli sata kiloa chiliä (?) ja aika paljon siitä on tulisuusasteikon yläpäästä.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 17, 2010, 22:47:26 ip

Mitä on "ihan tosissaan", kun nytkin taidat olla ei-ammattilaisista Suomen kärkeä kasvien ja sadon määrässä? Vai aiotko lähteä myyntilinjalle?

Lainaus

Komea kurpitsa, mutta chilien käyttöä ihmettelen. Saat varmaan yhteensä yli sata kiloa chiliä (?) ja aika paljon siitä on tulisuusasteikon yläpäästä.
Sehän riippuu tuokin kasvattelu siitä toleranssista. Kun ei saa tarpeeksi tulista, on se korvattava määrällä. Hyvin yksinkertaista!

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 17, 2010, 22:27:10 ip

Oon ajatellut että eläkkeellä n. kymmenen vuoden kuluttua on enempi aikaa kasvatella ihan tosissaan.

Sen minä haluan nähdä ja kokea, minkälainen chilisato sulla on kasvamassa kymmenen vuoden päästä, kun nyt on jo tuollainen. Itsellä voi harrastukset loppua lyhyeen, ainakin ukaasi tuli, että huone on kohta vapauduttava toisen lapsen käyttöön. Se sama huone, missä mulla on ollut talvella kasvit, voitko kuvitella? Tuntuu kyllä lopunalulta, jos ei kompromissiin pääse. Siinähän menee henkireikä tyystin.

bluesman

elokuu 17, 2010, 23:07:44 ip #1053 Viimeisin muokkaus: elokuu 17, 2010, 23:10:03 ip käyttäjältä bluesman
 Vitsivitsi. Ensi kausi on rauhallisempi. En usko toiseen yhtä hyvään ulkokasvatuskauteen peräjälkeen. Muutoinkin olis varmaan ajalle muutakin käyttöä, vaimo alkaa hiukan jo ko. aiheesta "liikaa satoa" mainita turhan usein kommentteja. Kuivatuotteet säilyvät pari vuotta kohtuullisen hyvinä jos on silikageelipusseja purkissa ja karkeaksi rouhittua tavaraa. Umpiokama sama juttu. Tuoresalsa ainakin puoli vuotta. Pakastaakin voi. Käyttö on suurta mutta täytyy myöntää että esim. T.scorpionia ja 7pottia en varmasti saa kulutettua vuoden mittaan. Muut habat melko varmasti hupenee poikani ja omassa kyökissä.
En aio myydä ansaitakseni elantoni. Voin harjoittaa vaihtokauppaa tai jotain pientä ylimääräistä myydä lähinnä omakustannushintaan. Lahjoina ovat kivoja vaikka monelle jää ihailun asteelle syömisen sijaan.
PP; Jos oot kiinnostunut just esim.skorpparista tai 7potista niin tule hakemaan näytteet. Luovun mielelläni muutamasta podista.

bluesman

No TP, mullehan tuli myös chilinkasvatuskielto piharakennuksen vierashuoneeseen. Mihin nyt taimet? Keravalle kodihoitohuoneeseenko? Natikoita?
Se on rakennettava oma talvetustalo pellolle. Perhana kun tehdään elämä vaikeeksi.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2010, 23:07:44 ip
PP; Jos oot kiinnostunut just esim.skorpparista tai 7potista niin tule hakemaan näytteet. Luovun mielelläni muutamasta podista.

Kiitos, mutta ei kiitos. Lähtisi varmaan taju murusestakin, kun tätä toleranssia ei ole vielä kaksisesti.

MasaT

Mielestäni vapaa-aikaansa ei vois mukavammin käyttää, kuin kasvien kasvatteluun.
Bluesman on jopa satsannut siihen ihan mukavasti. :)
Joku ostaa purjeveneen toinen ostaa itselleen kasvihuoneen.
Bluesmanin harrastuksesta on vaan helposti hyötyä myös monelle muulle. ;)

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2010, 23:12:56 ip
No TP, mullehan tuli myös chilinkasvatuskielto piharakennuksen vierashuoneeseen. Mihin nyt taimet? Keravalle kodihoitohuoneeseenko? Natikoita?
Se on rakennettava oma talvetustalo pellolle. Perhana kun tehdään elämä vaikeeksi.
Vaikeata se on välillä, ei siitä pääse yli, eikä ympäri. No, mutta eteenpäin mennään askel kerrallaan. No mitäs, minä olin kyllä kahvilla ihan hoomoilasena ja suupielet ymmyräkäisenään kuuntelemassa, kun "rakas vaimoni" paasasi mulle noista chilin kasvatuksista. Minä ehdottelin, on se kyllä selviö, että tästä tavasta en hevillä luovu, saatikka bluesilla, mutta ehdotin, että villat ulkovaraston seinään ja lämmitys sinne ja minä pistän sinne kasvatukset pystyyn. Tarvittaessa muutan, vaikka ite perässä. Paljon oot valmis tekemään, asian eteen... tuli kuin takomalla emännän suusta. Miten on nämä ja nämä jne... plaa plaa plaa.  Tulkoon, vaikka mikä vaimo sanomaan asiasta, niin... Mie poika en tästä luovu PISTE

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 17, 2010, 23:17:39 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2010, 23:07:44 ip

Kiitos, mutta ei kiitos. Lähtisi varmaan taju murusestakin, kun tätä toleranssia ei ole vielä kaksisesti.
Mulle kelpais, mutta on tuo matka vähän liian pitkä! Vois tulla hyvää salsaa!  ;)

PP

Sitä sanottavaa taitaa tästä harrastuksesta tulla monilla muillakin parisuhteessa elävillä. Ei täälläkään kehuja tullut, kun kasvari nousi pihalle ja kannoin kaupasta uutta tavaraa joka päivä. No, ensi vuonna ei tarvi enää panostaa rahallisesti juuri mitään ja kasvaahan tuolla ihmisten ruokaakin. :)