Mitä puolisonne sanoo chilinkäytöstänne? oletteko molemmat chilihulluja?

Aloittaja Tomppa, toukokuu 13, 2010, 02:59:08 ap

« edellinen - seuraava »

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - toukokuu 14, 2010, 11:58:48 ap
En olisi ihan samaa mieltä tosta yliarvostetusta jutusta, helposti saa sen käsityksen että jos jostain kastikkeesta onj paljon juttua niin se olisi yliarvostettu..

Ehkä siksi se on "Yliarvostettu" kun normikaupasta ei löydy tulisempaa, jos edes totakaan..

Olet kyllä oikeassa että kannattaa maistella useita eri kastikkeita!!

ja tuosta blairin sipsistä sen verran että ovat todella hyviä! hakkaa mennentullen nämä n.s.  kotimaiset..

  harmi vain kun pussit ovat pieniä..      ja blairin mega 20/20  maistuu hieman soijalta..onkohan jo makuaistini kärsinyt??

           tiedän ettei makuaisti  "tuhoudu" kastikkeista    ;D           

  MUTTA MITEN MONI TIETÄÄ ETTÄ MAKU"NYSTYRÄT"   UUDISTUU 14 VRK VÄLEIN..


Juu, siis juurikin noissa Blairsin ja Pain sooseissa häiritsee semmoinen hieman "teollinen" tai bulkkimaku, miten sen nyt sanoisi. Soijamaisuuskin osuu myös oikeaan. Todella tuhteihin marinadeihin, tai chicken wings kastikkeeseen sopii ihan hyvin, mutta tuore haba pieksee sitten nekin. Oikke hyvä hätävara silti, kuivien kausien varalle.

Blairsin sipsejä saa muuten isommissakin pusseissa chiliverkkokaupoista. esim: www.chilikauppa.fi ja www.poppamies.fi

Sieltä saa sitten muutakin huttua, varo ettet jää koukkuun :-P

Tomppa

Tiedän kyseiset kaupat jo todella hyvin :D

Ja koukussa olen ollut pitkään

mmj

Meillä mies käyttää enemmän chiliä ruoanlaitossa ja laittaa omaan annokseensa enemmän chilisoossia, mutta molemmat kyllä tykätään chilistä. Meidän tyttö (2,5 v) ei vielä niin tulisesta pidä, mutta selvästi maistuu voimakkaammat maut, kuin monille ikätovereilleen. Äidinmaidossa jo kenties niihin tottunut :D Viime kesänä rakennettiin pieni kasvihuone takapihalle, ja siellä nytkin kasvaa useampaa lajiketta. Sehän on tietysti selvä, että isompikin kasvihuone vois olla, mutta ei tuohon rivaripihalle kovin suurta viitsinyt ruveta rakentamaan  ;D

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - toukokuu 14, 2010, 11:58:48 ap
MUTTA MITEN MONI TIETÄÄ ETTÄ MAKU"NYSTYRÄT"  UUDISTUU 14 VRK VÄLEIN..

Tuolla taas ei ole mitään tekemistä chilien kanssa.

Kapsaisiini vaikuttaa kipureseptoreihin, elikkä se huijaa kroppaa, aiheuttaen kivun tunteen.
Kärjistäen voisin väittää, että vetämällä pari buranaa ja puolen tunnin jälkeen nagan, niin polte ei tunnu samalta, mitä "streittinä"
(toim. huom. tää siis omaa päätelmää, eikä tutkittu juttu) ;)

Mutta aiheeseen... Nykyinen emäntä ei syö mitään ns. tulista, mutta innostui mun kasvatuksista sen veran, että haettiin hänelle omat rehut Karilta, Chililandiasta. Hänellä on nyt Champion, Pink Haba ja Birds Eye Baby kasvamassa ja oon niistä helvetin ylpee. (annoinhan lannoitteet) :)

Toissapäivänä maistoi ranskalaisia syödessään ekan kerran mun dippisekoitusta, eikä irvistänyt... Siis alkaa oppia :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

sorrii

Mun avo-ihanaiseni rakastui tulisiin (CAP1473) palkoihin ensikokeilemalta, kun sattui juuri silloin olemaan noidannuoli pahimmillaan ja maha sekaisin Voltarenista. Tein yhden kunnon juustovoileivän, jossa viipaleina puoliraaka "papu" [joka muuten oli niin rääkätystä kasvista, että itse sain paniikkikohtauksen, kun maistoin paljaaltaan]
Sänkypotilaasta innokkaaksi pyöräilijäksi viidessä minuutissa .... [poljettiin samana päivänä 40km mökille!]
Nythän ikäneito syö aaiaissämpylöissään joka päivä tuoretta potkupaprikaa.

Tyttönen on mulle samalla vuokraemäntä ja ihan kohteliaasti innostunutkin harrastuksesta. Vähän tuon naama meni norsunXXXlle kun tapetoin keittiöni nurkkauksen mylarilla ja ripustin natikan päälle  ;D .... "Hei!!! Toi menee nyt vähän överin puolelle ..."

Saas nähdä mitä melkeinrouva tuumaa, kun alkaa lasipervekkeelta loppuun tila istumiseen tai vaatteiden tuulettamiseen. Ja pitääkö sopivana, että parvekkeen seinäkin on päällystetty mylarilla ja tuuletustangossa roikkuu natikka syksyn pimeinä iltoina ... Kerron sitten, ellen ole asunnoton ja ilman nettiä.  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

RakuLa

Itse olen aina rakastanut maustettua ja tulista ruokaa. Ennen seurustelua emäntäni ei juuri ikinä syönyt kunnolla maustettua ruokaa, mutta asia korjaantui kun hän tutustui minuun :D Nyt Chiliä sopii laittaa melkeen minne vain. Eikä kasvieni kasvattaminen ole häntä häirinnyt vielä yhtään... (johtuu kai siittä että mopo ei ole vielä totaalisesti karannut käsistä)

hessi

Mun chilikokeilut ovat alkaneet joskus -90-91, eli silloin aloin säännöllisesti maustamaan ruokaa chilillä,
ei ex- mieheni eikä lapsetkaan valittaneet,
ja kun mamma hurahti chilinkasvattamiseen ja vähän tulisempaan chiliin :)
niin ei siitäkään mitään meteliä ole tullut, mitä nyt lapset joskus kysyvät saiskos chilitöntä ruokaa?
Mutta sitten kuitenkin kysyvät missä chilipurkkit?
En kyllä valmista mitään super tulista ruokaa vaan juuri sopivasti maustettua, mutta chiliä löytyy melkein kaikista ruuista jossain muodossa.
ja tuo ex-ukko hoitelee edelleen chilejäni poissa ollessani, tai kastelee paremminkin :)
muuten ei ole puuttunut mun harrastukseen, kiitos siitä !

ja kaikki varmaan jo tietää miksi liityin chiliyhdistykseen ;)

onhan tuo nykyinen "mies" ystäväni juuri näiltä sivuilta bongattu  ::)
eli ei valita ! ei ainakaan vielä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 17, 2010, 12:32:22 ip
Kerron sitten, ellen ole asunnoton ja ilman nettiä.  ::)

Netti toimii useimmissa kännyköissäkin nykyään. Jopa veneen alta. ::)

BlackWolf

Jaa miten suhtautuu...
No alkuun oli hieman kitkaa, nykyisin jo syö kohtuu mausteista, mutta edelleen menee annokset puoliks mun ja siipan ruoiks. Itse kasvatukseen on tokaissut et: "olis niitä huonompiakin harrastuksia". Niin kauan kun lupaan samalla pitää huolta muista viherkasveista, joita emäntä keräilee niin kaikki käy. Tosin itsellä ei vielä ole niin pahasti lähtenyt karkaamaan mopo, että olisin valmis uhraamaan arkeni natikoiden yms. valossa ja sitten saattaisi tuota hellasäröäkin alkaa ilmaantumaan. Toistaiseksi on vielä toiminut.
Pessimisti ei pety koskaan

Kapo

Meillä on sekä mies että minä chiliin hurahtaneita  :) Mieskin tykkää paljon tulisesta ruuasta, mutta minä taidan kuitenkin olla meistä se, joka vaatii korkeampaa tulisuusastetta.

muur

Aloitetaanpa kirjoitteleminen vaikka sitten täältä :)

Olen vielä newbie tällä palstalla, samoin kuin chilien kasvattelijana. Tulinen ruoka on tehnyt kauppaansa oikeastaan aina, mutta jossain vaiheessa talvea tuli isännän kanssa puheeksi chilien kasvattaminen. Intoa löytyi kuin pienestä kylästä, joten yleisen taimenkasvatuksen lyhyellä perehdytyksellä sai muutaman chilitaimenkin kasvamaan. Siinä vaiheessa en edes itse erityisemmin innostunut kasvattelemisesta, kun on noita muitakin huonekasveja yllin kyllin.

Lopputulos? Joka nurkka täynnä eri kasvuvaiheessa olevia chilejä. Chiliä sisältäviä ruokia meillä syödään oikeastaan jatkuvasti, muodossa jos toisessakin. Tämän kevään hittinä lienee kimchi.

Mitä puoliso sanoo chilinkäytöstä? - Pyytää lisää :)

Julli-

Lainaus käyttäjältä: muur - kesäkuu 16, 2010, 18:14:38 ip
Lopputulos? Joka nurkka täynnä eri kasvuvaiheessa olevia chilejä. Chiliä sisältäviä ruokia meillä syödään oikeastaan jatkuvasti, muodossa jos toisessakin. Tämän kevään hittinä lienee kimchi.

Pistä ihmeessä tuosta eksoottisesta herkusta vaikka jokin reseptin tynkä johonkin ketjuun, on mielenkiintonen (ruoka, lisuke, miten tuota nautitaan? ).

Tässä taloudessa emännän toleranssit selkeästi kovemmat, vaikkei hiliä joka ruokaan haluakkaan, toisin kuin minä. Innostui kyllä kasvatuksesta, siitä sivuraiteena emännän silmäterä kurpitsa. Innoissaan se kuitenkin nuita väriä vaihtavia, vahvasti väritykseltään jonkin Afrikan maan lippua muistuttavia habanero-palkoja hypistelee.

Hombre

Ei ole meillä vaimo kovin innostunut chilistä...Mutta minäpä olenkin se, joka meillä tekee ruokaa...lällällää.
En tosin hirveästi laita joka ruokaan chiliä, koska lapset elävät täällä myös. Hiljalleen lisätään, jolloin toleranssi huomaamatta kasvaa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

muur

Lainaus käyttäjältä: shibari - kesäkuu 16, 2010, 18:50:43 ip
Pistä ihmeessä tuosta eksoottisesta herkusta vaikka jokin reseptin tynkä johonkin ketjuun, on mielenkiintonen (ruoka, lisuke, miten tuota nautitaan? ).


Työtä käskettyä, ohje löytyy tuolta: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7728.msg101770#msg101770

Koetan yrittää naputella kaveriksi vähän lisää noita käyttökohteita, mutta tuolla pääsee jo alkuun.

Aji Inferno

Eric Cartman South Parkista sanoisi: "If you don't like my cooking I'm gonna kick ya in the nuts, bitch!"  ;D

Sulake

Parempi puoli, siis peräpuoli, ei välillä tykkää. Mutta kun on niin hyvää!

Quini

kesäkuu 21, 2010, 21:53:54 ip #36 Viimeisin muokkaus: elokuu 21, 2010, 16:09:01 ip käyttäjältä Quini
Meidän perheessä ovelasti hieman ristiin menevät chilimieltymykset ja/tai toleranssit. Hra on on tehnyt ruokaa oman maun mukaan ja osoittautuu että on rvan makuun ihan liian tulista ja vastaavasti rva mm. grillannut kasvarista juuri poimittuja tuoreita ja buenosti täytettyjä chilejä jotka hra on todennut liian tulisiksi. Eli kumpikin syö mielellään chilejä, mutta toleranssit kohdistuu eri lajikkeisiin ja tuotteisiin. Vaatii vielä  :P säätämistä että on balanssit kohdallaan.

Muoks: 21.8.2010 Hra tyytyväisenä vetää tuossa jauheliha kinkku tomaatti juusto pizzaa johon sai itse laittaa omalle alueelleen habanero, malagueta, Starfish, jalapeño ja mitälie chiliviipaleita. Totesi just että voishan tuota chiliä olla enemmänkin. Kyllä se siitä  ;D rupeaa balanssit tasoittumaan. No ei se vielä kumminkaan omia naatteja kasvattele - pitää vissiisn vielä odottaa pari vuotta  ;)

Tomppa

Otetaanpas taas vanha topic uuteen valoon  8)

Tällä hetkellä puolison toleranssit ovat nouseet jo melko mukavasti!

tänään hain postista paketin jonka (taas) jannelta tilasin!

Yllätyin siitä kun tein ruoaksi kanasuikaleita sekä kaalia,ja riisiä... Tyttöni tykkäsikin melko tulisesta ruuasta ja lopuksi innostui hieman liikaa...toki olemme syöneet mausteisia sapuskoja jo pitkään.

en tiedä minkä kohtauksen sai mutta silmät vettä valuen kahmii lisää safkaa  :o :o :o  ja sanoi että ihan hyvää vaikka hiukka tulista...  :)

WTF!?    hieman yllätyin mutta positiivisesti..     ja edelleen on tulossa mukaani tampereelle..hohhoh...

ei olisi vuosi sitten uskonut  8)   !

Sinttis

Meillä onneksi kumpikin tykkää tulisesta, mutta kasvatteluun ei tunnu toisella puoliskolla olevan juurikaan innostusta. Just tänään totesi mies, että kamalaa kun koko ajan tekis mieli jotain tulista  :D. Mut ton olen kanssa huomannut, että välillä joku ruoka on mulle liian tujua ja välillä taasen miehelle, vaikka toisesta tuntuu että chiliä voisi olla enempikin. Mutta onneksi aika yksiin menee, ei tarvii tehdä eri safkoja molemmille.

SK

Laitan vähän potkua lähes joka ruokaan, mistä emäntä ei tykkää ollenkaan. Joskus sanoo että ihan hyvää se oli, mutta miten tämän poltteen saa pois.
Joten ruokapöydässä mulla on jokin chilikastike, jolla maustan vaan oman ruoan.
Mutta alle kaksi vuotias tyttöni huutaa aina SOOSSIA, kun näkee että laitan kastiketta omaan ruokaan. Niin pakko sillekkin on varovasti soossia antaa, eikä valita vaan haluaa lisää.
Muutenkin tyttö on pihalla repimässä palkoja chileistä ja haluaa maistaa.
Onneksi laitoin miedompia chilejä kasvamaan.