tammikuu 10, 2025, 22:53:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PP:n ensimmäinen kausi

Aloittaja PP, huhtikuu 03, 2010, 17:48:44 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2010, 22:52:08 ip
Tosi puhtaan ja hyvännäköisiä Lemon droppeja. 180 yhdestä multakasvista on kyllä todella hyvin. Omani on ulkona ruukussa ja pudottanut puolet podeistaan ja suuri osa on huononnäköisiä.
Talvetin 3 Aji cristalia joista yksi oli bonchina. Keväällä istutin ebbiin ja nyt on 2,5m korkea ja melko täynnä podeja. Komea paksu tyvirunko. Tuntuivat viihtyvän lähes heitteillejättömäisesti hoidettuna. Saattais kannattaa bonchailla. MikaK:lla on talvehtinut Lemon drop joka tuotti hyvin.
Itse kyllä odotin kyseisestä lajikkeesta paljon enemmän, eikä maksa vaivaa talvetella, saatikka kasvatella ensivuonna uudelleen. Ei ollut niin hyvää, kuin olin kehuja kuullut. Mätiä podeja ja osa putoili pois ennenaikojaan, eikä muutenkaan ollut minun makuinen chili tuo.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Dani

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 13, 2010, 23:35:34 ip
Bongasin Viikin Prismasta aika hyvän näköisiä bonchi-tyyppisiä chilejä. Noissa oli selvästi leikelty paksuhko runko, joten olisi varmaan hyvä lähtökohta bonchille. Lajikkeesta ei ollut muuta mainintaa kuin c. annuun.

Näitä samanlaisia puskia oli myös Olarin Prismassa myynnissä. Myyjä osasi sanoa vain sen verran, että eivät maistu miltään vaan ovat ihan vain koristekasveja.

Itse veikkaan, että nämä ovat jotain sukua Numex:n Holiday -linjalle:

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2010, 22:52:08 ip
Talvetin 3 Aji cristalia joista yksi oli bonchina. Keväällä istutin ebbiin ja nyt on 2,5m korkea ja melko täynnä podeja. Komea paksu tyvirunko. Tuntuivat viihtyvän lähes heitteillejättömäisesti hoidettuna. Saattais kannattaa bonchailla. MikaK:lla on talvehtinut Lemon drop joka tuotti hyvin.

Voisihan tuota kokeilla Aji cristalilla. Luulisi olevan melko helppoa pitää kasvi tai pari hengissä tapiksi leikattuna muutamalla perusESLillä (n. 20 W). Ei ainakaan toistaiseksi ole tarkoitus investoida isommin valoihin. Taimikasvatukseen tosin pitää hommata lisää valoa loisteputkien muodossa.

PP

Vaihdon nyt ebbit Ripen-lannoitukselle. Purkissa lukee, että käytetään viimeisen kymmenen päivän ajan, mutten usko, että podit voisi kypsyä niin nopeasti. Multakasveille menee pelkkää vettä, mutta mullassa riittää tietysti ravinteitakin jonkun aikaa. Multa- ja ebbiversiot Bishops crownista on edenneet tähän saakka ihan samaa tahtia, joten jonkunlaista tietoa Ripenin tehosta pitäisi tulla.

PP

Tässä satonsa melkein täysin kypsyttänyt Aji cristal kokonaisuudessaan ja saman kasvin alaosa. Mielestäni ihan hyvä sato tuollaisesta risukasasta. Melkein kaikki podit on hyvän kokoisia, joukossa paljon n. 10-senttisiä. Toinen cristal on hieman isompi ja sato samanlainen.

Lehdet näyttää monin paikoin tältä.

Bishops crownit alkaa viimein kypsyä. Punertuu tosi hitaasti, kun ensimmäiset merkit alkoi näkyä viikko sitten ja nyt on vasta oranssi. Toivottavasti ehtivät kypsyä, koska noita on kymmenittäin täysin vihreinä.

Orange thai teki ensimmäisen kypsän podin. Onko tietoa, onko tässä mitään makua vai pelkkää perus-annuum-poltetta? Noita tulee kappalemääräisesti aika paljon kahdesta kasvista. Kuva meni pieleen.

Ensimmäinän paprika on melkein kypsä. Noita tulee huikeat neljä kappaletta, mutta eipä ole kasvikaan iso. En tiedä onko tomaattisen ja kurkkujen varjossa kasvamisen syytä vai onko California wonder yleensäkin pieni. Ensi kaudella olisi kiva saada enemmän paprikaa.

PP

Tuli maistettua tuo Orange thai. Eipä ole paljoa muuta kuin terävää poltetta, joten jauheeksi menevät. Tulisuudesta ei pienellä toleranssi osaa sanoa kuin, että riittävä.

PP

Ensimmäinen resepti tähän päiväkirjaan. Tein eilen uunilohta, jonka voisi nimetä Lemon drop loheksi.

Tarvitaan

lohifilettä
lemon droppia murskattuna/soseutettuna
suolaa
sitruunapippuria tai mustapippuria
sitruunamehua.

Sopiva määrä Lemon droppeja murskataan esim. morttelilla tai pienellä tehosekoittimella. Itselläni määrä oli n. 5 podia/kilo kalaa. Lohifileeseen tehdään muutaman millin syvyisiä viiltoja lihapuolelle n. sentin välein, suolataan ja pippuroidaan file ja pannaan se vuokaan nahkapuoli alaspäin. Chilimurska hierotaan kalan päälle niin, että pääosa chilistä jää viiltoihin. Paistetaan n. 200 asteessa sopivan kypsäksi ja lopuksi pirskotetaan päälle muutama ruokalusikallinen sirtuunamehua.

Lemon drop sopii kalalle loistavasti ja tulisuus laimenee paistaessa mielestäni mukavasti. Kala menee hyvin vaikka perunamuusin kanssa tai jos haluaa hifistellä voi kehittään vielä chilipitoisen kastikkeen.

Ensi kauden kasvatuksia olen miettinyt sen verran, että ainakin paria Rocotoa olisi mukava kokeilla. Onko kaikki rocotot tosi tulisia vai löytyykö joku keskitulinen tai jopa mieto lajike?

Tomppa

Kiitos sinulle loistavasta vinkistä!

Lohesta olen pitänyt aina ja olen koittanut mitä erilaisempia tapoja tehdä kalasta hyvää..

totta puhuakseni en ole ikinä koittanut lohta ja chiliä. Monta kertaa mielessä käynyt. Mutta nyt on lajike sentäs..mulla on noin 150 g jälellä lemoneita festareilta....

Mutta keksinpäs että jos tekisi tosta lemondropista ja sitruunasta jonkun soossin.. heittäs blenderiin/tehosekoitin/murskain..millä nimellä kukin tahtoo  8

sitten muussin joukkoon  .... Täytyy koittaa... vaikka huomena.. :P  tänään tein maksapihvejä kun sai naudanmaksaa 5 € kg...valmiiksi jauhettuna..  :P

Ryhis

Habanero ja lämminsavulohi pelittää myös aika buenosti!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Ensimmäinen sadonkorjuu, johon sain kaikkia lajikkeita.

Otin vain sen verran podeja, että saan maistiaisia työpaikalle. Lemon dropia on taas kypsänä varmaan 100-200 podia, mutta edellinen kasa odottaa vielä jääkaapissa käsittelyä. Aji cristalit on myös otettava ihan kohta käsittelyyn ennenkuin nahistuvat paikoilleen. Viikonloppuna pitäisi saada kylmäsavustimesta ensimmäiset savut ja kuivuri on valmis termostaatin lisäämisen myötä joten eiköhän se siitä.

Nuo Bishops crownin podit on melko massiivisia. Suurin painaa 46 g, kun isot Aji cristalitkin painaa alle 20 g.

Kypsyminen alkaa pikkuhiljaa arveluttaa, kun lämpötila vaan laskee ja päivät lyhenee. Pink haban voin ottaa sisälle samoin kuin kaksi Orange thaita, mutta muita en millään. Onko kypsymisen kannalta lämpö vai valo ollennaisempaa? Sisällä en saa kunnon valaistusta, mutta kasvarin voin pitää yli 10-asteisena toistaiseksi.

papereeka88

On se hienoa kun tulee hyvää onnistumista jo ekana kautena :)Kyllähän se lämpökin aika ollennaista on,mutta ei valoakaan sovi unohtaa.Mutta luulisi osan vielä ehtivän kypsäksi ulkonakin jos saat pidettyä lämmöt kohdalla?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 26, 2010, 21:39:37 ipOnko kypsymisen kannalta lämpö vai valo ollennaisempaa? Sisällä en saa kunnon valaistusta, mutta kasvarin voin pitää yli 10-asteisena toistaiseksi.

Lämpö on oleellinen asia, jos ne ovat kasvaneet jo täysikokoisiksi. Silloin ne kypsyvät vaikka pimeässä: http://chilivaari.blogspot.com/2009/10/akkikypsymisia-lampimassa.html
Keskenkasvuiset raakileet vaativat sekä valoa, että lämpöä.

Filago

Sulla on tosiaan jo mukavasti kypsää tavaraa. Palkitsee kyllä kaiken vaivan, eikö :). Mä oon tuonu kasvit jossain vaiheessa sisälle vaikkei lampun alla eikä ikkunalla oiskaan tilaa, kypsyvät sit vähän hämärämmässäkin ku on huoneenlämpöä yhtäkkiä.

Filago

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 26, 2010, 23:01:19 ip
Lämpö on oleellinen asia, jos ne ovat kasvaneet jo täysikokoisiksi. Silloin ne kypsyvät vaikka pimeässä: http://chilivaari.blogspot.com/2009/10/akkikypsymisia-lampimassa.html
Keskenkasvuiset raakileet vaativat sekä valoa, että lämpöä.

Raakileita on paljon täysikokoisia, keskeskasvuisista en uskonutkaan enää saavani kypsiä. Pink habaa on varmaan sata podia ja Bishops crownia kymmeniä. Molempia saattaa helposti tulla kilon verran. Bishops crowneja en saa millään ehjänä sisään, ne on naruilla tuettuja risuja ja podit on tosi raskaita.

Maistoin nyt ensimmäistä kertaa Bishops crownia ja olihan se herkkua. Tosi makea ja hedelmäinen ja poltetta minimaalisesti keskellä, reunoilla en havainnu yhtään.

Lainaus käyttäjältä: Filago - elokuu 26, 2010, 23:24:16 ip
Sulla on tosiaan jo mukavasti kypsää tavaraa. Palkitsee kyllä kaiken vaivan, eikö :). Mä oon tuonu kasvit jossain vaiheessa sisälle vaikkei lampun alla eikä ikkunalla oiskaan tilaa, kypsyvät sit vähän hämärämmässäkin ku on huoneenlämpöä yhtäkkiä.

Palkitsee tosiaan vaivan ja vielä enemmän, kun saan käsiteltyä satoa syksyn ja talven varalle. On tosin syytäkin palkita, kun rahaa on palanut nelinumeroinen summa. En olisi ikinä uskonut, että satoa tulee kiloja, kun tein kylvöjä maaliskuussa. Tämän kauden opeilla seuraavasta pitäisi tulla vielä parempi ja tuleekin ainakin lajikkeiden suhteen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 27, 2010, 00:03:10 ap... Bishops crowneja en saa millään ehjänä sisään, ne on naruilla tuettuja risuja ja podit on tosi raskaita.

Mahdollisuuksia jää silti.
- Oksia voi leikata irti ja tuoda lämpimään kypsymään kukkamaljakkoon tai vastaavaan astiaan.
- Kypsymättömiä, mutta täysikokoisia voi poimia sisälle kypsymään. Eräiden ohjeiden mukaan ne pitäisi pitää pimeässä komerossa, mutta kyllä minulla kypsyivät olohuoneen pöydälläkin hedelmävadissa. Jos ne eivät kypsy muutamassa päivässä, kannattaa lopettaa, sillä viikkoja kypsyttämällä saa vain nahistuneita, haalean värisiä ja lähes mauttomia.

Hombre

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 23, 2010, 22:23:57 ip
Ensimmäinen resepti tähän päiväkirjaan. Tein eilen uunilohta, jonka voisi nimetä Lemon drop loheksi.

Tarvitaan

lohifilettä
lemon droppia murskattuna/soseutettuna
suolaa
sitruunapippuria tai mustapippuria
sitruunamehua.

Sopiva määrä Lemon droppeja murskataan esim. morttelilla tai pienellä tehosekoittimella. Itselläni määrä oli n. 5 podia/kilo kalaa. Lohifileeseen tehdään muutaman millin syvyisiä viiltoja lihapuolelle n. sentin välein, suolataan ja pippuroidaan file ja pannaan se vuokaan nahkapuoli alaspäin. Chilimurska hierotaan kalan päälle niin, että pääosa chilistä jää viiltoihin. Paistetaan n. 200 asteessa sopivan kypsäksi ja lopuksi pirskotetaan päälle muutama ruokalusikallinen sirtuunamehua.

Lemon drop sopii kalalle loistavasti ja tulisuus laimenee paistaessa mielestäni mukavasti. Kala menee hyvin vaikka perunamuusin kanssa tai jos haluaa hifistellä voi kehittään vielä chilipitoisen kastikkeen.

Tuo vaikuttaa erinomaiselta reseptiltä. Täytyy kokeilla ensi tilassa.
Chiliä olen kalalle kokeillut aika niukasti. Joskus olen tehnyt habanerograavattua lohta ja savukalamössöä, johon laitoin tuoretta aji cristalia ja savuchiliä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Pienviljelijä

Tuossa kun pohdit tavallisten paprikoiden kasvatusta, suosittelen kasvattamaan ensi vuonna suippopaprikoita. Minulla on sekä californian wonderia että suippopaprikaa kasvihuoneessa. Californialainen tuotti vain pari hassua podia, kun suipoissa oli 3-4 kookasta podia/kasvi. Eikä californialaisen podit ole vieläkään alkaneet kypsymään, taasen olen saanut jo muutaman kypsän suipon.

PP

Ajattelin jo aiemmin, että laitan paprikan sijaan ensi vuonna suippopaprikaa. Olen saanut paprikasta yhden kypsän normaalikokoisen podin ja kolme pienempää on kypsymässä. Onneton sato siis, mutta ei ole kasvikaan kuin 40-50 senttiä korkea eikä kovin haaroittunut. Minkä kokoisia kasveja kaupan hollantilaisen suippopaprikan siemenistä tulee?

Ryhis

Ei sillä, että minulta olisi mitään kysytty; mutta allekirjoitan Pienviljelijän kommentin, suippopaprika ON hyvä! Nopeakasvuinen planttu joka tekee komiat hedelmät, mulla on molemmissa 3-4 keppanapullon kokoista palkoa tulossa. Ensi kaudella ehdottomasti kasvamaan!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa