Macex ja Kausi 2011 Täysi tohina käynnissä!

Aloittaja Macex, syyskuu 04, 2010, 19:37:34 ip

« edellinen - seuraava »

Macex

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - joulukuu 03, 2010, 22:43:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - joulukuu 03, 2010, 22:39:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - joulukuu 03, 2010, 22:16:53 ip
Lainaustietäiskö joku miksi ovat nuo kaksi noin ryppyisiä ja näyttäisi että niille olisi jotain polttojälkiä tullut? Olisko liikakastelusta kyse?

Lannoitatko millä ja kuinka usein? Annoin hybridi jalapeñolleni viime syksynä reilulla yliannostuksella Puutarhan Kesää ja Growta ja tekivät tumman vihreää ryppyistä lehteä.
Noita Bolivioita en lannoita vielä ollenkaan, kastelen joka toinen päivä, oon ajatellu siirtyä vähempään kasteluun, jotain 2krt viikko tai 1krt viikko. Epäilen että liikakastelusta kärsivät.

Ehkäpä. Yleensä liikakastelu kellertää lehdet, mutta kokeneemmat valistakoot. Mikä multa?
75% puutarhamulta 20%kaktus&kylvömulta ja 5% ruukusora sekotusta oon noille tehnyt.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Macex - joulukuu 03, 2010, 22:49:56 ip
Lainaustietäiskö joku miksi ovat nuo kaksi noin ryppyisiä ja näyttäisi että niille olisi jotain polttojälkiä tullut? Olisko liikakastelusta kyse?

Lannoitatko millä ja kuinka usein? Annoin hybridi jalapeñolleni viime syksynä reilulla yliannostuksella Puutarhan Kesää ja Growta ja tekivät tumman vihreää ryppyistä lehteä.
Noita Bolivioita en lannoita vielä ollenkaan, kastelen joka toinen päivä, oon ajatellu siirtyä vähempään kasteluun, jotain 2krt viikko tai 1krt viikko. Epäilen että liikakastelusta kärsivät.

Ehkäpä. Yleensä liikakastelu kellertää lehdet, mutta kokeneemmat valistakoot. Mikä multa?
75% puutarhamulta 20%kaktus&kylvömulta ja 5% ruukusora sekotusta oon noille tehnyt.

Olen todennut että joskus "räjähdysmäinen" kasvu saa lehdet kupruilee ja jopa repeileen. Itselläni ainakin omasta mielestäni johtunut liikaravinteista.

Kyllähän tuo kastelutiheys sulla mielestäni on liikaa. Uskoisin että kerran viikkoon riittää. Kastelutarpeen näkee hyvin kun chili riiputtaa lehtiä ja lehdet tuntuvat käteen naheilta tai kun ruukku tuntuu kevyeltä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Macex

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - joulukuu 03, 2010, 22:56:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - joulukuu 03, 2010, 22:49:56 ip

Alkuunsahan noi pienet taimet tarvii vähän enempi kastelua, mutta nyt varmaan ovat jo niin isoja, että pienempi määrä riittänis. Pitää kokeilla, on mulla siemeniä vielä sen verran, että vaikka kävis hassusti, niin riittää pistää uusia.

Olen todennut että joskus "räjähdysmäinen" kasvu saa lehdet kupruilee ja jopa repeileen. Itselläni ainakin omasta mielestäni johtunut liikaravinteista.

Kyllähän tuo kastelutiheys sulla mielestäni on liikaa. Uskoisin että kerran viikkoon riittää. Kastelutarpeen näkee hyvin kun chili riiputtaa lehtiä ja lehdet tuntuvat käteen naheilta tai kun ruukku tuntuu kevyeltä.
Jees, pitää vähentää kerta viikkoon, tai jos näyttäis nuukahtamista, niin 2krt viikkoon. Alkuusahan noi pienet taimet tarttee vähän enempi vettä, mutta lienevät jo sen verran isoja, että vähempikin riittänis.

2013
Kuiva ja Naseva.

Macex

4.1.2011

Päivitellääs "pitkästä" aikaa näitä omia kasvatuksia tänne. Kuvat otettu suihkuttelu session jälkeen, eli siksi näkyy vesipisaroita ja kosteutta lehtien pinnoilla.

Bolivian Rainbowhan se siinä. Vähän on kurttusen näköset lehdet, mistä mahtais johtua? Ohessa myös kuva Bolivian podista, mitä sitten päätti alkaa tekemään.

Orange Habanero. Tiputtanut alimmat lehtensä pois, mutta niiden juuresta puskee uusia lehtiä rivakasti. Kyseinen veijari kukkii jo ja näyttäis, että pari kukkaa olis pölyttynytkin. Mitään isoja palkoja en odota, mutta antakoot tulla vaan.

Toinen mulla olevista Lemon Dropeista. Tiputti tämäkin sirkanlehdet pois ja seuraavankin lehtiparin, mutta ylemmät lehdet näyttää terveiltä ja hyvinvoivilta.

Championin pistokas päätti myös alkaa kukkimaan ja näköjään palkoakin sen tekee mieli tehdä.

Bolivian Rainbowin kukka, jos joku ei vielä tälläistä ole nähnyt :)

Natikan alla hengaavat veijarit halusivat ryhmäpotrettiin. 1 Champion, 1 Orange Habanero, 3 Bolivian RBW, 1 Lemon Drop, 6 Cayennea.

Champion koko komeudessaan.

Orange Habsu. Tässä näkee hyvin tuon alalehtien tiputtamisen.

2Kpl Caribbean Red Habanero ja 1kpl Lemon Drop. Aikas hidasta näyttäis olevan CRH:n kasvu, onko se normaalia vai onko tässä käimitty ja vähän säikytetty sitä?

Jätin itselle 6kpl Cayenneja, jotka vaihdoin 4L ruukkuihin ja latvoin aika paljaiksi, näyttäis latvominen onnistuneen. Koitin tässä samalla kuvata kukkapaljoutta, mutta eipä noita millään saa samaan kuvaan kaikkia. Lisäksi pari kuvaa yksittäisestä ruukusta.

2013
Kuiva ja Naseva.

pkdi

Hei vaan! Kivan näköistä proggistelua sulla täällä, ihailen! Huomasin ton ryppyisyyden olevan lähes kaikissa kasveissasi. Mikä kasvualusta rakkaillasi on? Onko mahdollista ettei kaasut vaihdu maan ja ilman välillä tarpeeksi hyvin?
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Macex

Lainaus käyttäjältä: pkdi - tammikuu 17, 2011, 17:26:11 ip
Hei vaan! Kivan näköistä proggistelua sulla täällä, ihailen! Huomasin ton ryppyisyyden olevan lähes kaikissa kasveissasi. Mikä kasvualusta rakkaillasi on? Onko mahdollista ettei kaasut vaihdu maan ja ilman välillä tarpeeksi hyvin?
Kiitoksia vain  :) Kaikissa paitsi Cayenneissa on lehdissä havaittavissa ryppyisyyttä todellakin. En löytänyt paikallisesta Agrimarketista turvemultaa tai puutarhamultaa, niin kävin ostamassa plantagenista Kekkilän kestomultaa. Kokonaismultamäärään lisätty 5% ruukkusoraa. Voisko olla, että tuo kestomulta on vähän liian tiivistä? Voisko vaikuttaa tuohon ryppyisyyteen se, että ruukut ovat lattialla, mutta tuollaisen ison pahvin päällä, joka on päällystetty folio/alumiiniteipillä ja lämmöt on lattiatasolla kokoajan jotain +20C ja valon ollessa päällä jotain +24-25C?

2013
Kuiva ja Naseva.

pkdi

!! Kyllä, juuri niin kuin ajattelinkin. :D Itselläni oli myös kestomulta käytössä lecasoran kera ja pääsinpä hoksaamaan tismalleen saman ongelman. Suosittelen vaihtamaan ilmavampaan alustaan pikimmiten.

Sekoitin myös lopulta vanhat/jäljellä olevat kestomullat luonnonturpeen sekaan. Sepä sattuikin olemaan huono idea, koska luonnonturpeen pH on 4.2 ja johtoluku n.4, joten tässä nyt yritetään kalkita jotenkin noita. Kivalta näyttää silti. Sitä suuremmalla syyllä vaihda äkkiä äkkiä! :D
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Macex

Pitääpäs kipasta jostain turvemultaa tai puutarhamultaa! Mä aattelin jo että olis tullut lannoite överit, mutta sen verran miedoilla lannoituksilla edetään pienempien kanssa, että se olis ollut sulaa mahdottomuutta.

2013
Kuiva ja Naseva.

Mr_Green_

tammikuu 31, 2011, 12:13:46 ip #108 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2011, 12:15:35 ip käyttäjältä Mr_Green_
Jou! Ei oo hetkeen tullu forumilla käytyä. Pitäis kuvapäivityksiä lyödä kehiin..on pari ihan näkemisen arvoista kasvia.. =D hehhe. Hyvältä näyttää sunkin settis. Ite sain 120w ledin jouluna kehiin. hyvin toimii! tuota lehtien "kurttuisuutta" katselin..itellä ollut samaa jonkin verran. Mitä lannoitteita käytät? Epäilisin että se on joku överi...lopetin hetkeks lantsut kun tuota ilmeni, niin parani homma heti. =)

Edit: Ahaa..ois voinu ensin lukee edellistä kommenttia! Hehhe...no en sit tiiä prkl! =D Itellä ainaki lantsut tuntuivat tekevän tuota kurttuisuutta...

Macex

tammikuu 31, 2011, 15:11:52 ip #109 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2011, 15:19:48 ip käyttäjältä Macex
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - tammikuu 31, 2011, 12:13:46 ip
Jou! Ei oo hetkeen tullu forumilla käytyä. Pitäis kuvapäivityksiä lyödä kehiin..on pari ihan näkemisen arvoista kasvia.. =D hehhe. Hyvältä näyttää sunkin settis. Ite sain 120w ledin jouluna kehiin. hyvin toimii! tuota lehtien "kurttuisuutta" katselin..itellä ollut samaa jonkin verran. Mitä lannoitteita käytät? Epäilisin että se on joku överi...lopetin hetkeks lantsut kun tuota ilmeni, niin parani homma heti. =)

Edit: Ahaa..ois voinu ensin lukee edellistä kommenttia! Hehhe...no en sit tiiä prkl! =D Itellä ainaki lantsut tuntuivat tekevän tuota kurttuisuutta...
BioBizzin Grow, Bloom, Alg-a-mic ja TopMax käytössä mulla :) Nyt on kaikkiin ruukkuihin vaihdettu Biolanin TurveMulta ja näyttäis kasvun jatkuneen ja kurttuisuus hävinneen kaikista. Nyt on vaan itelle iskenyt ripsiäis invaasio, minkä takia pitää hakea mäntysuopaa kaupasta ja suihkuttaa sillä alkuunsa menemään.

Pitäis myös varmaan lisäillä vähän kuvia, kun on Caribbean Red kasvanut huomattavasti edellisistä kuvista ja vähän pidemmälle ehtinyt Lemon Drop tekee jo rehevöitymistä jokaisen entisen lehden juuresta. Latvoin tuon lemonin ihan kokeilumielessä 4:nen lehtiparin kohdilta ja silti puskee haarakohdasta uusia silmuja :)

Champpion tekee parhaillaan 3 palkoa enään, kun malttamattomana menin yhden syömään  ;D Boliviat kärsi aikas pahasti tuosta multavirheestä, mutta ovat jo palautumassa ennalleen, kukkivat ja tuottavat nuppuja ja uusia lehtiä vinhaa vauhtia.

Orange habanero tuottaa kukkia, mutta tiputtaa ne kun ovat olleet aikansa roikkumassa, epäilen että ei oo tarpeeksi lämpimät oltavat palon tuottoon, mutta eipä sen tarvikkaan tuottaa mittään, kunhan palautuisi ja tekisi uusia lehtiä ja oksia vinhaan takaisin, mitä menetti aikanaan.

Cayennet on karsittu enään 5 ruukkuun määrällisesti, kun annoin yhden työkaverille. Nekin rehottavat entiseen malliin ja näyttäisi että kiihtyy vaan rehoittaminen ja podejakin on jokaisessa ainakin 5kpl.

2013
Kuiva ja Naseva.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - tammikuu 31, 2011, 12:13:46 ip
Ite sain 120w ledin jouluna kehiin. hyvin toimii!
Pistäs tuonne kasvatuspäiväriin kuvia tuosta ja jos et viitsi sinne huudella, että mistä moisen, niin heitä mulle YV:ä. Oon näet ajatellut luopua natikasta ja siirtyä led tai ESL kantaan, ihan vaan sähkönkulutuksen takia.

2013
Kuiva ja Naseva.

Macex

helmikuu 07, 2011, 12:15:45 ip #111 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2011, 12:18:52 ip käyttäjältä Macex
Päivien päivää kaikille tovereille täällä tasapuolisesti, päivitystä omaan päiväkirjaan tulee nyt!

Ensinmäisenä iso kiitos Nick pkdi, joka neuvoi vaihtamaan kestomullan pois ja kunnon tuotteet tilalle! Ero selkis 2vk:n sisällä siitä, kun olin vaihtanut Kestomullasta Turvemultaan. Ryppyiset lehdet oikenivat ja muutenkin rupesivat veijarit näyttämän elinvoimaisemmilta, kuin koskaan!!

7.2.2011

Siinä pari kuvaa tuosta isommasta Lemon Dropista. Ekassa kuvassa näkyy, kuin rehevöitymistä on havaittavissa vähän latvomisen jälkeen. Toisessa sama kasvi, mutta vähän ajan päästä. Rehevöityy hurjalla vauhdilla.

Sitten tälläinen pieni kuvasarja Bolivian Rainbowin värivaihtelusta kypsyttelyn aikana. Yksi on pussissa sen takia, että annoin maistiaiseksi siskon miehelle.

Pistokkaana mulle tullut Champion tekee jo 3 podia. Alunperin matkalla oli 4kpl, mutta malttamaton kasvattaja meni yhden syömään  ;D

Veijarit yhteiskuvassa. Kuvassa näkyy myös tuollainen valosermi, minkä tein pahvista ja päällystin foliopaperilla. :)

Yksi rehevimmistä Cayenneista mitä on tällähetkellä. Vähän toispuoleiseksi lähtenyt kasvamaan, mutta onneksi on sakset keksitty ja pian annetaan vähän muotoilua tälle veijarille.

Cayenne Bonchi. Päätin, että yksi näistä veijareista pääsee hullun tohtorin kokeiluun ja katsotaan mitä tästä tulee. Epäilen, että joko bonchi tai jotain rumaa  :D

Caribbean Red Habanero. Kärsi ripsiäisistä, mitä vedettin niin kovaa turpaan, ettei oo enään näkynyt. Hyvin näyttäisi kasvavan natikan alla.

Orange Habanero päältä ja sivulta. Kärsi väärästä mullasta ja ripsiäisistä, mutta osoittaa elpymisen merkkejä. Tiputti kaikki alalehdet pois väärän mullan takia, mutta nyt näyttäisi elpyvän ja tekevän uusia tilalle. Kovia kokenut.

2013
Kuiva ja Naseva.

ChiliK

Nättejä kuvia, kaikinpuolin. Kun sanoit että olet tekemässä yhdestä cayennestä bonchi-kokeilua, niin mieleeni hiipi, että eikös tuossa Orange Habanerossa olisi myös hyvä bonchi aihio?  Siis tietenkin, jos tykkää boncheista. Mutta tosiaan, kivoja kuvia. :)

Macex

helmikuu 08, 2011, 11:18:19 ap #113 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2011, 11:20:03 ap käyttäjältä Macex
Omasta mielestä toi Orange Habanero olis ollu hyvä aihio bonchiksi, mutta en sitä vielä raaski bonchiksi laittaa, kun tänävuonna idätetty ja ensinmäinen Habanero mitä mulla on koskaan ollut.

Ja noita Cayenneja on ns. ylimääräisenä tuossa, niin aattelin ohimennen leikata matalaksi ja koittaa Bonchiksi tekoa :). Mutta jos tuossa jossain vaiheessa vielä Orange lähtisi bonchiksi.

Ideaa oon jo pyörittänyt Bonchista, että jos ostaisin jossain vaiheessa Bonsaikipon ja jostain muovisen pääkallon ja ujuttaisin Bonchin juuret menemään kallosta läpi, esim silmästä, nenästä tai suusta. Ideana saada näyttämään se siltä, että epäonninen veijari on syönyt palon ja kuollut siihen, jonka jälkeen siemenet ovat alkaneet kasvaa ruumiin sisällä :) Jotenkin sopisi tähän helvetillisen tuliseen meininkiin, mitä chilien parissa on havaittavissa :)

2013
Kuiva ja Naseva.

Mr_Green_

Moro!

Hyvältä näyttää! Komeita noi championin hedelmät...eikös se oo aika mieto? En oo päässyt maistamaan.. Itellä toi Bonchi myös paljon pyörinyt mielessä. Ehkäpä syksyllä sitten. Muutaman paksurunkoisen ulkokasvin vois sitten nykäistä matalaksi! =)Hauska idea toi pääkallo! =D

Macex

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - helmikuu 20, 2011, 21:45:34 ip
Moro!

Hyvältä näyttää! Komeita noi championin hedelmät...eikös se oo aika mieto? En oo päässyt maistamaan.. Itellä toi Bonchi myös paljon pyörinyt mielessä. Ehkäpä syksyllä sitten. Muutaman paksurunkoisen ulkokasvin vois sitten nykäistä matalaksi! =)Hauska idea toi pääkallo! =D

Champpionhan on mun mielestä tosi mieti, mutta sitäkin maukkaampi, vaikkei kellertävänä ollut hirveästi makua mukana, kun yhden maistoin. :) Fataliin sivuilta lukasin, että maukkain/parhaimman makuinen oranssin värisenä, eli vähän ennen punaista vaihetta.

Idea tohon pääkallo Bonchiin tuli vaan siitä, että kun joku mennyt aikanaan kysymään, että voiko tulisuuteen kuolla, niin pieni mieli sen yhdisti tuohon pääkalloon. Hyvä chili olis mun mielestä joku vähän houkuttelevan värinen, ei niin pelottava, kuten pink habanero, Peruvian White, Orange Habanero tai jokin muu(?), että huono-onninen henkilö moisen syötyään on kuukahtanut :)

2013
Kuiva ja Naseva.

Mr_Green_

Joo..näin oon kuullut, että Champion olisi maukas! Täytyypä sellainenkin kyllä saada! =D Hehhe!

Noniin..siitä vaan sit bonchia kehiin! Ja kuvia sitten kun on pääkallo kehissä!! =D Ite ajattelin jostain pubesta tehdä bonchin. Esim toi Rocoto mikä mulla on...siinä jonkinsortin ilmajuuria tulossa pihalle..muutenkin tosi jänniä kasveja.

Kaltsu

Viime vuonna Championia kasvattelin ja totesin sen kirpeän makeaksi, tulisuutta vain aavistus. Oikein hyvän makuinen. Ei vain ollut minulla kovin satoisa. :( Kasvoi isoksi ja joutui tukemaan.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

CyberDog

Mä lahjotin yhden championin mutsille. Se oli sillä semmosessa 15-20 litran saviruukussa mökin etelään suuntautuvalla terassilla ja siit tuli aika iso ja erittäin satoisa. Hyvän makuisia olivat, mutta ei poltetta ollenkaan.

Macex

Eli on ihan kuun asennosta kiinni, että tuleeko satoisa Champion vai ei. :) Mielenkiinnolla jään odottamaan omani kohtaloa.

2013
Kuiva ja Naseva.