kesäkuu 16, 2024, 12:58:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2011

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2010, 17:38:17 ip

« edellinen - seuraava »

omarosa

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 12, 2011, 23:30:37 ip
[ Provadoa ruukkuun tyrkätyillä on uudelleenlähtenyt kasvu ollut pysyvää. Niiden jotka eivät ole saaneet Provadoa on kasvupisteet vaurioituneet uudelleen. Provado tehoaa imeviin hyönteisiin, ei homeisiin tai virustauteihin. Olettaisin pääsyyllisen vaivaan olevan luteen.
Saas nähdä lähteekö kasvuun ne mitkä ovat pahimmannäköisiä. Koko kasvari on nyt ruiskutettu Calypsolla.


Jos ötönä olisin niin imisin mieluummin noita myrkyttämättömiä , siks laitoin kerralla kaikkiin omiini systeemiset liemet 2-3viikoksi.
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/kodin_kasvit/kotipiha/tuholaiset/
http://www.evira.fi/portal/fi/kasvit/viljely_ja_tuotanto/kasvitaudit_ja_tuholaiset/
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

bluesman

 Ei tässä mitään paniikkia ole. Haluais vaan tietää toistuuko vaurio taas kun Calypson vaikutus lakkaa. Joudunko myrkkylinjalle koko kaudeksi?
Mulla on muutama kotonakasvatettu aivan terve chili joten ei varmaan ihan ilman satoa jäädä mutta saattaa olla että viime kauden mittayksikkö ämpäri muuttuu kupilliseksi. Hävettää vaan jos ei pippaloissa ole omaa chiliä tarjota. Mutta onhan aina Pirkka.
Kuvan ötökkä oli luteen tapaan pehmeä eikä kova kuten tukkimiehentäin sukulaiset. Kokeilin käytännöllisesti liiskaamalla tohjoksi. Öttiäisen pituus on n.4-5mm.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 14, 2011, 07:02:25 ap
Rocotoja ei varmaan yhtään. Voihan sitä kuvitella syövänsä rocotoa kun jotkut lajikkeet ovat hiukan tomaatinmallisia.


Onkos tilanne tosiaan noin murheellinen siellä bluesfarmilla ? :(
Varovaisen optimistisena voisin kuvitella täällä tulevan ihan kohtuullinen rocotosato kun nuo amppelit tuntuu toimivan joten syksymmällä sadonkorjuunaikaan voisin pistää jotain tuoretta tavaraa tulemaan sinne Keravan suuntaan ettei tarvi mielikuvien kanssa elellä. Onhan tuo omakin rocoto innostus (mm. Manzano Rojo) vähän niin kuin sieltäpäin saanut alkunsa. :)

MasaT

toukokuu 15, 2011, 02:04:59 ap #683 Viimeisin muokkaus: toukokuu 15, 2011, 10:17:23 ap käyttäjältä Masa.T
Lainaus käyttäjältä: jewe - toukokuu 14, 2011, 23:03:40 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 14, 2011, 07:02:25 ap
Rocotoja ei varmaan yhtään. Voihan sitä kuvitella syövänsä rocotoa kun jotkut lajikkeet ovat hiukan tomaatinmallisia.


Onkos tilanne tosiaan noin murheellinen siellä bluesfarmilla ? :(
Varovaisen optimistisena voisin kuvitella täällä tulevan ihan kohtuullinen rocotosato kun nuo amppelit tuntuu toimivan joten syksymmällä sadonkorjuunaikaan voisin pistää jotain tuoretta tavaraa tulemaan sinne Keravan suuntaan ettei tarvi mielikuvien kanssa elellä. Onhan tuo omakin rocoto innostus (mm. Manzano Rojo) vähän niin kuin sieltäpäin saanut alkunsa. :)

Paikan päällä olleena ja rocotoja pihalle siirtäneenä voisin sanoa, että aika ikävä vaiva tuo on. Jos kasvi yrittää lähteä uudelleen kasvuun, niin aina tämä joku tuhoaa ne! Eli ei oikein pääse kasvamaan uutta kasvustoa!
Toivotaan nyt, että tämä infektio hellittää ja bluesmankin saa vielä chileistäänkin satoa. Mies on muuten tänään keikalla. Toivottavasti meni hyvin käsivaivoista huolimatta.

coco

Kuulostaa kyllä ikävältä sairaudelta.. toivottavasti aiheuttaja selviäisi ja tilanne korjaantuisi!

bluesman

 Muutama kuva onnettomista kasveista. Surkean tyhjää. Toivotaan että kasvuunlähteneet todella tarkoittavat sitä. Niinettä jatkavat kasvuaan.



Takaosa on melkein tyhjä. Laitan pari kurkkua ja jotain muutakin. Voi olla että pari chiliäkin.



Kuva otettu matalalta.



Lombok orange                                                                Lemon drop jossa podeja ajalta ennen tuhoa, parsakaalia ja myös uutta kasvua.



Chile de Onza on harva vihta. Uutta kasvua näkyy jo.



Surkean pieni Brown large habanero. Lihamestarilta saatu olikin sitten baccatum.                 Trinidad perfume puskee uutta lehteä.



Tomaatti Tumbling Tom red amppelissa.                                 



Eksootikassa jopa yksi kypsä tomaatti.


Revenant

Tuo tumbling tom red on naurettavan tuuhea ja suuri! Onko tossa muka vain yksi kasvi?  :o
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Revenant - toukokuu 16, 2011, 20:51:31 ip
Tuo tumbling tom red on naurettavan tuuhea ja suuri! Onko tossa muka vain yksi kasvi?  :o


Yksi kappale on, varkaita ei ole poistettu.

InkRose

Kai se on laitettava vielä yksi Provadokuuri noille omille ja Kalypsot siihen päälle, prkl, jos vaikka uskoisivat öttiäiset sitten ja jättäisivät mun kasvit rauhaan. Pitäisköhän ostaakin Kalypsoa tukkupakkaus ja ruiskia nää kylän kaikki puut ym. kerralla ojennukseen. Uskaltaisi tuoda pajaltakin kasvit ulos ehkä sitten. ;)

Lihamestari

No voihan kettu! :(

Mulla oli zenissä toinen Lemon Drop ja toisen piti olla Toi ruskea haba!
Ei tullut mitään epäilystäkään siitä, että toi ei ois ollu Haba, kun kasvoivat ihan eri näköisinä... :-\
Tosin mä noista mitään tiedä! ;D
Kaikki näyttää ihan samoilta! ;D

No ei ollu eka siemenpussukka, mistä ei tullu ihan sitä, mitä piti...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 16, 2011, 22:22:59 ip
No voihan kettu! :(

Mulla oli zenissä toinen Lemon Drop ja toisen piti olla Toi ruskea haba!
Ei tullut mitään epäilystäkään siitä, että toi ei ois ollu Haba, kun kasvoivat ihan eri näköisinä... :-\
Tosin mä noista mitään tiedä! ;D
Kaikki näyttää ihan samoilta! ;D

No ei ollu eka siemenpussukka, mistä ei tullu ihan sitä, mitä piti...


No jos on Lemon drop niin ei se haittaa. En vielä uskalla antaa takaisin ennenkuin on kulunut riittävästi aikaa ilman uusia vaurioita. Kyllä mä saan tuosta kuvan ruukkudropista vielä satoa vaikkei ihan siltä näytä. Sulta saatu puska on vielä ämpäribubblerissa ja voi oikein hyvin.

Toni.A

Täällä alkaa taas näyttää pahaenteiseltä tuo tuore kasvu, sillä osasta on mennyt rusehtavaksi lehtisilmut ja hieman isommat oudon muotoisiksi kupruiksi. Jos pitää paikkansa, että sieni vaikuttaisi koko kasviin, niin ilmeisesti Calypso suihkuttelu ei ole ollut tarpeeksi täsmällinen. Pitää ottaa tavallinen suihkupullo käyttöö, millä saa erittäin hienojakoisen suihkeen aikaiseksi, mikä menee joka koloon, eikä tuollaista painepulloa, millä ruiskii minne sattuu. Olisihan tuota luullut, että Provadot ja Calypsot häätäisivät pirulaiset pois. Kertaluontoinen perusteellinen myrkytys paikallaan, sitten luovutan kyllä pikkuhiljaa. Aikamoista vuoristorataa menee kasvun suhteen!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - toukokuu 17, 2011, 08:46:33 ap
Täällä alkaa taas näyttää pahaenteiseltä tuo tuore kasvu, sillä osasta on mennyt rusehtavaksi lehtisilmut ja hieman isommat oudon muotoisiksi kupruiksi.


Tämä kuulostaa juurikin samalta mitä mulla on ollut kotona myös, kaikissa joissa hetkeksi helpottaa sen verran että saavat uutta kasvua lähtemään, niin sentin-parin mittaisina versoista alkaa lehdenalut ruskehtua, kasvu pysähtyy, ja parin viikon päästä onkin vain likaisen rusehtava hengetön tynkä siinäkin.

Lihamestari

toukokuu 17, 2011, 10:42:39 ap #693 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2011, 10:47:31 ap käyttäjältä Lihamestari
Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 17, 2011, 06:10:19 ap
No jos on Lemon drop niin ei se haittaa. En vielä uskalla antaa takaisin ennenkuin on kulunut riittävästi aikaa ilman uusia vaurioita. Kyllä mä saan tuosta kuvan ruukkudropista vielä satoa vaikkei ihan siltä näytä. Sulta saatu puska on vielä ämpäribubblerissa ja voi oikein hyvin.
Älä vaan veikkonen suunnittele sen tuomista takaisin!
Nytkin tulee kommenttia parvekkeen kasvimäärästä! ;D
Mulla on tossa juurtuneita pistokkaitakin lähdössä kohta maailmale!

Siinä on Aji Cristalia, Lemon Droppia ja tota mysteeri Baccaa. Jos jotain noista tarttet, niin ilmoittele, laitan sulle sivuun ennen duuniin vientiä... :)
Ja onhan tossa yksi pieni Grandekin, sillä on ollut ongelmia elämän ensimetrien kanssa, kun kypärä ei oikein meinannut lähteä päästä ja jouduin sitä avittamaan tuhoisin seurauksin! Sekin on sun jos kiinnostaa...

Jos se on Lemon Drop, niin mulla on yksi pikkutaimi amppelissa ja yksi satoileva käymisastiabublerissa! :)
Plus nippu pistokkaita tosta kasvista ja muutama tosta bublerissa olevasta.

Tossa on yksi kasvi mullassa, minkä otin zenistä pois mutantti-Lemon Droppina, se ei ole kasvutavaltaan yhtään samanmoinen, kun kumpikaan noista muista zenikasveista. Voihan olla, että mulla on menny puurot ja vellit sekaisin ja toi "mutantti" on se Brown Haba ja olen sitten sen tilalle istuttanut Lemondropin.

Täytyy tosta napata kuva! Jos se on Haba, niin saat sen jos haluat!

Ja komealtahan tuolla sun kasvarissa näyttää! :)
Ottaen huomioon kaikki ongelmat!!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Muutama hautajaiskuva.

Naga morich turpeessa. Ei mahdollisuuksia tuottaa enää mitään. Kompostiin.   Fresno saa olla kukkapenkissä vaan enpä siihenkään oikein jaksa uskoa.



Congo. Säälittävä versio viime kevään kasvuvaiheeseen verrattuna. Säästän ihan mielenkiinnosta.  Tomaatti, istutettu ulos. Tämä on todennäköisesti saanut kylmää. Viereinen Tumbling Tom on varsiltaankin mustunut. Tai sitten on tauti iskenyt tomaatteihinkin.



Lihamestarilta saatu bacca, ilmeisesti Lemon drop. Yksi parhaista ja terveimmistä kasveistani.
Edessään Mulato joka on suorastaan säälittävä.
Guyanalainen bacca ei ole myöskään saanut vaurioita.                          Korean maraca, ihan siistinnäköinen, voi olla että viikon päästä komposti kutsuu.



Takaisin Toukolta saatu Aji cristal versoo pudotettuaan kaikki lehtensä.



Roberto´s Cuban seasoning on ohittanut parsakaalivaiheen.



Peruvian whitekin on tehnyt uutta kasvua.                                                                Uusin tulokas. Kääpiöbanaani.



aropupu

On kyllä kurjaa katsottavaa nuo kuvat. Toivottavasti myrkyt nyt pelittäisivät ja pääsisivät rauhassa uuteen kasvuun nuo paremmassa hapessa olevat kasvit.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: aropupu - toukokuu 22, 2011, 15:23:35 ip
On kyllä kurjaa katsottavaa nuo kuvat. Toivottavasti myrkyt nyt pelittäisivät ja pääsisivät rauhassa uuteen kasvuun nuo paremmassa hapessa olevat kasvit.


En enää usko että saan mistään kunnon satoa. Rocotot ovat kaikki menetettyjä, ainoastaan kotoa tuotu Manzano yellowissa on pari podia. Riittäköön.
Veikkaanpa että kohta sekin saa kompostituomion. Heitin tänään parikolmekymmentä chiliä pois, ei toivoakaan kunnon kasvista ja teettää vaan turhaa työtä.
Tomaatit kasvavat hyvin paitsi nuo muutamat jotka jo ehdin kylmille öille ulos istuttaa.
Naga on ainoa josta odotan satoa. Toivottavasti siihen ei nyt iske vaiva. Mutta onhan noita chilejä tullut säilöttyä, en ihan ilman jää. Varastot riittävät muutamaksi vuodeksi. Paitsi savunaga.
Täytyy toivoa että muista vihanneksista saa jotain vaivanpalkaksi. Onhan mulla tulossa kesäkurpitsaa, kurpitsaa, maissia, erilaisia kaaleja, valkosipulia ym.
Tilasin Latviasta pari persikan- ja aprikoosintainta.

Lihamestari

Mites toi yksi puska, mikä mulla tossa nurkassa on?
Se mitäluultavimmin  siemensekaanus-mutantti-Haba?

Jos sä et sitä halua, niin vien sen varmaan porukoitten takapihalle nauttimaan auringosta...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 22, 2011, 17:50:32 ip
Mites toi yksi puska, mikä mulla tossa nurkassa on?
Se mitäluultavimmin  siemensekaanus-mutantti-Haba?

Jos sä et sitä halua, niin vien sen varmaan porukoitten takapihalle nauttimaan auringosta...


Saattaa muuttua parsakaaliksi. Ehkä parempi olla jossain jossa ei oo lutikoita. Kiitoksia kuitenkin.

PP

Yleisihmettelyä asiasta paljoa tietämättä. Jos lutikat on syyllisiä, miten on mahdollista, että ne tuhoaisi tietyistä kasveista ihan kaikki kasvipisteet, mutta jättäisi vieressä olevat pitkäksi aikaa rauhaan? Vai menikö se edes noin että kasveista meni kaikki kasvupisteet? Kunhan ihmettelen, outoa on oli syy mikä hyvänsä...