tammikuu 11, 2025, 00:53:56 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lihamestarin ensi yritys

Aloittaja Lihamestari, marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

MrFrost

ZG-Bonchipuutarha kuulostaa aika mielenkiintoiselta idealta...

Voisi olla toimivakin, kunhan sais sopivat ruukut ja kiven päälle tyngät Zeniin :)

Tosin niitä sais olla aika tiuhaan saksimassa, ellei sitten tyydy Short Yellow Tabascoon, Birds Eye Babyyn tai muihin "pikkukasveihin"

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Lihamestari

Mä kelasin tosta lähteä suoraan siemenestä, ja ruveta vaan saksimaan.
Tohon ei kyllä mikään iso puska mahdu, nyt on Habanero - Large brown kohta vetäny lampun tappiin...  :-\
Pitää varmaan hoitaa tolle Zenille joku toinen valo, että kestää tossa purkissa ulkoruokintaan siirtoon asti.
Ensi, syys-talvi-kevätboncikauden (sanahirviö ;D) lajit:
C. Annuum
Short yellow Tabasco
Malawi Bird's Eye
C. Baccatum
Inca red drop
C. Chinense
Chupetinho
Cajamarca
Näistä laitetaan myös osa multaan ja kesän chileistä osa pätkitään tikuiksi ja myöskin multiin...

Annoin vielä tehtävän duunikaverille, kun on lähdössä reilun viikon päästä viideksi viikoksi Afrikkaan, että sieltä pitää tarttua mukaan jonkun paikallisen chilin siemeniä! Tais olla Malawi, mut en mee vannomaan mun muistilla! ;D Katotaan mitä mä saan tuliaisiks! :) Se äänneetiin jotenkin "pili-pili", eli taitaa ollaa piri-piri. Näytti et se ois jonkun kirsikkatomaatin kokoinen, pyöreä ja vihreä! Vielä tulinenkin...

Pitää kyllä kehua Zengrown aspaa!! Tänään oli toinen lampuista poksahtanut (n. 2kk käyttöä 12-14h/päivä), sähköpostiin vastattiin alle kolmessa tunnissa ja luvattiin uusi lamppu! Taas yksi hyvin palveleva pikkulaitos, mistä isojen tulis ottaa mallia!!

Muutakin tapahtunut tsileissä! :)
Pube aukas ekan kukan ja naga aloittanut kahdella podilla hedelmäntuotannon! :)
Muuten mennään as usual! Paaaaljon kukkia ja pikkuhiljaa myöskin podeja. Jalapenon isoin podi on jo neljän sentin mittainen! :)
Aji Cristal kiusaa vielä, eikä ole avannut kukkia ja Ison ruskean habankin nuput alkaa kohta olemaan siinä pisteessä, että kohta pitäis aueta.. :)
Huomenna ajattelin ottaa itseä niskasta kiinni ja viritellä vähän salamavaloja ja ruveta kuvailemaan noita puskia...
Toimikoon tämä sitten varoituksena! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Nyt sit kuvapäivitys!

Jallut on n 40 cm korkeita +/-4 cm

Kuvien kanssa tuli kiire, kun ton paremman puoiliskon piti olla pari tuntia jumppaamassa, mutta ne olikin peruttu ja jouduin ruoanlaittohommiin! :(
Varjot on seinässä miten sattuu, flare söi pikkasen kontrastia ja tolle sivusta tulevalle täytevalo tuli raakana! :( Laitoin samalla pari pikkusalamalle tarkotettua softboxia tilaukseen, kun rupes ahistaan... ;)

Linkeri ois varmaan linkittäny mun setupista kuvan tonne mikä tänän naurattaa triidiin, jos ois nähny mun valoständien luovan käytön! ;D

Tähtinä mun puskaksi kerinneet kasvit:
Jalapeno nro1

Jalapeno nro2

Mysteerichili

Isompi Naga

Pienempi Naga

Pienempi Bolivian Rainbow

Isompi BR

Kovasti latvomalla kiusattu Aji Cristal

Turbo Pube

linker

Hienoja kuvia. Vähät varjoista, ne kuuluvat elämään.
Ja ständit voi olla vaikka naapurin tontilla omenapuun oksilla, jos jälki on
tuollaista  :)

Onko nuo Early-jalapenoja?
Mulla on drh7400:ssa suunnilleen saman kokoluokan podit,
mutta jonkin verran paksumpia pamppuja, mikä tosin on
lajille ominaistakin. Olen myös ihmetellyt omieni runkojen paksuutta,
joka on melko tanakka. Mutta taitaa riippua valaistuksesta.

Lihamestari

Siemenet on fataliilta ja pussukassa luki Jalapeno - Summer Heat. Samasta pussukasta on toi mysteerichili... :)
Miten toi DRH7400 eroaa noista muista?

Noi podit on venähtäny ihan hetkessä! Vikkoo sitten noi oli vasta pikku papsut tossa puskassa, nyt tolla isoimmalla on mittaa n. 4cm.

Mulla on aika heikko toi valaistus, kun valona on vaan toi 2x36w loistari + itäikkuna.
Laittelinkin jo Led Finlandille viestiä, josko niiltä sais led paneleita, mitkä on pikkasen lähempänä näkyvää valoa!
Näitä kuulema saa, joten saattaa olla, että ensi talvikautena chilejä valaisee 2x120w ledlamput! :)
Tollainen pieni pompsahdus valotehossa luvassa.. ;)
Jos vaikka sais pikkasen satoa talven bonchi puskista? :)

Sit tietysti pitää hankkia zenille samanlainen!! ;D ;D

linker

maaliskuu 20, 2011, 20:40:23 ip #225 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2011, 20:48:04 ip käyttäjältä linker
DRH7400 on kauppapuutarhoille suunnattu hybridi-jalapeno.
Sen lisänimi on Gaucho.

Tuossa sitä jöötiä viime kesäkuulta  (poistan kuvan pyydettäessä)

Ostin viime kesänä Heinän puutarhalta pari kiloa, joista kaivetuista siemenistä
kasvatan paria puskaa. Toinen podittaa hyvin, toisessa heikosti.
Näiden kolmannen sukupolven kasvien sato saattaa olla mitä sattuu, mutta näyttää onnistuvan

DRH tulee sanoista De Ruiter Hybrid
De Ruiter on suuri siementuottaja ja jalostaja.

PP

Myöhäistä kertoa, mutta Tammisillalta sai DRH 7400 originaalisiemeniä.

Lihamestari

Anna kuvan olla vaan! Tulee vesi kielelle! :)

Mä kattelin, että DRH7400 on taimina, se olis sellainen hyvä vaihtoehto, niin ei tartte ruveta idättelemään enää mitää! ;)
Taas yks hyvä syy mennä messuille... :)

bluesman

Kannattaa Karilta Tammisillan puutarhalta vielä kysäistä että onko taimia jäljellä. Kertoi olevan hyvin kysyttyjä.

Lihamestari

Oli taimia vielä, yhden otin, kun tila tulee vastaan!
Toisen noista nykyisistä jalluista laitan kiertoon! Yksi onnellinen työtoveri saa itselleen satoilevan puskan :)

Lihamestari

Meikäläisen eka oma naga! Mittaa tällä on hurja n 1cm :)
Voi kun se kasvais jo isoks ja punaiseks...
Toinen hetelmistä teki itsarin... :(

Tolla isoimmalla jallulla oli joku itkukiukkuraivari, kun se tiputti aika monta kukkaa pois, mutta nyt on taas ryhtynyt jättämään pieniä podin alkuja.
Ison podi on n. 4,5cm, eikä enää tunnu kasvavan silmissä.
MysteeriChilissäkin on jo parisenttiset palot ja uusia näyttää jäävän kiinni koko ajan! Vesikuuri näyttää toimivan... :)
Bolivian rainbow mystisesti kukkii ihan pirusti, muutta kukat ropisee tonttiin, oiskohan tälläkin vesikuurin paikka?
On saanut lantalientä lähes joka kerralla.

Jatketaan harjoituksia!

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 22, 2011, 16:38:33 ip
Meikäläisen eka oma naga! Mittaa tällä on hurja n 1cm :)
Voi kun se kasvais jo isoks ja punaiseks...

On se Nagakin ihan hyvää vihreänäkin, kunhan on muuten täysikokoinen, jos sattuu olemaan kiire maistella omaa Nagaa ;)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Niabo

Ite suosin noitten ekojen podien antaa mennä ihan kypsäksi vaan ku niistä tuppaa saamaan parhaiten itävät siemenet ;)

Lihamestari

Ei mulla ihan niin kiire ole, kun tota on jauheena tossa mausteboksissa! ;)
Antaa kasvaa rauhassa... :)

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Niabo - maaliskuu 22, 2011, 17:13:38 ip
Ite suosin noitten ekojen podien antaa mennä ihan kypsäksi vaan ku niistä tuppaa saamaan parhaiten itävät siemenet ;)
Toi on hyvä tietää!
Tosin, jos himo iskee ja nykäsen nämäkin naamaan, niin teen vaan samalla tavalla, miten näitten nagan siementenkin kohdalla tein!
Tuoreesta Fassen nagasta nappasin... :)

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 22, 2011, 17:15:05 ip
Ei mulla ihan niin kiire ole, kun tota on jauheena tossa mausteboksissa! ;)
Antaa kasvaa rauhassa... :)

Niin minäkin aikoinaan kuvittelin, eikä niitä pitänyt ottaa kuin yksi tai...
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Lihamestari

:D
Tossa ei ole, kun se yks... :(

Eiköhän niitä tule lisää, kunhan arska ryhtyy porottamaan oikein huolella! Nytkin aamupäivä oli pilvessä... :(
Ens talvena mennään 100 varmasti ledeillä!!!

InkRose

Joo-o, kyllä tässä meinaa iskeä välinekateus näitä mahtavia kuvia katsellessa. Toki se on vehkeitä enemmän kuvaajasta kiinni, mutta on niillä välineilläkin vähän vaikutusta lopputuloksen laatuun...

Niabo

Mistäs muuten noi ruukut ostit mitä noissa kuvissa näkyy?

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 22, 2011, 18:05:38 ip
Joo-o, kyllä tässä meinaa iskeä välinekateus näitä mahtavia kuvia katsellessa. Toki se on vehkeitä enemmän kuvaajasta kiinni, mutta on niillä välineilläkin vähän vaikutusta lopputuloksen laatuun...
Ei noista välineistä kannata katteellinen olla, ne on vaan valintoja elämän varrelta!
Vuonna1994 löin 16 000mk tiskiin ja osti auton sijasta tietokoneen!
Sille tielle olen jäänytkin, nörtti & tekniikkahörhöhän mä oon... ;D

Kyllähän sitä itseäkin ahdistaa välillä, kun pitäis päästä jonnekkin, minne julkisilla ei pääse, mutta minkäs teet!
Ostetaan auto, sit kun en jaksa kamerareppua kantaa ;)