tammikuu 11, 2025, 00:59:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lihamestarin ensi yritys

Aloittaja Lihamestari, marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - tammikuu 22, 2011, 17:31:25 ip
Täytyy myöntää, rajun värinen ruukku.  Kannattaisiko pistää pystyyn veto, kuinka kauan kaverilla menee ennen kuin vaihtaa klassisempaan... ;)
Taitaa valitettavasti heittää veivinsä ennemmin, kun ruukku vaihtuu... :(
Mut ei pitäis olla välineistä kiinni, vein valaisimet ja kaikki! Lupasin vielä PK:ää valmiiksi annosteltuina, että on mahdollisimman helppoa toi hoito...
On nääs tän kyseisen +50v:n eka viherkasvi!!! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

JaloPena

Toivottavasti innostuu kaverisi enemmänkin kasvien pariin. :)  Ja toivottavasti tulkitsin ekan lauseesi väärin...

Taidanpa kopsata ideasi ja viedä ylimääräisiä taimiani vastaavissa vetimissä lahjaksi. Hämmentyneitä ilmeitä on aina hauska nähdä...  ;D
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

Lihamestari

Mulla on suuri pelko, että toi ei selviä hengissä kesään asti, mutta toivon parasta! :)
Välineistä ja ohjeistuksesta se ei ole kiinni!
Lupasin vielä mennä laittamaan kesän kynnyksellä vielä isomman ruukun, jossa se siiryy nauttimaan suuresta ja keltaisesta parvekkeelle...

Täytyy tasaisin väliajoin käydä suorittamassa kuntokartoitus... ;)

icvama

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - tammikuu 23, 2011, 12:28:55 ip
Ja toivottavasti tulkitsin ekan lauseesi väärin...

Mä tulkitsin juuri samalla tavalla kunnes tajusin, että puhe oli taimesta ::)

JaloPena

Paljon paree niin. :) Sellainen pieni luki- ja ymmäryshäriö yllätti.  Ja jos pitääkin sitten käydä itse hoitamassa, tuleepa kaveria (siis kasvia) moikattua huomattavasti useammin. Ja  bonuksena tulee tämän toisenkin kaverin moikkaus ;)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

Lihamestari

;D
Ei sitä voi aina mennä nää ajatusten ulostamiset ihan putkeen! ;D ;D
Varsinkaan tällein intensiivisen saunomisen jälkeen... ;)
Taimestahan on kokoajan ollu kyse, tää duunikaveri on vallan hyvässa kunossa... :)

Levittäkää vaan sankoin joukoni tsilien ilosanomaa!
Mä itse kelasin, että toi Bolivian Rainbow on sellainen mukava kasvi vietäväks, varsinkni jos se rupeaa tuottamaan hedelmää!
Menee vähemmänkin chilistä innostuneen olohuoneeseen, kun on niin kivan näköinen... ;)

Lihamestari

Päivitellääs välillä tätäkin!

Zenissä kaikki hyvin!
Habanero - large brown on jo työntänyt sirkkalehdet pintaan ja Lemon Dropissa paistaa lenkki! :)
Mansikkakin näyttää puskevan kohti pintaa! :)

Jalopenot ei ollu moksiskaan ruukunvaihdosta vaan nuppua puskee oikein urakalla, isoimmat taitaa kohta aueta!
Muillakaan chileillä ei ole hätää...

Bluesmanilta saatu Riesenroco l. rocoto grandeista toinen ei päässyt pinnalle (laitoin idätyksen jälkeen 2 multiin) ja toinen ei luopunut kypärästä! :(
Heitin sitten yhden suoraan multiin ja viikossa nous pintaan! Ny on nätisti sirkkalehdet esillä! :)

Omnicolorkin on kasvattanut nätit hännät, itävyys 100%, pääsee kohta multiin...
Eli chilimailmassa on kaikki hyvin. Tosin maanantaiksi luvatut Osramin 36w 950 lamput on vielä saamati, mut noilla 827:llakin näyttää homma pelittävän...  :D

Täytyy vaan toivoa, että noi pienoiset selviää hengissä, kun olen viikon lomalla!  :-\
Turbo pube on ainakin senverta kova juomaan, että parin päivän välein jos ei saa huikkaa, niin rupee mököttämään.. :(
Varmaan pitää laittaa pikkasen isompiin ruukkuihin, ennen kun loma koittaa ja uittaa ne litimäriksi! Ylikastelusta ei yksikään ole ollut moksiskaan, vaikka kertiskupit on välillä melkein muistuttanut suota... ;D

InkRose

Mähän oon tehny kaikista jogurtti- ja maitopurkeista altakastelumalleja eli leikelly muutaman reiän pohjaan. Sit vaan jotain lihapakkauksia vadeiksi niin mahtuu kymmenkunta pientä tai 6 maitotölkkiä yhteen. Nyt on tosin pitänyt jo isoimmille Ajeille tuunata oma vati että sai Chinensejä vähän harvempaan asutettua, pääsevät näin paremmin valoon käsiksi ja Cristalille ja Amarillolle tekee vaan hyvää vähän rauhotella sivuvalossa. LisäESLejä odotellessa... :)

Edittinä sitten se itse asia... Eli piti sanomani että noiden altakastelumallien kanssa voi tietysti vähän huolettomammin jättää evästä pitempiä poissaoloja varten.

Lihamestari

Täytyy kokeilla tota altakastelujuttua!
Eikä se vissiin niin paha homma ole, jos noi pikkasen kuivahtaa...

Jostain pitäis vielä hankkia kunnon kellokytkin valolle, kun toi loistari poltti Prismasta hankitun pilipalikytkimen muutamassa päivässä... :(

JaloPena

Tässä olisi yksi vaihtoehto. Olen käyttänyt Thebenin kelloja useiden perhosvalojen ohjaamiseen ulkotiloissa huhti-lokakuun väliä jo vuosikausia . Ne ovat toimineet luotettavasti pakkasessakin, uskoisin että toimisivat tässäkin tarkoituksessa erittäin hyvin. Olen käyttänyt noita ihan ekana olevia 19 euron kirvesmiesmalleja. Otos on kohtuullinen, sillä ulkona on ollut jatkuvasti 12 kytkintä ja aivan ykköskappaleita on vuosien saatossa hajonnut.
Käytössä on myös kuristimella varustettuja 250w elohopealamppuja ja kytkimet toimivat yhtä lailla hyvin niiden kanssa.

http://www.jokiwatti.fi/kauppa/index.php?document:context=tuotteet&tuotteet:show=1&tuotenavi:select=1

Toivottavasti sinulla ei ollut tuollainen. Jos on, 5 vuoden takuu kyllä korvaa vanhan...  ;)

Chilivaari

Tuo onkin mekaaninen, kyllä sellaiset kestävät. Kiinan poikien digitaaliset vain sekoilevat vähän väliä. Sain kyllä yhden tuollaisenkin hajoamaan tänä talvena. Se oli hankittu joskus 1990-luvulla, ehkä alkupuolella ja oli pyörinyt siitä saakka tehden 2-4 kytkentää vuorokaudessa.

Jopa Clasun 3kpl/6,50€ mekaaniset ajastimet ovat kestäneet joitakin vuosia, mutta niillä ei tehdä kuin puolen tunnin tarkkuudella kytkentöjä. http://www.clasohlson.fi/Siteseeker/Search_o.aspx?q=ajastin

Lihamestari

Ei sillä tarkkuudella ole niin merkitystä, kunhan nyt aamulla käynnistyis ja illalla sammuis.

Nytkin on menty käsipelillä semmosella 2h tarkkuudella! ;D

InkRose

Mä ostin paikallisesta AgriMarketista elektromekaanisen ajastimen, jonka voi asettaa vaikka koko vuorokauden läpi vartin välein päälle-pois. Maksoi jopa 4,90.

THä

Itsellä on jokin autotarvikkeen perus mekaaninen joka tarkoitettu lohkolämppärille. Ei mulla tietty valokäytössä ole kauaa ollut, mutta mitä noita autoissa on ollut käytössä niin ennemmin ovat aina hukkuneet ennenkuin hajonneet. Tietty autokäytössä tuolla on takana etupäässä puhdasta resistanssia, joten sikäli kytkin pääsee helpolla vaikka tehoja takana olisikin reilummin. Olettaisin tuon kärvähtelyn johtuvan induktiivikuorman aiheuttamasta kontaktorien kipinöinnistä.

Lihamestari

Juu siellä varmaan ne kontaktipinnat lämpenee sen verta, että kun lävähtää kuuma metalli toista vasten, niin jää sit siihen asentoon... :(
Täytyy varmaan kävästä tossa Clasulla ens maanantaina, jos vaikka sieltä löytyis sellainen, joka kestää sen 7 päivää!
Sit voi rauhassa tilailla ja odotella semmoista, millä mennää muutama vuosi!

Ja tuskin noi niin pahati hermostuu, jos jää pariks päiväks aurinko paistamaan! ;)

Nyt jos hypätään hetkeks oikein asiaan, niin Jallussa on ensimmäinen kukka auennut! :) :)
Eli tossa varmaan menee pari kuukautta, niin mulla on talven tavoitteet saavutettu! ;D
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip1. tavoitte on saada jokaisesta elinvoimainen yksilö multiin! (näitä tuli jopa enempi, kun oli suunniteltu ;D)
2. tavoite on saada ainakin yhdestä kypsä hedelmä! :D
3. tavoite on saada pientä puuhastelua talven pimeisiin iltoihin!

Lihamestari

Lihamestari

Kova hoppu näillä annuumeilla! :)
Bolivian Rainboweistakin toinen alkaa puskea nuppua!
Selailin pikkasen taaksepäin kirjaa, niin pauttiarallaa pari kuukautta meni, kun pää oli noussut mullasta, niin näihin rupes tulemaan kukkia! :)
Toi kukkiva jalopenokin kukkii näin ekakertalaisen mielestä oikein kivasti! Kaksi kukkaa on auennut ja kolmisen kappaletta on ihan aukeamista vailla! ;)
Nuppuja on kasvissa toistakymmentä vielä odottamassa vuoroaan! :)

Kaikki noi on istutettu isompiin ruukkuihin! Ekaks ne otti sellaisen 5 cm kasvuspurtin ja sit alkoi toi kukkiminen! :)
Nagat taasen menee ihan toiseen suuntaan!  :-\
Levittäytyy aivan pirusti, kohta ei mahdu kastelemaan ollenkaan, kun ei tykkää kasvaa pituutta! Pitäisköhän noi laitta pimeeseen vähäks aikaa! ;D

linker

Mulla on myös nagojen kanssa meinannut usko loppua kesken tänä "keväänä", kun viime kaudella niiden kanssa ei ollut mitään
ongelmia. Mutta ei ollut vertailupohjaakaan. Kyseessä on melko varmasti nagoilla juurien kasvatukseen keskittyminen.
Malttia vaan odotukseen. Tulee hyvä runko kun juuret vahvistuvat.

Lihamestari

Ei toi korkeuden puute tuota mulle mitään ongelmia, ainoastaan jos nuo vielä kasvaa leveyttä, niin loppuu ikkunalaudalta tila! ;)
Piti tyhjentää pari Carlsberg merkkistä 0,33L korotuspalaa, että saan ne tarpeeksi lähelle tota loistaria... :)

Tänä viikonloppuna pitää varmaan keskittyä noitten 12 rocototaimen ja kahden Omnicolorin korotteluihin! ;D

hessi

Naga on hidaskavuinen, mutta kun pääsee vauhtiin,
niin kyllä se sitten kasvaa helposti tuonne 4 metriin!
Ja Naga on kasvutavaltaan "levenevä" eli haaroittuu nopeasti ja
taas haaroittuu ellet sitten leikkele haluamaasi kuosiin.
Eli jos haluaa tuuhenpuskan niin vaatii leveys tilaa melkoisesti,
mutta tuolla leikkelyllä saa ohjattua energiaa pituuskasvuun jos sitä haluaa!
Pienikin tuollainen 1,5m korkea ja reilun metrin leveä naga tuottaa todella hyvän sadon,
viimevuotinen taisi tuottaa 4 kg, en kyllä tarkkoja punnituksia tehnyt.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry