tammikuu 10, 2025, 15:41:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Keittiövälineet

Aloittaja RikuS, syyskuu 04, 2010, 23:16:04 ip

« edellinen - seuraava »

Julli-

Jostain syystä pressopannulla tekemäni kaffe maistuu aina ihan perseelle. Vikaa on keittäjässä, mutta tarkalleen ottaen missä, sitä tarina ei kerro.

Caderusso

Miä juon vaikka pannussa neljä tuntia istunutta kahvia. Kylmänä jos niin sattuu.
Käytän kahvia oikeastaan pelkkänä työkaluna työtehokkuuteni nostamiseen. Kahvihan on vähän niinkuin työ-dopingia  ;D

Toki joskus harvoin satun viikonloppuna nauttimaan moccamasterilla keitetyn kupillisen oikeasti hyvää kahvia, mutta siihen se mun innokkuus sitten jääkin :)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - syyskuu 06, 2010, 15:33:02 ip
Miä juon vaikka pannussa neljä tuntia istunutta kahvia. Kylmänä jos niin sattuu.
Käytän kahvia oikeastaan pelkkänä työkaluna työtehokkuuteni nostamiseen. Kahvihan on vähän niinkuin työ-dopingia  ;D

Toki joskus harvoin satun viikonloppuna nauttimaan moccamasterilla keitetyn kupillisen oikeasti hyvää kahvia, mutta siihen se mun innokkuus sitten jääkin :)

Oho! Täällähän on toinenkin heterokahvin ystävä! ;D

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - syyskuu 06, 2010, 15:57:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Caderusso - syyskuu 06, 2010, 15:33:02 ip

Oho! Täällähän on toinenkin heterokahvin ystävä! ;D

Kerran olen tainnut yrittää maistaa kaverin ostamaa espressoa. Sormeni/käteni ei mahtunut pikkuruisen pienen espresso-kupin ympärille mitenkään luontevasti joten jätin juomatta  ;D
Kahvimuki vetää normaalisti sen 2 desilitraa ;)

linker

syyskuu 06, 2010, 16:47:35 ip #64 Viimeisin muokkaus: syyskuu 07, 2010, 18:23:56 ip käyttäjältä linker

Kätevin keittiövälineeni on Johtamistaidon Opistolta varastamani (3kpl,olin siellä kouuttajakoulutuksessa kolmesti)
kovamuovinen puolen litran oluttuopin irvikuva.

Siihen kun kaataa 0,4 litraa kahvia (sellaista tavallista juhlamokkaa) ja desin maitoa, saa puoli litraa sopivaa kahvia eivätkä sormet pala.
Keittimestä saa keskimäärin 3 "kupillista".

--

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 06, 2010, 16:47:35 ip

Kätevin keittiövälineeni on Johtamistaidon Opistolta varastamani (3kpl,olin siellä kouuttajakoulutuksessa kolmesti) kovamuovinen puolen litran oluttuopin irvikuva.

Siihen kun kaataa 0,4 litraa kahvia (sellaista tavallista juhlamokkaa) ja desin maitoa, saa puoli litraa sopivaa kahvia eivätkä sormet pala.
Keittimestä saa keskimäärin 3 "kupillista".

--

HELMI!  ;D

oma paras ostokseni on euromarketin alennusmyynnistä löytämäni 12,90 euron ISO lasagnevuoka, mitoiltaan 40x25x8 cm  :D

biblo

Lainaus käyttäjältä: Janne - syyskuu 06, 2010, 11:27:20 ap
Kahvinystävän ensimmäisen hankinnan tulisi olla pressopannu, esim oikein laadukkaan Boduminkin saa alta neljänkympin:

Amen! Itse sain tuollaisen Pauligin stanssauksilla olevan joskus tutulta, käypäinen laitos myös teen haudutukseen.

Mutteripannu kyllä pitäisi vielä hakea.
"Grow food, not lawns"

arse

Tuli ostettua kuriositeettina kahvinkeittoon perkolaattori, tulee kyllä mahtavat sumpit, pieksää edellisen halpiskeittimen ja ekspressomasiinan helposti.

Edit: Typo
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

chili123

Tuli ostettua Bialetin mutteripannu ja tuli pieni pulma pesuun liittyen, kuuluuko se tiivisterepiä irti ja suodatin aina kun huuhtelee keittämisen jälkeen ja kuivaa? Tai miten te olette huuhdelleet?

Hyvää espressoa/mokkakahvia tuolla kyllä tulee pakko sanoa etenkin mustana hemmetin herkullista ;D
Kahvina käytän tällä hetkellä Illy espresso caffe macinato:a

Ryhis

Itse en ole tiivistettä irrottanut. Pari kertaa vuodessa olen purkanut koko laitteen ja jättänyt koko yöksi likoamaan vesiastiaan jossa pari tippaa fairyä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Janne

Mun mutteripannusta lähtee tiiviste kyllä helpolla ja tulee pestyä se joka kerta käytön jälkeen. Paljon enemmän tulee silti käytettyä pressopannua, mutterin kanssa pelaaminen on mukamas sen verran hankalampaa...

Tuota perkolaattoria ihmettelen, kun aina painotetaan ettei kahvia tulisi keittää. Eikös siinä vesi ole nimenomaan kiehuvaa joutuessaan kahvinpurujen kanssa tekemisiin?
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

chili123

Nähtävästi ei taida olla paljon väliä, että purkaako sitä suodatinta joka kerta. Mutteri tulee kummiskin olemaan joka päivä melkein käytössä nii ei sitä aina jaksaisi alkaa purkaamaan kokonaan.

Kiitos vastauksista, pistäkää ihmeessä kahvi suosituksia  ;D

Perkalaattorissa ehkä tarkoitetaan, ettei saa enään keittää sen jälkeen kun kahvi on valunut purujen läpi  ???

Ryhis

Suodatinkahveeksi on ostettu Arvid Nordqvistin Franskrostia. En tiedä miksi, mutta on hyvää ja halpaa. Mutteripannussa porisee (tai viimeksi porisi) Pauligin espressoa ja Lavazzan jotain halpista.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

Hapa_Nero

Entä mitenkäpäs tuon sipulin kanssa, pitäisikö sekin pilkkoa veitsellä vai olisiko saatavilla kunnollista ja kestävää silppuria?

Janne

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - lokakuu 17, 2010, 18:55:46 ip
Entä mitenkäpäs tuon sipulin kanssa, pitäisikö sekin pilkkoa veitsellä vai olisiko saatavilla kunnollista ja kestävää silppuria?

Minä en keksi yhtään syytä miksi sipuli pitäisi pilkkoa muuten kuin hyvällä veitsellä :)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Ryhis

Sipuli pilkotaan aina veitsellä. Tai mandoliinin läpi renkaiksi.

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - lokakuu 17, 2010, 18:55:46 ip

Jos pientä hakkelusta haluaa helpolla niin vihannessilppuri on nopea ratkaisu. Tuommoisella ei ihan isoa keltasipulia kokonaan voi nakuttaa pieneksi vaan sopivan kokoisista paloista se lähtee. Liki poikkeuksetta nuo vekottimet ovat halpoja muovirimpuloita jotka kestävät sen vuoden kunnes menevät säleiksi. Helpottaa kuitenkin varsinkin osaamattoman veitsenkäsittelijän arkea.

Toinen ja paljon monikäyttöisempi vaihtoehto on mandoliini, joskin sipulin pilkkomiseen tuo ei ole se helpoin viritys.
# 1022

Nikodeemus

Mincing knife (eli silppuveitsi tai jotain suomeksi) lienee ihan ok vaihtoehto.
Itseltäni käy riittävän kätevästi silppurointi ihan veitselläkin, mutta tuollahan tietennii pienisi näppärästi
myös mausteyrtit.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Kaltsu

Sipuli silputaan aina terävällä veitsellä viiltämällä leikaten, ei sahaten, ei murskaten, ei silppureita, ei "hakkaamista", muuten sipuli kitkeröityy helposti. Samalla myös vältetään silmien kirvely.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Hapa_Nero

Selvä. Ja kiitos kaikille ja Räyhäkkäälle  :D

Täytynee heittää mäkeen nuo silppurinrämät tuolta kaapista ja ostaa puukko.