lokakuu 06, 2024, 01:25:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Tilannepäivitystä
Ensimmäisessä kuvassa tasan viikko sitten kylvetyt lajit ja ihan lupaavalta minusta näyttää. Kovinta vauhtia pitäneet Leek, Riot, Champion ja etualan Purira. Kaikkia lajeja kylvin 2 siementä joten taimimäärä voi tuplaantua ja Leekissä ja Riotissa onkin jo molemmissa siemenissä sirkkalehdet. Häntiäkin on jo aika monissa siemenissä.
Toisessa kuvassa sitten muut uudet taimet jotka kylvetty pääosin marraskuun loppupuolella ja osa joulukuun alussa. Etusivun kasvatuslistasta näkyy nuo kylvöajat. Manzano Rojo (2 kpl) ja etualan Harold St.Bartsit (2 kpl) porskuttavat parhaiten.


jewe

Tämä viikko mennyt miettiessä missä kasvualustassa nuo taimet sitten jatkossa kasvaa. Rocotot nyt menee ruukkuihin ja isoimmat baccat kasvihuoneen kasvualustaan, mutta ainakin osan nyt kokeilen vielä laittaa hydroihin vaikkei tuo vesiviljely oikein minulta onnistunut viime kaudella.

Näyttää aika hyvin nuo siemenet monien lajikkeiden kohdalla itäneet ja kun laitin aina kaksi siementä per laji kivivillaan niin kokeilen ainakin muutamilla taimilla pistää toisen hydroon ja toisen multaruukkuun eli voi sitten verrata kumpi toimii minulla paremmin.
Aji Cristal ja Champion nyt menee mitä ilmeisimmin omatekoisiin Ebbeihin.

Kaivoin nyt naftalinista viime kaudella rakentamani 12 paikkaisen taimihydron johon ensimmäiset chilit pääsi ja sitä mukaa kun idätyslaatikossa taimia kasvaa niin sieltä sitten osa tuonne hydroon. Taimihydrossa tarpeeksi kasvettuaan siirrän chilit sitten lopullisiin isompiin hydroihin tai ebbiin. Samalla nuo hydrochilit muutti täältä sisältä eslin alta tuonne varaston puolelle natikan ja ramman ufon alle.



...testausta




jewe

Erikoinen juttu kun siirsin BR:n sisältä varastoon natikan alle muuttui kukkien väri samanlaiseksi kuin Atheoksella.
Eli kyseessä sama kasvi joka oli sisällä n. 20cm:n päässä 150w eslistä jossa lämpötila oli jotain +25 C ja kukka oli tumman violetti ja ensimmäinen kuva otettu 28.12.
Toisessa kuvassa joka on tänään otettu kukka paljon haaleampi ja etäisyys 400w natikkaan n. 1 metri. Suuri muutos on myös lämpötilassa joka nyt on n.+16 C.
Osaako joku kertoa mistä tuo johtuu, valo vai lämpötila ?

Chilivaari

Nuo kyllä vaihtelevat ihan luonnostaankin. Onko lehtien värissä tapahtunut muutoksia?

jewe

Lehdet ovat minusta olleet samanlaiset koko ajan.

Tuo kukkien värimuutos on tapahtunut varmaan noin viikon sisällä ja koskee kaikkia kasvin kukkia joita nyt on jotain 6-7 kpl.

jewe

tammikuu 11, 2010, 20:22:38 ip #65 Viimeisin muokkaus: tammikuu 11, 2010, 20:28:36 ip käyttäjältä jewe
Pientä itämistilastoa

29 eri lajia olen kylvänyt joista nyt itänyt 25 lajia, tosin muutamat noista vielä häntä vaiheessa, mutta uskoisin että ne lähtee kasvamaan.
Lähes kaikkia lajeja laitin 2 siementä joista useimmista nuo molemmat ovatkin itäneet eli kyllä niitä taimia nyt tulee ihan kiitettävästi.

Pitää olla tyytyväinen sillä paremmin on mennyt tähän asti kuin viime kautena, vaikkei ihan kaikki olekaan vielä itäneet.

Ainostaan tuo Habanero Cappuccino taitaa olla varmasti menetetty kun siemenen laitin multaan jo joulukuun alussa eikä mitään ole tapahtunut. Jopa hidas itäjä Omnicolor teki häntää jo noin viikon kuluessa, mutta sirkkalehtiä ei kuitenkaan vielä ole. Aji Cristalkin on ollut aika hidas itämään mutta kun tarkistin viime vuoden päiväkirjastani niin silloinkin sen itämiseen meni lähes kuukausi.

Tästä on kuitenkin ihan mukava jatkaa...


jewe

Korjausta edelliseen ja ihan positiivista.

Omnicoloriin onkin tänään tullut sirkkalehdet eli kylvöstä tasan kaksi viikkoa kun viime vuonna itämiseen meni vähintään kolme viikkoa kyseisellä lajilla. :)


jewe

Rocotot yhteiskuvassa, oikealla suurin ja kaunein Manzano Rojo, vasemmalla ylinnä Canario ja alinna Manzano Orange

Keltainen väri nyt johtuu natikasta jonka alle nuo kasvit on tällä viikolla muuttaneet.   

Rojon eka karvainen nuppu jo...ainakin näyttäisi siltä.


Harold St.Barts, mielenkiintoinen kasvutapa. Taimella korkeutta hädin tuskin 5 senttiä ja leveyttä 13,5 senttiä.


Kaikki ei nyt kuitenkaan ole ruusuilla tanssimista, näyttää siltä ettei kaikki siemenet (lajit) idä ja pitää nyt miettiä pistäisikö uusia siemeniä villaan viikonloppuna, taimia kyllä tulee muuten ihan kiitettävästi. Etusivun kasvatuslistastani näkyy mitkä lajit ei ole itäneet jos jotakuta kiinnostaa. Myöskään nuo talvetettavat tapit ei näytä mitään elonmerkkiä eli Hot Lemonit ja Naga Morich.
Taitaa mennä viikonloppuna myös Nagan ja Lemon Dropin kylvöksi. Ei sitä nyt osaa olla tätä kautta ilman Nagaa ja sitruschiliä.

bluesman

 Mitä teet Manzano rojon nupulle? Mulla on sama homma. Pitäiskö tässä vaiheessa nyppäistä vai katsoa kun kumminkin tippuu itsekseen?

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 14, 2010, 22:21:49 ip
Mitä teet Manzano rojon nupulle? Mulla on sama homma. Pitäiskö tässä vaiheessa nyppäistä vai katsoa kun kumminkin tippuu itsekseen?


Kerro sinä minulle ? eihän tuossa ole mitään järkeä että noin 15 senttisessä rocotossa on jo kukkanuppu aluillaan. Jos siitä aukeaa kukka niin olisihan se tyylikästä vaikkei podia tulekaan eli taidan jättää paikalleen.

Chilivaari

Viisiviikkoisena minulla viime talvena alkoi ensimmäinen pube tehdä nuppuja:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg55780#msg55780

Kolme viikkoa nuput tippuivat, sitten alkoi kukinta ja kolmen kuukauden päästä maisteltiin ensimmäistä kypsää. Siitä lähtien se on satoa tehnyt. Viime aikoina paremmin kuin keväällä. Tuo on kyllä pienikokoinen, tuntematon yllätyslajike.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg62808#msg62808

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 14, 2010, 23:14:42 ip
Kolme viikkoa nuput tippuivat, sitten alkoi kukinta ja kolmen kuukauden päästä maisteltiin ensimmäistä kypsää. Siitä lähtien se on satoa tehnyt. Viime aikoina paremmin kuin keväällä. Tuo on kyllä pienikokoinen, tuntematon yllätyslajike.


Siinäpä tavoitetta itsellekin. :)

Kovin on eri tavalla nuo rocotot minulla nyt kasvaneet kuin viime vuotinen Turbo Pube. Johtuneeko sitten eri lajikkeista tai muista olosuhteista mutta huomattavasti tuuheammin kasvavat ja koko ajan pukkaa uutta lehteä eikä niinkään pituutta ja nuo nuputkin tuohon rojoon muodostui tosi aikaisessa vaiheessa.

Mutta tosiaan huonosti on kokemusta itselläni rocotoista ja ainostaan tuota yhtä turboa olen aikaisemmin kasvatellut.

jewe

Tämä ilta mennyt pääasiassa taimia kouliessa ja muutamia uusintakylvöjäkin olen tehnyt. Uusia kylvöjä Naga Morich ja Lemon Drop.
Taimia on tällä hetkellä 36 kpl ja ehkä jotain vielä kylvän ensi viikolla. Joka tapauksessa niin paljon on taimia tulossa että pulassa ollaan, tilaa on kuitenkin rajoitetusti käytössä ja ilmeisesti kesällä terassit on täynnä chiliruukkuja. :D
Ongelmia tulee varmaan jo keväällä ennen kuin kasvit saa ulos.

Taimikuvissa vilahtelee jo muutakin kuin chilejä...



Taimihydro

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 14, 2010, 22:28:06 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 14, 2010, 22:21:49 ip
Mitä teet Manzano rojon nupulle? Mulla on sama homma. Pitäiskö tässä vaiheessa nyppäistä vai katsoa kun kumminkin tippuu itsekseen?


Kerro sinä minulle ? eihän tuossa ole mitään järkeä että noin 15 senttisessä rocotossa on jo kukkanuppu aluillaan. Jos siitä aukeaa kukka niin olisihan se tyylikästä vaikkei podia tulekaan eli taidan jättää paikalleen.

Ei enää nuppuongelmaa. Oli pudonnut itsestään.

jewe

Nuppuja täällä on nyt molemmissa rojoissa ja useampiakin.

Saas nähdä kestääkö kukintaan asti.

Filago

Hyvältä näyttää kaikin puolin ja ajoissa olet :).

Filago
#163

jewe

Tuli nyt siirrettyä noita taimia isompiin ruukkuihin ja nyt on vähän sellainen olo että tässä on tullut mokattua eli olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten.
Tuntuu että noin pariin viikkoon ei ole ollutkaan enää merkittävää kasvua Harold St.Bartseissa ja Manzano Rojossa ja homma polkenut paikallaan. En keksi muuta syytä kuin liian pienet ruukut jo täynnä juuria.
Osaako joku kokenut sanoa onko näin ?
Natikkakuvissa Harold ja Rojo.

En viitsi laittaa isompia kuvia kun nuo keltaiset kuvat ärsyttää.


Taimet uusissa ruukuissa
Epäselvää on myös noiden taimien etäisyys natikoihin jotka nyt ekaa kertaa käytössä. Nyt olleet varmaan alle metrin etäisyydellä. Onko liian lähellä vai kuinka ?

jeQQ

Olisihan nuo voinut jo aikaisemmin siirtää, mutta chilit kyllä kasvaa yllättävän suuriksi pienessä purkissakin..

jewe

Ei voi mitään, hulluus ei ota laantuakseen eli 5 lajiketta tuli vielä tänään kylvettyä.
Sweet Banana                      C.Annuum
Rocotillo Twins                     C.Baccatum
Long Chocolate Habanero       C.Chinense
White Bullet Habanero            C.Chinense
Yellow Rocoto                       C.Pubescens

Tähän mennessä kylvetty tomaatit, paprikat ja chilit ja laskeskelin että jos loput chilit pääasiassa itää niin taimia olisi aika lähellä 100 kpl.
Tuo määrähän ei ole vielä mitään jos vertaa esim. erääseen "Keravalaiseen chilipäähän", mutta joka tapauksessa ei ole enää mitään käsitystä minne nuo kaikki chilit ja paprikat lykkään joita on suurin osa kasvatettavista.
Ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin terassit täyteen ruukkuja, mutta kuka ne kaikki kastelee kun ollaan mökillä kesällä. Ehkä on parempi ettei asiaa nyt ajattele kun ei ole ajankohtaista, mutta varmaan jonkinlainen kastelusysteemi pitää kehitellä. Ehkä samanlainen Blumat- järjestelmä joka hoitaa kasvihuonetta kesäviikonloppuisin. ???

bluesman

 Saakohan chilitautiin rokotusta? Mun olis pitänyt saada ja näyttää vahvasti siltä että sunkin pitäis saada vasta-ainetta. Niitä on vaan niin kiva kylvää ja unohtaa että metrinenkin puska kasvaa ja juo kesäkuumalla melkoisesti. Ootko hydroja harkinnut? Ebbit laitoin itse juuri kastelun helppouden vuoksi. Tai joku dripfeedsystemi isolla tankilla. Onhan niitä systeemejä. Musta tuntuu että sullakin saattaa tulla sato-ongelmia; liiallisen sellaisen. Mutta saahan noita taimia lahjoitella tädeille ja serkuille jotka sun puolesta sitten saavat kasvin hengiltä.
Ja onpahan sitten varaa menettää öttiäisille joku kasvi. Jos olis vaan vaikka 10 hiliä ja 5 kuolee pois on tappio 50%.
Minkäkokoinen sun kasvari on? En oo oikein saanut kokonaiskuvaa siitä.