lokakuu 06, 2024, 01:14:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Ongelma on se kun eri lajikkeiden siemeniä on putkahtanut nyt vähän joka paikasta. Siemenketjukirjeestä ja vaihtareista ja sit on pakko kokeilla kun niitä kerran on. Lisäksi kylvän periaatteessa yhden taimen per laji, mutta laitan aina varmuuden vuoksi kaksi siementä ja sitten kun molemmat itää niin toisesta ei raaski luopua, onkos tuttua ?

Kyllä mulle muutama hydro tulee ja nytkin on 9 taimea taimihydrossa, mutta viime vuonna ei toi hydroilu oikein onnistunut ja suurin into siihen pikkasen hiipunut.

Kasvihuone jonka viime vuonna rakensin on 12,4 neliötä eli ei nyt niin iso mutta puolet suurempi kuitenkin kuin vanha oli ja ainahan ne pieneksi käy. Lisäksi kasvarista suurin osa on varattu tomaateille ja ainakin yks kurkku tulee ja viiniköynnös siellä jo on.

bluesman

 Tutulta tuntuu. Sitten kun vielä varmistaa ja kylvää kolme siementä ja kaikki itää. Vaikka harrastan metsästystä niin chilintaimen tappaminen tuntuu häijyltä.
Jos sulla on 6 neliötä tomaatteja niin sulla täyty olla oma ketsuppifirma, senverran tulee varmaan tuottoa? Oot kylvänyt melko aikaisin, eikös ne venähdä?
Mikähän mahtaa sun viiniköynnöksen lajike olla? Sellainen olis kova sana.

jewe

No joo...myönnetään tomaattejakin on liikaa, tällä hetkellä 10 lajiketta, tosin osa menee ruukkuun ja amppeleihin eli oikeastaan sama ongelma kuin chileillä eli taimia tulee aina vähintään kertaa 2 tai 3 per lajike kun kaikki haluaa säästää ja niissäkin kaikkia uusia lajeja haluu aina kokeilla.
En usko että tomaatit venähtää liikaa kun nyt olisi tarkoitus pistää ne ja chilit kasvarin maapetiin jo maalis-huhtikuun vaihteessa, kuulostaako ihan älyttömältä ajatukselta ?
Mullahan oli maalämmitys huoneessa lisäksi, tosin kokemusta edellisiltä vuosilta ei ole.

Viiniköynnös on Supaga ja ulkona terassin kupeessa kasvaa Zilga, nämäkin on uusia juttuja mulla. Töpeksin viime vuonna tuon Supagan istutuksen kanssa ja se pitäisi saada jotenkin ohjattua kasvamaan sokkelin alta ulos huoneesta, tulee nimittäin hiekka ja styroksit vastaan jos kasvaa alaspäin. Pitää varmaan kaivaa ylös keväällä ja jollain putkella ohjata juuristo kasvamaan ulos kasvimaalle joka on huoneen takana.

Näihin taudin oireisiin kuuluu myös tuo vähän väliä haahuilu kylmässä kasvarissa jossa pitää testailla lämppäreitä että ne vielä toimii pakkasella.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 21, 2010, 21:45:28 ip... ulkona terassin kupeessa kasvaa Zilga.


Zilga meillä on kasvanut vuodesta 2000 ja hyvin tulee satoakin, pieniä sinisiä, makeita, mutta siemenellisiä rypäleitä. Ei meitä tosin siemenet haittaa.

Etelärinteessä hyvin auringossa tuo on kasvanut ja kiipeilee terassille jo viiden metrin köynnöksenä. Minkäänlaista suojausta ei ole ollut, ensimmäisenä talvena maan pintaa vähän peitettiin lehdillä.

jewe

Fatalii Yellow, uudet lehdet vaalentuneet ? tämä ilmiö tullut esiiin sen jälkeen kun siirsin kasvin varastoon natikan alle. Voisiko syy olla liika valo, liika kastelu tai lannoitus. Samanlainen ilmiö näkyvissä Harold St.Bartseissa mutta lievempänä ja tätä vaalenemista on vain chinenseissä. Katsoin viime vuoden kuvista niin myös nagassa oli samanlaista vaalenemista uusissa lehdissä kun istutin sen kasvihuoneeseen, tämä tosin hävisi ajan kanssa kun naga kasvoi.


Lanceolatum
Parin viikon jurotuksen jälkeen tuntuu siltä että lähtenyt taas kasvuun ja uusia lehtiä ilmestyy.


Starfish
Vuoden ensimmäinen kypsä podi ja kohta pääsee maistamaan. :D Samanlaisia pikkusormenpään kokoisia podeja kypsyy Starfishissa nyt useampia. Nämä podit muodostuivat kasvihuoneessa syksyllä kun vielä oli lämmintä ja ilmojen silloin viilennettyä kasvu pysähtyi, nyt muutaman kuukauden päästä vanhat podit ruvenneet kypsymään kun Starfish lähtenyt Ufon alla uuteen kasvuun. Ensimmäiset uudet kukat ilmestyivät pari viikkoa sitten.

bluesman

 Samaa vaalenemista munkin chinenseissä. On ilmeisesti vain kasvuspurtin merkki, kloroplastit ei vissiin kerkiä mukaan muun kasvun myötä.
Pari päivää niin kasvi on 10cm korkeampi ja viikon päästä tummenee.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 24, 2010, 11:09:09 ap
Samaa vaalenemista munkin chinenseissä. On ilmeisesti vain kasvuspurtin merkki, kloroplastit ei vissiin kerkiä mukaan muun kasvun myötä.
Pari päivää niin kasvi on 10cm korkeampi ja viikon päästä tummenee.


rauhoittava tieto, tulee vaan aina epäilys mitä olen tehnyt nyt väärin.

Tuntuu että chilien kasvulle on tullut jonkinlainen hetkellinen jurotusvaihe sitä mukaa kun olen vienyt niitä varastoon jossa olosuhteet erilaiset kuin asuinhuoneistossa. Muutama aste viileämpää sekä esli vaihtunut natikkaan. Viime yönä kun natikat olivat olleet pois päältä oli lämpötila ollut +13 astetta, natikoiden lämmössä lämpötila huoneessa on noin +20. Pitää kai nostaa tuota yölämpötilaa jos kasvit ei tykkää noin viileästä. Huoneessa on yksi sähköpatteri jonka termostaatin olen asettanut johonkin päälle kymmeneen asteeseen.

bluesman

Mittasin kasvatushuoneeni koon kun sitä kerran utelit; 3x4,2m.Eli vähän päälle 12 neliötä. Vapaata liikkumistilaa about 2 neliötä. Mulla on myös lämpötilaongelma kun nyt posottaa 2x400W ja 600W natikat niin päivällä on 30C mut yöllä onneks laskee 15 asteeseen. Ovenraosta sisältäpäin puskeva höyry sitten jäätyy näillä pakkasilla oven ympärille niin ei tahdo saada auki.
Taidan laittaa osan natikoista päälle vaan esim.kuudeksi tunniksi. Yölämpötila on alimmillaan käynyt jossain 10 asteessa.

biblo

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 25, 2010, 23:26:40 ip
Mittasin kasvatushuoneeni koon kun sitä kerran utelit; 3x4,2m.Eli vähän päälle 12 neliötä. Vapaata liikkumistilaa about 2 neliötä. Mulla on myös lämpötilaongelma kun nyt posottaa 2x400W ja 600W natikat niin päivällä on 30C mut yöllä onneks laskee 15 asteeseen. Ovenraosta sisältäpäin puskeva höyry sitten jäätyy näillä pakkasilla oven ympärille niin ei tahdo saada auki.
Taidan laittaa osan natikoista päälle vaan esim.kuudeksi tunniksi. Yölämpötila on alimmillaan käynyt jossain 10 asteessa.


Cooltube?
"Grow food, not lawns"

bluesman

Lainaus käyttäjältä: biblo - tammikuu 26, 2010, 08:59:24 ap
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 25, 2010, 23:26:40 ip
Mittasin kasvatushuoneeni koon kun sitä kerran utelit; 3x4,2m.Eli vähän päälle 12 neliötä. Vapaata liikkumistilaa about 2 neliötä. Mulla on myös lämpötilaongelma kun nyt posottaa 2x400W ja 600W natikat niin päivällä on 30C mut yöllä onneks laskee 15 asteeseen. Ovenraosta sisältäpäin puskeva höyry sitten jäätyy näillä pakkasilla oven ympärille niin ei tahdo saada auki.
Taidan laittaa osan natikoista päälle vaan esim.kuudeksi tunniksi. Yölämpötila on alimmillaan käynyt jossain 10 asteessa.


Cooltube?

Vastaan vaikka on Jewn palsta; mun cooltube varsinaisesti tosi cool, ei oo tuuletinta ja vaikka oliskin niin lämmön työntäis huoneeseen. Eli en tartte fleeceä kun häärään huoneessa.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 25, 2010, 23:26:40 ip
Mittasin kasvatushuoneeni koon kun sitä kerran utelit; 3x4,2m.Eli vähän päälle 12 neliötä. Vapaata liikkumistilaa about 2 neliötä. Mulla on myös lämpötilaongelma kun nyt posottaa 2x400W ja 600W natikat niin päivällä on 30C mut yöllä onneks laskee 15 asteeseen. Ovenraosta sisältäpäin puskeva höyry sitten jäätyy näillä pakkasilla oven ympärille niin ei tahdo saada auki.
Taidan laittaa osan natikoista päälle vaan esim.kuudeksi tunniksi. Yölämpötila on alimmillaan käynyt jossain 10 asteessa.


On meillä aika samantyyppiset kasvatustilat. Oma kasvatushuone tai "varasto" jossa chilit nyt ovat on ehkä parisen neliötä pienempi ja puolesta päivästä klo 23:00:een molemmat natikat olleet nyt päällä. Välillä myös ufo oli käytössä silloin kun toinen natikka oli pois päältä. Lämpötila nyt minullakin noussut valojen päällä ollessa jonnekin +26:een. Yöllä lämpötilat olleet myös +15 paikkeilla. Alin yölämpötila minullakin oli viikonloppuna +10 kun autotallin puolelta ovenraosta tuli kylmää ilmaa. Siellä olen pitänyt vain +5 asteen lämpöjä. Nyt olen peittänyt tuon ovenraon ja heti lämpötilat nousi useilla asteilla.

bluesman

 Mulla kastelua ja vedenvaihtoja hankaloittaa jääkylmä kaivovesi joka tulee mökkiin ja kannan ämpäreillä kun oon ensin puuliedellä lämmittänyt.
Toissailtana meinas tulla paniikki kun hanasta ei tullut mitään. Putkimiehelle soitto kertoi että pumpu on kai jäätynyt, sulaa keväällä. No siitä ens hätään lunta sulattelemaan varoen keltaista lunta. Aamulla kun heräsin, kokeilin että toimiiko niin ihan normaalisti tuli vesi. Jess! Oisko ollut joku pieni jäähile tms. Mutta nyt paniikki ohi. Lähden kohta kattomaan muistinko panna oven kiinni lähtiessäni kasvatushuoneesta.

jewe

Onneks mulla ei ole sentään noita ongelmia.

On noi natikat muuten aikamoisia lämpöpattereita. Ei paljoa tarvi muuten huonetta lämmitellä.

jewe

Taimihydro

Kasvu ei ole ollut niin vauhdikasta kuin olisin kuvitellut. Käytössä nuo Kemiran hydrolannoitteet. Seuraavassa ravinteiden vaihdossa taidan kokeilla Micro/Mato yhdistelmää kun niitä vielä on jäljellä.

Rocotot keskittyneet viime päivinä lähinnä haaroittumiseen. Keskellä Canario ja laidoilla Rojot.


Manzano Orange


Peruvian White
Pääsi viikolla passiivihydroon ja todella hidasta ollut kasvu.


Valoteho kasvatushuoneessa taas hiipunut. Yksi natikka hoitaa nyt kaikki taimet ja Ufo josta 30 % ledeistä pimeinä valaisee isoa Starfishiä.
Taimia natikan alla lähes sata kun laskee mukaan tomaatit, paprikat jne. Toivottavasti tuolla valaistuksella pärjää, pitää varmaan pidentää valotusjaksoja.



jewe

Yes, se ei selvästikään tykkää mun rehuista. :D Pitää varmaan tarkistaa noi kaapelit seuraavaks, ei vaan millään viitseisi repiä alas katosta kun kaikki taimet alla.

bluesman

Mutta onneksi on kevyt käsitellä.
Toivottavasti saat kuntoon, keinovaloa tarvitaan vielä reilu kuukausi.

jewe

Yleiskuvaa kasvatuksista eli kuvassa chilien lisäksi tomaatteja, paprikaa ja basilikaa. Kuvan yläosan rocotot tuuhettuneet ja leventyneet pituuskasvun kustannuksella joka ihan hyvä asia.


Lisää taimia myös itää. Vihdoin Peter Pepper Red oikoi sirkkalehdet ja Lemon drop myös ollut jo muutaman päivän sirkkalehdillä ja kohta siirrän kivivillakuutiot turpeeseen. Yellow Rocoto myös nostaa turpeessa varttaan mutta kypärä tiiviisti päässä, toivottavasti ei tule ongelmia.
Ongelmia tuottaa myös se kun taas tekisi mieli kylvää jotain, ei himputti nyt pitäisi pitää vaan pää kylmänä. :D

Murheellista on sen sijaan nagarintamalla. :'(
Talvehtineet on menetetty ja siemenet ei idä jostain syystä vaikka pari viikkoa sitten laitin taas uusia siemeniä tulille, mitään ei tapahdu. Siemeniä kyllä riittäisi vaikka kuinka mutta mennäänkö nyt tämä kausi sitten ilman nagaa, katsotaan miten käy.

kalat69

no problem, meiltä kyllä löytyy nagaa, ei kukaan selviä vuodesta ilman nagaa, turha edes kuvitella.


2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Nagapiparia mutustellessa tuohon on helppo yhtyä. :D

Pidetään mielessä jos omat idätykset menee mönkään.

ps. piparitkin hupenee uhkaavasti ja voi tulla vaikka nagapuutostauti näin talven keskellä