tammikuu 09, 2025, 22:11:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

lannoitteesi vesiviljelyssä??

Aloittaja Paprikaana, huhtikuu 17, 2010, 08:16:41 ap

« edellinen - seuraava »

Touko

Elämä on reijässä rattoisaa

Juhoa

Miteskäs nutriforten annostelu vesiviljelyssä?  :-\

chili_maestro

helmikuu 18, 2011, 01:03:46 ap #42 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2011, 01:13:04 ap käyttäjältä chili_maestro
No itse en ole laskenut, summa mutikassa olen heittänyt, enkä pH:ta mittaillut.  Siitä huolimatta kasvaa tällä hetkellä paremmin kuin yksikään chili multaviljelyssä(osa verrokkina helvetin kalliisti lannoitettu biobizzin lannoitteilla) Ja muka ylitarkkaa hommaa tuo vesiviljely.
Se vaan on tyhmää maksaa liikaa (kuten biobizzin tuotteista ja muista vesilitkuista) kukaan uskalla tuota täällä ääneen sanoa :o

jos ylimääräistä rahaa on niin se on eria asia...(voin kyllä antaa siinä tapauksessa tilinumeroni, heh) ;D
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Juhoa

Sitä piti kysyäkkin että kuinka tarkkaa tuon PHn kanssa oikeen on?

biblo

Itse ajattelin vedessä käyttää samaa annostelua kuin turpeessa. Pitänee tilata ebaysta PH- ja EC-mittarit kun niitä niin edullisesti sieltä saa.

"Grow food, not lawns"

sorrii

Jep jep. Mä kasvattelin ekat kasvini kuuliaisesti biobizzin lannoitteilla, ja pistin varmuuden vuoksi joka kastelulla taimesta alkaen Growta Bloomia, Topmaxia ja Alg'a'mic'iä. Piti tiet kompensoida sitä, kun ei ollut mitään ihmeempiä lamppuja ja kämppä varjon puolella ..... hah.

Toiselle kaudelle oli sentään kerääntynyt jo aika kasa loisteputkia, ja kauden kuluessa ostin käytetyn natikan ja vielä LED-panelinkin. Rakentelin pari ebbiä ja kokeilin kaikenmoisia pulputtimia ja passiivihydrojakin. Alkuun lannoittelin Bio Novan hydro mixeillä. Ne kun alkoi loppumaan vaihdoin välillä PK'ta sekaan. Sitten hommasin Mikroa ja Matoa, vaan ei auennut taivaat niilläkään, vaan paremminkin peittyi lehvästöön ...

Nyt on taas mielessä uudet kujeet, mutten ole vielä edes idättänyt uusia kasveja. Vanhoissa on muutama ranka ja tuottaviakin kasveja. Edellisvuoden parhaat hydrokasvit ajatelin pistää multaan/turpeeseen ja idätellä vähän hillitymmin ja valikoiden muutaman kesäksi.

Mä en oo päässyt huomaamaan eroja eri lannoitteilla kun oon niin sekaisin kaikenlaista kokeillut.

Kaikenkaikkiaan on tullut sellainen kutina, että kun ei ole ihanneolot valonkaan puolesta, niin ei lannoitteilla kannata hienostella. Luulen, että tänä vuonna käytän noi GHE'n litkut loppuun ja sitten turvaudun puutahan kesiin (mulla on sekä tavallista että sitä havu- ja rodo PK'ta: niitä kun laittaa fifty/fifty 1tl/4l, niin on PH'kin kohallaan) Puutarhan kesät kun alkaa loppumaan -ehkä jopa ennen- hommaan nutriforten setin ja yritän panostaa enemmän veloon, kasvien sijoitteluun, tukemiseen, isompiin astioihin jne.

Jotenkin tuntuu, että noi kemialliset aineet on aina ne joista aloittelija luulee saavansa sen parhaan hyödyn. Nyt jo tällä kokemuksella uskallan väittää, että pitäsi ensin panostaa noihin muihin kohtiin ja käyttää halpoja -foorumeilla hiviksi todettuja- lannoitteita, hillitysti. Mullan kanssa ei välttämättä ollenkaan paitsi sitten kun selvästi näkyy puutosta ...

Oisin mäkin ensimmäisen vuoden biobizzien hinnoilla ostanut hyvin jonkun tehovalon ja maksanut puolet sähköistäkin.

PS. Otsikossa puhutaan vain vesiviljelystä! Mä vesiviljelen kolmea isoa astiaa, ja käytän samat litkut "loppuun" vanhemmilla multakasveilla laimennettuna //
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sammal

Elikkäs hydroon siis 2tl (10ml?) 10l vettä?
Alussa pikku taimille varmaan riittää 1,5tl?
Siis pk lannoitteesta kyse.
Onnistuisko kukitus hydrossa bio bizz bloomilla?
Ei varmaan kun limottuu??

Taas tyhmiä kysymyksiä hydroilusta muttakun oon vähän hukassa näiden kanssa kun advanced hydroponics of finland lannotteilla laittelee vaan ohjeen mukaan simppelisti mutta on vähän liian kallista  :)

PP

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 20, 2011, 20:39:58 ip
Elikkäs hydroon siis 2tl (10ml?) 10l vettä?
Alussa pikku taimille varmaan riittää 1,5tl?
Siis pk lannoitteesta kyse.

PK:n perusannostus on tosiaan 10 ml/10 litraa. Pikkutaimille kokeilisin aluksi puolikasta annosta.

Lainaus
Onnistuisko kukitus hydrossa bio bizz bloomilla?
Ei varmaan kun limottuu??

Limoittuu tosiaan eli ei missään tapauksessa Bloomia eikä myöskään Growta vesiviljelyyn. TopMaxia voi käyttää vedessäkin ja käsittääkseni myös merileväuutetta, mutta ne ei ole kuin täydentäviä lannoitteita hifistelyyn.

sammal

Juu sitä mäkin että biobizz topmax ja rootjuice vain soveltuu veteen.

Merilevä uute kelpaa hydroon ilman hifistelyjäkin sillä se luo bakteerikantaa ja muutenkaan ei limota ja on iha ok lisä.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 20, 2011, 23:30:23 ip
Merilevä uute kelpaa hydroon ilman hifistelyjäkin sillä se luo bakteerikantaa ja muutenkaan ei limota ja on iha ok lisä.

Näin siis varmaa tietoa ihmiseltä joka rakensi ensimmäisen hydronsa eilen illalla ja on kaikesta päätellen 12-vuotias. Lukekaa nyt vähän rivien välistä, älkääkä kipatko sinne hydroihinne mitä sattuu.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - helmikuu 21, 2011, 09:48:02 ap
Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 20, 2011, 23:30:23 ip

Näin siis varmaa tietoa ihmiseltä joka rakensi ensimmäisen hydronsa eilen illalla ja on kaikesta päätellen 12-vuotias. Lukekaa nyt vähän rivien välistä, älkääkä kipatko sinne hydroihinne mitä sattuu.

Joo, itsekkään en missään nimessä kippaisi merilevää minkään valtakunnan hydroon. Joskus oon tehnyt merilevä-vesiseosta 1,5l pulloon valmiiksi. Viikon siellä istuttuaan oli haju jo melko mahtava ja vesi todellakin limaista. Tukkii suuttimet sun muut aivan varmasti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Toni.A

Yara Ferticare Hydro ja YaraLiva Calsinit, sekä TopMaxit. Siinäpä se lyhykäisyydessään. Passiiveissa Blusanaa ja noita edellä mainittuja.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

chilihardhead.fi

helmikuu 21, 2011, 19:19:14 ip #52 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2011, 19:56:49 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Kyllähän se merilevä sopii hyvinkin sinne hydroon, ei tuki, eikä haise.
Eikä se ihan pelkästään bioponisen hydroilun aine ole.
Samaa ainetta myydään eri nimillä, vesileikkeihin sopivana ja hinta sen mukainen.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

sammal

Ei muuten eilen tehty hydroni ollut ensimmäinen!
Ja ikää ei ole 12v.
Merilevä siis käy hydroon. Se ei limota ja sillä syntyy myös jonkinlaista bakteerikantaa josta on hyötyä bakteeri vesiviljelyssä eli hienolta nimeltään = Bioponinen vesiviljely
Räyhäkkään täytyis lukea lisäää hydrojuttuja  ;)

Ryhis

^ Ja sun kannattaisi nähdä vähän elämää, ennenkuin käyt joka ketjussa riehumassa sen hydrosi kanssa.

Lainataan vähän päiväkirjaasi;

"Elikkäs Viimekesänä sain kaevriltani chilin siiduja (nimimerkillä sipulikeitto) Mm, maui purple, hearth throp, bird's eye baby.
No niitä kasvateltiin ikkunalla ja beb oli jännä feno siitä tuli kukkia kauheesti mutta kukat ei irronnut normaalisiti ja vuoden yrityksen jälkeen sain ensimmäisen chilin pysymään kiinni.
Hearth thropista tuli vähän satoa ja myöhemmin idätetty mauipurple ja beb antavat nyt satoa kivasti "

Eli olet viime kesänä saanut kaevrilta "chilin" siiduja ja plaa plaa plaa, nyt helmikuussa olet EHDOTTOMAN VARMA että vesiviljely hakkaa perinteisen multaviljelyn 6-0, vaikka itseasiassa et ole vesiviljellyt yhtään mitään, etkä ainakaan saanut satoa vesiviljelemällä. Missäköhän on se ensimmäinen, tai "ensimmäiset" hydrot? Teitkö ne kaverillesi "sipulikeiolle", jollekin kauppapuutarhalle, futuristille vai NASAlle??

Ottaen huomioon, että tämä sinun "hydrosi" on tuunattu merileväuutteella alle kaksi vuorokautta sitten, sinulle on eriskummallisen varmaa tietoa siitä, että A) se ei limoita hydroa ja B) se sopii siihen erinomaisesti. Kivaa on kanssa se, että tiedät varmasti merileväuutteen tekevän jonkinlaisen bakteerikannan joka on hyödyllinen! Käsittääkseni hydroon voisi myös kusta, paskantaa ja oksentaa ja täten saada myös aikaan jonkinlainen bakteerikanta!

Mielestäni on aivan VITUN LEUKOJAREPIVÄN HAUSKAA, että tällaiset bioponiset vesiviljelyt onnistuvat AINA LAAKISTA näillä lastenkäsisillä höpöheinäurpoilla jotka eivät-vittu-osaa edes äidinkieltään kirjoittaa. Arvostetut ihmiset joutuvat tekemään vuosikausia töitä yritys ja erehdys-metodilla jotta saadaan tämmöinen bioponinen viljely ajatuksen asteelta toimivaksi sovellutukseksi. Stop the press - joku pajapää keksi lirauttaa biolanin merileväuutetta hydroon! G-sus! Ongelmat ratkaistu!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chili123

Itse en merilevää tunkis missään nimessä, pelkästään kun sitä sumuttelee lehdille niin koko huone haisee merilevältä. Kesällä sumutepullossa oli about 2vk merilevä seos ja sumutepullo oli sen näköinenkin, en halua kuvitella mitä tapahtuu 3vk vanhassa seoksessa bubblerissa   :-[

wille

Lainaus käyttäjältä: chili123 - helmikuu 22, 2011, 11:53:05 ap
Kesällä sumutepullossa oli about 2vk merilevä seos ja sumutepullo oli sen näköinenkin

Mulla meni sumutinpullosta se imuputken kärkisihti tukkoon vastaavassa tilanteesssa. Sain sen rohittua auki ja seuraavaksi olikin sitten suutin tukossa.  ;)

Jos meinaa aktiiviseen hydroon heittää merilevät sekaan, kannattaa olla tarkkana. Toi töhnä kun tukkii jonkun paluuletkun verkkosihdin, on vesivahinko valmis.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Zabi

Perus hydroon en menisi lisäämään merileväuutetta. Bioponisessa se on sitten toinen juttu, kun sillä pyritään käynnistämään ja ylläpitämään bakteerikantaa joka muuttaa esim. kasveille myrkylllisen nitriitin -> nitraatiksi, tästä on hyvä kuvaus wikipedian puolella "Typen kierto luonnossa"

Tuolla myös tietoa ko. systeemistä käytännössä.
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Bioponinen_vesiviljely

P.S En väitä että tämä olisi mitenkään ylivertainen yhtään minkään suhteen, itselleni vain sopivan vaivaton tapa hydroilla.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

.tomppa.

porukoitten akvaarion pumppu simahti jostakin "merilevä" uuteesta tai vastaavasta ja sitä limaa ei saanut pois sitten millään!!

ja eikös tuo bakteerikanta kasva hurjalla vauhdilla jos sitä ei jotenkin hillitä?

itse en ymmärrä mitään vesiviljelystä enkä hydrosta entä välttämättä tahdokkaan.  hifistely ei ole minun juttuni MUUALLA KUIN KEITTIÖSSÄ!

Juhoa

Onko kenelläkään mitään tietoa paljon tuota nutriforten yhdistelmää pitää 10 litran hydroon laittaa? Saman verran kuin ohjeessa neuvotaan multaan?