lokakuu 06, 2024, 12:23:16 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Ei se mitään, hyvä vaan saada tietoa miksi chinenset pieniä.

Tomaattia ainakin tulee urakalla eli jotain osataan ja eilen tuli taas väännettyä kahden tomaattikilon setti nagamössöä jossa lisäksi tuoretta microharoldia ja aji cristalia. Kiva kokeilla kaikenlaista chiliä tuonne sekaan kun omaa satoa pukkaa joka puolelta. Ensi viikolla pitää varmaan tehdä suurempia eriä kun tomaattia kypsyy entistä enemmän koko ajan ja chilejäkin siinä sivussa. Noi chilitomaattimössöt kun on aivan loistavia. :)

kalat69

enhän minä muuten kuin omaan kokemukseen parustuvaa vaan, kun kaksi samoissa oloissa vierekkäin kasvanutta caribian red habaneroa tekevät niin erikoisia podeja, toisessa jättejä ja toisessa minejä, ja samaan aikaan ovat kukkineet... kaikki osatekijät siihen kokoon tietty vaikuttaa, mutta jos nuo minit nyppii pois niin alkaahan sieltä isoja tulla, senkin perustan ihan omaan kokemukseen :)


2010- 2013 hallituksen jäsen

Chilivaari

heinäkuu 14, 2010, 09:49:27 ap #322 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 14, 2010, 11:42:02 ap käyttäjältä Chilivaari
Selvisikö sinulle syy pieniin marjoihin?
Jotain eroahan noissa kasveissa piti olla. Ei se perimästä johdu, vaan kasvuolosuhteista.

Jos fantasioisin tuota aihetta vähän lisää, niin pienen marjan aiheuttaa joku häiriö kasvin nestekierrossa. Syy voi olla kylmä, heikot juuret, pienet oksat, jonkun hivenaineen puutos tms.

Pointtini oli, että marjan koko määräytyy jo kukinnassa, sen jälkeen sitä ei pysty korjaamaan; paitsi tietysti poimimalla pienet pois ajoissa, jolloin seuraavista kukista kasvaa isompia tilalle, jos virhe on korjautunut.

jewe

Tammisiltameetti takana ja kamerakin pysyy taas kädessä joten vähän kuvatuksia kun kasvit kehittyy...

Aji Russian Yellow


Chiliosasto kasvarissa tuuhettuu ja kohta ei löydä enää podeja.


Palermo Sweet ja tuolla pötkylällä mittaa 25 senttiä, taitaa tulla mietoa tavaraa tuosta.


Peter Pepper Red ja ensimmäiset podit kehittymässä aika myöhäisessä mutta mikäs kiire tässä kun satoa muutenkin piisaa.


Rocotillo Twins ja taustalla "piispan hattuja". Taitaa olla samoja chilejä ? tosin rocotillot selvästi kookkaampia.


Canario, isoin podi irtosi puskasta kun vähän kääntelin ja kattelin, voi rähmä  >:(


MasaT

heinäkuu 18, 2010, 00:47:25 ap #324 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 18, 2010, 00:49:10 ap käyttäjältä MasaT
Jewe kasvattaa muuten todella mahtavasti rocotoja, kun kävin katsastamassa! Tuo amppeli-rocoto on kaiken lisäksi n. 25 cm leveässä astiassa ja tuottaa vieri viereen podeja täydessä auringon paisteessa!!
Taas meni uusiksi opit rocotojen kohdalla! ;)
Kyll mun täyty men viäl uudemma kerra sin littoissi!

jewe

No tuurii se vaan on et rocotot nyt kukoistaa, niin ja nutriforttee aamuin illoin.  :D

Mukavaa kun kävit ja terve tuloo vaan uudemman kerran ja sit paremmal ajal et ehritään kaffetkin juoda.

papereeka88

ilmotitko palermon jo chilin pituus kisaam? :) itsellä ei ole toiveta,kuin jos saisin yhden mutantti cristalin,kaikki muut lajikket pieni marjaisia.Itsellä ei pysy turbo pubessa kukat eikä toinen podikaan ole kasvanut pitkään aikaan :/
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

jewe

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - heinäkuu 18, 2010, 18:03:53 ip
ilmotitko palermon jo chilin pituus kisaam? :) itsellä ei ole toiveta,kuin jos saisin yhden mutantti cristalin,kaikki muut lajikket pieni marjaisia.Itsellä ei pysy turbo pubessa kukat eikä toinen podikaan ole kasvanut pitkään aikaan :/


Kasvattelen vaan omaksi iloksi enkä ole edes tiennyt mistään kisoista ?
Mahtaisko tuolla Palermolla kisoihin päästääkään kun en edes tiedä onko se edes oikea chili vai joku paprika, muistaakseni ainakin chilimaailmassa taisi olla tuon lajin siemeniä myynnissä eli kai se joku chili sitten on.

Piti ottaa vähän evästä puskista mukaan kun siirryttiin mökille muutamaksi päiväksi. ;)

Kipossa Leekkiä, Aji Cristalia, Championia, Inca Red Droppia, Bishop`s Hattia, Aji Benito ja ensimmäiset kaksi kypsää amppelirojoa edessä , huomenna maistetaan millaisia noi sitten oikein on.  :P

bluesman

 Jääkö tuo Leek hiukan hailakanpunaiseksi vaikka on täysin kypsä? Mulla on pari punaista ollut jo kohta kolme viikkoa ja oon odotellut tummentumista jota ei ole tapahtunut. Tänään otin auki nuo kaksi ja kypsänoloisia olivat. Ja todella maukkaita. On ensi kauden karsitulla listalla aivan varmasti.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - heinäkuu 18, 2010, 22:21:02 ip
Jääkö tuo Leek hiukan hailakanpunaiseksi vaikka on täysin kypsä? Mulla on pari punaista ollut jo kohta kolme viikkoa ja oon odotellut tummentumista jota ei ole tapahtunut. Tänään otin auki nuo kaksi ja kypsänoloisia olivat. Ja todella maukkaita. On ensi kauden karsitulla listalla aivan varmasti.



Täytyy vastata etten varmuudella tiedä mutta luulen että ei ihan tummanpunaiseksi kypsy, viime vuonna en tainnut itsekään saada leekkiä ihan tummanpunaiseksi ja nyt otin mukaan muutaman puskasta kun piti saada evästä mukaan. Nuo jotka tuossa kipossa on olisi varmaan vielä jonkin verran tummentuneet.
Ihmettelen miten sä voit lähteä karsitulla listalla ensi kauteen....tai voihan se mieli sullakin muuttua kun aikaa siihen vielä on. :)

bluesman

 Mulla on aika paljon koristechilejä ja paljon toisiaan muistuttavia lajikkeita jota voi taas joskus ottaa listalle. Kunhan näet kasvarin niin varmaan ymmärrät mihin mopo on oikein joutunut. Ootteko tulossa meetinkipäivänä 29.7?

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - heinäkuu 18, 2010, 22:39:09 ip
Ootteko tulossa meetinkipäivänä 29.7?


Ei tiedä vielä, sillä viikolla oli vähän tarkotus mennä retkelle affenanmaalle mutta on auki noi majoitukset niin ei tiedä minä päivinä sekään toteutuu, Noseleksen kanssakin vielä asia sopimatta mutta lähtee todennäköisesti meidän mukana mutta varmasti tullaan ainakin jossain vaiheessa jossei teidän meettipäivänä, ilmoittelen joka tapauksessa riittävän ajoissa että kaikille sopii kanssa.

jewe

Inca Red Drop, tuo on kolmas laji (manzanon ja omnicolorin lisäksi) joka minulla kasvaa amppelissa kasvihuoneen katossa ja kasvu myös incalla on ollut ihan hurjaa. Kuva ei kerro koko totuutta mutta kasvi on haaronut jo varmaan neliön alueelle tuolla huoneen harjalla. Tuntuu jo siltä että on ihan sama mikä chili kyseessä ja minkä kokoinen amppeli niin kaikki rehottaa kun tuolla katossa riittää lämpöä ja valoa. Incan purkin multatilavuuskin on vain jotain litran luokkaa eli tosi pieni ruukku kyseessä. Katsotaan nyt kuinka isoksi tuo voi tuolla kasvaa ja kohta pitää sitoa jo monesta kohtaa tuonne rakenteisiin ettei romahda alas.


En ole jaksanut edes laskea paljonko noita podeja tuolla on mutta mahdoton määrä kuitenkin ja muutamia kypsiä on syötykin. Ylivoimaisesti suurin satomäärä tulee kyllä tänä vuonna noista amppelichileistä eli ensi vuonna noita on tuolla varmaan paljon enemmän. ;)

papereeka88

Inca red drop on myös itsellä satoisin baccatum.Ja on vielä hyvän makuinenkin.Taisi itsellä sitten käydä niin,että kasvit pääsi kasvariin liian myöhään ja liian suureen multatilavuuteen.Mutta ensi kautena sitten ajoissa
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

jewe

Itse olen vähän miettinyt miten nuo IRD:t sitten käyttäisi. Muutaman olen maistanut tuoreeltaan ja ihan OK myös minusta, mutta entäs noi muut joita tuolta puskista kypsyy...
Etikkaliemeen säilöttäväksi tai sitten jauheeksi mahdollisesti.

Toni.A

Mulla on ihan samalla tavalla tuon IRD:n kanssa, tällähetkellä kaikista eniten tulossa niistä satoa. Tuo voisi olla kuivattuna tosi hyvää ja laittaa naamariin pehmiämään ja makua antamaan, ensin vaan siemenet pois tietty. Itse tykkäsin todella tuon mausta kanssa, tosi erikoinen ja mehukas, voisi olla hyvää ihan sellaisenaan kastikkeeksi survottuna?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

jewe

En tiedä meneekö nyt ihan överiksi kun ensimmäisen kypsän rocoton syöntikin tulee päiväkirjaraporttiin mutta ehkä tätä on sitten mukava talvella katella sillä en olisi uskonut että nyt jo tulee rocotosta kypsiä podeja. Eli tämän kesän ykköschili Bluesmanin siemenistä kasvatettu Manzano Rojo tuli kylvettyä kivivillaan 18.11.2009 ja pari päivää sitten tuli ensimmäiset kaksi podia napattua puskasta ja tänään sain ensimmäiset maistiaiset. Podi oli kooltaan ehkä jonkun pingispallonkokoinen, isompiakin on vielä kypsymässä. ;D


Manzanossa on paksu herkullinen hedelmäliha jossa oli tulisuutta vähemmän kuin luulin, ellei poltetta sitten paljon hävinnyt grillattaessa. Joka tapauksessa vihepippurikoskenlaskijalla täytetty rocoto oli herkullinen, lisukkeena oli täytettyjä Aji Cristaleita. :P


Dani

Onpas mehukkaan näköiset Manzanot! Mulla on tulossa jenkkilästä sekä Canarion että Rojon siemeniä, mutta epäilyttää hieman noiden koko. Nimittäin useammassa lähteessä puhutaan 120 cm korkuisista puskamaisista kasveista ja jossain luki, että varjossa saattaa kasvaa 3m köynnösmäisesti. Ota näistä nyt selvää!

Minkä kokoiseksi tuo sinun Manzano kasvoi? Tätä lajiketta on minulle kehuttu hyvästä kylmänsietokyvystä, joten joku amppeliviritelmä ulkosalle voisi olla jännä kokeilu ensi kaudella.
#1746

jewe

Tuo manzano kasvoi korkeutta vain jotain 15 senttiä ja sitten lähti itse haaroamaan ja kasvaa varmaan vieläkin. Haarat menee jossain kasvarin katossa tomaattien välissä tällä hetkellä ja ne ovat levittäytyneet varmaan neliön alalle. Voin suositella ainakin tätä rocotoa amppeliin jos vaan saat jonnekin ripustettua, kastelun hoidettua ja haarat hyvin tuettua kattorakenteisiin nimittäin podit painaa myös aikatavalla kun minullakin niitä tulossa ainakin kymmeniä.
Siinä säästää paljon tilaa jos pystyy kasvattamaan "ilmassa" rocoton, kun kasvit kerran on niin leveitä. Maassa ruukussa kasvavien rocotojen haarat olen myös sitonut ylös mutta tilaa se silti vie.

Revenant

Järkyttävän hieno podi tuolla manzanolla! :O
Ihmetystä minussa herättää kyllä tuo Inca Red Dropisi, minulla on ehkä koko kasvissa 4 podia, jotka ovat nekin 1/3  kooltaan verrattuna noihin sinun podeihisi.. :D Pitää toivoa että kasvavat tuosta vielä..  :-\
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265