tammikuu 11, 2025, 06:50:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Valoa chilille

Aloittaja Juha 1964, elokuu 30, 2010, 10:26:47 ap

« edellinen - seuraava »

Juha 1964

Riittääkö tavallinen kirjoituspöytävalaisin talveksi kasvin päällä antamaan valoa? Chili on kasvanut puolessa vuodessa noin metrin korkeaksi ja metriviiskyt leveäksi..lajista ei hajuakaan. Valkoiset 5-terälehtiset kukat. Marjahedelmät 3-7cm, jotka yhdessä päivässä kypsyessään muuttuvat vihreästä punaiseksi. Tyvestä paksumpia ja suipponevat kärkeä kohden. Lehdissä, eikä varsissa ole karvoja yhtään. Laittaisin kuvan, mutta tää ei hyväksy edes 10kilon kuvaa, ja jos siitä vielä huononnan, niin ei kukaan saa siitä tolkkua. Kummallista, vaikka täällä lukee, että kuvan enimmäiskoko 128kiloa.

TunturiTiger

Tässä on melko kattava ketju jo aiheesta, mutta jos et jaksa lukea sitä, niin vastaan, että ei piisaa. Tai piisaahan se, mutta ei se sillä kasva, eikä tee hedelmää. Ihan perus talvettamisessa ei välttämättä tartte lisävaloa juuri ollenkaan.

Kuvan lisääminen onnistuu ainakin multa kovinkin helposti. Itse uppaan julkaistavat kuvat picasaan ja kopioin sieltä kuvan linkin foorumiin. Noista kuvauksista ei varmaan itse AjiInfernokaan sais selvää, vaikka melkoinen chilitohtori onkin.

Ryhis

KVH

Auttaisi jos tietäisi millainen kirjoituspöytävalaisin on kyseessä, mutta lonkalta heittäisin, että ei piisaa.

Aloittelijain ja yleinen-nurkassa on parikin viestiketjua kuten "valoa chileille" ja "Chilien valaisu", lukaisepa ne niin tiedät enempi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Juha 1964

Kyllä mä ne luin. Siellä joku puhuu 600wattisista jättispoteista ja joku 16w energiasäästölampuista..ota nyt niistä selvää. Tarkoitus olis, että chili eläisi talven yli. Mä olen jo saanut satoa monta sataa chiliä ja ne riittää kyllä. Etelänpuoleisella ikkunalla on viihtynyt liiankin hyvin, vaikka taitaa olla liian kuuma paikka, kun lehdet on vaaleat. Tarkoitan sellaista tyypillistä valaisinta, missä on sellainen 20 senttinen u-muotoinen putki. En tiedä montako wattia on..ostan uuden, kun vaan tietäisin millaisen, jonka saan kirjahyllyn kulmaan kiinni ja paljonko pitää olla vähintään tehoa?

Ryhis

Sellainen pistokantainen yhden lenkin tekevä loistari on 90% varmuudella 11 wattinen. Kyllähän sillä chilin valaisee, ettei siihen talven pimeydessä törmää.  ;)

Jos haluat sen säilyttävän edes osan terveydestään, niin karsi lehvästöä hieman saksilla ja osta sellainen "nipistimellä" tms. kiinnittimellä varustettu lukulamppu, jonka saat em. kirjahyllyyn kiinni. Laita lamppuun ESLi jonka teho on +20w, mieluiten suoraan 36w spiraaliesli niin väittäisin plantun selviävän talvesta aivan buenosti!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Juha 1964

Kiitos!! Vihdoin yksiselitteinen ja ymmärrettävä vastaus :)

CyberDog

Se lehtien vaaleus voi johtua myös ravinnonpuutteesta. Mutta talvella ei kannata kauheasti lannoitella ettei tuu pitkää honteloa kasvua.

Macex

elokuu 31, 2010, 13:16:09 ip #7 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2010, 15:54:30 ip käyttäjältä Macex
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - elokuu 30, 2010, 11:10:54 ap
Jos haluat sen säilyttävän edes osan terveydestään, niin karsi lehvästöä hieman saksilla ja osta sellainen "nipistimellä" tms. kiinnittimellä varustettu lukulamppu, jonka saat em. kirjahyllyyn kiinni. Laita lamppuun ESLi jonka teho on +20w, mieluiten suoraan 36w spiraaliesli niin väittäisin plantun selviävän talvesta aivan buenosti!
Hyvä tälläinen puristimella varustettu valo on Ikeassa myytävä malli. Nimeä en muista, mutta pyöreä 10€ kustantaa ja voi laittaa 60w asti lamppuja. Kupu irroitettava, niin helppo laittaa lisäheijastuksen toivossa alumiiniteippiä. Kokeilu ja testi osiossa jonkun toisen tekemänä ohjeistus moiseen.

Edit: Tossa linkki topic:n mitä tarkotan ->http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5099.0

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Juha 1964

Kiitos vastauksista. Ai, että lehtien vaaleus saattaa johtua ravinnon puutteesta? Kyllä mä sitä ravinnut olen ja se onkin kasvanut älytöntä vauhtia auringossa. Nyt se rehu on jo kaks metriä leveä pisimmistä oksista mitaten. Aika hontelot on oksat ja kukkii sekä tuottaa satoa hyvin edelleen. Taidan heittää silppuriin sen ja kasvattaa ens keväänä uuden kun kerran noin hyvin kasvaa. Se tuskin lähtee keväällä kasvamaan, jos sen leikkaa kuten pensasaidan puolestavälistä poikki :) Eihän tuo enää mahdu mihinkään, jos se siitä vielä kasvaa.

chilihardhead.fi

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Hegu

Tässä kärsän väsäämä valontarve taulukko. Todella loistava

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7343.0

Juha 1964

Lähteekö chili kasvamaan, jos sen leikkaa tyvestä poikki..ehkä jostain 10 sentistä ja jättää talveksi kaappiin. Keväällä sit vaihtaa mullan. Alkaako vihertää, muuta kun home?

Chilivaari

Sanoisin, että onnistumismahdollisuudet ovat alle 50%.
Olen muutaman tuolla tavalla talvettanut viileässä ja useimmat eivät herää henkiin keväällä tai herääminen on niin hidasta, että alkuvuodesta kylvetyt siementaimet menevät ohi. Jos tapiksi leikattuja pitää lämpimässä, versojen kasvu alkaa muutamassa viikossa - tai sitten ne kuolevat.

Chilihän on tropiikin kasvi ja tottunut jatkuvaan kasvuun. Siihen on viisasta jättää muutama vihreä lehti ja pitää talvenkin ajan valossa ja vähän kosteana. Kasvua voi toki hidastaa pitämällä viileässä, jos ei ole paljon valoa.