Miksi valittaa chilin hinnoista?!

Aloittaja Tomppa, kesäkuu 10, 2010, 23:50:12 ip

« edellinen - seuraava »

Woodenleg

Lainaus käyttäjältä: davve - kesäkuu 19, 2010, 14:23:10 ip
On siis siten, että tuotetta ei myydä ellei siitä saa vähintään sen 30% katetta, suurempiakin katteita on nähty.



Tämä lienee sitten päivittäistavarapuolen erikoisuuksia, mutta sekin kyllä kuulostaa omituiselta? Tiedän nimittäin monta markettituotetta joissa myyjän kate on luokkaa 10 %, mutta silloin ei puhuta ruuasta. Ruokapuolella, varsinkin tuoresellaisessa, on tietty hävikki aika suurta joten bruttokatteen pitääkin olla aika korkealla. Siinä mielessä voisin tuon 30 % periaatteen ymmärtää.

Hinnoista kitiseminen on muuten yleisesti ottaen turhaa, kun puhutaan vaikka chilin kaltaisista tuotteista jotka eivät (foorumilasia lukuun ottamatta) ole mitenkään elintärkeitä. Markkinataloushan sen määrää. Tuote menee kaupaksi juuri sillä hinnalla mitä asiakkaat ovat siitä valmiita maksamaan.

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: Woodenleg - kesäkuu 20, 2010, 20:31:42 ip
Hinnoista kitiseminen on muuten yleisesti ottaen turhaa, kun puhutaan vaikka chilin kaltaisista tuotteista jotka eivät (foorumilasia lukuun ottamatta) ole mitenkään elintärkeitä. Markkinataloushan sen määrää. Tuote menee kaupaksi juuri sillä hinnalla mitä asiakkaat ovat siitä valmiita maksamaan.


Älä siis ole hintakriittinen, koska ainoa mikä hintaan vaikuttaa on asiakkaiden hintakriittisyys?    ;D

Koska kyseessä on kauppiaan kannalta marginaalituote, hänelle on varmaan keskimäärin sama, myykö hän sitä vai ei. Jos kama jää hyllyyn, kauppias todennäköisesti poistaa tuotteen valikoimasta, vaikka ongelma olisi oikeasti se, että samaa tavaraa saa viereisestä kaupasta halvemmalla. Koska kauppias tuskin käy tällaisia marginaalituotteita hintavertailemassa, ainoa indikaatio minkä hän voi omasta "hinnoitteluvirheestään" saada, on asiakkaan kitinä. Jos kukaan ei kitise, kauppias todennäköisemmin poistaa tuotteen kuin laskee sen hintaa. Näin ollen mielestäni kitinä on ainoa keino saada hinta aisoihin (ja tuote pysymään hyllyssä) ja se on nimenomaan sitä markkinataloutta. Tosin täällä kitiseminen ei asiaa auta, vaan se on tehtävä kaupassa.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: -mtk- - kesäkuu 21, 2010, 10:36:57 ap
Älä siis ole hintakriittinen, koska ainoa mikä hintaan vaikuttaa on asiakkaiden hintakriittisyys?    ;D

Koska kyseessä on kauppiaan kannalta marginaalituote, hänelle on varmaan keskimäärin sama, myykö hän sitä vai ei. Jos kama jää hyllyyn, kauppias todennäköisesti poistaa tuotteen valikoimasta, vaikka ongelma olisi oikeasti se, että samaa tavaraa saa viereisestä kaupasta halvemmalla. Koska kauppias tuskin käy tällaisia marginaalituotteita hintavertailemassa, ainoa indikaatio minkä hän voi omasta "hinnoitteluvirheestään" saada, on asiakkaan kitinä. Jos kukaan ei kitise, kauppias todennäköisemmin poistaa tuotteen kuin laskee sen hintaa. Näin ollen mielestäni kitinä on ainoa keino saada hinta aisoihin (ja tuote pysymään hyllyssä) ja se on nimenomaan sitä markkinataloutta. Tosin täällä kitiseminen ei asiaa auta, vaan se on tehtävä kaupassa.

ihan hyvä pointti!  :)

Raaka-Arska

Oulun seudulla löytyi Kaakkurin shittarista fatalin aji cristalia, hinta tais olla 3,99...
En ole ihan varma tuosta hinnasta, koska paketin amatöörinä bongattuani ostin sen heti... ja seuraavana päivänä toisen... :o

Pitää vielä tarkistaa se hinta, ettei vääristellä totuutta...

ps. eilen löytyi Oulun stokkalta kotimaista amarilloa 2,35 paketti (3 palkoa)
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?