tammikuu 09, 2025, 21:40:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

OIKEAA CHILIMAGARAA NYT KAUPASSA!!!

Aloittaja Aji Inferno, lokakuu 22, 2010, 20:42:07 ip

« edellinen - seuraava »

Nosiseptori

Olen noita Pajuniemiä nyt nelisen pakettia ostellut. Koostumukseltaan tosi hyvä makkara, jonkin verran tulisuuttakin. Sijoittunee vähän miedommaksi kuin vaikkapa kiukkunakit.

Whili

Onkos noita Pajuniemen lerssejä näkynyt Tampereen seudulla ??

MrJones

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - kesäkuu 28, 2012, 19:50:45 ip
Tuohon Ajin pohdintaan vanhimpien joukossa olevista, muistelen että Habanero Kabanossia oli samoihin aikoihin kaupoissa. Voi olla että muisti tekee tepposensa tämän kanssa..

Tapolan tulikeppi on ollut markkinoilla kyllä kauan ennen Habanero Kabanossia, satunpa muistamaan kun oon ko. tuotetta maistanu Särkänniemessä joltain nakkikiskalta joskus 90-luvun puolivälissä. Prismankin valikoimissa tais olla 90-luvun puolivälistä lähtien ja kyllä siinä silloin tulisuuttakin tuntui olevan (ainakin 10-vuotiaalle) :D

Muistaakseni foorumilla on ko. makkarasta ollut puhetta ja jonkin lähteen mukaan siitä olisi mausteita poistettu jossain välissä reilusti ihan vaan siitä syystä että asiakkaat olivat valittaneet makkaran olevan liian tulinen ja mausteinen.

Jahvetti

Luultavasti muistisi tekee tepposet!
Ei varmasti ollut 90-luvun puolella mitään Habanero-Kabanossia, eikä mitään muutakaan maustettua grillimakkaraa.

Kabanossi oli ainoa suomalaisvalmisteinen aito A-luokan grillimakkara, kunnes Atria toi markkinoille Wilhelmin.
Siitähän se A-luokan grillimakkaroiden maustamissota alkoi.

Atria edellä, HK perässä.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Aji Inferno

Tuliheppiä löytyi jo Turus' asustellessani, mikä merkitsee 90-lukua. Vaan eipä sitä oikein chilimagaraksi voi kutsua, vaikkei nyt kehnoa olekaan.

Ryhis

Muistan taatusti, että faijan kanssa ostettiin grilliin Wilhelmin chilimakkaraa vuosina 94-97. En vain muista minä noista vuosista.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 09, 2012, 05:13:19 ap
Tuliheppiä löytyi jo Turus' asustellessani, mikä merkitsee 90-lukua. Vaan eipä sitä oikein chilimagaraksi voi kutsua, vaikkei nyt kehnoa olekaan.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 10, 2012, 11:37:28 ap
Muistan taatusti, että faijan kanssa ostettiin grilliin Wilhelmin chilimakkaraa vuosina 94-97. En vain muista minä noista vuosista.

Sitten se vaan on niin, että alkaa meikäläisellä ikä tehdä tehtävänsä. Kaikki tapahtui viime viikolla ;)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

shp

Lidlin pienissä chilibratwursteissa on havaittavissa poltetta, muutenkin loistavia, suosittelen!
Tarjoustuote, eli kannattaa käydä HETI hamstraamassa =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

-mtk-

Onko kenelläkään kokemuksia Savuhovin "Iso Viha" makkarasta? Järvenpään CMstä bongattu alkuviikolla, oli kuulemma joku erikoiserä. Etikettiin on oikein laitettu luonnehdinta "Mega tulinen".
Itsellä toleranssit satoa odotellessa sen verran maissa (tai ruokavalio muuten pielessä) että Kiukkukin aiheuttaa jo lievää ROFfia, joten en ole (vielä) moiseen uskaltanut puuttua.

HerraDI

elokuu 22, 2012, 21:34:01 ip #270 Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2012, 08:02:30 ap käyttäjältä HerraDI
Iso viha tuli testattua ja on sanottava että on ensimmäinen liian tulinen makkara itselleni. Tavan vihaan verrattuna selvästi enemmän potkua. Maku, rakenne ja laatu on kyllä kohdillaan, joten uskon että tällekkin voisi ostajia olla.

Edit: Iso viha korventanut koko aamun mahaa, eli näissä makkaroissa on oikeasti tulisuutta. Chiliin tottumattomalle makkaran syönti lähentelee itsemurhaa.

Aji Inferno

En oikein ymmärrä kommentteja Ison Vihan valtavasta tulisuudesta... En ole lainkaan foorumin pahimman pään teräsvatsa, enkä taatusti söisi näinä päivinä yhtäkään kokonaista nagaa. :) Mutta niin vain Iso Viha maistui jotakuinkin yhtä tuliselta kuin kiukkunakit, ja aivan äärimmäisen maukkaalta!! Toisin sanoen, aivan täydellisyyttä hipova maqqara! Pyysin pysyvään valikoimaan, mutta saapa nähdä...

Herra 47

Aivan... isoviha on maggara jossa tulisuutta tarpeeksi ei tarvitse yhtään lisää... (Eli osittain huono juttu kun ei nagasinappia kannata käyttää vaikka ketä sen estää :D)
ja maku on myös kohdillaan...  Suomen maggaraseura oli jopa lähettänyt kirjeen savuhoville jossa pyysivät poistamaan kaikki chilituotteet valikoimista. (mokomat pullamössösankarit ;) )
onneksi vastaus niille oli että niin ei tule käymään kun eräs "seura" on aktiivisempi ja suurilukuisempi :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

elokuu 29, 2012, 02:13:44 ap #273 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2012, 02:17:11 ap käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - elokuu 28, 2012, 22:58:27 ip
Aivan... isoviha on maggara jossa tulisuutta tarpeeksi ei tarvitse yhtään lisää... (Eli osittain huono juttu kun ei nagasinappia kannata käyttää vaikka ketä sen estää :D)
ja maku on myös kohdillaan...  Suomen maggaraseura oli jopa lähettänyt kirjeen savuhoville jossa pyysivät poistamaan kaikki chilituotteet valikoimista. (mokomat pullamössösankarit ;) )
onneksi vastaus niille oli että niin ei tule käymään kun eräs "seura" on aktiivisempi ja suurilukuisempi :D

Tämä asia onkin nyt syytä nostaa pöydälle. Nimittäin: kun Savuhovi oli tuonut markkinoille mainiot, rakastamamme chilimakkarat, suomen "Akateeminen Kiuasseura" paitsi haukkui Savuhovin chilituotteen testissään lyttyyn, myös soitti yrityksen johdolle, viestinään: lopettakaa tällaisten tuotteiden tekeminen. Ne eivät ole makkaroita!

Lukekaapa viimeinen lause uudelleen. Aika "mielenkiintoista" ..?

Savuhovi ei ollut tällaisesta ylimielisestä painostuksesta aiheettomien murskaavien, julkisten testitulosten jälkeen erityisen iloinen. Etenkään, kun ainakin yksi Kiuasseuran raatilainen kuuluu olevan myös erään iltapäivälehden toimittaja...

Totuudella on aina monta puolta. Minulla on syyni uskoa, että Savuhovin puoli tarinasta on aikalailla totta. Toisaalta, luulen myös ymmärtäväni miksi tuo Kiuasseura toimii tässä asiassa miten toimii. Kyse lienee arvoristiriidasta. Heille makkara ei ole "tulinen" asia. Suomessa moni vastustaisi chilikalakukkoa, tai ranskalainen omien perinnejuttujensa muokkaamista. Heillä on kaiketi oikeus olla omaa mieltään asioista. Mutta se ei silti ole minkäänlainen "absoluuttinen totuus!" Ja siinä tämän ongelma onkin!

Mikään "Kiuasseura" ei *todellakaan* sanele meille millainen makkara on hyvää ja millainen huonoa! Ei ainakaan, jos sen sisäinen arvomaailma on "vinoutunut" sellaiseen suuntaan, missä esim. Savuhovin aivan fantastisen maukkaat ja laadukkaat makkarat kehdataan jättää arvosteluissa joukon hännille. Pätee tietysti myös muihin mausteisten ja tulisten makkaroiden tuottajiin!

Liekö sana kiertänyt, vai mitä... mutta huomasin juuri äsken Kiuasseuran arvostelleen Savuhovin aivan loistavan kampanjamakkaran, Iso Vihan oikeastaan miltei syömäkelpoiseksi. Tosin, vain chilihulluille. Mutta makkaran saamat pisteet eivät olleet mallia "mädäntynyt lauantaimakkara", vaan ihan kelvollisia. Sanallinen arvostelu tosin oli aika "mielenkiintoinen". ;)

Oli miten oli, mutta tällainen pelleily on lopetettava heti alkuunsa! Meillä tulisen ruoan ystävillä on täysin sama oikeus hyvään ruokaan kuin ns. "taviksillakin", joille esim. HK tekee näennäistulisia epätuotteitaan. Suomalainen ruokakulttuuri on muutoksessa, kuten kaikki maailman ruokakulttuurit. Kenties kalakukkomme on jonain päivänä todella chilikalakukko! ;)  Se olisi paljon pienempi muutos kuin se, mitä tapahtui satoja vuosia sitten Intiassa tai Kiinassa, chilin saapuessa näihin maihin Etelä-Amerikasta. Täysin chilittömät (!) keittiöt muuttuivat tulisiksi - ja jokainen meistä tietää, mistä niin Intia kuin Kiinakin (ja muut alueen maat) tunnetaan tänä päivänä... Tulisista herkuista.

Tuota kannattaa miettiä.

Miten Suomi olisi periaatteessakaan jotenkin täysin erilainen tapaus? Maa, joka keksi (luultavasti) saunan. Yksi metallimusiikin valtakunnista. Kekkonen, Räikkönen, Fatalii, rallikuskit ja salmiakkikossu...

Jos täällä ei chilimakkaralle ja vastaaville asioille ole kasvupohjaa, niin näyttäkää minulle missä on! ;)

Lienee aika alkaa ilmaista mielipiteitämme näissä asioissa - myös Kiuasseuroille..?

Mika73

Tuollaisen tiedon jälkeen mielipiteet ovat lähinnä painokelvottomia...  >:(

Whili

Sanokoot muut ihan mitä tahansa, mutta kymmenen pakettia Savuhovin makkaroita lähti festareilta
kotia kohti, eikä vielä moitittavaa ole ilmaantunut  ...paitsi pakettien pieni koko.  ;D

No hintahan on hieman kovempi kuin mauttomilla makkaran muotoon puristetuilla "taviskansan" tuotteilla.
Mutta kun ennemmin syön hyvää, kuin mautonta korviketta, niin Savuhovilla on aina paikka jääkaappini makkarahyllyllä.

Kadotus

elokuu 29, 2012, 10:29:42 ap #276 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2012, 10:31:41 ap käyttäjältä Kadotus
Kyllä nyt rupes NIIN V#TUTTAMAAN, kun luki nuo asiat tuosta h#lvetin kiusaseurasta. Tekisi mieleni lähettää paketillinen nagaripulia tuolle porukalle! Ja viedä kivet niiden kiukaista, prkl!  >:( >:( >:( Tungen HANURIINI ne kivet, palautan sitten. Verenpaine.... verenpaine.... rauhallisesti..... rauhallisesti...........  >:(
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

Jahvetti

Noniin. Olen sekä Akateemisen Kiuas-seuran että Chiliyhdistyksen jäsen.

En näe siinä mitään ristiriitaa, tosin kummassakaan en aktiivisesti toimi. Lähinnä sponssirahaa jäsenmaksun muodossa.

Chiliyhdistyksen toiminta on tuttua valtaosalle foorumin jäsenistä, joten ei siitä sen enempää tässä yhteydessä.
Akateemisen Kiuas-seuran jäsen olen siitä syystä, että arvostan hyvää makkaraa ja haluan tehdä/teen sitä myös itse.

Makkaran tekeminen on mielenkiintoista puuhaa kotioloissakin. Jotta saadaan perusmassaan eli "syömään" oikea
rakenne, lihat pitää jauhaa sopivaan karkeuteen.  Hirven ja peuran ( meidän kulmilla yleisin) , kuten myös naudanlihan yms. kaveriksi on aina jauhettava possun kylkeä tai silavaa sekaan, muuten tulee kuivaa jöötiä. Massan karkeus tietenkin valitaan valmistettavan makkaratyypin mukaan.

Sitten kun rakenne on saatu itselle mieluisaksi säädettyä, on massan maustamisen vuoro.
Massan sekaan voi annostella esim. 57 nagan podia per kilo massaa, jolloin saadaan " itse en huomannut mitään tulisuutta"-makkaraa chilipäille.

Makkaroita, ja niiden syöjiä, on niin paljon erilaisia.

Oman toleranssini puitteissa pidän chilimakkaroista, siitä ei ole kysymys.
Annetaan kuitenkin ihmisten harrastaa omia juttujaan,vaikka ovatkin valtaväestön mielestä erikoisia, niinhän mekin teemme?
(jälkimmäisellä tarkoitan harrastukseni chili-haaraa) 8)

LupeKani

Kyllä näin on. Jokaiselle jotain, vaan kun tuntuu tämänkin harrastuksen sorsiminen olevan aika yleistä ruokapiireissä edelleen. Meikäläisen edellinen kosketus tuollaisiin kunnon lihamakkaroihin tapahtui tammisillan grillimiitissä ja täytyy sanoa, että siinä oli chilin ja lihan maku kohdillaan samassa pötkössä. Sellaista on pakko kokeilla joskus tehdä itsekin tai ainakin tilailla parikymmentä kiloa...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - elokuu 30, 2012, 23:17:24 ip
Noniin. Olen sekä Akateemisen Kiuas-seuran että Chiliyhdistyksen jäsen.

En näe siinä mitään ristiriitaa, tosin kummassakaan en aktiivisesti toimi. Lähinnä sponssirahaa jäsenmaksun muodossa.

Chiliyhdistyksen toiminta on tuttua valtaosalle foorumin jäsenistä, joten ei siitä sen enempää tässä yhteydessä.
Akateemisen Kiuas-seuran jäsen olen siitä syystä, että arvostan hyvää makkaraa ja haluan tehdä/teen sitä myös itse.

Makkaran tekeminen on mielenkiintoista puuhaa kotioloissakin. Jotta saadaan perusmassaan eli "syömään" oikea
rakenne, lihat pitää jauhaa sopivaan karkeuteen.  Hirven ja peuran ( meidän kulmilla yleisin) , kuten myös naudanlihan yms. kaveriksi on aina jauhettava possun kylkeä tai silavaa sekaan, muuten tulee kuivaa jöötiä. Massan karkeus tietenkin valitaan valmistettavan makkaratyypin mukaan.

Sitten kun rakenne on saatu itselle mieluisaksi säädettyä, on massan maustamisen vuoro.
Massan sekaan voi annostella esim. 57 nagan podia per kilo massaa, jolloin saadaan " itse en huomannut mitään tulisuutta"-makkaraa chilipäille.

Makkaroita, ja niiden syöjiä, on niin paljon erilaisia.

Oman toleranssini puitteissa pidän chilimakkaroista, siitä ei ole kysymys.
Annetaan kuitenkin ihmisten harrastaa omia juttujaan,vaikka ovatkin valtaväestön mielestä erikoisia, niinhän mekin teemme?
(jälkimmäisellä tarkoitan harrastukseni chili-haaraa) 8)

Hyvä, että kommentoit asiaa - edustaen "kumpaakin puolta". Voisin itsekin hyvin olla, periaatteessa, Kiuasseuran jäsen ja kannattaja, puolustaen laadukasta, hyvää makkaraa... Mikä vain ei tajuntaani mahdu, on se, miten Kiuasseura on päätynyt aktiivisesti vastustamaan eräitä maamme kaikilla mittareilla laadukkaimpia makkaroita Savuhovilta (tai muilta)..? :(  Lihapitoisuus, rakenne, maku - kaikki enemmän kuin kunnossa! Ainoaksi "vääräksi" asiaksi näyttääkin siksi jäävän.... chili. Kuka Kiuasseurassa on ottanut oikeudekseen määritellä, ettei hyvä makkara voi olla aidosti tulinen? Kenellä on pöyhkeyttä sellaiseen..?

Sillä sanotaan meistä chilimielistä mitä sanotaan, ainakaan emme ole tietääkseni koskaan pyrkineet KIELTÄMÄÄN tulettomien (= ns. normaalien) tuotteiden valmistamista ja jakelua. Toisin kuin Kiuasseura, jonka mielestä esim. Savuhovin chilimakkaroita ei saisi myydä makkaroina! Eläköön valtaväestö tavallaan. Mutta jonkinlaiset oikeudet pitäisi meilläkin olla - myös median silmissä?

En itse, kerta kaikkiaan, keksi ainoatakaan edes puolijärjellistä syytä siihen, miksei ehkä paras koskaan maistamani makkara (Savuhovin Iso Viha) voisi olla makua ja hyvää mausteisuutta arvostavien ihmisten saatavilla kaikkialla maassamme. Tuon loistavan makkaran pitäisi olla Kiuasseurankin piireissä esimerkki aivan loistavasta suomalaisesta lihanjalostuksesta - ei mitään, mitä vastaan taistella - jopa iltapäivälehtien testeissä!!