Hyviä lajikkeita amppeliin?

Aloittaja Harri1980, syyskuu 08, 2010, 19:49:03 ip

« edellinen - seuraava »

Harri1980

Mitkäköhän lajikkeet sopisivat hyvin amppeliin? Tulisuutta mielellään 6-10+.

Ei nuo tomaatit kunnolla amppelissa kasva, joten chilit vie niiden elintilan ensi kesänä.

mohla

Olen samaa pohtinut. Yllätys ei ollut mitenkään suuri, että täällä on sitä ennenkin pohdittu.

Ajattelin kokeilla laittaa ainakin Incan Red Dropin ensi kesäksi amppeliin, kun nykyinen yksilö Pauliina-ruukussa on kasvanut leveyttä lähes kolminkertaisesti korkeuteen nähden. Ruukku on ollut terassilla iltapäivän auringossa. Jokin muukin olisi kiva kokeilla. Ehkäpä vaikka Lemon Drop vai löytyykö vielä parempaa vinkkiä?

Chilivaari

Mikho

CGN 22871 (c.baccatum) vois toimia myös. Mittasin just 10 litran ämpärissä kasvavaa risupuskaa;
korkeutta on n. 45cm ja leveys alkaa lähennellä metriä.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - syyskuu 08, 2010, 19:49:03 ip

Ei nuo tomaatit kunnolla amppelissa kasva, joten chilit vie niiden elintilan ensi kesänä.

Amppelitomaatti kasvaa hyvin amppelissa. Ainakin ne siemenet mitä ostin Exotic Gardenista ja kasvattelin tänä kesänä. Ja oli todella hyvän makuisia. Ei tavallisia tomaatteja kannata laitaa amppeliin. Totesin itsekin sen tänä kesänä :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

TunturiTiger

Mulla on toi inca red drop oikein hyvän näköinen tuossa amppelissa.

Harri1980

syyskuu 08, 2010, 22:04:06 ip #6 Viimeisin muokkaus: syyskuu 09, 2010, 09:14:50 ap käyttäjältä Harri1980
Lainaus käyttäjältä: jla1710 - syyskuu 08, 2010, 21:35:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - syyskuu 08, 2010, 19:49:03 ip

Amppelitomaatti kasvaa hyvin amppelissa. Ainakin ne siemenet mitä ostin Exotic Gardenista ja kasvattelin tänä kesänä. Ja oli todella hyvän makuisia. Ei tavallisia tomaatteja kannata laitaa amppeliin. Totesin itsekin sen tänä kesänä :)

Mulla oli pensastomaatti ja amppelitomaatti. Molemmista tuli satoa, mutta niin vähän ettei innosta. Chilin vähäiselläkin sadolla maustaa 2-3 ruokaa, mutta muutamilla hassuilla tomaateilla ei ole käyttöarvoa.

edit. niin ja ehkä ei ole sellaista innostusta tomaatteihin, kun samoissa kasvuolosuhteissa chilit pienehköissä ruukuissakin antavat enemmän satoa.

wille

Lemon Drop toimii varmaan kanssa ihan hienosti. Joku rocoto voisi myöskin vääntyä varsin komeaksi amppelikasviksi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Uskoisin Aji beniton viihtyvän amppelissa. Minulla ei 7,5l ruukussa kasvanut kuin puoli metriä korkeaksi ja sen kasvutapa on muutenkin hyvin amppeliin sopiva. Tulisuus osuu hyvin antamiisi raameihin.

jewe

Tämän vuotisen kokeilun perusteella melkein mikä tahansa chili voisi sopia amppeliin, ainakin jos on kasvihuone, tilaa niille kasvaa, saa sidottua haarat rakenteisiin ja kastelu kunnossa.
Päiväkirjassani kuvia neljästä amppelichilistä. Kahdesta omnicolorista ja IRD:stä ihan mahdoton sato. Samoin Manzano Rojosta noin 60 podia.

Ensi vuonna mulla on varmaan kasvihuone täynnä amppelirocotoja kun satoa näyttää tulevan moninverroin ulkona kasvaviin verrattuna.

Rusakko

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 09, 2010, 19:23:59 ip
Tämän vuotisen kokeilun perusteella melkein mikä tahansa chili voisi sopia amppeliin, ainakin jos on kasvihuone, tilaa niille kasvaa, saa sidottua haarat rakenteisiin ja kastelu kunnossa.
Päiväkirjassani kuvia neljästä amppelichilistä. Kahdesta omnicolorista ja IRD:stä ihan mahdoton sato. Samoin Manzano Rojosta noin 60 podia.

Ensi vuonna mulla on varmaan kasvihuone täynnä amppelirocotoja kun satoa näyttää tulevan moninverroin ulkona kasvaviin verrattuna.

Oliks sulla toi manzano rojo amppelissa ja olisko siitä jossain kuvaa?
ois siemen tossa tallessa jos laittais itämään ja amppeliin

jewe

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - syyskuu 09, 2010, 22:11:43 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 09, 2010, 19:23:59 ip

Oliks sulla toi manzano rojo amppelissa ja olisko siitä jossain kuvaa?
ois siemen tossa tallessa jos laittais itämään ja amppeliin

Siinä yksi. Päiväkirjassani pitkin kesää sitten useamminkin kuvissa.

jla1710

Lainaus

Mulla oli pensastomaatti ja amppelitomaatti. Molemmista tuli satoa, mutta niin vähän ettei innosta. Chilin vähäiselläkin sadolla maustaa 2-3 ruokaa, mutta muutamilla hassuilla tomaateilla ei ole käyttöarvoa.

Kasvatin noista siemenistä:

http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=0907022&showshopcat=16

Ja istutin 2 tainta yhteen pauliina altakasteluamppeliin. Yhdestä "pauliinasta" tuli satoja tomaatteja koko kesän. Todella hyvin siis satoa ja laitankin näitä ensi kesänä vielä enemmän. Nyt oli kaksi amppelia. Tomaatit olivat todella hyvän makuisia ja pääasiassa ne syötiinkin suoraan puskasta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Chili-Hixu

Sillä tavalla voisi saada amppeliin leveyttä kasvamaan, että laittaisi valon alapuolelle, kun alkaa versot vähän reunojen yli tulemaan.

Chilivaari

Eli ripustaa amppelin ikkunan ylälaidan korkeudelle.  ;D

Nizo

Itse kävi mielessä laittaa Inca Red Dropin ja Bolivian rainbown amppeliin. Vielä olisi kuitenkin tilaa yhdelle, ja vaihtoehtoina olisi mahdollisesti PI441550 ja Lemon Drop. Lemon Drop ilmeisesti sopii hyvin amppeliin, mutta miten tuo PI441550 mahtaa kasvaa? Soveltuuko amppeliin?

Zabi

<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Jahman - joulukuu 29, 2010, 11:06:00 ap
Itse kävi mielessä laittaa Inca Red Dropin ja Bolivian rainbown amppeliin. Vielä olisi kuitenkin tilaa yhdelle, ja vaihtoehtoina olisi mahdollisesti PI441550 ja Lemon Drop. Lemon Drop ilmeisesti sopii hyvin amppeliin, mutta miten tuo PI441550 mahtaa kasvaa? Soveltuuko amppeliin?

Infernon mukaan PI 441550 on keskikokoinen, matalalla kasvava, tukeva kasvi. Joten voi hyvinkin soveltua amppeliin.

Nizo

Malawi Bird´s Eyen siemeniä ei satu löytymään. PI441550 on menossa joka tapauksessa kasvamaan, niin ajattelin että se voisi mennä amppeliin. Sittenpähän sen näkee miten se sinne sopii  :)