tammikuu 25, 2025, 03:24:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Saako talvella satoa?

Aloittaja AV, marraskuu 04, 2010, 13:17:05 ip

« edellinen - seuraava »

AV

On mainittu että talvella ei saa satoa. Onko niin että sitä ei tule yhtään vai voiko sitä tulla muutama palko?

Minulla on elokuun lopulta asti ZenGrowssa kasvatettuja taimia (Bolivian rainbow, Congo, Habanero sudden death, Lemon drop ja Starfish). Jos siirrän ne nyt ebbiin ja valaisen niitä kahdella 58W:n loisteputkella, miten käy?

a) saan alle kymmenen palkoa
b) en saa yhtäkään palkoa
c) chilit säilyvät hengissä talven yli typistämättömänä
d) chilit ovat hyvässä kunnossa keväällä aloittamaan satokautta
e) chilit kuolevat

Chilivaari

Kyllähän noilla emmeillä pitäisi ainakin Bolivialaisesta ja Lemonista jotakin satoa saada, muistakin, jos lamppu on lähellä. Siinä voi vain tulla se ongelma, että nuo ovat eri kokoisia, eivätkä helposti taivu yhden lampun alle.

Minulla ei ole talvisin ollut valoa kuin enintään 2x36W ja sekin kaukana (esteettisistä syistä), esimerkiksi ikkunan päällä. Ympäri vuoden on jotakin pientä naposteltavaa kypsynyt, parhaiten rocotoista pimeimpään aikaan.

Tyrvään poikiakos sitä ollaan? Naapurista olen syntyisin, kuttuja oli kotona ja Vammalassa kävin kouluni. Puoli vuosisataa sitten.

AV

Kiitos vastauksista, pitää siis yrittää.

Tyrväältä hyvinkin, ja ylpeä siitä!

Kodin Terrasssa näin Puutarhan Kesä -purkin, jossa oli seuraava rimpsu: NPK (Mg), (S) 5-3-17 (3), (14). Laittaisin kuvan, mutta tämä aihealue ei sitä salli. Kun nuo arvot kertoo kolmella, saadaan 15-9-51. Vertasin niitä blogissasi olevaan taulukkoon ja tuli hämmästys: kalium on pompsahtanut ylös. Onko PK:n koostumuksella taipumus vaihdella vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Julli-

Eikös tuota PK:n koostumusta muutettu tässä hiljan?

Chilivaari

Ei tuohon suuntaan. Vaikuttaa Puutarhan Syksyltä. Se siis lopettaa sadon ja valmistaa pakkasten tuloon.

shp

Tai sitten jätät ne kasvit siihen Zeniin, vähennät vaikka lukumäärää neljään, saat silläkin satoa =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

AV

Niinpäs olikin, en tiennyt niitä olevan kahta mallia samalla nimellä. Onko tuo oikea malli nestemäistä vai tahnaa?

aropupu

Se "oikea" malli on jauhetta joka sekoitetaan kasteluveteen.

chilihardhead.fi

Kemira tai Kekkilä lukee purkin kyljessä, onko näissä eroja?
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Loki

Kekkilän kastelulainnoitteen NPK on 17-4-25, toimii ihan hyvin.

RakuLa

Onpas paljon typpeä tuossa kekkilässä  :o Käsittääkseni chilit eivät hirveästi typpeä kaipaa.

Loki

Niin no, Puutarhan Kesän NPK on 16-9-25 ???

Zabi

marraskuu 05, 2010, 19:53:33 ip #14 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2010, 20:54:36 ip käyttäjältä Zabi
Saa, kun valaistus on kunnossa.

Valoina 250W SPNA ja 120W LED, jotka loistaa tuolle vieläpä hieman epäsuorasti.

Alaoksat näyttää aika karuilta, kissat käy niitä järsimässä vähän väliä. :)

Malawi Bird's Eye

<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Proudfoot

Hmms. Onkosta ihan normaalia, että Habanero alkaa kukkimaan näin tammikuussa? Koko viime vuoden aikana kyseinen perusoranssi ei kukkinut muistaakseni kertaakaan, mutta nyt on pari kukkaa jo auennutkin. Ihan on länsi-ikkunalla ilman mitään lisävaloa. Syksyn leikkelyn jälkeen on tuommoinen vajaa 20cm korkea pikkunen ja elelee pikkuruukussa, eli vähän semmoista bonsaihenkeä olen siinä hakenut.

Chilivaari

tammikuu 21, 2011, 09:45:33 ap #16 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2011, 22:56:59 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - tammikuu 21, 2011, 09:09:59 ap... Onkosta ihan normaalia, että Habanero alkaa kukkimaan näin tammikuussa?

Itse asiassa se taitaa olla aika normaalia.
Nuo ovat kovia kukkimaan. Jouluun asti sain uutta satoa amppelihabanerostani ja nyt se kukkii koko latvan täydeltä. En kuitenkaan odota niistä muodostuvan mitään ennen kuin valo lisääntyy. Myös toinen talvehtiva chinense, puumainen Aji Chombo eteisen pohjoisikkunan edessä aloitti kukinnan. Se ei ole tuottanut talvisatoa koskaan, mutta kukkinut kyllä joka vuosi.

biblo

Threadin aloittaja kysyi 2*58w loisteputkien teholla saatavaa satoa. Tuo kilowatin natikkateho on kuitenkin hieman eri asia.
"Grow food, not lawns"

Tinsa

Kyllä noilla satoa saa. Minulla teki Mirasol innokkaasti podia koko joulukuun, kunnes leikkasin sen tapiksi. Valona minulla on sille 23w esl ja luonnonvaloa satunnaisesti.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

jenze

helmikuu 11, 2011, 22:44:09 ip #19 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2011, 23:01:13 ip käyttäjältä jenze
Saa kai satoa jos valaistus kunnossa, tuskin ne paljon kuunkiertoa muuten seuraa...

Itsellä ensimmäinen chilinkasvatuskokeilu (huh) menossa, ja podia pukkaa chili demon rediin, Tabascoon, hungarian hot waxiin, anaheimiin, ja jopa kuolemaisillaan olevaan jalapenoon 1 podi. nämä laitettu itämään 28.9.(ja vain nämä viisi silloin)
Myöhemmin itämään laitettu lemon drop avasi juuri ensimmäiset kukkansa.

Valaistuksena 3x15w ledit, ja n. 250w sähkönkulutuksen edestä e27 kantaisia eslejä 12h/vrk.
Useimmat kasvaa kestomullassa, pari "ylimääräistä" heikkoa taimea oli pistettävä kokeeksi mustaan multaan kun se oli sellainen ÄLÄ TEE NÄIN! juttu.
Toinen näistä eli HHW, alkoi kasvattaa neljää podia vaikka siinä oli silloin about 10 lehteä ja on vieläkin 1.5 dl yrttiruukku :)
Kaikki vuorotellen ylikasteltu, alikasteltu, ylilannoitettu, latvottu ja ehkä alilannoitettukin... (Mikähän näistä asioista jalapenoa vaivaa, kertokaa mulle :) )

Mitään ylenpalttista satoa ei kyllä ole kasvamassa mutta joitain podeja/puska tulossa kuitenkin.

Tuollaiset 58w putket varmaan kuitenkin sen verran energiatehokkaampia kun pikkueslit että luulisi jotain satoa saavan jos muut asiat kunnossa.

Edit: ja vielä kompaten vakioveikkaus kysymykseesi, a c d :)